Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1985
Har lagt merke til at folk flest som føler seg ukomfortabel, irritert, sint eller støtet i sosiale sammensetninger sjeldent er vokal på området. De uttrykker det som regel i form av kroppsspråk. Ofte i form av stygge blikk eller ved å forlate området uten å si noe.. Oftere enn ofte sitter en igjen og lurer på hva i all verden det var en gjorde galt.. Havner jeg i en tilsvarende situasjon er jeg vokal og sier det rett ut, noe jeg mener alle og enhver burde gjøre. Mye mer effektiv måte å kommunisere på og jeg sliter med å forstå hvordan vår kultur har nådd et punkt hvor folk har blitt for feig til å si hva som plager dem.. Muntlig kommunikasjon er et privilegium som kun vi mennesker har og jeg foreslår at vi bruker det for det det er verdt.

Amen.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Har lagt merke til at folk flest som føler seg ukomfortabel, irritert, sint eller støtet i sosiale sammensetninger sjeldent er vokal på området. De uttrykker det som regel i form av kroppsspråk. Ofte i form av stygge blikk eller ved å forlate området uten å si noe.. Oftere enn ofte sitter en igjen og lurer på hva i all verden det var en gjorde galt.. Havner jeg i en tilsvarende situasjon er jeg vokal og sier det rett ut, noe jeg mener alle og enhver burde gjøre. Mye mer effektiv måte å kommunisere på og jeg sliter med å forstå hvordan vår kultur har nådd et punkt hvor folk har blitt for feig til å si hva som plager dem.. Muntlig kommunikasjon er et privilegium som kun vi mennesker har og jeg foreslår at vi bruker det for det det er verdt.

Amen.
Vis hele sitatet...
Så, for å se om jeg har forstått deg riktig… «forlate området uten å SI noe» Hvis jeg da ikke sier hei eller hadet skal du poengtere at du føler du har gjort noe galt å bruker tid til å påpeke hvor dust jeg er?

Du kan jo prøve! Jeg håper du bruker beskyttelse når du går ute blandt folk? Jeg har nemlig vernesko, og selvom jeg går uten å si noe er det ikke noe vits å føle på negative tanker. Men hehe hvis du prøver å dytte det problemet til meg kan jeg godt argumentere for at du DA faktisk har grunn til å tenke på om du kom verre ut av den situasjonen til slutt.


For min del inneholder min 8 timers arbeidsdag på å hjelpe folk med alt jævla mulig rart og min tid utenfor jobb skal ikke og jeg gjentar SKAL ikke brukes av andre

Men for all del, prøv du
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Så, for å se om jeg har forstått deg riktig… «forlate området uten å SI noe» Hvis jeg da ikke sier hei eller hadet skal du poengtere at du føler du har gjort noe galt å bruker tid til å påpeke hvor dust jeg er?
Vis hele sitatet...
Har da aldri sagt at tvunget samtale med fremmede er veien å gå. Vet ikke hvordan du klarer å dra det så langt ut av kontekst... Er det meg som ikke er klar nok i mine ytringer? Beskyttelse? Vernesko? Har aldri talt ikke peiling på hva det er du prøver å si.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Har da aldri sagt at tvunget samtale med fremmede er veien å gå. Vet ikke hvordan du klarer å dra det så langt ut av kontekst... Er det meg som ikke er klar nok i mine ytringer? Beskyttelse? Vernesko? Har aldri talt ikke peiling på hva det er du prøver å si.
Vis hele sitatet...
Nå påpekte jeg hva jeg ikke forstod med egentlig hele innlegget ditt.

Hva var det ikke forstod med vernesko? VERNESKO!!!
Folk burde bli bedre på å kommunisere, ja. Det virker som om mange er redd for det å ha en annen mening om noe. Det er bare to syn på ting, to forskjellige meninger eller kanskje bare en misforståelse. Det er ikke sånn at det må bli til en sak, det er alltid et alternativ å snakke saklig og rolig, men alikevel er folk veldig kommunikasjonssky.

Spesielt hvis det er snakk om at noen blir fornærmet eller sur og konkluderer med noe som ikke nødvendigvis er tilfelle. Da er det åpenbart bedre å bare si noe og ihvertfall få motpartens perspektiv om ikke annet. Det skjer altfor ofte at noen blir fornærmet for noe som enten er misforstått og aldri ment å fornærme. Og så er det en nyttig egenskap å ha litt tykkelse på huden og kunne være rasjonell og unngå å handle på følelser.


På den annen side er det også en del som sier ting rett ut. Gjerne i form av spydigheter, provosering og sinne. En sånn "du ska'kke kommer her å komme her-holdning". Så vi har definitivt begge deler.

De første innleggene i tråden er forøvrig et godt eksempel på dårlig kommunikasjon. F.eks. bruk av vag hinting og en forventning om at den andre skal finne resten av puslebitene selv gjette seg fram til hva vedkommende trenger for å forstå hva førsteposten dreier seg om. Er ingen skade å misforstå eller ikke forstå poenget, men det er mer nyttig for TS å vite mer konkret hva man ikke forstår slik at TS da kan utdype. En annen mulighet er også å lese førsteposten på ny og se om det var noe man ikke plukket opp på eller mistolket.

Og så har såkalt "sass" en tendens til å provosere og forumdiskusjoner har en tendens til å bli hetet til tider. Mye pga. hvordan folk kommuniserer og hvor åpne og de er til andre synspunkter. Man skaper grunnlaget og potensialet av neste svar med hva man legger inn selv.
Hvorfor skal jeg si åpent hva som irriterer meg feiler eng, jeg må vel pokker meg få lov til å være grumpy, med brist i ribbein, skulder halvveis uta av ledd, dårlig søvn og snø til over nakken.

Også kommer du og vil vite hvorfor, tror kanskje det hadde blitt en rett høyre men jeg klarer jo ikke løfte armen over hofte høyde, så da blir det et skulende blikk mens jeg forlater området.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Har lagt merke til at folk flest som føler seg ukomfortabel, irritert, sint eller støtet i sosiale sammensetninger sjeldent er vokal på området. De uttrykker det som regel i form av kroppsspråk. Ofte i form av stygge blikk eller ved å forlate området uten å si noe.. Oftere enn ofte sitter en igjen og lurer på hva i all verden det var en gjorde galt.. Havner jeg i en tilsvarende situasjon er jeg vokal og sier det rett ut, noe jeg mener alle og enhver burde gjøre. Mye mer effektiv måte å kommunisere på og jeg sliter med å forstå hvordan vår kultur har nådd et punkt hvor folk har blitt for feig til å si hva som plager dem.. Muntlig kommunikasjon er et privilegium som kun vi mennesker har og jeg foreslår at vi bruker det for det det er verdt.

Amen.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter med å forstå hvordan du har erfaring med 95% av Norges befolkning®
Dersom du opplever at folk flest føler seg ukomfortabel, irritert, sint eller støtt når dere møtes i sosiale sammenkomster, så er det mulig du må gå litt i deg selv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Sånn er kulturen her" er mesteparten av svaret. Mesteparten av resten er at hvis noen oppfører seg gjøk nok til at de må irettesettes offentlig, så er det også en sjanse for at de ignorerer det, peiser på, eller blir enda mer irriterende.

Burde vi kunne kommunisere litt mer åpent, ærlig og litt mindre basert på passiv-aggressivitet og irritasjon? Sikkert. Venter i spenning.
Jeg er ganske enig i det du sier, men finnes det ikke unntak? For jeg hadde en liten "episode" i går egentlig.

Dro på bursdag til barnet til halvbroren min, men jo mer jeg satt der jo mer bare innså jeg at dette her har virkelig ikke noen relasjon til mitt liv, så jeg bare dro.

Å forklare hvorfor jeg ikke ville være der til folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre virker som sløsing av energi og flaut, så noen ganger er det beste bare å dra uten å si et ord når det faktisk ikke er noe å si eller fortelle.

Men jeg er enig med at Norge må bli bedre på det her, vi må bli mer åpne.
Sist endret av HallaKompis; 30. januar 2023 kl. 12:10. Grunn: Fordi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hørte noen sa at hvis du møter flere enn tre idioter per dag er det kanskje du som er idioten. Å være ærlig med seg selv er supervanskelig. Men verdt et forsøk. Lykke til
Sitat av Gnarve Vis innlegg
eller ved å forlate området uten å si noe
Vis hele sitatet...
Denne er min favoritt. Bedre det enn å trigge en potensiell neandertal raseri som ønsker å sende deg flere meter under bakken...
Jeg har tenkt samme tanken flere ganger selv. Jeg tilhører en minoritet, og utfordringer med misforståelser og dårlig kommunikasjon er ofte et stort problem i miljøet.

Derfor er jeg ekstra bevisst når jeg skal skrive noe på internett, jeg sørger for å ta med konkrete ord og eksempler.
For eksempel første setning kunne jeg ha skrevet på en dårligere måte:

Jeg har tenkt samme tanken flere ganger selv, jeg tilhører en minoritet, og dette er ofte et stort problem i miljøet.

Ser dere forskjellen? I det dårlige eksempelet har jeg skrevet "dette", istedenfor "utfordringer med misforståelser og dårlig kommunikasjon".

Om man bare tar seg bryet med å lese sin egen setning en gang til, og prøve å lese setningen som mottakeren, så kan man komme langt.