Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 2831
finnes dette i det hele tatt her inorge? har faen meg aldri sett en nordmann og en innvandrer slå av en prat på rimi ass.. se på tøyen i oslo f.eks, et eget lite samfunn der selvangivelsen blir levert på urdu! hvorfor snakker politikerne om noe(integrering) som ikke eksisterer?
For å være litt slem, så gjør ikke alle innvandrene så mye for å integrere seg. Jeg leste for ikke så lenge siden at man planlegger å GI penger til de som går norskkurs.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nå har det jo vært snakk om å fjerne norskundervisning for voksne innvandrere.. det gjør det jo ikke akkurat lettere for de som kommer hit å bli en del av det norske samfunnet.
Da jeg begynte i klassen jeg går i nå, skulle seff alle si 'noen ord om seg selv'. Vi har en fyr i klassen som har foreldre fra Vietnam og en som har foreldre fra Irak. Begge snakker feilfri norsk og har bodd i Norge hele livet. Likevel stoppet læreren min opp etter at disse to hadde snakket om seg selv og snakket leeeenge med de om hvor vakre og eksotiske land Vietnam og Irak er osv. Han konkluderte med at vi hadde 25 folk i klassen inkludert to fremmedkulturelle.

- Keep up the good work!
Integrering er at to "parter"/grupper/et.c. skal lære seg å forstå hverandre, vite endel om hverandre osv, så de kan leve og fungere sammen.

Assimilering er at en gruppe kommer inn i en større gruppe, og opptar alle den større gruppens trekk (kultur/språk/et.c.), slik at det etter tid bare er en større gruppe, med den opprinnelige store gruppens trekk, og den lille gruppens trekk har forsvunnet.

Derfor er det idioti å si at "noen må se å integrere seg", f.ex. om innvandrere. Integrering er en TOVEISPROSESS, som krever sitt fra begge parter for at det skal fungere. Ja - endel "nye landsmenn" burde virkelig lære seg norsk, eller ihvertfall engelsk, men endel "innfødte" burde virkelig lære seg litt om "nye landsmenn" før de kommer med de aller værste fordommene sine også!

"Alle" veit f.ex at muslimer ikke spiser svin, men hvor mye vet dere om f.ex kurdere, iran, eller sudan? Nå er jeg ikke ute etter å "ta" noen - bare tenk etter for dere selv. Kanskje det er et eller annet dere virkelig burde vite, som ville gjøre at dere forstod endel som har kommet derfra bedre? Et kjapt klipp om sudan:
"Det sudanesiske folk har opplevd flere krigsrelaterte dødsfall de siste 15 årene enn noen annen befolkning i verden. Tallet på de som har mistet livet i Sudan på grunn av krig er høyere enn summen av alle som har dødd som et resultat av kriger i den senere tid i Bosnia, Kosovo, Afghanistan, Tsjetsjenia, Somalia og Algerie til sammen."
– Jeff Drumtra, politisk analytiker
Vis hele sitatet...
(er kanskje ikke så rart at det kommer noen derfra til oss?)

LakaBrent - har en annen god historie... Husker ikke helt alle detaljer her nå, men det var nå nettopp:
En politistasjon her i landet telte med en fyr som var adoptert fra afrika når han var bitteliten (dvs - bodd i norge hele livet), når de skulle vise hvor flinke de var til å ta inn "nye landsmenn"... Det blir jo helt idiotisk. Han er jo på alle andre måter enn hudfarge så norsk som det går å bli.
Høres riktignok ut som han læreren mente det godt, men det blir litt for... naivt. Som du sier - de har bodd her hele livet.

Det der med at de skal få penger for å ta norskkurs tror jeg kan være et av de beste forslagene jeg har hørt fra høyre på leeenge: de skal rett og slett få det som jobb de to første årene - å gå på skole, lære seg norsk og litt historie osv. Pengene skal bli skattepliktige, og har du fravær blir det minus i lønna, akkurat som med jobben (sikkert akkurat som jobb mht sykefravær også). Ideen er at man ikke skal bli stigmatisert med sosialhjelp, men i stedet få lønn for jobb, som alle andre i samfunnet.
hvem har sagt at det ikke er en toveisprosess? det er jo nettopp her politikerne har svikta, men nå ser det ut som at de har våkna litt takket være Erna Solberg.

men atomet; når en kommer hit som flykting kan mann jo ikke forvente at en skal få lutekofta rett i fanget bare mann spør.. Poenget er jo at vi har hatt ordninger, men de vil jo ikke! skal det være nødvendig med tvang? Burde jo være i deres egen interresse å få inflytelse og medpart i landet?

Leste dessuten her om dagen om en innvandrer fra pakistan som hadde skrevet en bok på norsk der han refset store deler av det islamske samfunnet her i norge, som ifølge han ikke har videre store tanker om sitt nye land... skal i være dømmende, men det er jo tydeligvis noe galt!
Tror nok ikke de fleste som kommer hit som flyktninger forventer å få alt i fanget, selv om det er lett å få det inntrykket fra tv & aviser.

btw - her har du det jeg tenkte på når jeg sa at integrering faktisk er en toveisprosess, na1t:
"...så gjør ikke alle innvandrene så mye for å integrere seg..."

Og - det er faktisk ganske mange "innfødte" nordmenn som heller ikke akkurat samarbeider for å få denne prosessen til å fungere, derfor blir det for idiotisk å skylde på innvandrerne hele tida!
Sist endret av atomet; 17. desember 2002 kl. 08:52.
har faen meg aldri sett en nordmann og en innvandrer slå av en prat på rimi ass..
Vis hele sitatet...
Så faktisk senest igår en innvandrer og en nordmann som prata sammen på t-banen. Stakkars innvandrer sier jeg bare, for nordmannen må ha vært sånn ca. den mest innpåslitne, patetiske horungen som noensinne har blitt født med ski på beina.
na1t: jeg skjønner frustrasjonen din til en viss grad men du har en litt skrudd virkelighets opfattning ... det er mange dyktige invandrere i norge og det kan man ikke "feie under teppet" bare pga. at det er noen som nekter å integrere seg. jeg vil nesten si at det er et større problem for samfunnet at normenn ikke tar utdanning og har en "slapp" holdning til arbeids livet. de fleste voksene invandrere jeg kjenner vet om er mye flinkere enn de fleste normenn jeg vet om til å arbeide. du burde ta en liten titt på det programmet som går på nrk av og til. husker ikke hva det heter men det er et invandrer serie som invandrere produserer og der får man se det helt motsatte av det du påstår.

Ps! som atomet sier så er "holdningene" til "normenn" selv med på å få integrerings prosessen til å gå mye seinere enn den kunne ha gått. og det kan du ikke nekte for.
har jeg sagt at de ikke jobber?!??!?!!? de tar jo gledlig ALLE de dritt jobbene laubærkrans nordmannen ikke vil ha!

Og hele poenget er vel bare frustrasjonen i at det skal være disse to spilttede samfunn.. men blir nok andre boller når barn av 2.genersjons invandrerne vokser opp? Vi må prøve å få sikret det hvertfall! Dette skjer jo ikke over natta uansett.. Mohammed på 40 svelger vel ikke akkurat brunost skiva på dag 2
Sist endret av Eriken; 17. desember 2002 kl. 14:59.
for 10+ år siden hadde vi noe som het integrering i den norske skolen.. det ble lagt ekstra vekt på at de med fremmedkulturell bakgrunn skulle få ekstra hjelp med å komme i gang med å lære språk og om levevis/samfunnet..

lurer litt på hvorfor det begrepet ble fjerna.. er begrepet "integrering av innvandrere" rasistisk? uttrykker det at det påkreves at innvandrere blir assimilert i det norske samfunnet, og i så fall, er dette riktig å kreve? jeg synes at norge som helhet er best tjent med at vi prøver å finne en slags felles grunn, og ikke oppfordrer til å danne store gap mellom "befolkningsgrupper". det kan ikke være bra, bare se på hva som har skjedd mellom de kristne og muslimene i sørøst europa..

*kaste ballen videre*
Opprinnelig postet av Psyc0re
Du burde ta en liten titt på det programmet som går på nrk av og til. husker ikke hva det heter men det er et invandrer serie som invandrere produserer (...)
Vis hele sitatet...
Hvis ikke hukommelsen min spiller meg et puss, tror jeg det heter Migrapolis.

mongob0ffel: Mulig jeg misforstår deg.. Hvem oppfordrer til å danne store gap mellom befolkningsgrupper? Integrering er jo nettopp å bygge broer over disse gapene. Få folk til å forstå og kanskje tilogmed respektere folk fra andre kulturer. Syns ikke ordet 'integrering' er rasistisk.
Assimilering er alltid galt. Vi må ta vare på de kulturene vi har og passe på at ingen av dem går dukken. Syns det er viktig med mangfold.

Jeg tror egentlig ikke at det er nødvendig å iverksette tiltak for å bedre integreringen. Dette høres kanskje kynisk ut, men 1.generasjons-innvandrerne er gamle og kommer til å dø ut snart. Innvandringen til Norge kommer sannsynligvis til å avta i årene framover (les: FRP). De fremmedkulturelle som vokser opp i Norge fra de er liten blir jo integrert bare ved å vokse opp her. Finn heller noe annet å sløse penger på...
Sist endret av LakaBrent; 19. desember 2002 kl. 19:30.
Opprinnelig postet av mongob0ffel
er begrepet "integrering av innvandrere" rasistisk? uttrykker det at det påkreves at innvandrere blir assimilert i det norske samfunnet, og i så fall, er dette riktig å kreve?
Vis hele sitatet...
Nei, men pga enkelte politikere (skal selvsagt ikke nevne navn, men de har en tendens til å tilhøre et visst parti på 18 bokstaver som begynner på "F" og som har vokst voldsomt de siste åra) som misbruker begrepet integrering når de egentlig mener assimilering holder det på å bli det, og selvsagt er ikke det riktig å kreve.
nettopp det jeg sier atomet.. å stille spørsmål på den måten er et virkemiddel for å få folk til å tenke over det

det er min mening at det oppstår gap mellom befolkningsgrupper hvis de ikke lærer hverandre å kjenne... innvandrere må få skikkelig innsikt i hvordan samfunnet i norge fungerer, og nordmenn må få vite/lære noe utover fordommene sine mot utlendinger generelt, som ble påpekt her tidligere..

nytter ikke å sitte på ræva og si at man er for eller mot innvandring, vi bør heller fokusere på hvorfor så mange tydeligvis mener at det er "problemer" med at innvandrere ikke forstår eller respekterer norsk kultur.. problemet er like stort, om ikke større, andre veien..
selvfølgelig må vi være beviste over innvandreres kulturelle bakgrunner for å skjønne handlinger og væremåter de opperer med.
Men nå må vi ikke legge oss ned som noen sauer som vanlig heller da.. er tross alt de som kommer til landet, spør du meg er det nå de som må gjøre den største omvenninga, ærligtalt!
hvis vi ikke hadde tatt inn hundrevis av millioner innvandrere kunne vi kanskje holdt orden og hatt noen skikkelig tilbud til dem.
Tror du må lære deg å telle litt ace... I fjor fikk 292 personer innvilget asyl i Norge. 4036 fikk opphold på humanitært grunnlag (gjelder for ett år av gangen)

Er dette mye? Nei det er det faktisk ikke... Ihvertfall ikke når godt over 8000 fikk avslag.
atomet, du har glemmer noe her..

de fleste innvandrerene i den senere tid har kommet til landet vårt gjennom ekteskap (ofte med søskenbarn) og familiegjenforeninger

de går neppe gjennom samme papirmølla som de andre innvandrerene.. Norge er et (ungt og) naivt land.. alle skal ta sin del av innvandrerene (flyktninger?), men land som f.eks. USA har alltid sørget for å ta de med relevant utdannelse eller arbeidserfaring

Norge, derimot, tar i mot hauger av psykisk belastede personer som har gått gjennom et jævla helvete med krig, sult og fattigdom..

sier ikke at det er noe galt i å hjelpe andre mennesker, men peker på ironien i det.. at USA "tjener" på å være snill mens norge får en del (potensiellt-) kriminelle personer med utenlandsk opprinnelse.. og dette er helt sikkert noe av grunnen til at så mange stemmer på det "store stygge blå eplepartiet" som det ikke er nødvendig for meg å nevne navnet på.. (stemmer forøvrig ikke blått)
Opprinnelig postet av mongob0ffel
Norge, derimot, tar i mot hauger av psykisk belastede personer som har gått gjennom et jævla helvete med krig, sult og fattigdom..

sier ikke at det er noe galt i å hjelpe andre mennesker, men peker på ironien i det.. at USA "tjener" på å være snill mens norge får en del (potensiellt-) kriminelle personer med utenlandsk opprinnelse.. og dette er helt sikkert noe av grunnen til at så mange stemmer på det "store stygge blå eplepartiet" som det ikke er nødvendig for meg å nevne navnet på.. (stemmer forøvrig ikke blått)
Vis hele sitatet...
ironisk er det, men skal man begynne å nekte å ta imot folk fordi de har problemer? syns det blir enda mer ironisk...
Opprinnelig postet av atomet
Tror du må lære deg å telle litt ace... I fjor fikk 292 personer innvilget asyl i Norge. 4036 fikk opphold på humanitært grunnlag (gjelder for ett år av gangen)

Er dette mye? Nei det er det faktisk ikke... Ihvertfall ikke når godt over 8000 fikk avslag.
Vis hele sitatet...
Jo det er mye når kvoten er 1500 stk.
som sagt, jeg peker bare på ironien.. norge er dumsnille og blir straffet for dette.. kanskje vi burde ha hatt lignende arbeidsinnvandringsregler som i USA, innenfor visse fagfelt der norge trenger kompetanse? politikerne syter jo om at vi mangler arbeidskraft med spesiell kompetanse..

og klart, norge må ta ansvar og ta sin del av flyktninger.. men tallet norge tar i forhold til sin egen befolkning er ikke bare urealistisk høyt sammenlignet med andre industrialiserte land i den vestlige verden, men norge får en del tvilsomme individer som jeg tidligere påpekte..

mange stemmer nok på FrP fordi de mener at innvandrerene helst burde ha reist til andre land som ligner norge, fordi noen få hundre flyktninger på toppen av deres "betyr" ikke noe for de siden de har mye høyere befolkningstall enn her til lands..

lurer litt på hva som hadde skjedd hvis alle tenkte sånn.. og her sitter jeg.. prøver å se saken fra begge sider (og stemmer fremdeles ikke blått)
nettop! se ting fra to sider... det er alltid to av dem!

er det som er poenget med ytterkantene(hippier og rasister) de ser bare sin mening og helligjør den. kjipt!
mongob0ffel: Siden du er opptatt av at man skal se ting fra to sider så husk at FrP har tidligere innvandrere i lokale styrer.
Hmmm... hadde du hatt rett, kermit, så hadde du hatt et poeng, men det var det da... Du blander sammen endel begrep her. Norge har ikke noen "kvote" på antall som skal få opphold på humanitært grunnlag. Du tenker på overføringsflyktninger, som er noe helt annet.
kermit, jeg har aldri påstått at FrP er rasistisk..

er faktisk enig med mye av politikken deres.. og jeg mener faktisk at de har flere sosialdemokratiske trekk enn f.eks høyre og KrF..

kanskje burde de ha blitt plassert lenger til venstre på "skalaen"?
Tja. Det er noen som kaller FrP for et venstrepolitisk høyreparti eller noe i den duren.
frp er populistisk enkelt og greit...

og atomet er arrogant....
Kunne ikke ha vært mer enig ...
Opprinnelig postet av atomet
ironisk er det, men skal man begynne å nekte å ta imot folk fordi de har problemer? syns det blir enda mer ironisk...
Vis hele sitatet...
Er noe som heter å hjelpe dem i hjemlandet deres da.Og de fleste som kommer til Norge (98%) er ikke reelle flyktninger.
Så de har ikke noe her å gjøre,så enkelt er det.
Kermit & na1t: er jeg så voldsomt arrogant altså? Jeg sier jo bare at kermit blanda sammen to begreper, noe han oppdaga selv også ved nærmere sjekk.

wong: Hjelpe folk i hjemlandet? Javel... ok... da skal vi altså... innføre demokrati, fred og rettsikkerhet i alle land over hele verden, få slutt på undertrykking av minoriteter og få alle lands helsevesen opp på et like bra nivå som i de fleste vestlige land... osv osv... Har du en god, realistisk plan for å få til dette, så tror jeg du er en sterk kandidat til Nobels Fredspris. Inntil videre syns jeg det er en bedre løsning å la folk slippe å bli drept, torturert og fengsla fordi de har feil hudfarge, religion, eller politisk oppfatning ved å la dem komme til et trygt sted, så kan vi heller tenke på å løse problemene i hjemlandet deres når de er trygge.

98% har ingenting her å gjøre? Tror UDI har en jobb til deg hvis du kan bevise det der.

Å kalle FrP et venstrepopulistisk høyreparti er nok ikke så dumt det nei, problemet er bare det med populismen. Alle virkelig gjennomgående punkter hos dem er typisk høyrepolitikk, men når meningsmålingene eller avisoverskriftene tilsier at noe sosialistisk er populært, så tar det ikke lang tid før de calle kaster seg på det.
Var ikke den definisjonen jeg hadde i tankene
Tenkte bare sånn generellt


populistisk eller ikke.. FrP hører iaffal på velgerne sine
Better than thou.
Nei, de skaffer seg velgere ved å følge populære saker.
er ikke det to sider av samme sak?

synes det er litt greit å ha et parti som FrP i opposisjon jeg.. alltid sier ifra når f.eks AP eller KrF driter på leggen

men å ha de i regjering.. vet ikke ass.. hadde vært bedre enn KrF.. takler ikke helt at Valgerd Svartefitta fucka P4 til fordel for kristen-/samekanalen kanal4 heh
Jeg ser faktisk på frp omtrent på samme måte som rv, bortsett fra at jeg syns rv har mer sympatiske saker på programmet: greie til å mase om alle mulige ting som ikke funker som det skal, men urealistiske i regjering. Det hender da tross alt at frp maser om en bra sak også.
Men den største forskjellen mellom FrP og RV er at FrP er landets tredje største parti mens RV ikke har en eneste stortingsrepresentant
Better than thou.
Og det at RV baserer seg på at mennesket er godt mens FrP baserer seg på at mennesket er egoistisk. (Sånn ca. anyway.)
RV er et marxistisk arbeiderparti. RV er et parti av og for alle som ønsker en revolusjonær samfunnsendring. RVs mål er det klasseløse samfunn i økologisk balanse, et samfunn uten klasse- og kvinne-undertrykking, rasisme, utbytting og krig.
Vis hele sitatet...
=

Praktisk umulig
Better than thou.
Ja, men hvorfor kermit? Fordi mennesker er grådige og eiersyke og dumme.
RV er ikke realistisk!
RVs mål er det klasseløse samfunn i økologisk balanse, et samfunn uten klasse- og kvinne-undertrykking, rasisme, utbytting og krig.
Vis hele sitatet...
Det vil alltid være klasse forskell. Verden vil ikke gå rundt hvis ikke det er det.
Krig,rasisme vil det også alltid være, det har være det så lenge menneske har eksistert. Kjenner selv flere ungdommer i RU, de har syke meninge(kanskje det er bare dem jeg kjenner og vet om men). Jeg ser på RV som er "Krangle parti"(fant ikke de riktige ordene) som bare vil lage konflikter etc.
Better than thou.
Hvis du ser på et parti som har som mål å ha et klasseløse samfunn i økologisk balanse, uten klasse- og kvinne-undertrykking, rasisme, utbytting og krig som et "krangleparti" så er det vel du som har syke meninger.
Oi, nå sklir vi vel veldig raskt off topic her... vi har vel vært gjennom den greia der før? Får gjøre et forsøk på å få det back on track...

Endel av oss mener at RV har veldig gode verdier og mål, selv om det kanskje ikke alltid er så realistisk. Men får de litt stemmer, så har de ihvertfall mulighet til å få gjennom noen saker, og de sakene er faktisk veldig ofte ting som gjør livet bedre for de aller fleste av oss.

En av de sakene der de har VELDIG mye sunnere holdninger enn frp, er nettopp integrering, innvandring osv, siden selve grunnlaget for ideologien deres er at alle er født like, og derfor skal ha krav på samme rettigheter, i motsetning til frp, som vil holde de som virkelig trenger hjelp ute fra stedene (landene) der de kan få den.
Fra rv.no:
Brutaliteten og rasismen i flyktningpolitikken kan sammenlignes med utestenginga av jøder fra Norge og andre land i Europa før 2. verdenskrig. Gjennom manglende morsmåls- og norskopplæring for utlendinger gjør staten sitt til at innvandrere og flyktninger blir annenrangs innbyggere.
Vis hele sitatet...
Synes RV tøyer strikken langt her. Det første utsagnet er latterlig og det neste er ikke helt sant det heller.
Selvfølgelig legger RV skylden på myndighetene fordi disse folka liksom ikke får nok norskopplæring.
Hvorfor legge skylden på staten hvis innvandrerne selv ikke gjør sin del av jobben? Se bare på hva norske emigranter gjorde når de kom til Amerika. Fikk de språkopplæring, trygd og lignende. Nei. De jobbet hardt for å etablere seg i det nye landet. Samme sak med enkelte av dagens innvandrere; enkelte gjør ikke nok for å bli assimilert.

Som nevnt tidligere så må begge parter lære seg om hverandres kulturer. Vi her i Norge lærer om Islam og andre verdensreligioner, vi har prosjekter (OD) for å skjønne hva nød er (for de som har vett til å skjønne) og å hjelpe, vi kan melde oss inn i interesseorganisasjoner som jobber for en bedre verden for "de der ute". Det jeg stiller spørsmålstegn ved er; hvor mye "forbereder" immigrantene/innvandrerne/flyktningene på den norske kulturen ?
Ok, det er vanskelig for flyktningene å lære om Vesten når de er forfulgt eller lever under krigsforhold. Derfor bør slik "undervisning" foregå i flyktningmottak og lignende. Jeg vet ikke hvor intensiv denne undervisningen er, men finnes en rekke eksempler på at den har feilet eller vært mangelfull.

Hvis du ser på et parti som har som mål å ha et klasseløse samfunn i økologisk balanse, uten klasse- og kvinne-undertrykking, rasisme, utbytting og krig som et "krangleparti" så er det vel du som har syke meninger.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men RV er og blir et revolusjonært parti og siden deres utopi om et klasseløstsamfunn kolliderer med det meste av normer i samfunnet blir de oppfattet som nettopp et "krangleparti". Eller så kan det hende at folk faktisk har lært av historien at marxisme ikke fungerer i praksis og er uenige med RV av den grunn.
Better than thou.
Du sier at det er mange eksempler på at opplæring har feilet eller vært mangelfull, og det er jeg helt enig i, men tror du FrP kommer til å gjøre det noe bedre? Ja, innvandrere må lære seg norsk, og de må til en viss grad tilpasse seg vesterlig kultur, men de må også få holde på sitt eget språk og egen kultur.

Så det er en norm at man skal ha et samfunn med klasseskille? Ellers er jeg og sikkert mange andre lei av å nevne at marxisme aldri har vært prøvd ut i praksis.
Jeg kan ikke se at du har nevnt det heller

men de må også få holde på sitt eget språk og egen kultur
Vis hele sitatet...
Jeg synes ærlig talt at de ikke trenger det gamle språket når de har blitt norske statsborgere. Og Islam alene kolliderer nok med det Vestlige samfunnet. En liten reformering hadde vært på plass.

Anyway. Nok nFF for en stund. Nå er det jul og jeg gidder ikke diskutere innvandring i sådan stund.
De trenger det; kanskje det en dag skulle bli mulig å dra tilbake til hjemlandet, eller der foreldrene deres kom fra, og de skulle få lyst til det - da er språket viktig. De trenger det også av psykologiske grunner - se på barn som har blitt adoptert, veldig mange føler at det er viktig for dem å finne ut hvem foreldrene var, eller å besøke stedet de kom fra - hvorfor? For å finne ut "hvem de er", det handler om identitet, selvbevissthet osv, noe som er veldig veldig viktig for mennesker.

En annen sak er at dersom unger starter å lære flere språk tidlig, så øker det faktisk den språklige forståelsen for alle språkene de lærer generelt (en unge som lærer f.ex norsk og urdu samtidig, vil bli flinkere i norsk enn om han bare fikk opplæring i dette - spør en som kan litt lingvistikk hvis det er noen som ikke tror meg). Derfor er det absolutt ikke negativt om de lærer seg flere språk - det kan tvert i mot bli en utrolig ressurs for samfunnet.

Mener du virkelig at man ikke skal ha religionsfrihet i norge, kermit? Det er i såfall et brudd på menneskerettighetene, så da burde vel USA komme og bombe oss, hvis wong har rett...
Nei, jeg mener at Islam må liberaliseres for å tilpasses det vestlige samfunnet.

Men hvis de skal beholde kultur og språk, hvor blir det av integreringen da? Og hvordan kan de "nye landsmennene" bli ekte norske statsborgere når de hindrer en assimiliering ved å holde fast på tradisjoner fra hjemlandet som kolliderer med vestens liberale tradisjoner?

(Ble litt vel lang den siste setningen der )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den setningen ble ikke bare lang, den ble tåpelig også. Jeg har forklart forskjellen på integrering og assimilering tidligere. Er det virkelig det du ønsker, at innvandrere skal assimileres? Skal ikke folk få beholde noe av kulturen fra landet de har vokst opp i? Du må virkelig ha kjipe ferier, hvis det er den holdningen du har ovenfor andre kulturer, eller holder du deg kanskje til skandinavia, og veletablerte norske kolonier som gran canaria?

Her er et lite klipp fra en artikkel, som kanskje forklarer hvordan mange innvandrere føler det:


Fjær i vinden
Min bekymring har ingen ende. Vårt liv som pakkiser og svartinger er liksom en fjær i vinden, broder Ola. Vi ønsker å slå rot i dette samfunnet, men klarer det ikke. Med store ord fyller nordmenn avisene med artikler mot rasisme og om integrering. Vi har ikke opplevd annet enn fantastiske ord. I praksis ønsker ikke du og ditt folk oss velkommen.

Ditt norske samfunn er hyklersk. Det er riktig at norsk lov gir oss statsborgerskap og oppholdstillatelse. Men dette er ikke nok for at vi skal føle lojalitet til dette samfunnet. Min venn, Alaa Said, kom til Norge samtidig med meg. Han lærte seg norsk, ble integrert, studerte her i Norge og ble arkitekt. Han har en norsk kjæreste. Men han klarte ikke å få en skikkelig jobb. Alle hans studiekamerater fikk fast jobb, unntatt Said. Han fikk små jobber i firmaer her og der til en begrenset tid. Fordi han er stolt, jobbet han som murer, og tok vaskejobber i perioder, istedenfor å henvende seg til sosialen. Han måtte betale studielånet tilbake.

Said satt og grublet: «Nordmenn sier at vi må lære språket! Jeg lærte det. De sier at vi må integrere oss. Jeg har integrert meg. De sier vi må kle av oss våre verdier og bli norske. Jeg fikk en norsk kjæreste fremfor å hente en tilslørt kone fra hjemlandet. De sier de er redde for islam. Jeg gav blaffen i islam og ble ateist. De sier at vi må skaffe oss utdannelse. Jeg skaffet meg utdannelse i Norge, likevel er jeg arbeidsledig. Hvorfor brukte jeg et stort beløp fra statens lånekasse for å skaffe meg utdannelse? Hvorfor sitter jeg med stort studielån hvis de ikke vil gi meg jobb slik at jeg kan betale studielånet tilbake? Hvis målet er at vi skal gå på sosialen uansett, så hvorfor sier de ikke dette rett ut?»

Alaa Said vil utvandre til et land i Nord-Afrika. Han har sitt norske pass og vil forlate dette landet for godt. Jeg spurte ham: «Hater du nordmenn?» Han svarte mens tårene rant ned over kinnet: «Jeg hater ingen. Men jeg føler at jeg jaktet på en illusjon i Norge. Jeg føler at jeg ble lurt. Vi klarer ikke å gå videre. Vi er uønsket uansett! Nordmenn må bestemme hva de vil med oss, og si det rett ut. Faen!»

6. januar vil hans fly ta ham for godt til utlandet. Hvor mange innvandrere vil følge hans spor?

Hele artikkelen kan leses her:
http://www.utrop.no/art.html?artid=2636&catid=7
Sist endret av atomet; 7. januar 2003 kl. 10:57.
Opprinnelig postet av SkiM
RV er ikke realistisk!

Det vil alltid være klasse forskell. Verden vil ikke gå rundt hvis ikke det er det.
Krig,rasisme vil det også alltid være, det har være det så lenge menneske har eksistert.
Vis hele sitatet...
Vil ikke verden gå rundt hvis vi ikke har klasseforskjeller? Du mener det er til det bedre? Dette gleder jeg meg til å høre deg forklare.