Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2488
https://arkiv.p3.no/diktaturet/10-mektige-massemordere/
En liste på hva et media mener. Interesant og høre hva manges mening her på freak.no er. Det må ikke nødvendighvis gå i antall drepte, men: måten, råskap, galskap, meningsløst osv..

Meg: Adolf Hitler
Synes pol pot var en meget spennende kar, sykt hva dem prøvde å oppnå i systemet dems. Les litt om Khmer Rouge så ser du hva jeg mener. Totalt menigsløst, inkompetent som faen med en regjering som var anti-intellectual, pappa var staten og muttern var slegga dem drepte deg med hvis du hadde noe å si om staten. 5 år varte det, men det var sinnsyke ting dem prøvde å oppnå as.
Podcasteb dictators har en del gode episoder om alle de gutta her.

Det jeg likte med lista var at den var moderne, ingen gamle røvere som vlad eller djenghis.

Jeg har alltid hatt en motstand mot de sør amerikanske gutta som kastet folk levende ut av fly.

Men lite som måler seg mot pol pot, helt vanvittig.
Problemet er at ingen av oss kjenner diktatorer personlig, vi vet om dem bare fra nyheter, Google og Wikipedia.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Problemet er at ingen av oss kjenner diktatorer personlig, vi vet om dem bare fra nyheter, Google og Wikipedia.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som forventer svar fra folk som kjente dem personlig her?

Man kan uansett oppnå en god forståelse av hvem de var og hva de gjorde og ikke minst skalaen de handlet i.

Begrunn påstandene deres folkens, ellers kommer jeg til å slette unna 🙂
Her er mine bidrag, førstnevnte er kanskje litt uortodoks, men jeg håper de fleste vet at selskapet er direkte ondskapsfult.

Nestlé
Dette drittfirmaet har mye svin på skogen, noe av det værre de gjorde var å lure mødre i fattige land til å bruke brytmelkerstatning ved å sende representanter inn i fødestuene, kledd som medisinsk personell, som ga nybakte mødre morsmelkerstatning. De sa dette var bra for barnet, men det de ikke nevnte er at om ungen ikke aktivt drikker brystmelk fra mor, så vil hun slutte å produsere nok melk. I tillegg trenger de rent vann siden morsmelkerstatningen kommer som pulver, rent vann er dyre saker i fattige land, så de blander det med skittent vann og så dør ungene.
De har også endel saker angående grunnvannsrettigheter rundt om i fjerne strøk, men det virker jo som er standarden for tiden, både cola og pepsi co har svin på skogen der.

Dette skjedde jo på 70-tallet og i 77 var det en stor boycot av produktene deres, men de driver enda. Det er nesten umulig å holde seg unna produktene deres da de produserer ting under mange forskjellige navn.
WHO slapp en rapport om morsmelkerstatning og den aggressive markedsføringen som drives den dag i dag, du kan lese den her.

Jeg føler også å nevne United Fruit Company.
Du vet de fine bananene du kjøper? De med et blått merke ved navn Chiquita? Skam deg din stygge faen.

United Fruit Company er manifestasjonen av USA's skitne fingre som manipulerte og kontrollerte Sør-Amerika.
I korte trekk så gikk firmaet utrolig bra, de kjøpte opp mye land og andre firmaer i 7 forskjellige land i Sør-Amerika. De ble hyrt inn til å ta over postsystemet i Guatemala rund 1900, og skapte da Tropical Radio and Telegraph Company.
Innen 30-tallet hadde de absorbert mer enn 20 andre rivaler og på slutten av 30-tallet eide de mer enn 14 000 kvadratkilometer av landområdene i Sør-Amerika. Ingen singel entitet har noensinne eid så mye landområde noe som ga de utrolig mye makt over landene de drev i og ga opphav til begrepet "Bananrepublikk".

I 1952 så snudde Guatemala, United Fruit Company eide store landområder som ikke ble brukt til noe produktivt. Staten prøvde å konfiskere disse ubrukte tomtene og tildele de til lokale fattige bønder. United Fruit Company tok da til ekstrem lobbyisme og tegnet Guatemala som kommunister, USA stellte i stand et statskupp og United Fruit Company fikk dure på akkurat som de ville.

Så, der er mine to uortodokse eksempler, jeg hadde tenkt å skrive litt om Che Guevara også, men det får bli senere.
Sist endret av Veggen; 31. januar 2023 kl. 17:40. Grunn: Fjernet avsporing
Det er noen få duder, som ikke er nevnt her, selv om de fortjener sin plass de også.

Ja Pol Pot var i en særklasse, og kverket ca. 25 % av sin egen befolkning!.. Den er egentlig litt hard å slå!..

Men du har Mao Zedung, som var lederen i Kina en del år. Det er ikke så mange, som slår han i å få til sult hos befolkningen sin. Først kom det noen landbruksreformer aka "Det store spranget", som ikke hadde veldig mye grunnlag i virkelighet. Befolkningen der begynte virkelig å sulte. Da fant den godeste Mao på en skikkelig "brilliant" idé, han fikk det for seg at matmangelen var p.g.a. småfuglene spiste opp maten. Så han utlovet en dusør på hver døde småfugl. Men det han ikke hadde tenkt på, er at disse fuglene spiste enorme mengder skadeinsekter på matavlingene. Noe som fikk matproduksjonen til å krasje helt, da matplantene ble spist av insekter i stedet. Resultatet var at 15–30 millioner døde av sult.



"Godeste" Josef Stalin var også en knakande kjernekar av en paranoid psykopat med glimt i øyet. Han kom også med noen landbruksreformer, som førte til hungersnød av gigantiske proposjoner. Men han brydde seg ikke noe om, om staten drepte noen heller. Under hans regime er det beregnet at 9 millioner døde, der 6 millioner ble drept av staten. Holdt han en tale, og du var den første som sluttet å klappe, ble du borte. Hadde du noe spesielt med deg, ble du borte. Kan bare nevne en historie jeg fikk høre av en russer, som sier en del om hans regime. Denne russeren jeg snakket med var da en guttunge. På bordet lå det en avis, som hadde et stort fint bilde av Stalin. Men denne gutten veltet en mugge med kaffe med et uhell. Denne kaffen rant da utover avisen med Stalin på. Moren hans fikk nesten full panikk, og sa til han at dette måtte han aldri fortelle til noen! Hadde KGB fått vist dette, hadde dem i beste fall havnet i gulag, eller kanskje blitt borte. Bestefaren til en jeg kjenner, ble borte under Stalin, selv om han planla ikke noe mot Stalin. Dette sier en del om hvilket fryktregime dette var.



Lenin hadde også noen liv på samvittigheten, men hans temperament var ikke like hinsides om Stalins. Men han klarte også å fikse en real hungersnød. Det var bl.a. der Fritiof Nansen hjalp russerene med å ordne mat. Ved hans side jobbet assistenten Vidkun Quisling. Men p.g.a. disse to, har egentlig Norge hatt et relativt godt forhold til Russland igjennom tidene. Norge fikk veldig god hjelp av russerene/Sovjet under den andre verdenskrig. Det var omtrent russerene alene som frigjorde Nordnorge. Det var også russerene som frigjorde den østlige delen av Tyskland. Denne delen av Tyskland tok dem, og gjorde om til kommunistisk (Warsawapakten). Men dem trakk seg ut av Norge, uten å ta noe. Noe vi kanskje kan takke Nansen og Quisling for.



Ellers når vi er på glid, bør vi også nevne en til med solid bart. Jeg tenker da selvsagt på sjarmtrollet Saddam Hussein. Den dagen han kom til makten, ble de som var mot han i parlamentet bare geleidet ut og henrettet utenfor inngangsdøra. Med det statuerte han et eksempel ovenfor de andre, som lystret pent til hans tone. Merkelig nok!

Men nord i Irak var det flotte våtmarker, der det var et yrende plante og dyreliv. Men på disse våtmarkene levde også et folk, som hadde et unikt levesett. Disse var kurdere. Disse var selvsagt ikke helt den gjengse muslimen, og derfor en ripe i Saddams lakk der. Men "kjernekaren" Saddam viste råd! Han lagde demning på elva Tigris, som forsynte disse våtmarkene med vann. Dette tørket ut disse våtmarkene. Kurderene ble litt sure av dette, og de protesterte litt. Saddam var "en flink kar" der også, så han slapp forundringspakker (les bombet) dem med sennepsgass, sarin og VX som en liten hilsen. Han slaktet ned kurderene.

Han havnet i tottene på Iran også, med hjelp av USA. USA og mye av verden så med frykt på Ayatollah Khomeini, som forvandlet Iran fra et ganske fredfullt land til et religiøst tyrrani. Så dem bestemte seg for å hjelpe kjernekaren Saddam litt. Det ble fullbarket krig, der han bl.a. brukte sarin mot Iran. "Flotte greier!"

Saddam var også en "engel" mot sine egne. Etter han ble borte, er det blitt funnet massegraver under gatene i byene i Irak. I disse massegravene var det da tusenvis av personer, som hadde gjort Saddam litt sur. Noen av dem hadde nok fornærmet Saddam ved å komme til i verden... Christopher Hitchens var faktisk et sted i Irak som journalist, da dem gravde opp en slik massegrav. I den ørkensanden der nede, råtner ikke likene som her, men de heller tørker. Deler fra disse likene blåste rundt som støv, og der sto Crhistopher. Lite vann var det og, så han slet med å få dusje. Så der sto han med en svett og feit ekkel følelse på huden, der han sto dekt med likstøv.

Saddam var også en familiemann. Om guttungene hadde det kjedelig, viste Saddam råd. Han tok ikke dem med i skogen eller en fotballkamp eller noe. Nei, han tok dem med til kjelleren, og der koste de seg med å se på irakere ble pint ihjel. Altså tortur. Aldri kjedelige stunder der i gården!

Burde vel nevnt Kim-familien i Nord-Korea og selveste Vladolf Putler også. Bortsette fra Saddam er disse to (Kim Joung un) de eneste som har brukt kjemiske stridsmidler (nervegass), på andre nasjoners jord etter den andre verdenskrig. Men dette får holde i denne omgang.
Sist endret av Veggen; 31. januar 2023 kl. 17:39. Grunn: Fjernet avsporing
Da har jeg ryddet i tråden og fjernet avsporinger fra enkelte innlegg som ellers bidrar til tråden, ev. fremtidige avsporinger vil bli slettet.
Om noen har sterke protester får de heller sende inn en klage, fremfor å lage støy i tråden.
Ikke den værste, men bør nevnes Ceceaensau, ceauceau... Skjønner hvorfor han ikke blir nevent. Vanskelig å stave navnet. Altså jeg snakker om Nikolae Ceaușescu (ctr+c/ctr+v). Romanias diktator mellom 1965 til 1989, bortsett fra generel dårlig ledelse, med misslykkede reformer og stjeling for sin egen berikelse (og mange titusentalls drap,) er han vel mest kjent for sitt endelik, og de økonomiske konsekvensene av hans styre kan merkes landet rundt den dag i dag av lyden av klirrende mynt i en pappkopp.

Når revolusjonen skjedde i 1989, ble han og konen etter en relativt rask "rettsak" dratt ut til bakgården av hans palass av soldater og henrettet på første juledag foran tv kamera. Så vidt jeg vet er dette eneste live opptaket av en henrettelse av en diktator. Langt fra dødstallene til Pot, Stalin eller Hitler. Og mye snillere enn Nestle eller Monsanto. Men en hidden gem innen for diktator verdenen, ofte overskygget av mer beryktede diktatorer.

Og her er linken til hannes siste minutter levende. Videoen inneholder ikke gore, men kan være urovekkende for personer som er tilbøyelig for slikt. https://www.youtube.com/watch?v=KKyyYbMx6YM
Moro å dra frem Ceaușescu, da alle kan snakke om Stalin, Hitler og Mao.

Kim familien er jo i en klasse for seg når det kommer til depoter og dynasti, noe slikt ha man vel ikke sett siden middelalderen omtrent.

Det er så mange av ta av, Putin ligger jo godt an til despot of the year, men den som er den mest interessante nå er jo tsjetsjenias leder han synes jeg virkelig står frem som ne trivelig fyr.
Turkmenistan er også på Nord-Korea nivå, de er bare mye mer glemt og skjulte i det store bildet (host, ikke nær USAs sphere of influence, og har heller ikke atomvåpen).

Absurde diktatorer som lager gigantiske statuer av sine egne bøker, omdøper ukedag-navn osv. til diktatorens mor, eget navn osv. Og noen syke rap beats om hvor bra landet er, sammen med sitt barnebarn.

Majoriteten i landet lever i ekstrem fattigdom, mens hovedstaden er den mest marmor-rike plassen man kan finne i hele verden. Mye spennende om Turkmenistan!
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Turkmenistan er også på Nord-Korea nivå, de er bare mye mer glemt og skjulte i det store bildet (host, ikke nær USAs sphere of influence, og har heller ikke atomvåpen).

Absurde diktatorer som lager gigantiske statuer av sine egne bøker, omdøper ukedag-navn osv. til diktatorens mor, eget navn osv. Og noen syke rap beats om hvor bra landet er, sammen med sitt barnebarn.

Majoriteten i landet lever i ekstrem fattigdom, mens hovedstaden er den mest marmor-rike plassen man kan finne i hele verden. Mye spennende om Turkmenistan!
Vis hele sitatet...
Veeel, riktignok er nåværende diktator i Turkmenistan ganske rablende gal, men han er ifølge lokalbefolkningen veldig mye bedre enn forgjengeren sin. Og ikke minst, ingen av dem når "The Kim's" opp til knedtrømpene engang, man kan for det meste ferdes helt fritt i Turkmenistan og det er null problemer å mingle med de lokale osv.

Selvsagt, at styresettet er helt idiotisk er det ingen tvil om, men Turkmenistan, selv om de er verdens 2 mest nedstengte land bør ikke sammenlignes med nord Korea, det er rett og slett to forskjellige idretter 🙂

Ashgabat er helt sinsykt, verdens største og mest extravagante luftslott i gull, marmor og grønt. Vi måtte innom 7 hoteller før vi fant ett hotell som faktisk hadde rom å leie ut. Ikke fordi de andre var fulle, men fordi de var konstruert til å se ut som hoteller, men i praksis hadde de kun i 1 etasje en resepsjon og foaje. Alt fra etasje 2-40 sto helt tomt. Bare skjeletter av hotell basicly 🤣