Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1326
Fy faen.. har aldri brydd meg særlig om internasjonal politikk og økonomi og ka d måtte vere.. men fy faen.
at USA sa nei til denne ordninga viser at de amerikanske politikerne som er omgitt av overflod tydeligvis har liten medfølelse for mennesklige lidelser. At de er mer bekymret for at den farmasøytiske industrien skal miste noen dollar, enn for at mange millioner mennesker skal lide og dø, er horribelt, grusomt og rett fram uakseptabelt. Det er i denne sammenheng at man kan snakke om ekstrem kapitalisme, der mennesker er verdt mindre enn grønne papirlapper. Heia USA!
Skulle usa brenne i helvete(hmmm... sa ikke en person i p4 de samme? en gang, så må de være nå. Mange millioner kommer til å dø pga. politikken dems.
Opprinnelig postet av Redstorm
Skulle usa brenne i helvete(hmmm... sa ikke en person i p4 de samme?
Vis hele sitatet...
Kanskje du forveksler USA med Valgerd?
Better than thou.
Det er en ting som er problemet her, og det er dette; når et selskap kanskje har brukt mange hundre millioner kroner på å utvikle en medisin som kurere alvorlige sykdomer vil andre selskaper kjøpe en liten eske, annalysere innholdet og lage sin egen, helt like, versjon som de kan selge utrolig billig nettopp fordi de ikke har brukt en eneste krone på å utvikle medisinen. Forskningsentere/farmasøitiske selskaper trenger også å tjene penger for å kunne fortsette forskning/utvikling, og siden forskningsbudsjettene i verden stater langt ifra er nok blir det hele en veldig vanskelig sak; skal man selge billige medisiner og risikere at firmaer går under og ikke får utviklet nye medisiner eller skal man ta skyhøye priser for medisiner som finnes nå og ikke la de være tilgjengelige for alle.

Man er nødt til å se saken fra begge sider, og helt ærlig forstår jeg begge parter.. Veldig vanskelig sak dette her...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er det ikke akkurat noe hemmlighet at farmasøitiske selskaper tjener gromt med spenn da
Blir jævli forbanna på USA jeg også!! USA er styrt av industrien i landet! De tenker kun på hva som er økonomisk best for de og ikke på menneskeverdier! De skal liksom være verdenspolitiet og holde styr på verden? Så hvorfor ikke la de fattige også ha det litt bra i stedet for bare de rike landene som USA leker storebror til? De som har forsket og kommet frem til disse medisinene får pengene sine alikevel fra folk i Norge og andre land som har råd til å betale disse medisinene! Eller hadde alle land donert en sum penger hver til de som forsker på medisiner så hadde ikke de trengt å tenke på økonomiske problemer! Men uansett så håper jeg de setter inn en president som tenker litt mer enn med rævva enn det Bush gjør..
Her var det vel dessuten snakk om en spesialtillatelse for å kunne skaffe billige medisiner til enkelte land (spes i afrika) der aids, malaria ++ er virkelige epidemier, ikke en generell tillatelse til at firmaer skulle kunne kopiere patenter uten å måtte betale for det. 143 land hadde sagt ja til å være med, men så - en time før alt skulle være avgjort sier usa's delegat at avtaleteksten var uakseptabel for dem.
Better than thou.
Hvis det var slik det skulle gå (har ikke lest annet enn overskriftene i denne saken) så er jeg enig at det er totalt usmakelig.
jupp... usmakelig er ordet
Dette er noe av det mest umenneskelige jeg har støtt på til nå tror jeg. har egentlig ikke mere å si om denne saken.

[off-toppic]
Jeg lurer på hvor det ble av de som støtter bush nå .... De har kanskje ikke så lyst til å delta på denne tråden ...
[/off-toppic]
Håper du skiller mellom dem som støtter USA og de som støtter Bush ...
Jeg gjør det ja. Men igjenn så farver presidenteten landet som han styrer. Han velger tross alt hele kongressen selv. Så Støtter du USA sin politikk så støtter du på mange måter Bush og omvendt.
Better than thou.
Noen som har noen linker ang. saken på engelsk?
Det skal også sies at med støtte fra staten skal det være mulig å "finne opp" nye medisiner på en billigere måte enn om man skal investere masse penger i det, men siden staten betaler forskning kan man selge den ferdige medisinen billigere, og dermed gjøre det mulig å selge til utlandet/donere til afrika.

Hadde man også produsert nok, det er nemlig etterspørsel etter diverse medisiner, hadde også prisen på disse sunket, de som tjener penger på det er uansett bare apotekene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av Carlo
Det er en ting som er problemet her, og det er dette; når et selskap kanskje har brukt mange hundre millioner kroner på å utvikle en medisin som kurere alvorlige sykdomer vil andre selskaper kjøpe en liten eske, annalysere innholdet og lage sin egen, helt like, versjon som de kan selge utrolig billig nettopp fordi de ikke har brukt en eneste krone på å utvikle medisinen. Forskningsentere/farmasøitiske selskaper trenger også å tjene penger for å kunne fortsette forskning/utvikling, og siden forskningsbudsjettene i verden stater langt ifra er nok blir det hele en veldig vanskelig sak; skal man selge billige medisiner og risikere at firmaer går under og ikke får utviklet nye medisiner eller skal man ta skyhøye priser for medisiner som finnes nå og ikke la de være tilgjengelige for alle.

Man er nødt til å se saken fra begge sider, og helt ærlig forstår jeg begge parter.. Veldig vanskelig sak dette her...
Vis hele sitatet...
derfor er det synd med privatisernga
Privatisering kan være en fin ting det.
Vær litt mer seriøs a.
kapitalismens knyttneve: vi skal selge dyre ting nå, så dere får ikke lov til å selge billige ting.