Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6395
Dette kan virke litt teit, men det er et vindu jeg gjerne skulle ha kommet meg inn. Det er et vindu med et håndtak på høyre og venstre side. Av praktiske grunner er knusing/hærverk utelukket.
Jeg har tidligere klart å dirke mindre vinduer med en bøyd ståltråd , men det virker ikke på dette vinduet... Noen ideer?
Hvis du ikke skal ødelegge eller knuse noe, så virker det nesten umulig, desverre.
Hva slags list er det rundt vinduet? Jeg har klart å bøye opp dører såpass mye at jeg har kunne bruke en jernstang til å låse opp og utløse dørhåndtaket. Så skal det nevnes at det er snakk om en hel del vekt (dvs, over 80 kg pluss muskelkraft) som prøver å vri jernfestene såpass mye at døren kan åpnes opp. Merk at dette ikke gjorde skader på døren - ting spratt rett tilbake når jeg slapp døren.
Bruker vinduet å være helt lukket eller stå opp på "gløtt" ?
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hva slags list er det rundt vinduet? Jeg har klart å bøye opp dører såpass mye at jeg har kunne bruke en jernstang til å låse opp og utløse dørhåndtaket. Så skal det nevnes at det er snakk om en hel del vekt (dvs, over 80 kg pluss muskelkraft) som prøver å vri jernfestene såpass mye at døren kan åpnes opp. Merk at dette ikke gjorde skader på døren - ting spratt rett tilbake når jeg slapp døren.
Vis hele sitatet...
Vinduet er smalt innenfor ruten, og 10-12cm bredere utenfor. Dette gjør det vanskeligere å stikke noe inn. Har faktisk klart å bøye vinduet en del ved hjelp av et brekkjern, men ikke nok til å kunne få puttet noe inn i sprekken. "Lukkefunksjonen" på vinduet gjør også at treverket rundt vinduet må rives opp for å gjøre dette mulig.

Opprinnelig postet av Gitarfreaken
Bruker vinduet å være helt lukket eller stå opp på "gløtt" ?
Vis hele sitatet...
Vinduet er alltid lukket.
I tilfelle du har tenkt å gjøre litt skade, så kan vel denne hjelpe deg.
Se om du finner noen skruer rundt vinduet. Pleier ofte være en list som er skrudd fast istedenfor spikret, så da er det bare å skru av denne listen rundt hele vinduet, og løfte det forsiktig ut, så setter du det på plass igjen når du er ferdig inne.
Ta gjerne litt maling eller blanko (hvis listen er malt hvit) på skruene etterpå, så er det ikke så lett å oppdage at de nylig har vært skrudd ut.

* Disclaimer *
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hva slags list er det rundt vinduet? Jeg har klart å bøye opp dører såpass mye at jeg har kunne bruke en jernstang til å låse opp og utløse dørhåndtaket. Så skal det nevnes at det er snakk om en hel del vekt (dvs, over 80 kg pluss muskelkraft) som prøver å vri jernfestene såpass mye at døren kan åpnes opp. Merk at dette ikke gjorde skader på døren - ting spratt rett tilbake når jeg slapp døren.
Vis hele sitatet...
Hørtes helt merkelig ut at du ikke i det hele tatt ødelag den døra....
r33l: Vel, det har noe med at døra satt i relativt mykt tre, og samtidig var relativt stor. Den står enda uten noen skader, og jeg kom meg inn
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har en genial liten ting, den er på størrelse med en penn. Den skjærer lett igjennom glass!
Så har jeg en slik ting som man trykker ned på vinduet, så oppstår det ett vakum eller no sånt, så bare drar jeg ut glasset. Lager hull rett ovenfor den greia man opner vinduet med, så er det bare å ta inn handa å åpne..

Beklager at jeg drar frem en gammel post..
Ooh, hvor får du tak i slikt? Pris?
Jeg tok det ifra arbeidsbilen til fattern, han jobber som montør og han har en bil stappfull med alle slags verktøyer. Men jeg kan ikke tenke meg det koster så jævlig mye da..
Har du et navn på dette vindunderet? Hadde vært kjekt å vite.
ZuPrEmE: er ikke det en vanlig diamantglassskjærer da? Får jo tak i dem overalt hvor verktøy/glassmester-verktøy selges..
NoRemorse: Skal sjekke det etterpå når jeg er hjemme! Kunne sikkert tatt ett bilde av det også hvis du vil det?

cokeloop: Vet ikke jeg, mulig det..
glasskjærer og sugekopp funkær fett det
men ruta blir jo fortsatt ødelagt...
aldri fått til glasskjærer jeg.. er ikke det bare slik at du risser inn en fordypning i ruta så den delen blir lettere å banke ut ellerno? får den ikke til å skjære igjennom jaffal...
Knus ruta og når noen spør deg om du har noe med den å gjøre; skyld på innvandrerne.
Eller skyld på fylla. Det gjorde jeg etter at jeg tok stuevinduet med øks på vei til sengen.

Men fra spøk til alvor, en ting som er mulig er jo å ta ut hele vinduet, bare rive av listverket på utsida og fjerne skum, kiler og sage over skruer/bolter mellom karm og reisverk.

Litt vannskelig å gjøre alene, kanskje. En annen ting er jo at møkka skal tilbake i hullet igjen og, så hvis man skal gjøre det uten å sette spor så bør man vel øve seg litt hjemme først.

Edit: Dette er vel i bunn og grunn det samme som ninja5000 skrev. Beklager.
Sist endret av jas; 12. mars 2005 kl. 20:12.
Som sagt så skal ingenting knuses eller noe sånt!
▼ ... flere år senere ... ▼
Raskeste og enklest er å bare jekke ut listene med et skruhjern, og pelle ut noen små "kiler" , og vips... du er inne! og ved første øyekast at vinduet er der!
Sitat av artemisnemetona Vis innlegg
Raskeste og enklest er å bare jekke ut listene med et skruhjern, og pelle ut noen små "kiler" , og vips... du er inne! og ved første øyekast at vinduet er der!
Vis hele sitatet...
Hadde selv gått for noe av det samme, men jeg tror TS fikk svaret for 7år siden

Er det noen i Norge som har slike vinduer de har i amerikanske filmer, der de kun løfter opp vinduet utenifra? Uten sikring eller noenting whatsoever
The Merciful One
mr5050's Avatar
fjern listverket rundt vinduet og så tar du ut ruta og når du er ferdig setter du ting på plass igjen
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det sier seg selv at man bare ikke kan "ta ut vinduet" ved å fjerne kledningen på utsiden av vinduet. Da hadde det kanskje vært i overkant lett å bryte seg inn i hus? Vinduet du beskriver kalles sikkerhetsvindu, og det er av en grunn

Oppgaven lar seg ikke gjøre uten å enten skjære i glasset, eller lage betydelig rabalder.
Sist endret av Ond^Sofa; 13. januar 2012 kl. 21:24.
Der var endelig tråden jeg leita etter.

Jeg har lenge gått med ett spm jeg ville stille, men ikke funnet rett anledning.
Er det noen kloker hoder her som har noen ideer om hvordan man kan knuse ett vindu lydløst?
Eller iallefall tilnærmet lydløst?

Eneste jeg har kommet på hittil er å dekke hele vinduet med en seig teip for å å knuse det, men det vil vel fortsatt lage endel lyd.

Tips?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Diamantkutter bråker ikke så mye, men har en tendens til å knekke om du kutter i for tykt materiale, må også tenke på at vinduer nå tildags har 2 lag.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Der var endelig tråden jeg leita etter.

Jeg har lenge gått med ett spm jeg ville stille, men ikke funnet rett anledning.
Er det noen kloker hoder her som har noen ideer om hvordan man kan knuse ett vindu lydløst?
Eller iallefall tilnærmet lydløst?

Eneste jeg har kommet på hittil er å dekke hele vinduet med en seig teip for å å knuse det, men det vil vel fortsatt lage endel lyd.

Tips?
Vis hele sitatet...
Teppe+ noe fett eller lim etc =profit
Har selv jobbet med å montere nye glass på barnehager. Det er ikke bare bare å løfte av vinduet etter du har tatt av lista og kilene som glasset er kilt fast med. Nye glass som blir montert i dag blir også montert med silikon og asfalt-lim mot karmen på innsiden av glasset. Skal du komme deg inn så er vel glassskjærer den mest lydløse måten. En stor sirkel og et lett bank med en hammer med plasthode, samt en sugekopp. Uansett så har de fleste ruter i dag dobbelt lag med glass, så du skal slite litt om du skal være stille.
For meg fynka det å teipe vinduet jeg knuste med duckteip, handkle på utsiden just in case.
Så hadde jeg noe mykt forran vinduet så det ikke skullebråke, fynka ved min annledening, men kan være jeg hadde flaks.
bumpa en 8 år gammel tråd, nice ._.
Sitat av kevva Vis innlegg
For meg fynka det å teipe vinduet jeg knuste med duckteip, handkle på utsiden just in case.
Så hadde jeg noe mykt forran vinduet så det ikke skullebråke, fynka ved min annledening, men kan være jeg hadde flaks.
Vis hele sitatet...
Det jeg har hørt mange som har brukt, håndkler,tepper og noe seigt
Man risser i glasset og kakker/knekker og satser på at det sprekker langs risset
Det er nok bare på film at de skjærer ut en sirkel fra glass i et kutt
Så en glassmester skjære sirkel og det involverte både bor, passer, sirkelriss og mange smårissinger for å dele sirkelen i "båter".
Tok tid for en trenet mann, forstill deg å gå gjennom 3 lags glass, med 8- 9 KAKK pr lag glass.
Har hørt at det går ann å ta en fille rundt et bor, for så å lage et hull og åpne vinduet, tanken er at det ikke lager noe lyd. Vet ikke hvorvidt det fungerer, men kan være greit å prøve på noe du har hjemme.

Men hvis ikke du kan lage noe synlig skade på den, så vet jeg rett og slett ikke.

Hvor gammelt er vinduet?

Edit: Å fy faen, 7 år gammel tråd jo . Jaja, håper gutten fant ut av det.

Sitat av keentoo Vis innlegg
Man risser i glasset og kakker/knekker og satser på at det sprekker langs risset
Det er nok bare på film at de skjærer ut en sirkel fra glass i et kutt
Så en glassmester skjære sirkel og det involverte både bor, passer, sirkelriss og mange smårissinger for å dele sirkelen i "båter".
Tok tid for en trenet mann, forstill deg å gå gjennom 3 lags glass, med 8- 9 KAKK pr lag glass.
Vis hele sitatet...
Det går an å lage en sirkel i et vindu jo. Noen gjorde dette på arbeidsplassen min. Perfekt sirkel i dobbelt glass, åpnet vinduet og stjal alt av verktøy.
Sist endret av happy violence; 13. januar 2012 kl. 23:05.