Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1668
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei ble tatt for å kjøre bil etter å ha røyket, ble tatt med til lege for blodprøve fikk beskjed om å hente nøkkelen senere , hadde røyket noen timer tidligere og en rett før jeg ble stoppet for kontroll de fant ikke noe i bilen men luktet. hva kan jeg forvente kan førerkortet bli beslaglagt, vil jeg få bot og i så fall hvor mye er broke for øyeblikket.

takk for svar
Ja ganske sikker førerkortet blir beslaglagt. Ser ikke bort ifra 1-2 år. Vanskelig å si hva bota blir. Det sies ofte 1,5 x brutto mndinntekt men det tas hensyn til inntekt og betalingsevne.
Men alt blir gjettning, de regner det om til promille.
Kan regne med å bikke over 1,2 da.

Det er førerkortbeslag i et par år, ca 3 uker i buret og bot på 1,5 månedslønn.
I tillegg må du nok pisse jevnlig de første årene, så sjeldnere, men i inntil 5 år før du får lappen "permanent" igjen.

Jeg kommer nok aldri til å ta lappen igjen..
Du kan lese litt opp om §34 ledd5 om vei tragikkloven. Det dem er ute etter når dem tar førerkortet ditt er om du er skikket til å kjøre. Hvis du innrømmer å røyke periodisk over 3 ganger i året så kan du bli stempla som uskikket rusmisbruker og du mister førerkortet i 2 år. Dette følger med periodiske urinprøver og stikkprøver. Siden du akkurat hadde røyka så kan du ikke snike deg unna å miste lappen.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Halla dette er meg igjen , jeg gikk til politistasjonen i dag og fikk nøkkelen, de sa at jeg kunne kjøre videre spurte om resultatet i blodprøven men da sa at den er lav, hva kan jeg forvente ?
igjen takk for svar
Høres ut som du hadde under 0,5 promille Gratulerer om det er tilfelle!
Da blir det nok bare prikker og bot.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
gratulerer, du vant nettopp lotto
Blodprøve stort sett for alkohol + noen andre stoffer. Urinprøve og eventuell hårprøve er vanligere for THC (cannabis). Rart de ikke ville ha urinprøve hvis de hovedsakelig mistenkte cannabis.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Blodprøve stort sett for alkohol + noen andre stoffer. Urinprøve og eventuell hårprøve er vanligere for THC (cannabis). Rart de ikke ville ha urinprøve hvis de hovedsakelig mistenkte cannabis.
Vis hele sitatet...
Urinprøve kan ikke brukes som bevis mot ruskjøring.

Og hårprøver kan Vertfal ikke bli brukt som bevis mot ruskjøring.
Sist endret av Yoomyslime; 28. januar 2023 kl. 21:52.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan ble du tatt? Såg de det på deg? Måtte du ta spyttprøve? Bare lurer
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Cheese Vis innlegg
Blodprøve stort sett for alkohol + noen andre stoffer. Urinprøve og eventuell hårprøve er vanligere for THC (cannabis). Rart de ikke ville ha urinprøve hvis de hovedsakelig mistenkte cannabis.
Vis hele sitatet...
Dette er helt feil, blodprøve er alltid det som blir brukt for å bekrefte ruspåvirker kjøring, også med alkohol. Urin/spyttprøve kommer for å styrke mistanke slik at man kan ta en nøyaktig prøve med blod. Hår kan overhode ikke bevis ruspåvirket kjøring, da håret kun beviser at du har hatt det i systemet, ikke hvor mye en har på et gitt tidspunkt. Samme gjelder spytt og urin.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du hadde flaks, men nå har politiet deg i systemet i bilen deres og det er kanskje lurt å vente med cannabis røyking i noen uker eller måneder. Kan love deg at du blir stoppet igjen for rutinesjekk om kort tid.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan ble du tatt? Såg de det på deg? Måtte du ta spyttprøve? Bare lurer
Vis hele sitatet...
vel det var ganske tilfeldig, sto bak en buss så jeg kunne ikke se hva som var forran da bussen kjørte så så jeg en politman vinke meg inn for kontroll, var ikke noe kontroll for rus men bare kontroll. Eneste som gjorde at dette ble til rus kontroll var på grunn av hasj lukten i bilen tente en rett før kontroll sekunder før.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
vel det var ganske tilfeldig, sto bak en buss så jeg kunne ikke se hva som var forran da bussen kjørte så så jeg en politman vinke meg inn for kontroll, var ikke noe kontroll for rus men bare kontroll. Eneste som gjorde at dette ble til rus kontroll var på grunn av hasj lukten i bilen tente en rett før kontroll sekunder før.
Vis hele sitatet...
Jeg må trekke min "gratulerer" da jeg misset at du røyker mens du kjører.
Førerkortbeslag og fengsel er det rette her.