Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1964
Så på nyhetene i går kveld at to amerikanske jagerflypiloter skulle stilles for krigsrett på grunn av at de bombet kanadiske allierte.

Men hvis de hadde tatt feil av mr. Osama og noen stakkars landsbybeboere i afghanistan, da får de en klapp på skulderen av Bush og lykke til neste gang.

Er kanadiske liv mer verdt enn afghanske liv?
Nå var jo tydeligvis disse Canadierne allierte og det er en viss forskjell på å bombe allierte og fiender
catmat's Avatar
Trådstarter
Afghanske sivile er vel ikke fiender?
Fiender nok. Og det er jo mye i forskjell på sakene. Du tror vel ikke at US Navy bare stapper en F16 full av bomber og jager de avgårde og lar pilotene bombe det de vil? Pilotene har spesifikke mål plukket ut av amerikansk etterretning. Og "bombene på avveie" er som oftes at etterretningen har valgt feil mål. Om du ser noen programmer på discovery hvor de breifer med bombene sine kan du jo vurdere selv hvordan de klarer å "bomme" med laserstyrte bomber som har en nøyaktighet på 1,8m fra 15,000 fots høyde.

Når amerikanske spesialsoldater dro ned i sør afghanistan for å hente han som er president(Kurzai eller noe?) der nå, klarte jo de å forville seg inn en byggning de selv hadde innkalt bombing på. 2 ble drept. Men ordren var gitt om å bombe det huset så pilotene kunne ikke skyldes på for de 2 drepte.

Hvor kanadierene befant seg var det vistnok ikke gitt ordre om bombing. Dermed blir det pilotenes feil.
Sist endret av TipeX; 4. januar 2003 kl. 13:01.
Opprinnelig postet av catmat
Afghanske sivile er vel ikke fiender?
Vis hele sitatet...
hm.. jo, tror egentlig det, eller så lenge de støtter Taliban er de det. Pluss at de bor/bodde i afganistan og derfor bare måtte regne med å få en bombe i hodet.
Sist endret av echo_; 4. januar 2003 kl. 12:54.
catmat's Avatar
Trådstarter
Det var ikke det som var spørsmålet. De pilotene trodde at de kanadiske soldatene hadde antiluftskyts. Dermed skjøt de i selvforsvar. (Som også ble sagt på videoen). Men hvis de hadde sett afghanske bønder og trodd at disse hadde antiluftskyts, og skutt på dem, hva hadde skjedd da? Det vcar spørsmålet mitt.
catmat: Leste du i det hele tatt posten min?
catmat's Avatar
Trådstarter
Ja. Jeg er fullstendig klar over at pilotene har spesifikke mål, hvis de ikke er ute på patrulje, slik som norske jagerflypiloter er. Jeg spurte om: Er afghanske sivile liv mer verdt enn kanadiske?
Opprinnelig postet av catmat
Jeg spurte om: Er afghanske sivile liv mer verdt enn kanadiske?
Vis hele sitatet...
Nei.

Og om man er på patrulje har man fortsatt ikke lov å skyte og bombe i hytt og gevær. Man har som oftes kun maskingevær og to Sidewinder(arvtager: AMRAAM) raketter i tilfelle man møter fiendtlige fly som åpner ild først. Hellers har de ikke lov å beskyte noe.
Sist endret av TipeX; 4. januar 2003 kl. 16:37.
Man er jo tett hvis man regner et afgansk liv mer enn liv fra den vestlige verden. Bare fordi de bor i ruiner og driter på gata betyr det ikke at de er mindre mennesker.

Og jeg synes at piloter som bomber sivile mål ved en feiltakelse, altså ikke feile kordinater brude stilles i retten de også.
Ministry of Love
sptz's Avatar
ikke så mange amrikanere som har blitt stilt for krigsrett for og ha drept sivile afganere da.. selv om en tabloidene skrev at det var blitt drept dobbelt så mange sivile afganere som de som døde i WTC og pentagon. tyder jo på at det er en del andre flygere som har svin på skogen..
Jeg tror ikke så mange blir stilt for krigsrett heller. Ihvertfall ikke Menneskerettighetsdomstolen for der vil jo ikke Bush at noen Amerikanere skal havne
Opprinnelig postet av TipeX
Nei.

Og om man er på patrulje har man fortsatt ikke lov å skyte og bombe i hytt og gevær. Man har som oftes kun maskingevær og to Sidewinder(arvtager: AMRAAM) raketter i tilfelle man møter fiendtlige fly som åpner ild først. Hellers har de ikke lov å beskyte noe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bygde man da om F-16 flyene for 400 mil slik at de kunne angripe mål på bakken da?
Zalderach: Hva skal man med feilproduserte F-16 fly som ikke kan angripe mål på bakken? Nå er faktisk F-16 Fighting Falcon bygd for det formål å være et effektivt bombefly som kan forsvare seg selv i luften.
Du misforstår TipeX, norge bygde om sine F16 slik at de kunne angripe mål på bakken fordi de skulle ned til basen i Kirgistan.
Hvorfor ikke? Hva skal man med bombefly som ikke kan bombe når de sendes i krig?
catmat's Avatar
Trådstarter
De skulle sendes ned på patrulje. (Sier Devold iallefall)
De sier jo selv at de skal bombe bakkemål og supporte spessal soldater på bakken.
Opprinnelig postet av chaOs
Og jeg synes at piloter som bomber sivile mål ved en feiltakelse, altså ikke feile kordinater brude stilles i retten de også.
Vis hele sitatet...
Det kommer litt ann på grunnen til feiltakelse, f.eks. en purk's pistol blir avfyrt og dreper en sivil pga. at denne purken snubler i en stein. Purken kan jo ikke dømmes for dette?

Det samme for en pilot som f.eks. kommer ut for kraftig turbulens og uheldigvis ufrivilig kommer borti avfyringsknappen.

Noe annet hadd det vært hvis purk'en eller piloten hadde vært beruset eller var ekstremt trøtt, i sykisk ubalanse osv... ol....

Da burde både piloten og den som var ansvarlig for å sende ut piloten bli stilt for retten

Noen som forstod dette?
æ e full nu.
krig har bestandig værtsom tapere som har funnet ut at de skal ødelegge for noen. f.eks george bush har iløpet av sine tre år som president bevist at han er en av verdens største tapere. bomber er diktatur! man kan ikke diskutere med bomber. selv må jeg sikekrt i fengsel en gng pgaav at jeg nekter å gå inn i hæren.
Er helt enig med cerveza her.. man bør se på forholdene før man dømmer.... Man bør ikke bli stilt for krigsretten hvis f.eks det er så kraftig turbulens at man uheldigvis kommer borti avfyringsknappen.. Man gjør det jo ikke med hensikt..
Geddi og cerveza: hørt om UAKTSOMT drap? Eller kanskje jeg skal forklare hve det går ut på?

En politimann kan dømmes hvis han snubler i en stein å skyter en sivil. Men straffen vil ikke ligge i nærheten av det den ville gjort om det var 100% aktsomt drap...
Opprinnelig postet av Cerveza
Det kommer litt ann på grunnen til feiltakelse, f.eks. en purk's pistol blir avfyrt og dreper en sivil pga. at denne purken snubler i en stein. Purken kan jo ikke dømmes for dette?

Det samme for en pilot som f.eks. kommer ut for kraftig turbulens og uheldigvis ufrivilig kommer borti avfyringsknappen.

Noe annet hadd det vært hvis purk'en eller piloten hadde vært beruset eller var ekstremt trøtt, i sykisk ubalanse osv... ol....

Da burde både piloten og den som var ansvarlig for å sende ut piloten bli stilt for retten

Noen som forstod dette?
Vis hele sitatet...
Uaktsomt drap.

Selvfølgelig kan han dømmes?? Hadde jo vært helt på jorde om han slapp alt som het straff, men en redusert straff får han.

F.eks en jaktgjeng på skogen, han ene snubler og skyter hue av en av kompisene sine, kjipt. Han blir dømt og får en mildere straff, fordi det ikke var med meningen, men han får straff fordi han var uaktsom, skjønner?

Går utifra avfyringsknappene er ekstremt godt sikret slik at akkurat en slik situasjon ikke kan opptså.
De er alltid i radiokontakt med en bakkeenhet og må alltid be om lov til å skyte, selv om han så bin laden & co sitte å drikke te midt i ørkenen.

En beruset pilot ville aldri ha blitt satt i en cockpit, det finnes faktisk folk som kontrollerer pilotene før avgang, tester o.l
Opprinnelig postet av Cerveza
Purken kan jo ikke dømmes for dette?
Vis hele sitatet...
Merk dere spørsmålstegnet her...


Opprinnelig postet av Cerveza
Da burde både piloten og den som var ansvarlig for å sende ut piloten bli stilt for retten
Vis hele sitatet...
Det var det jeg mente chaOs, at den som var ansvarlig for å sende ut piloten burde bli kraftig dømt


Men jeg bøyer meg i støvet, har ikke lest Norges Lover, eneste kunskapen jeg har om rettsvesenet er det jeg har sett i Amerikanske Filmer
Sist endret av CerveZa; 5. januar 2003 kl. 21:43.
Det er jo klart at systemet kan svikte og av en eller annen grunn blir ikke piloten kontrollert, da vil jo alle med annsvartet bli stilt for retten, inkl piloten.
Nå kan jo de forøvrig bare teste og kontrollere pilotene det de vill, men når enkelte av toktene er på opptil 16 timer vil ikke US Navy ha folk som ikke er våkne og kvikke. Og for å ordne dette deler de ut medisin, amfetamin. Og pilotene som ikke tar medikamentene sine får ikke fly.

Og som cha0s sier, de kan ikke får ikke skyte. "Do not fire before fired upon" er et typisk uttryk
bomber er diktatur.
man kan aldri forsvare et angrep med en bombe. uansett hvem man ville treffe og traff.
Jeg synes ærlig talt at det er bare tull at mennesker skal klare leve i "fred og harmoni" med alle og enhver. Det kan umulig finnes en sjel som ikke har en eneste person han/hun ikke liker. Og når man skal ha ledere for hvert land, folkegruppe og diverse andre tullinger så vil de alltid ikke være enige om alt og man vi ha uenigheter. Og uenighetene vil drive de gruppene fra hverandre og tilslutt ende opp med krig.

Anarkism!
Det er jo flere eksempler på at Allierte har bombet sivile mål, f.eks i Bosnia i 1998, da de bombet en konvoi med flyktninger.
Etter det jeg husket ble de stilt for retten, men fikk redusert straff fordi de hadde fått gale opplysninger angående målet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Selvfølgelig er kanadiske liv mer verdt enn afghanske :P
Et par interessante punkter:
En ting er jo nettopp disse pillene pilotene får. Alle som har litt erfaring med denne typen dop veit at en av bivirkningene er at man kan få skikkelig noia - altså at man blir paranoid. Sjansen stiger også etterhvert dersom man bruker det over tid. Husker ikke hvilken av dem det var, men enten US Navy/AF/Marines/Army's Medical research-greie hadde en ganske heftig rapport om dette, kan vel alltids se om jeg kan grave den opp igjen. Den viste imidlertid at de var veldig klar over problemet paranoia.

Det andre punktet er hvor stor trussel en fyr med ak egentlig er mot en f16.... greit nok at det er kjipt <b>hvis</b> han treffer, men... det var jo det å treffe da... Mener å huske at en ag3 (som vel har samme kaliber som en ak47? ihvertfall ca) har 800 m som en absolutt øvre grense for treffsikkerhet (men ingen forventer vel å treffe noe på mer enn 400), og 4 km som absolutt max rekkevidde. En f16 har vel også en cruisehastighet på rundtomkring 1000kmh/? da beveger den seg ca 277 m/s. En ag-3 har vel en utgangshastighet på ca 800 m/s. Det vil si at for hver 800 meter over bakken et fly er, så må man sikte nesten 300 m foran for å ha en sjanse til å treffe. Er det veldig sannsynlig at man treffer noe? Nei... heller lite....
Sist endret av atomet; 2. februar 2003 kl. 17:35.