Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2794
Jeg leste denne http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9100887

og kom fram til denne http://home.no.net/forsvar/maxsesj.html


Mange gode tips for den nektende der
Hehe... mange håpløse triks på den siden.

Bare for å peke på sesjonsdelen..

1. Å se uflidd ut har ingenting å si, om mulig fører det bare til at du får en drittjeneste fremfor kremtjeneste.

2. Å dimme på rygg er ikke bare bare, det er en grunn til at legen er lege.

3. Fargesynet er ikke så lett å kødde på heller, legeassistenten er ofte heller ingen idiot. Dessuten får du ikke dimme på fargesyn, du bare unngår noen tjenestetyper og ender opp med kontorjobb og fotsoldattjeneste.

4. Hørselstest, ikke heller så lett. Man finner utrolig lett ut om noen kødder med deg, hvis man vil finne det ut. Og gjør du det, nøler ikke jeg med å kjøre 120 dB rett i øret på deg..

5. Tredemølle har jeg aldri sett, verken da jeg var på sesjon eller nå...Det hindrer oss ikke i å kjøre fysiske tester, bare på kødd, though..

6. De psykologiske testene er det umulig å dimme på, får du dårlig resultat fører det bare til at du har et dårligere utgangspunkt for å velge selv hvor du vil.

7. Du må også dokumentere all utsettelse pga. skole, nytter ikke å si "jeg skal bli lege om ti år".

8. Den letteste måten å dimme på, om du virkelig vil det, er å kjøre dopstilen. Før opp en fem-seks droger på egenerklæringsskjemaet og hold fast på at du har problemer med å slutte.. Forsvaret har som kjent en no drugs policy, og vil ikke ha utsatte tilfeller inn. Legen dimmer deg på psyke med en gang. ( Ser ikke ut til at man har noe i mot det hvis man er villig til å oppføre seg som det stod på den siden.)

Lykke til!
Det enkleste for å slippe millitsen må vel være å skyte seg i foten eller gjøre som "Mr Pile" i Full metal Jacket
Jeg blei fritatt pga. a fin blanding av psykiske plager, sterk reisesjuke og søvnløshet på egenmelding-skjemaet.

Burde funke for flere.
Opprinnelig postet av DArkWork
Det enkleste for å slippe millitsen må vel være å skyte seg i foten eller gjøre som "Mr Pile" i Full metal Jacket
Vis hele sitatet...
Gjør man som Gomer Pyle trenger man nok ikke tenke mer på noe som helst, nei...

Når det gjelder å skyte seg i foten har man driti på draget, du har bare ødelagt for deg selv en stund fremover. Ny innkallelse kommer i posten året etter...
det ALLER letteste er vel å betale meg eller grim en anseelig sum for å slette dere fra forsvarets arkiver
Opprinnelig postet av Grim
Gjør man som Gomer Pyle trenger man nok ikke tenke mer på noe som helst, nei...

Når det gjelder å skyte seg i foten har man driti på draget, du har bare ødelagt for deg selv en stund fremover. Ny innkallelse kommer i posten året etter...
Vis hele sitatet...
Kommer vel ant på hva du skyter deg i foten med det vettu....
kan jo hende det ikke er noe fot igjen :P menne seriøst er vel ingenting å frykte i millitæret.. tror det blir gøy å være grensevakt i finnmark jeg
Grensevakt i Finnmark?

Holy shit...

Jaja, dersom du digger å fryse ræva av deg, så...
yo yo håward....hmz ska vi være grensevakt samtidig.....hehe...då ska eg bosse dg rundt...yea
Opprinnelig postet av Unknown_User
Grensevakt i Finnmark?

Holy shit...

Jaja, dersom du digger å fryse ræva av deg, så...
Vis hele sitatet...
Hvis man først skal i millitæret så hvorfor ikke ta steget helt ut å ha det skikkeli ille i et år er like greit det..... kaldt og godt
Herregud for en latterlig side....Det beste er jo å fullføre verneplikt året...du får det jo på rullebladet at du ikke har utført førstegangstjenesten...Og det scorer lavt hos din fremtidige arbeidsgiver..så det er latterlig å bli dimma pga du har sagt at du har en eller annen psykisk illness i deg..

Du er jo mann etter at du har fullført førstegangs tjenesten
Du får det ikke på rullebladet om du ikke har fullført førstegangstjeneste.. Bortsett fra hvis du skyter noen eller no sånt når du er inne. Det du derimot ikke får, er en liten tekst på CV'en du som sier "fullført førstegangstjeneste der og der, da og da osvblabla... Det er litt dumt, for veldig mange arbeidsgivere synes det er bra å ansette folk som har vært i førstegangstjeneste. Dessuten når du er 20-21 år og søker jobb og ikke har vært inne, så vet jo ikke arbeidsgiveren din om du kommer til å bli kalt inn eller ikke, så det beste er nok å bare fullføre..
my two cents
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Anngående det å skyte seg i foten for å komme ut av militæret, min bror prøvde seg på det trikset, og det var virkelig ikke det lureste han kunne gjort.

Han hadde dog litt problemer med autoriteter osv, kom tilbake etter perm med hanekam og ring i nese osv. Når man provoserer så går det jo seff ikke noe bedre og han fikk seff glattcelle. Så en gang han var på perm, drita full, fant han fram hagla og skjøt seg i venstre fot. Resultatet er en måned på sykehus, flere måneder (kanskje det var et år, husker ikke..) på krykker og 2 amputerte tær. Han ble dog ikke innkalt igjen.
spellingnazi
canonix's Avatar
Brev fra arbeidsgiver om hvor uerstattelig man er = billett ut.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Canon2k: Hehe, da må man være _skikkelig_ uerstattelig. Man må faktisk være så uerstattelig at firmaet går dukken om du ikke er der, og at det er ingen, absolutt ingen, som kan ta over stillingen din når du er borte til tjeneste. Dessuten er det ikke billett ut, det er bare utsettelse.
spellingnazi
canonix's Avatar
Milt-dude: "Ja, de trenger gode folk i sivilt også, lykke til videre!"

'Tjenestedyktig for den sivile delen av totalforsvaret' står det i vernepliktsboka mi, så jo, man slipper.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Siviltjeneste ja. Da har man har jo ikke dimmet eller sluppet unna. 16 måneder med siviltjeneste eller 12 måneder med militærtjeneste, det er fortsatt førstegangstjeneste. Dessuten er det ingen heksekunst å komme i sivilforsvaret. Det er bare å si at du heller vil inn der enn i militæret, og så er det i boks.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Funker vel å ha tourettes syndrom også.... At du enten sier eller gjør ting ukontrolert.. Hørte om en som slapp pga at han hadde litt ukontrolerte rykninger i høyre arm/avtrekksfinger...
Good luck people Jeg tror jeg vil inn jeg egentlig kanskje...
spellingnazi
canonix's Avatar
Det er ikke ordinær siviltjeneste, jeg får innkallelse og må hjelpe til hvis det f.eks. blir flom eller andre naturkatastrofer, men ellers ingenting.
Og tro meg, før jeg fikk jobb var jeg veldig innstilt på å være noen år i milten
Better than thou.
I fare for å hørtes ut som en ass; æda bæda! Jeg slipper jeg slipper! *danse litt på hofte som var fux0red* ;>
skjønner ikke hvorfor alle er så kine på å komme seg unna. som sagt en god del arbeidsgivere som ser om du har vært i militæret. og tror ikke noen av oss har vondt av det. gleder meg vanvittig til å komme meg bort herfra og møte nye folk (finnes flere muligheter enn militæret da selvsagt, men må vel inn der en eller annen gang så hvorfor ikke nå)
letteste måte og dimme er og virke interessert, score bra på alle tester du må igjenom og lyve som F hos legen.

Som de som har vært på sessjon sikkert har lagt merke til er legen som oftest ganske fersk selv.

Selv kan jeg si at jeg ble stemplet udyktig ved og følge disse råd bortsett fra at jeg sa til legen jeg ville inn, men tørte ikke sove eller være ute blandt mennesker der jeg var redd de skulle ta meg, så jeg tok de først... med eller uten våpen.

Men jeg ville gjerne inn i millitæret for og se om jeg taklet dette..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av ezkild
skjønner ikke hvorfor alle er så kine på å komme seg unna. som sagt en god del arbeidsgivere som ser om du har vært i militæret. og tror ikke noen av oss har vondt av det. gleder meg vanvittig til å komme meg bort herfra og møte nye folk (finnes flere muligheter enn militæret da selvsagt, men må vel inn der en eller annen gang så hvorfor ikke nå)
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke akkurat inn i militæret da jeg måtte, og rekrutten var ikke særlig gøy. Selv søkte jeg på en stilling på VPV som gjorde at jeg forsvant derfra etter 3 uker, istedenfor 8, som var full rekrutt på Værnes (hihi). Så havnet jeg på kontor, og tjenesten min var helt ok, selv om det avogtil kunne bli mye med både vanlig jobb på kontor og vakt. Nå babler jeg, men uansett, jeg ble kjent med mange, og på VPV var det en haug med sivile i militærklær. Dvs at det var ingen supermilitære der, alle køddet med alle (utenom noen da, skal ikke nevne navn. ), og miljøet var godt. Ikke uvanlig scenario å se en menig og en kaptein sitte og slæppe på et kontor. (I allefall ikke på mitt kontor )

Poenget mitt er egentlig at folk som absolutt ikke vet hva som venter, de bare har hørt på "urban legends". Nå sier jeg ikke at militæret er top notch, det er det så absolutt ikke, jeg hadde hatt noe imot å få mer penger enn 102 kr dagen pluss Colatillegg. Og en større dimmegodtgjørelse hadde gjort seg. Det er forhandlinger om 25 000 eller noe i den regionen. Jeg fikk litt under 7000 når jeg var ferdig med mine 12.

Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg ikke dimmet på rekrutten som jeg hadde planlagt.

Dessuten fikk jeg et eminent tjenestebevis, karakter 8 av 9 i dyktighet og framferd. DET kommer i allefall godt med.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hva skjer dersom man ikke sender inn det skjemaet man får fra forsvaret når man er 18? (der man skal fylle inn hva man gjør på og litt sånt...)
First off så er siviltjeneste 14 mnd, ikke 16. Tro meg, jeg dimmer om 1mnd & 1 uke Dessuten har tjenestetillegget gått opp til 108 kr dagen nå... woah!

D&F er jo bare hvor mye rompe du gidder å slikke da... Jeg hadde først ganske bra på midten av rekrutten (værnes btw - når var du der gusto? og hvilken tropp/kompani?), men så på slutten hadde jeg plutselig gått ned et hakk. Spurte hvorfor, fikk så vite at jeg hadde ytra noen ord ang. klasebomber og enkelte av våre kjære allierte de ikke likte, og at jeg var litt for flink til å få folk til å høre på meg, i tillegg til at jeg var tillitsvalgt. Javel sa jeg... da kan dere godt sette meg ned enda mer, for jeg kommer til å fortsette å si det jeg mener. Den 22 år gamle løytnantdama ble visst litt paff, og kikka litt skremt på meg før jeg snudde ryggen til henne og gikk. Hej då. Ellers syns jeg det var ganske gøy å skyte, ihvertfall på fine runde blinker, men jeg likte ikke de hel/halvfigurene. Irriterer meg fortsatt at jeg hadde en klikk og dermed kom et par poeng under skarpskyttern i sølv tho'. Litt kjipt. Nåja, også var det jo morsomt å herse med noen sånne befalskolebarn som var hos oss Det første kullet som var der fikk gjennomgå så til de grader at befalet vårt advarte barna som kom uka etter... så de oppførte seg stort sett greit. Ihvertfall etter et par dagers trening. Dro deretter avgårde til FHSK - bikkjeskolen, og det anbefaler jeg hvis dere først har tenkt å bli i millitæret ut tida. Du får ihvertfall lov til å tenke litt mer selv, selv om de herser noe jævelig med deg og det kan være ganske slitsomt på kurset. De bikkjene er vansinnig kule... og det er et ganske fett adrenalinkick å få en 40-kilos rotweiler i armen når du prøver å stikke av

MEN - hvis du virkelig vil gjøre noe meningsfylt, og tenke litt selv, så tar du siviltjeneste, og er litt aktiv med å finne deg et sted å være. Har nå vært hos Norsk Folkehjelp i 8 mnd, der har jeg jobba med antirasisme og har absolutt ikke bare sitti og drikki kaffe. I det hele tatt tror jeg ikke du hadde gjetta at jeg var der som sivviss hvis du hadde kommet innom. Regner med å få en ganske så fet tjenesteuttalelse Mye bedre å gjøre en ORDENTLIG jobb et år, enn å bare sitte på ræva og drikke kaffe, eller å fryse ræva av seg mens man nipumper primus, har ti ganger så mye igjen for det i det lange løp.
Sist endret av atomet; 30. januar 2003 kl. 00:32.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
aybara: Du mener sesjon? Hvis du ikke dukker opp på sesjonen om morgenen, ringer en sesjonsoffiser til foreldrene, og 99% av gangene tvinger de ungene til sesjon. Hvis de allikevel ikke kommer får de en ny dato, f. eks dagen etterpå. Det kommer helt an på humøret til sesjonsassistenten/offiseren om du kan la være å møte opp 2 eller 3 ganger før politiet eller militærpolitiet kommer på døren.

atomet: Jeg var på Værnes i September 2001. Jeg husker nabotroppen hadde en utrolig sinna dame som troppsjef (eller annet befal). Heldiggris.
Hehe, du var vel kullet før oss du da... Kan det ha vært delta du var i? Med hun... uhm... hva var det hun het igjen da? Blond dame ihvertfall, hadde vel en bikkje tror jeg? Danielsen?

Aybara: Mener du det greiene med sikkerhetsklarering osv? De fleste av skjemaene prakker de bare på deg på nytt samme hva, men sesjon må du møte opp til samme hva.
Master debater
Dekilaz's Avatar
atomet: du overbeviste meg nettopp om å ta siviltjeneste (men skal prøve å dimme på sesjon uansett. Sliter med noen brudd og dårlige ledd).
Hyggelig å høre Dekilaz! Kikk litt innom siviltjeneste.no og sivilarbeider.org - spes på den siste finner du ganske mye SANN info imotsetning til det diverse befal & krigshissere liker å spre
Ministry of Love
sptz's Avatar
landssvikere må da innom forsvaret, det skal i værtfall jeg.. vis jeg greier det så blir det marinejeger komandoen. (jada jeg skal begynne og løpe som bare faen når jeg er ferdig med å ta lappen) men kan hende jeg velger og utdanne meg via sambanet.. har ikke bestemt meg helt enda.. men marinejeger det er det som er målet.. sånn da vet dere det
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
"Melding om innrullering

De er nå innrullert (...) Fyll ut svarkortet og returner det straks (...)"

Så er det et skjema (eller svarkort) hvor det skal fylles ut litt smågreier (skole, telefon, etc). Hva skjer hvis jeg ikke sender inn det?
Ministry of Love
sptz's Avatar
å de finner deg nok aybara ikke vær redd for det. Hvorfor ikke sende den inn? blir jo bare pes for deg vis du ikke gjør det.
Aybara: Skjer ikke en dritt om du ikke sender det inn. Det er faktisk få som gidder det. Du vil få innkalling til sesjon uansett. Hvis du ikke møter da begynner vi å ringe.
spetz: samme holdninga hadde jeg også once upon a time... men noe er jeg fremdeles enig i: skal det være, så skal det være. Skal man først være i millitæret, så kan man ihvertfall gjøre noe gøy, og ta'n helt ut. Marinejeger ja... tja... å komme inn på skolen er jo en ting (de tar vel inn 200), men om du er med til slutt er noe annet (de ender opp med ca 30...).

Har en følelse av at de som er de værste krigshisserne og armyfansa ofte er folk som enten ikke har vært inne enda i det hele tatt, eller kommer til å dimme så kjapt de bare kan, hvis de i det hele tatt kommer gjennom inntaksdagen, akkurat som de mest fanatiske pasifistene som ofte har totalt forutinntatte meninger og feil eller forelda info om forsvaret. Meeeen, etter personlig erfaring, nå fra begge sider, så vil jeg si at mer av infoen du får fra sivviss-sida er korrekt, enn motsatt.

Hadde forsvaret holdt seg til forsvar, så kunne det hende at jeg hadde blitt der. Men når vi bare dilter etter usa så til de grader, og er med på en angrepskrig i afghanistan, så lar jeg gjerne den pasifistiske siden min ta overhånd, uten snev av dårlig samvittighet. Jeg søkte første dagen på rekrutten, men fant etterhvert ut at jeg skulle gi det en sjanse alikevel, trakk søknaden, og ble inne ihvertfall en stund til.
Sist endret av atomet; 30. januar 2003 kl. 10:22.
Jeg gleder meg til militæret jeg... er jeg syk da?
litt...