Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7494
http://www.nrk.no/norge/politiet-far...olk-1.11535771

460 politifolk anmeldt for grov uforstand i tjenesten, ingen av dem ble dømt. Hva er poenget med Spesialenheten for politisaker da?? Er det tegn på at politiet begynner å få litt for mye makt innenfor visse innstanser. Dette er vel tall politiet neppe reklamerer med. Uansett 460 andmeldelser kan vel ikke være feil?? Lederen i Spesialenheten for politisaker sier jo selv at han vet om at et knippe av disse andmeldelsene burde vært straffet, men hvorfor er det da ikke noen som har blitt det??
Sist endret av kriminell; 11. februar 2014 kl. 22:39. Grunn: Glemte linken!
Husk på at mange av disse sakene anmeldes til sefo av de som er blitt pågrepet. Disse føler seg urettferdig behandlet og som han over meg sier 90% av disse sakene et bare bambus.
Spesialenheten for politisaker ser da ut til å gjøre den jobben de er satt til, det er bare rettsvesenet som ikke er enig med dem, som frikjenner folk. Det er altså dømmende makt som er uenig med utøvende makt. Du legger det også frem som om ingen blir dømt, det stemmer ikke, da det lengre ned i saken blir sagt at 81 har fått tiltale eller forelegg etter anmeldelse.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du legger det også frem som om ingen blir dømt, det stemmer ikke, da det lengre ned i saken blir sagt at 81 har fått tiltale eller forelegg etter anmeldelse.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at ingen er dømt. Forelegg, eller tiltale som ikke fører til dom, er ikke en dom.

Det er ikke slik at for mye maktbruk uten videre skal føre til en straffereaksjon, forklarer Presthus.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner jo hva han mener. Men samtidig kan man lure på hvorfor politifolk flere ganger slipper straff, til og med når folk blir drept under arrestasjon. Det bygger ikke akkurat tillit til politiet.
Sist endret av Ramaskrik; 11. februar 2014 kl. 23:06.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Det stemmer at ingen er dømt. Forelegg, eller tiltale som ikke fører til dom, er ikke en dom.
Vis hele sitatet...
Det stemmer forsåvidt som du sier, men når det gis forelegg så kan man velge å godta eller la saken gå til tingretten. Jeg har vanskelig å se for meg at en anmeldelse om overdreven maktbruk gir et forelegg.

Poenget mitt står enda, det er dømmende makt som er uenig med utøvende makt hvis det bare blir reist tiltale og ingen blir straffet. Så spørsmålet man kanskje burde stille seg er hvorfor antallet tiltale som blir dømt er så mye lavere enn landsgjennomsnittet. Det kan ha mange naturlige forklaringer.
Sitat av grandiz Vis innlegg
For en latterlig kommentar!
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Hvor mange tror du ikke sender klage til spesialenheten fordi de ble "lagt i jern" når de var agressive på fylla og ikke vil innrømme det, eller fikk bot for å kjøre over fartsgrensa "som de ikke gjorde"?


Mennesker har en tendens til å ikke like å innse de tar feil, kjenner så mange som har skrevet ting som "jævla purkefitter, der gikk lappen", når han bare kan skylde på seg selv.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
90% av sakene burde ant aldri en gang blitt vurdert av organet, men kriminelle er noen sutrepaver. I de siste 10 % fortjente kjeltringene det de fikk av deng.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig finnes det enkeltinduvider som fortjener det de fikk, men det betyr ikke at Politiet har lov å herse med/misshandle de kriminelle. De skal håndeheve loven sånn som alle vi andre er pålagt!
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor det?

Hvor mange tror du ikke sender klage til spesialenheten fordi de ble "lagt i jern" når de var agressive på fylla og ikke vil innrømme det, eller fikk bot for å kjøre over fartsgrensa "som de ikke gjorde"?


Mennesker har en tendens til å ikke like å innse de tar feil, kjenner så mange som har skrevet ting som "jævla purkefitter, der gikk lappen", når han bare kan skylde på seg selv.
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke legger inn rom for politivold som ikke trengs, det er jo historier om polti som angiper uten å identifisere seg forså og si at de motstod arrestasjon etc.

Som en over sa, det er et problem at politiet er beskyttet mot å straffes pga. at det sjekkes internt av vennene dems.

Du kan sette det på spissen og se til USA der skyter politiet på folk uten grunn og slipper unna, det er sånn det kommer til å bli i Norge til slutt også hvis vi ikke stopper.

Har sett det tidligere og enig med det forresten at de som håndhever loven burde straffes dobbelt så hardt når de bryter den, man skal ikke være redd for å bli arrestert, selv hvis man har gjort noe galt så lenge du ikke er aggressiv.
Sist endret av Ekvivokk; 12. februar 2014 kl. 00:22.
Greit nok at politiet blir mye frikjent fra voldsanmeldelser. Men dere som klager på dette, tenk over dette: De som anmelder politiet, er dem "mors beste barn"? Kanskje dem har fremprovosert eller er skyld i denne volden selv? For ved mange av disse, så er politiets jobb å beskytte personen i gata mot dem, eller hva dems handlinger fører til.
Jeg hadde fest (første festen på 1 år) for ett par uker siden. De under oss (bor i en liten blokk) fester konstant, og vi har aldri klaget.

Anyways, de klaget på oss, jeg var egentlig ganske edru da jeg skulle på jobb i 12 tiden, så når politiet kom for å ''ordne opp'' så var det jeg som tok meg av dette.

Jeg reagerte ganske fort på tonen til de to politimennene som kom, de fantes ikke hyggelige, de var sure rett og slett.

Jeg sa til dem at de kunne snakke til meg som om jeg var ett vanlig menneske og ikke en liten drittunge. Jeg sa at jeg har ingenting imot at de gjør jobben dems, men jeg forventer at vi ihvertfall kan snakke om dette med en rolig tone (på en hyggelig måte). Jeg prøvde å smile fra øre til øre da jeg sa dette.

Da ble de sure, og ba meg ha respekt for offentlige tjenestemenn. Her var det nemlig de som bestemte hvordan diskusjonen skulle foregå.

Jeg var på nippet til å hente kameraet mitt for å filme (da jeg vet at jeg har lov til det), men jeg droppet det da disse to typene var såpass ''truende'' i oppførselen at jeg er ganske sikker på at de hadde dratt meg inn på stasjonen om jeg hadde prøvd meg på noe sånn.

Det jeg vil fram til med å dele dette, er at det er mange folk i en maktsituasjon som ikke tåler å bli snakket imot. De tror de er kongen på haugen, og at vanlig folkeskikk ikke gjelder for dem. Selv om de i bunn og grunn er ansatt av meg (folket).

Makt = skumle greier.

Gidder ikke diskutere dette noe mer enn dette innlegget da jeg driter i hva dere andre mener =) Jeg vet hva jeg mener. Og ferdig med det =)

God helg folkens^^
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
90% av sakene burde ant aldri en gang blitt vurdert av organet, men kriminelle er noen sutrepaver. I de siste 10 % fortjente kjeltringene det de fikk av deng.
Vis hele sitatet...
For en utrolig lite gjennomtenkt kommentar... Politivold eksisterer, men heldigvis ikke i veldig stor skala. Politiets oppgave er å arrestere gjerningsmannen, og det er retten som skal bestemme straffen.

Selv har jeg opplevd at en venn som bruker hasj fikk skuldern revet ut av ledd når han ble tatt med en 5er hasj på seg. Han gjorde ikke motstand, han besvimte fordi han ble redd.

En annen politimann jeg har vært på et par nachspiel med, fortalte flere gange om hvor deilig han synes det er å høre folk skrike når han tar i litt ekstra ved en arrestasjon... Er det denne fyren du ønsker skal håndtere vennene dine i en kjip situasjon?
Vektere har jo også en tendens til og slippe billig unna sånne ting. Kvalmt!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men dere som klager på dette, tenk over dette: De som anmelder politiet, er dem "mors beste barn"?.
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller har du rett. Samtidig vet vi at politiet iblant går over streken. Politivoldsakene i Bergen er ett eksempel på godt dokumentert og systematisk politivold. Sophia Baidoo-saken er et eksempel av nyere dato. Ansgar Hotell-saken i Oslo og Obiora-saken i Trondheim er saker som har ført til dødsfall.

Så lenge overgrep skjer, synes jeg vi bør ha et objektivt organ som ser på hvorvidt dette kunne vært unngått. Når det så og si aldri får konsekvenser, så synes det ikke som dette foregår på en veldig objektiv måte. Hvilket signal sender det til dem som faktisk utsettes for politivold? For de finnes, de også. Slik det er nå, har politiet blankofullmakt til å vurdere hvor mye maktbruk som trengs, og vi vet at de ikke alltid vurderer ut fra rent faglige standarder.
Uansett hva folk her måtte si, 460 av 460 (100%!) er et enormt høyt tall for "frikjennelse"
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
100% frikjennelse? Latterlig.

Omså 400 av de 460 sakene var fra tullinger så har man da 60 saker som bare "nei, joda, du er jo politi, np".
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Med ugrei oppførsel har jeg et par ganger havnet på glattcella. Begge ganger var jeg rimelig lite gira på det og var ganske vrang, begge ganger svarte politiet med deng og makt. Siste gangen satt jeg og sparket i veggen bak i politibilen(prøvde vel og komme meg ut) da svarte politiet med og hoppe inn og denge hodet mitt i veggen så jeg falt om på gulvet.

Men! anmeldte jeg de? Nei. Jeg oppførte meg som en tulling og de handlet deretter. Juling fortjente jeg.
Sitat av Lima Vis innlegg
Med ugrei oppførsel har jeg et par ganger havnet på glattcella. Begge ganger var jeg rimelig lite gira på det og var ganske vrang, begge ganger svarte politiet med deng og makt. Siste gangen satt jeg og sparket i veggen bak i politibilen(prøvde vel og komme meg ut) da svarte politiet med og hoppe inn og denge hodet mitt i veggen så jeg falt om på gulvet.

Men! anmeldte jeg de? Nei. Jeg oppførte meg som en tulling og de handlet deretter. Juling fortjente jeg.
Vis hele sitatet...
Fortjente? Mener du virkelig at vi skal ha en stat som legitimerer fysisk avstraffelse som sanksjon for dårlig oppførsel?
Sist endret av SkyMarshal; 12. februar 2014 kl. 11:50.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Fortjente? Mener du virkelig at vi skal ha en stat som legitimerer fysisk avstraffelse som sanksjon for dårlig oppførsel?
Vis hele sitatet...
''Fysisk avstraffelse''? Hadde de plassert karen i en gapestokk i 48 timer eller regelrett dratt han ut av bilen for å gi han juling så hadde jeg vært enig med deg, men når han prøver å sparke seg ut av politibilen så sier det seg vel ensten selv at politiet ikke bare kan snu seg å spørre pent om han kan være så snill å stoppe?
Sist endret av Bombasa; 12. februar 2014 kl. 12:09.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
''Fysisk avstraffelse''? Hadde de plassert karen i en gapestokk i 48 timer eller regelrett dratt han ut av bilen for å gi han juling så hadde jeg vært enig med deg, men når han prøver å sparke seg ut av politibilen så sier det seg vel ensten selv at politiet ikke bare kan snu seg å spørre pent om han kan være så snill å stoppe?
Vis hele sitatet...
Så du sier altså at det å legitimere fysisk avstraffelse er helt greit?

Det å slå hodet til en person i veggen er fysisk avstraffelse. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du prøver å få gapestokk til å virke som en mer betydelig fysisk avstraffelse enn legemsbeskadigelse?

Dagen vi aksepterer at politiet kan legitimere voldsbruk, og slippe unna med det 100% av gangene, blir det et jævlig skummelt samfunn, sånn satt på spissen.
Sist endret av SkyMarshal; 12. februar 2014 kl. 12:32.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Helt enig med Bombasa! Hva mener du de skal gjøre da SkyMarshal?
Hva mener du de skal gjøre for å stoppe mennesker som driver på slik Lima her beskrev, eller er voldelige mot politiet og/eller andre? Eller bare driver med annen kvalme, og responderer ikke på tilsnakk? Og kanskje har dem mye mere enn nok å gjøre allerede.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hva mener du de skal gjøre for å stoppe mennesker som driver på slik Lima her beskrev, eller er voldelige mot politiet og/eller andre? Eller bare driver med annen kvalme, og responderer ikke på tilsnakk? Og kanskje har dem mye mere enn nok å gjøre allerede.
Vis hele sitatet...
Da kalles det ikke politivold lenger, det er snakk om saker der politiet blir litt ivrige og bruker for mye kraft eventuelt rein vold mot gjerningsmannen. Som sagt tidligere, man skal ikke være redd for at politiet gjør deg noe vondt, med mindre du selv er skyld i det.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av zlagther Vis innlegg
Da kalles det ikke politivold lenger, det er snakk om saker der politiet blir litt ivrige og bruker for mye kraft eventuelt rein vold mot gjerningsmannen. Som sagt tidligere, man skal ikke være redd for at politiet gjør deg noe vondt, med mindre du selv er skyld i det.
Vis hele sitatet...
Det er jo riktig. Men jeg tror at tilfellene der en Politimann starter volden utgjør en svært liten %, og de anmeldelsene som kommer er fra tullinger som var voldelige og måtte stoppes på en voldelig måte. Da er det heller ikke rart at så mange av anmeldelsene blir henlagt.
Sitat av Lima Vis innlegg
Det er jo riktig. Men jeg tror at tilfellene der en Politimann starter volden utgjør en svært liten %, og de anmeldelsene som kommer er fra tullinger som var voldelige og måtte stoppes på en voldelig måte. Da er det heller ikke rart at så mange av anmeldelsene blir henlagt.
Vis hele sitatet...
Du mener vel ikke at politivold aldri forekommer? For det er det denne statistikken tilsier, og jeg tror ikke på det. Den svært lille prosenten som utsettes for politivold finnes, selv om den er svært liten. Og det at det ikke nytter å anmelde politifolk, det er en juridisk blindsone som vi dessverre har til felles med mange land som vi liker å tro vi er bedre enn.

(Se eventuelt på denne rapporten fra Institutt for kriminologi og strafferett. Mye er bedre siden 1980-tallet, men problemet er ikke borte.)
Sist endret av Ramaskrik; 12. februar 2014 kl. 16:38.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Du mener vel ikke at politivold aldri forekommer? For det er det denne statistikken tilsier, og jeg tror ikke på det. Den svært lille prosenten som utsettes for politivold finnes, selv om den er svært liten. Og det at det ikke nytter å anmelde politifolk, det er en juridisk blindsone som vi dessverre har til felles med mange land som vi liker å tro vi er bedre enn.

(Se eventuelt på denne rapporten fra Institutt for kriminologi og strafferett. Mye er bedre siden 1980-tallet, men problemet er ikke borte.)
Vis hele sitatet...
Det kan nok hende, at politivold hender, men det er da ikke tilstrekkelig bevist. Akkurat som tallene tilsier! For skal en tjenesteperson bli dømt av indisier? Eller bevis akkurat som alle oss andre?
Det er forskjell på fysisk avstraffelse og bruke fysisk makt i jobben sin.. Med tanke på hvor mye idiotkriminelle som utelukkende ser sin egen situasjon ifra sitt perspektiv og dermed føler seg urettmessig behandlet så hadde jeg ikke stusset om 1000 av 1000 politifolk ble 100% frikjent for vold i tjenesten.
Når en person har slått seg helt vrang og hiver rundt med hender, føtter og kroppen finnes det få ting som kan stoppe personen bortsett fra en batong i panna, pepperspray i fjeset eller et realt spark. Politi er politi og de er der for å gjøre en jobb, ikke for å behandle alle med silkehansker.
Det jeg syntes er merkelig er åssen politiet må brukte batonger for å stoppe kriminelle, mens vanlig helsepersonell klarer å få ned folk som bokstavelig talt trur at helsepersonellet skal drepe dem etc. Det er også forskjell på silkehansker og batong, som eksempelet over.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det jeg syntes er merkelig er åssen politiet må brukte batonger for å stoppe kriminelle, mens vanlig helsepersonell klarer å få ned folk som bokstavelig talt trur at helsepersonellet skal drepe dem etc. Det er også forskjell på silkehansker og batong, som eksempelet over.
Vis hele sitatet...
Noen av helsepersonalet har lov til å sette en sprøyte med noe morsomt i din ræv. Noe politiet ikke har.
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Når en person har slått seg helt vrang og hiver rundt med hender, føtter og kroppen finnes det få ting som kan stoppe personen bortsett fra en batong i panna, pepperspray i fjeset eller et realt spark. Politi er politi og de er der for å gjøre en jobb, ikke for å behandle alle med silkehansker.
Vis hele sitatet...
Haha, det der er en så typisk uttalelse fra noen som aldri har blitt behandlet urettferdig før. Det er jo litt patriotisk; vårt politi gjør jo selvsagt aldri feil. Pfff.
Sitat av flexx Vis innlegg
Haha, det der er en så typisk uttalelse fra noen som aldri har blitt behandlet urettferdig før. Det er jo litt patriotisk; vårt politi gjør jo selvsagt aldri feil. Pfff.
Vis hele sitatet...
La meg tippe. Du er blant de som på pur trass protesterer høylydt og gjør så mye motstand som overhodet mulig hvis politiet har fått kloa i deg?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det kan nok hende, at politivold hender, men det er da ikke tilstrekkelig bevist. Akkurat som tallene tilsier! For skal en tjenesteperson bli dømt av indisier? Eller bevis akkurat som alle oss andre?
Vis hele sitatet...
Hvem skal komme med bevisene? Den overivrige politimannens kolleger? Du ser at at alle holdt kjeft i Baidoo-saken, fram til videobildene kom fram. Da "husket" resten av teamet plutselig at de "ble nødt" til å legge den tynne dama i bakken -- og kalle henne "svarte faen".

Jeg sier ikke at problemet kan løses, jeg sier bare at dette skjer i Norge i dag, og at denne statistikken er uærlig.

Mange her har overbevist seg selv om det motsatte.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Hvem skal komme med bevisene?
Vis hele sitatet...
Som alle andre i norsk rettspraksis! Den som kommer med anklager, har bevisbyrden!
Politiloven i praksis: "Og for øvrig kan man gjøre hva man vil."
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Som alle andre i norsk rettspraksis! Den som kommer med anklager, har bevisbyrden!
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at slike saker følger ikke normal rettspraksis. Rapporten jeg viste til, dokumenterer at politikamre i mange tilfeller har nektet å ta imot anmeldelser for politivold, ventet opptil seks måneder før de foretar avhør, og på utallige andre måter latt disse sakene gå i glemmeboka. Det er en råtten praksis rundt dette, og det eneste jeg vil fram til er at denne statistikken - 100% frikjennelse, politiet gjør aldri noe galt - åpenbart er uriktig.

Du har helt rett i at anklageren har bevisbyrden. Men jeg nekter å tro at du ikke ser problemet her.

Jeg sier ikke at alle vrange, rusa tullinger skal få erstatning og unnskyld fordi de måtte holdes nede. Jeg sier bare: Når vi vet at politibetjenten som banket opp ei lita, afrikansk dame i Trondheim (og kalte henne "negerhelvete" og alt mulig slikt) blir frikjent gang på gang, på tross av at hele episoden ble filmet. (Og til slutt tok livet av en annen afrikaner) -- Skal vi da ta årets tall for god fisk, og regne med at det alltid er snakk om rusa tullinger?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Noen av helsepersonalet har lov til å sette en sprøyte med noe morsomt i din ræv. Noe politiet ikke har.
Vis hele sitatet...
Nei, leger gjør dette. Helsepersonell klarer alene uten noen form for beroligende å få folk som er gale ned i gulvet og i jern, så trur politiet skal kunne klare det også.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Nei, leger gjør dette. Helsepersonell klarer alene uten noen form for beroligende å få folk som er gale ned i gulvet og i jern, så trur politiet skal kunne klare det også.
Vis hele sitatet...
Og leger er?

Og det er helt vanlig at sykesøstre o.l. har lov til å sette sprøyter med medikamenter av en lege med ansvar. Jeg har selv tatt blodprøver o.l., selv om jeg egentlig ikke har lov til å stikke noen. Og turnuslegen sa også det var bare å ta blodprøve, hvis jeg mistenkte en bakterieinfeksjon, for å måle CRP. Min medisinske erfaring var 2 mnd. sanitetskole i luftforsvaret. Så da kan du tenke deg hva en sykesøster med x-antall års høyskoleutdannelse får lov, særlig med en del yrkeserfaring også. Og krise er krise.
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. februar 2014 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zlagther Vis innlegg
Nei, leger gjør dette. Helsepersonell klarer alene uten noen form for beroligende å få folk som er gale ned i gulvet og i jern, så trur politiet skal kunne klare det også.
Vis hele sitatet...
Så er helsepersonell ofte relativt spesialtrente og i kjente og trygge situasjoner. Politifolk skal derimot handskast med slikt, skyte etter terrorister på Utøya, køyre fort i bil, ofte i lite oversiktlege situasjonar utan bakgrunnskunnskap.
Og ellers blir det totalt feil å dømme et helt organ av en enkelt sak!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og leger er?
Vis hele sitatet...
Ok beklager trudde det lå litt mellom linjene at det var vernepleiere som jobbet med vrange folk, men sure. Jeg mente da vernepleiere.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
''Fysisk avstraffelse''? Hadde de plassert karen i en gapestokk i 48 timer eller regelrett dratt han ut av bilen for å gi han juling så hadde jeg vært enig med deg, men når han prøver å sparke seg ut av politibilen så sier det seg vel ensten selv at politiet ikke bare kan snu seg å spørre pent om han kan være så snill å stoppe?
Vis hele sitatet...
Politiet har blitt utstyrt med hjelpemidler slik at de skal slippe å bruke unødig vold og makt mot kriminelle. Dette er av en grunn, ikke bare for morro skyld.
Gratulerer med dagen til de som krangler, hva med å lese artikkeln;
"Jan Egil Presthus, sjefen for Spesialenheten for politisaker, er åpen på at det hender han ikke får dømt polititjenestemenn og -kvinner han mener burde ha vært dømt for unødig maktbruk."

Selvsagt ligger terskelen altfor høyt, og selvsagt er det mangen som skulle ha vært dømt...og selvsagt er det sikkert noen som har anmeldt forhold som ikke var straffbare. Hallo(?)
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er forskjell på fysisk avstraffelse og bruke fysisk makt i jobben sin.. Med tanke på hvor mye idiotkriminelle som utelukkende ser sin egen situasjon ifra sitt perspektiv og dermed føler seg urettmessig behandlet så hadde jeg ikke stusset om 1000 av 1000 politifolk ble 100% frikjent for vold i tjenesten.
Vis hele sitatet...
Her er det en forskjell på å behandle en anmeldelse og det å opprette en siktelse og ta det videre til retten. Politiet har mye høyere troverdighet enn ola eller kari nordmann, noe som gjør at de automatisk kan slippe unna ganske mye. I tillegg regner jeg med at spesialenheten, de som behandler anmeldelser mot politiet, er ganske flinke til å lese gjennom bullshit siden de fleste som jobber der har vært ansatt hos politiet.
Når påtalemyndighetene velger og ta det videre er det åpenbart at det har noe som tilsier at det har skjedd et lovbrudd. At retten deretter skal frikjenne 100% av alle sakene, som faktisk var opp i 460 saker, er ganske utrolig.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg skjønner jo hva han mener. Men samtidig kan man lure på hvorfor politifolk flere ganger slipper straff, til og med når folk blir drept under arrestasjon. Det bygger ikke akkurat tillit til politiet.
Vis hele sitatet...
At noen dør under arrestasjon betyr ikke nødvendigvis at politifolkene har gjort noe straffbart. Se f.eks. på Obiora-saken, der politifolkene brukte teknikker de lærte på politiskolen. Det var først etter Obiora-saken at dette ble endret og teknikken ikke kunne brukes på samme måte som før.

Du er sikkert enig i at man ikke kan straffe noen for å gjøre noe de er lært opp til å gjøre.


Sitat av zlagther Vis innlegg
Som en over sa, det er et problem at politiet er beskyttet mot å straffes pga. at det sjekkes internt av vennene dems.
Vis hele sitatet...
Spesialenheten er ikke en del av politiet, og er ikke politiets venner. Fikk du ikke med deg at denne saken er basert på at Spesialenheten har gått ut og sagt at de mener for få politifolk dømmes?

Politifolk er slett ikke beskyttet mot å straffes, men rettssystemet vurderer åpenbart disse sakene litt annerledes enn Spesialenheten. Det kan du ikke skylde på Spesialenheten for.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Har sett det tidligere og enig med det forresten at de som håndhever loven burde straffes dobbelt så hardt når de bryter den, man skal ikke være redd for å bli arrestert, selv hvis man har gjort noe galt så lenge du ikke er aggressiv.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke er aggressiv har man lite å frykte generelt.

Men hvis politifolk skal straffes hardere enn alle andre så vil de jo kvie seg mot å gå inn i farlige situasjoner, og da blir det enda dårligere service til publikum.


Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Det jeg vil fram til med å dele dette, er at det er mange folk i en maktsituasjon som ikke tåler å bli snakket imot. De tror de er kongen på haugen, og at vanlig folkeskikk ikke gjelder for dem. Selv om de i bunn og grunn er ansatt av meg (folket).
Vis hele sitatet...
Eventuelt er de drittlei etter en lang natt med fulle tullinger som bare skal krangle og lage bråk. Du synser litt for mye om bakgrunnen for oppførselen deres.


Sitat av Bombasa Vis innlegg
''Fysisk avstraffelse''? Hadde de plassert karen i en gapestokk i 48 timer eller regelrett dratt han ut av bilen for å gi han juling så hadde jeg vært enig med deg, men når han prøver å sparke seg ut av politibilen så sier det seg vel ensten selv at politiet ikke bare kan snu seg å spørre pent om han kan være så snill å stoppe?
Vis hele sitatet...
Det er en mellomting mellom å spørre pent, og å grisebanke fyren. Det er et uendelig antall andre metoder de kunne brukt før de måtte mose hodet hans.

.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
(Se eventuelt på denne rapporten fra Institutt for kriminologi og strafferett. Mye er bedre siden 1980-tallet, men problemet er ikke borte.)
Vis hele sitatet...
Det er rundt 30 år siden 80-tallet. Veldig mye har endret seg siden da. Bare de siste årene har det vært store endringer særlig i opplæringen av politifolk. Så sent som på 90/2000-tallet ble det gjort en total endring av måten avhør foretas på, f.eks. Politiet skal ikke lenger gå inn i avhøret for å "ta" deg, men for å belyse alle sider av saken, inkludert ting som eventuelt er til fordel for gjerningsmannen.



Sitat av zlagther Vis innlegg
Det jeg syntes er merkelig er åssen politiet må brukte batonger for å stoppe kriminelle, mens vanlig helsepersonell klarer å få ned folk som bokstavelig talt trur at helsepersonellet skal drepe dem etc. Det er også forskjell på silkehansker og batong, som eksempelet over.
Vis hele sitatet...
Å sette helsepersonell opp mot politi blir for dumt. Helsepersonellet tar seg av de personene de vet de klarer å ta seg av. Hvis de ikke klarer det, ringer de politiet.

Helsepersonellet tar seg altså av de "lette" sakene, mens politiet må inn når ingen andre kan gjøre noe.



Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Du ser at at alle holdt kjeft i Baidoo-saken, fram til videobildene kom fram. Da "husket" resten av teamet plutselig at de "ble nødt" til å legge den tynne dama i bakken -- og kalle henne "svarte faen".
Vis hele sitatet...
De kalte henne ikke det, men uttrykket ble brukt da en av politifolkene ble forbannet. "Svarte faen" er et helt vanlig uttrykk i Norge.

At det forekommer overgrep utført av politiet i Norge er garantert riktig, men dette er sannsynligvis svært få tilfeller.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. februar 2014 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det at helsepersonell (se vernepleiere) velger hvem de tar ned er en sannhet med modifikasjoner, siden hvis det er en som klikker i fellesarealet kan de ikke vente på politiet og må gå til aksjon selv. Det er en grunn til at de trener på å ta ned folk som truer med kniv og lignende.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det at helsepersonell (se vernepleiere) velger hvem de tar ned er en sannhet med modifikasjoner, siden hvis det er en som klikker i fellesarealet kan de ikke vente på politiet og må gå til aksjon selv. Det er en grunn til at de trener på å ta ned folk som truer med kniv og lignende.
Vis hele sitatet...
At noen klikker i fellesareal med kniv hører nok med til sjeldenhetene. Uansett er det tåpelig å argumentere for at helsepersonell er bedre på å ta folk ned enn politiet.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
At noen klikker i fellesareal med kniv hører nok med til sjeldenhetene. Uansett er det tåpelig å argumentere for at helsepersonell er bedre på å ta folk ned enn politiet.
Vis hele sitatet...
Virker jo som det når politiet må banke folk hele tiden, mens helsepersonell klarer det fint uten mye skader.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Virker jo som det når politiet må banke folk hele tiden, mens helsepersonell klarer det fint uten mye skader.
Vis hele sitatet...
Politiet banker slett ikke folk hele tiden. Derimot er det politiet som må gå inn i situasjoner der noen må tas med makt. Det er tåpelig å sammenligne helsepersonell og politiet, da helsepersonell ikke er i nærheten av å ha samme omgang med voldelige folk som politiet.

Helsepersonell karer det fint uten mye skader? Det var helsepersonell som drepte mannen som var i basketak med politiet på legevakten for en stund siden.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Husk på at mange av disse sakene anmeldes til sefo av de som er blitt pågrepet. Disse føler seg urettferdig behandlet og som han over meg sier 90% av disse sakene et bare bambus.
Vis hele sitatet...
Var akkurat det jeg tenkte å skrive. Er sannsynlig at det er folk som har vært voldelige og vanskelige som sender klage når de ikke har grunnlag for det. Oppfør deg som folk og ikke som en idiot når du har fått politiet på nakken, så går det deg mye bedre.