Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3211
Hei.
Skal begynne på noe som heter brintellix til uka.

Fått høre og lest og tom legen har sagt at angsten kan blir værre første tiden.

Angsten er nesten ikke levlig nå så om den skal 10 dobbel seg må jeg ha noe annet ved siden av.

Valium 1-2 stk hjelper ikke og skulle jeg valgt den måtte jeg tatt 4stk per angstanfall.

Finns det noen andre B preparater som er bedre enn valium? Xanax?
Xanax/Xanor er hurtigvirkende og sterkere enn Valium så det burde virke mye bedre. Før jeg opparbeidet toleranse mot Xanax holdt det godt med 1mg for å roe systemet kraftig ned. Valium er mer subtilt ihht. min erfaring. Ihvertfall i normale doser, 2-10mg. Du har også Rivotril som er betydelig sterkere, men den sitter i kroppen utrolig lenge noe som kan være en ulempe.
Ja som nevnt over så er Xanor mere potent. Det er storebroren til Valium kan man si. Du bør jo bruke dette helst så kort som mulig da det er veldig vanedannende.
Legene er ganske striks på dem også, du må nesten være litt heldig for å få det utskrevet.

Noter ned fordeler med medisinen og hvorfor du bør bruke den, helst foreslå en seponeringsplan og få frem at det er er kort periode du trenger medisinen. Å gå på Xanor lenge er bare å gjøre seg selv en stooor bjørnetjeneste.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan anbefale selank, selank har ingen bivirkninger iforhold til opiater, dvs ingen withdrawls, gir ikke dårligere kognisjon osv.

Tingen med angst er at hver gang ubehag oppstår og du unngår ubehaget vil hjernen din forsterke mønsterne for at ubehaget er en reell frykt som forsterker angsten.

handlings mønsteret for å unngå ubehaget blir også til en innlært reaksjon, som blir vanskligere å endre desto mer du gir inn for handlingen som unngår ubehaget. Dvs unngå ansten = angsten blir værre og vanskligere å fjerne/minimere.

Selank øker også BDNF som øker hjernens nevroplastisitet, det betyr at hjernen kan lettere lære inn reaksjoner som møter angsten for så å skjønne at frykten ikke er reell. Selank må bestilles på nettet, etter som den ikke selges i Norge. Da er det selvsagt viktig å faktisk prøve å møte frykten selv om det selvsagt kan være svært vanskelig, men selank vil dempe angsten til en grad som gjør den lettere å jobbe med og få fjernet/minslet.

Du kan se på det litt som hvis du skal sjekke damer , de første gangen er de fleste nervøse men etter å ha gjort det nok vil man ikke lenger være nervøs.
Å begynne på antidepressiva er ingen artig affære, føler med deg der ("been there, done that").

For min del så klarte jeg å stå i det med hjelp av "bare" sobril, var redd for å få noe sterkere av frykt for å ikke kunne beholde sertifikatet.

Sliter du enormt, så kan du be om en innleggelse, det sitter jo langt inne, men for mitt vedkommende har det vært til hjelp tidligere.

Tenk at å begynne på antidepressiva har en normal bivirkning at de øker suicidale tanker, særlig blant unge?!

Ønsker deg lykke til med prosessen og håper du finner noe som fungerer - det beste er nok å vurdere dette i samsvar med en psykiater!
Sist endret av rogerrask; 26. mai 2019 kl. 12:07. Grunn: Analfabet, måtte rette språket noe!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Jeg har slitt med angst i mange år men det har vært til og leve med.
Nå har jeg gått på anti dep meds i 30 dager pluss 200stk 0.5mg xanor er spist opp. Problemet er at jeg har mistet evnen til og svelge normalt?

Jeg kan kun spise hjemme eks. Drikke brus på gatekjøkkenet eks er bare og glemme da jeg ikke får svelget noe.

Nå har jeg doblet dosen anti dep og kutta ut xanor.

Noen som kan si meg hvem av medisinene som gjør angsten helt drøy og umenneskelig? Slet med svelg probelemer før anti dep og xanor men ikke i den grad som nå.

Takk for svar.
Hvis du har spist rundt 3mg alprazolam om dagen i en måneds tid vil angsten øke betraktelig i etterkant når du går av.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Ja angsten økte betraktelig når jeg gikk på de siste uken også. Hadde 0 effekt av 2mg xanor.
Men bytta til valium og tar jeg 2stk 5mg så er all angst vekk.
Trudde xanor var sterkere?
Kan man ha toleranse for xanor om man har tatt valium før i mange år?
Både valium og xanor er benzodiazepiner og har krysstoleranse, så hvis du har spist valium jevnlig over flere år vil du ha toleranse for xanor. Nå er xanor i utgangspunktet mer potent enn valium og et halvt milligram av virkestoffet i xanor skal tilsvare fem milligram av virkestoffet i valium, men dette er i beste fall en pekepinn på et minimum av hva som kan være en sammenlignbar dose.
Trådstarter
Ok. Ja for da må det være at jeg ble fort imun mot xanor. Kunne ta 2mg merka ikke noe bare forverret angsten. Tar jeg 2 valium så chiller hodet litt og man snakker litt mer osv. Men mot angst må man nok ta litt flere. Men har gått inn for trening 5aug som mål og se om det funker. Bråstoppa på imovane nå for 4 dager siden og det er fortsatt vanskelig og bli og trøtt