Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7854
Jeg har snakket med en offiser i hæren som fortalte meg litt om forsvarets M98 feltjakker. Under førstegangstjenesten er de knallstrenge på tap av jakkene, de forteller ikke hvorfor. Men jakkene er laget for felten og inneholder mange stoff som har forskjellige egenskaper, noen skal bla. skal forhindre at soldaten utstråler varme ved bruk av varmesøkende osv. Andre stoffer i jakkene stopper magnetisme.

Dvs at jakkene kan brukes til å lure alarm sensorer som går etter varme, eller til å lure med seg klær, dvd filmer etc. fra butikker.

Disse jakkene kan man faktisk få tak i bla. på qxl.no, netthandelen.no eller forsvarets depoer. NB: mye av det som selges er ikke M98 men M75.

Kjøper man feltjakke, bukse og støvler, kan man jo gå inn i en butikk og ekspeditørene går ut ifra at du er en soldat på perm etc.

OPS: jeg har ikke testet dette selv men tenkte at det kunne være nyttig info for enkelte.
Hmmm. High tech. Har de jakken vært i bruk lenge?
Jeg hørte også mye snakk om dette da jeg var imilitæret, sivilt søksmål og det som værre er dersom man mistet den jakka. Men jeg er mer eller mindre 100% sikker på at det kun er bull, da jeg selv har 2 slike feltjakker hengende i kjelleren hjemme og dessuten - som du sier så selges de på ymse plasser. Tar du på deg en slik jakke og går inn for å naske med deg ting ved å skjule de under jakken kan jeg nesten garantere at alarmen går av.
Sitat av InTrance
Hmmm. High tech. Har de jakken vært i bruk lenge?
Vis hele sitatet...
M98 = Modell 98, regner foressten med at dette gjelder buksene også.
Nja. Når det er så enkelt at man kan ligge to alarmer borti hverandre og det ikke piper. Så er vel det godt mulig det går ann.

edit: Så modellen før var fra 75? Da antar jeg at den før det igjen var fra rett etter krigen, og den før der igjen fra unions oppløsningen. tre til 4 modeller på 100 år. Imponerende:P
Sist endret av InTrance; 21. februar 2005 kl. 22:44.
Sitat av |d13m0b
Jeg hørte også mye snakk om dette da jeg var imilitæret, sivilt søksmål og det som værre er dersom man mistet den jakka. Men jeg er mer eller mindre 100% sikker på at det kun er bull, da jeg selv har 2 slike feltjakker hengende i kjelleren hjemme og dessuten - som du sier så selges de på ymse plasser. Tar du på deg en slik jakke og går inn for å naske med deg ting ved å skjule de under jakken kan jeg nesten garantere at alarmen går av.
Vis hele sitatet...
Mulig at jeg er helt på jordet når det gjelder M98. Men du tenker vel ikke muligens på M75?
Du har rett, jeg tenkte på M-75.
ermm...M98 er jo en arbeidsuniform. M75 er feltjakke, og den er innsatt med noen småfunky stoffer for å gi bedre kamuflasje i uv- og ir- spektret (ikke bare det som er synlig lys)
hehe har dere vært i militæret
1. M98 er hærens arbeidsuniform/perm uniform. DET ER IKKE EN FELT UNIFORM. Det som derimot er det er m2000 som blant annet kjk bruker. forskjellen er at m2000 har ripstopp og litt annet design (gradsmerker henger på brystkassa ikke på skuldrene) [ Bilde ]

2. m75 som er forsvarets feltjakke har ikke noen form for stealth tech inni. det er vanlig bomull....
den skjuler heller ikke noen form for varme,. ikke engang en jerven duk med sølvfolie inni gjør det. ser du på varmcam på en som gjemmer seg under en jerven duk så skjuler han seg med en gang den er på. men så ser du at glidelåsen blir "synlig". så kommer det flekker på duken som er pga hele duken blir varmet opp av din kropsvarme. samme skjer enda raskere med feltjakka.
Jeg har både m98 permuniform og to stykk m75 jakker m/bukser. dette er vanlig utstyr ikke noe fancy high tech stealth crap.

litt forsen der ja
Sist endret av Psych|Com; 21. februar 2005 kl. 23:59.
får slikt gratis av mamma jeg sitter nå i ei øvelse kristiania 2004 sjorte. noen andre som har den? skulle visste være etterspurt?
Jaja...gikk bare etter det jeg har hørt, men Ok.
og sånn by the way: etter litt stress med div airsoft folk som har vært slappe med å ta av seg uniformen når de handler seg burger etter spill så risikerer du faktisk at befal spør deg om grad og avdeling når du går i uniform. Dvs du utgir deg for å være en soldat, gjelder spez vist flaget fortsatt er på jakka. ikke helt lovlig og skaper mere trøbbel en det er verdt. At du kansje går i klær stemplet kassert er en annen sak...
Sist endret av Psych|Com; 22. februar 2005 kl. 00:09.
Så vi er helt sikker på at infoen ikke stemmer? Men hva er det da befalet lager et hælvete for?
jakken må være ny eller lite brukt!
Stiller meg egentlig litt tvilende til dette opplegget. Det er sikkert mulig at noen FÅ spesialavdelinger har klær med spesielle egenskaper, men tror ikke at M98 uniformen (en av dem MEST brukte uniformene til daglig) har slike spesielle "stealth" egenskaper utover å være i grønt/brunt.

Det stemmer at man bør være litt forsiktig med å bruke feltjakke med distinksjoner på. Det er faktisk ganske stramme regler om dette. Bakgrunnen er vel rett og slett at ikke "spioner" kan få tak i uniformer og jogge inn på hemmelige områder.. Om de er praktisert i noen særlig grad er vel noe annet..


Off topic;

Hørte om en gjeng med vanlige soldater som var stasjonert på sørlandet og som fikk tidlig fri en fredags formiddag. De bestemte seg for å svippe innom svinesund for å handle litt snus og røyk. Siden de måtte forte seg for å rekke salget så rakk ikke 3 av dem å skifte over til sivile klær, men hadde enda på seg uniformen. På tur tilbake ifra svinesund og på norsk grense ble de stoppet av Militærpolitiet som hadde skarp utrykning. Grunnen? Joda, det å krysse et lands grense uniformert og uten tillatelse er under internasjonale regler regnet som invasjon. Tror de fikk seg et lite kurs når de kom hjem
hehe....

for ett par år siden var jeg på sommerfest her jeg bor. Det var et rusfritt arr med selveste Short Cut og det myldret av militær,jeg fant en berret på bakken og plukket den selvfølgelig opp. Hadde den i sekken en stund før jeg bestemte meg for å ta den på....hehe....tror det gikk toppen 1 minutt før jeg hadde 3 MP'er og fire andre militær rundt meg som ville vite hvor jeg hadde fått tak i den...

*litt offtopic der
nigthwolf. det stemmer ikke nei gi opp.
grunnen til at de laget helvette vist du mister noe, er at du skal ha kontroll over eget utstyr og at du må betale TS ved tap av utstyr..

Forsvarets spesial kommando (FSK) bruker en av goretex uniformene. ikke noe usynlighetsfelt i den heller

skal du virkelig få bekreftet at det ikke er usynlighetsfelt og radar jammer innebygd i m75 eller m98 kan du ta å spørre kavaleriet på sætermoen i bardu. de har testet ut forskjellige utleverte utstyrs egenskaper når det gjelder feks varmecam......
men kan si med en gang at varmecam ser en i m75 med en gang. hiver du jakka i snøen og tar den på deg virker det kansje i 2 sec men den blir fort oppvarmet igjen og du har heller ikke noe beskyttelse foran ansikt....
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Det er ulovlig å gå med feltjakker med flagget på, hvis du ikke er soldat. Alle militære effekter er lovlig dersom man fjerner flagget. (Sa befalet vårt). En annen ting er at vi aldri ble trua med søksmål dersom feltjakka forsvant, det var 2000 kroner i erstatning (dyr som faen) men ikke noe mer. Synes det du sier med disse egenskapene høres rart ut, sikker på at han karen ikke kødda med deg?
-totto
<synsesyndromet> Har hørt at man ble anmeldt for bortkomne feltjakker før </synsesyndromet>
om du er veldig desp etter å stjele i butikker kan du jo kle en vanlig jakke med alu. folie, og gå stiv som en stokk sånn at det ikke skal knitre så fælt?!
Sitat av Dark
om du er veldig desp etter å stjele i butikker kan du jo kle en vanlig jakke med alu. folie, og gå stiv som en stokk sånn at det ikke skal knitre så fælt?!
Vis hele sitatet...
Haha....velger å ikke ta innlegget seriøst.
He he, nei. Det var ment som tull!
M-75 jakka inneholder vel en del saker som var hemmelig på 70 tallet da de ble produsert. Det med sivile søksmål osv. henger vel igjen fra den tiden hvor jakka faktisk var "hemmelig". Forsvaret har solgt unna drøssevis av slike jakker og de er også å få kjøpt på qxl og andre nettauksjoner.
Til og med jeg, som aldri har rørt annet enn sivilforsvaret, har en M75 jakke, den er camo og tynn. Thats it. Det norske forsvar har noen jakker som er gode og varme, det har de fleste hærer som koser seg i -20, men ingen som beskytter mot at det går ann å se varmesignaturen.

Nå har tråden rullet fram og tilbake lenge nok, og de som faktisk har kunnskaper har fått ledd fra seg.

*eot*