Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2335
Petter Nomme fikk sparken fordi han var imot krig.
Hva syntes dere?

les
vis NRK føler at han bruker såpass mye av "kjedis-statusen" så syntes det ikke er rart.. han er jo trossalt ansatt hos dem..
hvem er petter nomme?
Trådstarter
70 0
Opprinnelig postet av boberth
vis NRK føler at han bruker såpass mye av "kjedis-statusen" så syntes det ikke er rart.. han er jo trossalt ansatt hos dem..
Vis hele sitatet...

Gjør ikke dette noe med friheten til å si sin mening?? Har NRK rett til å sparke han fordi han har blitt kjent gjennom å være programleder der? (ja han er programleder der atomet)
herregud, dette var lavt av nrk. Lavt.
han har selvfølgelig rett til å si sin mening som er vel og bra!
men NRK er jo arbeidsgiveren, liker de han ikke så seff er det ut?
og når han blir såpass omtalt i mediene.
NRK har rett til å gjøre dette. Det har litt med hva programlederjobb og hvilke oppgaver man har å ta hensyn til. Han kan si sin mening, men ikke uten konsekvenser. Dessuten er Petter Nome en dust.
NRK har rett til å gjøre dette. Det har litt med hva programlederjobb og hvilke oppgaver man har å ta hensyn til. Han kan si sin mening, men ikke uten konsekvenser. Dessuten er Petter Nome en dust.
Vis hele sitatet...
akkurat no sånnt jeg ville frem til

Men litt sprøtt at de gjorde det faktisk da
Veit ikke helt om det der kan regnes som saklig grunn til oppsigelse, spørs nok om det holder dersom Nome gidder å krangle litt. En arbeidsgiver kan nemlig ikke bare gi deg sparken uten videre, det har med sånne lover og regler å gjøre det skjønner dere

Btw - dreb: Petter Nomme aner jeg ikke hvem er, derimot har jeg gått i speidern sammen med sønnen til en ganske ålreit fyr som heter Petter Nome, det var kanskje han du mente?
Ministry of Love
sptz's Avatar
vel han ble vel ikke oppsagt bare fjernet fra programmet sommeråpent? det sa de i værtfall på TV2. Synes avgjørelsen var merkelig siden han ikke leder noe politisk program. hadde det vært tilfelle hadde jeg helt klart sett grunnen. Siden da kunne man stilt store spørsmålstegn ved NRK sin objektivitet..

[totalt offtopic]
lite og gjøre på jobben i dag dreb, siden du har tid til og være her?
(har du ikke noe og gjøre vask!!)
[totalt offtopic slutt]
Tror NRK kan komme til å få litt problemer med dette...
Oppsigelse på grunn av politisk ståsted? Tror ikke det er helt legalt akkurat.
Nome forblir ansatt i NRK, selv om han ikke får lede Sommeråpent, så han har i praksis ikke fått sparken.

Aavatsmark understreker at Nomes engasjement i NRK fortsetter uforandret etter tirsdagens avgjørelse, og at han vil ha mange oppgaver i NRK utenom rollen som programleder i Sommeråpent.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
det er jo i grunn forståelig når han er en "representant" for kanalen. Og det er ikke bra når kanaler som NRK starter å involvere seg i politiske spørsmål. Men though, jeg synes ikke det er grunn nok til å få sparken, han som enkeltperson må få lov til å uttale seg om hva han har på hjertet, så lenge det ikke er på lufta.
Dette sier jo *host* litt om statskanalen vår.
polle... nå må du da gi deg... det er tett med ganske "politisk ladede" programmer på både nrk og tv2, både den ene og den andre veien.

Ok, nei, hvis han ikke har fått sparken, så er det selvsagt en annen sak, kikka ikke så veldig nøye på den greia, så bare det dreb hadde skrevet, og der står det jo at han hadde fått sparken I alle fall så syns jeg det er latterlig... Sommeråpent er vel et totalt upolitisk program? Hvordan det i såfall kommer i konflikt med at han har egne politiske meninger og går ut med dem offentlig skjønner jeg virkelig ikke.
NRK kan ikke ha en demonstrant som programleder for et famileprogram kan du skjønne
The Rhymenocerous
polle's Avatar
atmoet: jepp, det er DEBATT programmer der det DEBBATERES, det er ingen programmer som er laget av NRK som sier at de er for eller i mot noe politisk. Kanalen stiller seg ikke på noen side når det gjelder politiske spørsmål, og sånn bør det være.
Det er til stadighet programmer som retter svært kritiske spørsmål mot både det ene og det andre, utenom debatter. De kalles vanligvis dokumentarer.

Men skal man virkelig forvente at programlederne i andre programmer enn de politiske ikke skal ha egne politiske meninger, eller sette munnkurv på dem fordi de har det?
Nei, det burde ikke være slik. NRK skal som nevnt være nøytrale.
ganske lamet å sparke han....etter allt annet NRK har fått spam for, så lar de en person gå etter dette....lame,lame-------
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Det er ikke NRK som har tatt den avgjørelsen det er regjeringen. Dette er et kommunistland uten ytringsfrihet!
feil, et fascistland.
Marx sa ingenting mot ytringfrihet.

off-topic, men det måtte ut.
Trådstarter
70 0
Opprinnelig postet av Schizoma
Det er ikke NRK som har tatt den avgjørelsen det er regjeringen. Dette er et kommunistland uten ytringsfrihet!
Vis hele sitatet...
Nå begynner du vel å trekke litt lange slutninger av en liten sak???
Er enig med deg når det gjelder ytringsfrihet i landet, men det skal jo nevnes at det finns meget få land der ytfringsfriheten er større enn i norge?? og et kommunistland er det vertfall ikke!

[offtopic]
Det var VELDIG lite å gjøre spetznaz!!
[/offtopic]
Er det ikke ytringsfrihet her? Jøss, hva er det du ikke har lov til å si da? Nå har jo tilogmed høyesterett latt en nazist få slippe unna med å stå og spre nazibudskapet sitt på offentlig sted, så da skjønner jeg virkelig ikke at det går å klage på for LITE ytringsfrihet??? Heller det motsatte spør du meg - det går fint å ha ytringsfrihet uten at man skal rakke ned på svake grupper i samfunnet av den grunn.

Schizoma - er du sikker på at du i det hele tatt har fått med deg hva saken går ut på? Eller mener du at høyre og krf er kommunistpartier?
Schizoma: akkurat nå har vi en høyrepopulistisk regjering. Hvis du ser opp igjennom årene (1920-1998) så er det bare kommunioster som er blitt overvåket i norge. På standen din er totalt feil. Kommunisme er frihet, der alle får det bra, ikke som idag der noen får det bra.
Ministry of Love
sptz's Avatar
habbiten: kaller du Høyre og KrF høyre populistisk? Bare sånn for og innformere: for det store flertall så er faktisk velstanden meget høy. Så man kan ikke si at velstand bare er for de få og velykede. Men jeg skjønner åsen du tenker med at alle har det bra.. Det er jo bare og se på de landene med komunistisk styre opp igjenom. ikke den høyeste velstanden noen sted, men en del plasser så har faktisk alle litt, pluss noen som har kjempe mye...

men dette ble veldig offtopic..
spetznaz: jeg synes krf og høyre er høyrepopulistisk.
Fakta er at de eneste gangene kommunismen har fått prøvd seg er i land som er totalt økonomisk nede pga korrupte kapitaliststyreer. Jeg er ikke kommunist, men ville foretrekt at RV styrte istendefor frp.
Ministry of Love
sptz's Avatar
med et populistisk parti forstås det som regel et parti som mener det de vet vil slå ann hos befolkningen.. Så du kan gjerne kalle FRP populistisk, men du kan ikke kalle et parti som har stått for de samme gjenom lang tid.. ergo Høyre er ikke et høyrepopulistisk parti men et høyre parti..
og når det gjelder korrupsjon hvor tror du det lettest finner innpass i et kapetalistisk styre eller et kommunistisk? må bare minne om at i et kommunistisk styre er makten samlet på få personer...

men dette kan vi ta i en annen trå.. :-)
nah, du surrer nok litt der spetznaz... har INGENTING med kommunisme å gjøre at makten er samlet hos få personer, heller det motsatte.

Kommunisme har vel strengt tatt ikke noensinne fått et forsøk som både er helhjerta og som ikke ble massivt motarbeida av de fleste andre land.

Men å kalle høyre og krf høyrePOPULISTISK blir litt far out...
Bernander er jo høyre mann og USA venn så dette er ikke så veldig rart. Når han sier ting som: Som programleder for sommeråpent er det en viss sjangse for at Nome kunne kommet til å intervjue Pr. Bush og det ville jo ikke gå.

Ærlig talt, Bush har fått pepper før og vill sikkert tåle det igjen. For det andre sjansen for at Bush ville stille opp i det programet er ganske små, selv uten Petter som programleder.

/litt oftopic
Kan ikke folk som har null har peiling på hva Kommunisme er, slutte å bruke den som eksempel. Da går enhver tråd over til den evige debatten om kommunisme egentlig er facisme, sovjet og det som verre er.
Sist endret av Zalderach; 28. januar 2003 kl. 16:08.
atomet/Zalderach/habbiten: Det er ikke kommunismen som ideologi det er noe galt med, det er praksisen. Og det er det som teller.
Opprinnelig postet av kermit-
atomet/Zalderach/habbiten: Det er ikke kommunismen som ideologi det er noe galt med, det er praksisen. Og det er det som teller.
Vis hele sitatet...
hør på deg selv. Når en ideologi ikke er gjennomførbar er det en jævla teit ideologi som det er søren så mye galt med.

Er så lei sånne kommunistiske tullinger som snakker så varmt om kommunismen. Saken er vel den at hadde dem fått kjenne kommunismen på kroppen så hadde dem kanskje ikke vært så åpenhjertige. Men joda, det er lett å sitte i kalde norge langt borte fra resten av verden og si at du hater staten. Hobbykommunister og andre folk som har forlest seg på propaganda som skal prakke sine meninger på alle andre. Minner mest om noen dårlige misjonærer fra kjerka. Æsj.... hater kjerka....
Jeg støtter ikke kommunismen jeg
Hehe.. norge er nok ikke noe kommunistland nei :P
Opprinnelig postet av sugx
hør på deg selv. Når en ideologi ikke er gjennomførbar er det en jævla teit ideologi som det er søren så mye galt med.
Vis hele sitatet...
Start en egen tråd om dette OK? Dette er en tråd om Petter Nome.

*ignore denne tråden i all framtid*
i et kapitalistisk styre er makta samlet i pengene, ergo hos få personer.
I alle ideologier er makten samlet hos få personer