Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1124
God kveld.

Jeg trenger sårt hjelp.
Det er sin, cos og tan, de har meg på randen til tårer og depresjon.
Det frister mer å ta bilen inn i en fjellvegg enn å bruke mere tid på dette.

Hver bidige gang jeg må bruke disse så må jeg bruke unødvendig mye tid på å gå igjennom hele regla for å få et tall som passer stykke mitt, og da går fort en hel dag på noen få oppgaver uten at jeg lærer noe som helst. Alle oppgavene er jo forskjellige så det jeg gjorde forrige gang funker ikke på neste.

Phytagoras er grei nok, men ikke vinkelrett trekant kan kysse meg en viss plass. er det tangen?

Sinuskurven på strøm og spenning?
Dekomponering av krefter?
Virkningsgrad?

Jeg forstår disse fordi jeg klarer å se for meg hva som foregår, problemet kommer straks det ikke er oppgitt en vinkel og jeg må bruke tid jeg ikke har, på noe jeg ikke kan.

Når det kommer til tall som jeg ikke kan feste til noe så er jeg like rævkjørt som en stygg hore, blikke no på noen av oss.

Jeg klarer bare ikke å forstå når jeg skal bruke sin, cos eller tan, og hva faen er cot? Og ja, jeg har tatt det opp med lærer, som ber meg lese i boka. Problemet med det er at boka, verken matte, fysikk eller feite jævla formelboka klarer å vise bruk av formlene i praksis og da klarer jeg ikke visualisere hvor de hører hjemme.

Jeg har youtubet, jeg googlet, ringt en venn, spurt klassekamerater.

Det virker nesten som om de prøvde å lage noen jævlig effektive formler for utregning av alt som kan forbindes med en sirkel, men de var på fylla under hele prosessen og glemte hva de holdt på med 14 ganger, og dermed endte opp med 14 forskjellige formler som passer om man vrir på dem lenge nok...
#ifnot
#then
Sin A=Kjell
Cos B=Stokk
Tan A=Dum

Hvordan skal jeg klare å plassere disse slik at jeg vet når, hvor og hvilken jeg skal bruke?
Sist endret av Kjelldriver; 23. januar 2021 kl. 01:51.


På engelsk bruker de huskeregelen Soh-Cah-Toa.

Cosecant (csc), secant (sec) og cotangent (cot) er bare de respektive inverse (Sho-Cha-Tao)
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg


På engelsk bruker de huskeregelen Soh-Cah-Toa.

Cosecant (csc), secant (sec) og cotangent (cot) er bare de respektive inverse (Sho-Cha-Tao)
Vis hele sitatet...
Den huskeregelen der var ikke så dum, takk skal du ha, livet ble kanskje litt enklere?

Forstår det slik at de to sidene jeg har mål på, bestemmer om det er sin, cos eller tan jeg skal bruke for å finne vinkel?
Stemmer.
Kjenner du to sider og skal finne en vinkel, så må du bare se hvilke sider det er relativt til vinkelen.

Hvis du har de to katetene, så er det tangens du vil bruke.
Har du hypotenusen og den motstående siden, så er det sinus du vil bruke.
Har du hypotenusen og den hosliggende siden, så er det cosinus du vil bruke.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Stemmer.
Kjenner du to sider og skal finne en vinkel, så må du bare se hvilke sider det er relativt til vinkelen.

Hvis du har de to katetene, så er det tangens du vil bruke.
Har du hypotenusen og den motstående siden, så er det sinus du vil bruke.
Har du hypotenusen og den hosliggende siden, så er det cosinus du vil bruke.
Vis hele sitatet...
ohhh lord... Tusen hjertelig takk, skylder deg en og vell så det.
Så enkelt? nå får jeg ihvertfall lyst å begynne å grine, men gledestårer denne gang.
Fysikk læreren har virkelig prøvd å formidle dette til meg, uten hell.
Nå gir det fullstendig mening, fy fader. Igjen, takk!
Det som har hjulpet meg masse er en "grovis" fra min gamle mattelærer: hos er cos
Høres ut som du kanskje er en visuell lærer. Jeg er også det, og skjønte ikke bæret av trigonometri før jeg så forklaringen med enhetssirkelen. https://www.khanacademy.org/math/alg...-circle-review