Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1660
Blir i disse tider bombardert med forespørsler om underskrift på elektroniske kampanjer, som oftest via Underskrift.no, og dette gjelder saker som spenner seg fra tannlegebehandling inn i folketrygden til å forby røyking utenfor eget privat hjem.

I bunn og grunn gir jeg stort sett faen i alle disse, fordi jeg har aldri opplevd at en underskriftskampanje av noe slag har fått gjennomslag i Norge, ihvertfall ikke ovenfor norsk regjering. Ja, div. dagligvareprodukter har kommet tilbake som resultat av Facebookgrupper, men private aktører kontra det offentlige...

Så, det jeg egentlig lurer på; Er disse kampanjene så meningsløse som jeg innbiler meg, eller har man opplevd å faktisk få gjennomslag?
Sak nummer to som du lister er jo helt på trynet. Til spørsmålet, jeg er veldig usikker på statistikk og fakta her, men har selvsagt hørt ditten og datten som har blitt gjennomført pga underskriftskampanjer.
Problemet med slike kampanjer er jo at man kan ikke sjekke om det er faktiske personer som har "skrevet under". Nå er det riktignok en stund siden jeg sist var innom der, men sist jeg var så måtte du skrive fornavn og epost-adresse, det var ingen sjekk om du hadde tilgang på den eposten, så i teorien kan man jo ta et tilfeldig navn og skrive "navn"@hotmail.com, brenner man for en sak kan man gjøre det flere hundre ganger.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Underskriftskampanjer kan ansees for å være et protestpolitisk virkemiddel i samme bane som demonstrasjoner og aksjoner og i utgangspunktet betyr ikke en vellykket underskriftskampanje at saken skal bli behandlet politisk. Da underskriftskampanje ført oppsto som virkemiddel var det noe nytt og mobiliserende som ble tatt på alvor. Men det har idag blitt normalisert og effektiviteten har nok sunket Men det gjør det ikke aksjonsformen overflødig.

Underskriftskampanjer kan brukes som dokumentasjon på oppslutning om et forslag som vil kunne gi deg innpass i media og muligens partier for videre politisk handling. Eksempelvis førte underskriftskampanje om selvmordssikring på askøybroen (en relativt vellykket og lokal kampanje) til at media tok fatt i saken og at flere av lokalpolitikerne gikk ut diskuterte saken i offentlighet. Om det blir gjort noe med eller ikke gjenstår å se men den bidro til å gjøre det mulig å sette dagsorden. Andre eksempler på store underskriftskampanjer er mot oljeborring i lofoten, vesterålen og senja, deportering av Marie Amelie og innføring av nasjonale prøver. Alle disse politiske kampanjene har hatt form for politisk suksess. Det kan ikke berømmes underskriftskampanjene ene og alene. Men i disse tilfellene kan det vise at et forslag har bred støtte i landets befolkning. En del kommuner har lagt inn i regelverket at en sak må behandles politisk etter så og så mange underskrifter. Her kan en lett se hvordan en slik kampanje kan ha verdi.

Det er et lavterskelinitiativ hvor terskelen for å starte eller å skrive under en kampanje er meget lav. Dette bidrar til å øke individers politiske kapital (dog marginalt) som en kan argumentere for at er positivt for et demokratisk samfunn i sin helhet. Det må og nevnes at i disse digitale verdensvevtider at terskelen for å signere en digital underskriftskampanje er lavere en å få fysiske underskrifter. Det er lite forskning på det men jeg har en hypotese om at det går inflasjon i verdien av en underskrift og at en digital kampanje trenger mange flere underskrifter enn en tilsvarende fysisk for å bli lagt merke til.
Moren min sitter da i en ganske høy stilling i komunen, og mottok en underskrifts liste med flere fake navn og navn fra folk som ikke bor her i byen, blant annet Adolf Hitler hadde signert den.
To the point: Ikke så veldig mange tar underskriftskampanjer serriøst.
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Moren min sitter da i en ganske høy stilling i komunen, og mottok en underskrifts liste med flere fake navn og navn fra folk som ikke bor her i byen, blant annet Adolf Hitler hadde signert den.
To the point: Ikke så veldig mange tar underskriftskampanjer serriøst.
Vis hele sitatet...
Haha, var det den politi saken?
Slike ting har vel rundt omkring like stor påvirkning som innsatsen de krever. Online underskriftskampanjer som tar 2 sekunder? Forsvinnende lite, men fortsatt mindre enn ingenting.

Den vage tingen som kalles det offentlige ordskiftet er summen av veldig mange ting, og jo fler som hører og vurderer en tanke, jo større er sjansen for at det blir noe av. Muligens fortsatt forsvinnende liten, men en ide får iallefall aldri gjennomslagskraft om den aldri diskuteres høyt i noen som helst forstand.
Underskrift.no er en vits. Hva har du gjort for å havne på spam-lista deres?