Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3171
Hei, god romjul og snart godt nyttår!

Tenkte "skryteplassen" var en grei del av forumet å lage denne tråden på:

Jeg har lenge vært opptatt av trening, da spesielt kroppshevinger og armhevinger og andre øvelser hvor jeg trener med kroppsvekt. Jeg liker den slanke og funksjonelle styrken jeg føler disse øvelsene gir meg.

Jeg ønsker alltid å forbedre meg på dette området, men det skal sies at jeg naturligvis svinger litt i motivasjon og vekt. Jobb og mye prosjekter = mindre fokus på trening.
Nå før jula har jeg jobbet mye og med mye jobb + ekstra kalorier pluss all julekosen har kroppsvekta gått opp sikkert 5-7 kilo til totalt 77-78 kilo og jeg har trent mindre enn normalt.

Tidligere BESTE MAKSIMALE antall øvelser, lenge før jula slaktet formen (sensommer 2022):
Push-ups (på knoke): 78
Pull-ups (overhånd): 19
Planke: 4 minutter og 49 sekunder.


Tok en sjekk i dag for å sjekke ståa, og dette er mine maks per i dag (31/12 2022):

Push-ups (på knoke): 46
Pull-ups (overhånd): 10
Planke: 3 minutter og 21 sekunder.


Ønsker å begynne på senter så jeg kan teste løft i tillegg, og eventuelt forbedre meg på dette området.

10k skritt får jeg meg nesten hver dag.

Nyttårsforsett er å sakte, men sikkert komme meg tilbake til mine beste maks reps, samt begynne med noen nye øvelser og få sjekket hvordan jeg ligger an her.

Jeg er natty. Mellom 175 og 180cm høy.

------

Jeg ser dog ikke ned på vekttrening og dette interesserer meg også, så legg gjerne ut antall kilo og reps presset i f.eks knebøy, benkpress, markløft osv!

Kondis er såklart også innafor. 3000 meter hvor fort? F.eks.

Legg gjerne til hvor lenge du har trent, hvor mye du veier og hvor ofte du trener. Gjerne om du bruker hjelpemidler også.

Det beste er om vi greier å legge ut med jevne mellomrom for å se forbedring, motivere oss selv og hjelpe hverandre å bli bedre

Skryt i vei!
Kjør!
Sist endret av krystallkongen; 31. desember 2022 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All time high:

Benkpress 102,5
Knebøy 150
Markløft 150

Halvmaraton 2 timer

Var i god form i høst, men ting skled ut når jeg hadde en sprekk på alkohol for et par mnd siden. Skal ta opp igjen treningen etter nyttår, er planen.
210-220 knebøy, 140-145 benk, 260-270 markløft, 30+ pullups på 92-94 kilo. Aldri dopa.

250-260 FTP på sykkel. Jobber mot å ha de tallene i sone to - gi meg to år, så er jeg der.

Trent styrke i 15 år, mens jeg begynte å sykle igjen i sommer. I slutten av 30-åra.
Akkurat begynt å trene igjen men for 3 år siden var jeg ganske sterk, med 250mg testo e i uka da.

Benk med handtler 50kg x2. 4x12 gikk helt fint.

Markløft 5x5 på 180kg gikk fint.

Knebøy har jeg ikke trent på mange år pga et kranglete kne. Men vi sier bare rundt 1000kg der da.

Løp 3000 på 1045 i hæren. Vet ikke nå.

I disse dager trener jeg bare for helsa. Forebyggende ryggtrening med moderat vekt. Gått ned 15 kg.
Skal ha med seg kroppen resten av livet så ta vare på den
Millitærpress 50kg 5x5

Benk smalt grep 60kg 5x5

Vil fokusere mer på å bare holde meg lean og vekta stabil fremover,og da naturlig nok holde meg mest til cardio

Er 175 og 76kg nå,skal ned til 70-69 tenker jeg..
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Sofaligging: 72t uten liggesår.
Daglig gange: ca 30-60m.
Lengste gåtur sålangt i år; ca 20min..
Vis hele sitatet...
Fortsatt tid til å klemme inn en mil eller to
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Sofaligging: 72t uten liggesår.
Daglig gange: ca 30-60m.
Lengste gåtur sålangt i år; ca 20min..
Vis hele sitatet...
Ca akkurat samme resultat her,bare at jeg er på år 7 uten fysisk aktivitet.
Skal vi sette sammen en gruppe med øvelser som vi kan bruke som benchline for å måle formen?

F.eks:

- Antall knebøy med x antall kilo
- Push-ups på knoke
- Pull-ups med overhåndsgrep
- En eller annen korsryggøvelse? Rygghev med eller uten vekt.

- 3000 meter på tid.
- 400 meter sprint på tid.

Åpen for forslag!


Sitat av Sæd Vis innlegg
Ca akkurat samme resultat her,bare at jeg er på år 7 uten fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Ingenting som kan få deg til å ombestemme deg?

Hva er det som gjør at du ikke er i aktivitet/trener? Er du skadet/ufør?

Jeg tror du ville blitt ekstremt overrasket over hvor ufattelig bra man føler seg når man trener jevnlig kontra null fysisk aktivitet.

Ikke for å gi deg dårlig samvittighet eller noe slikt, men på de 7 årene du ikke har gjort noe i følge deg selv, kunne du bygd en så enormt god fysikk og fått med deg en bedre psyke på slengen.
Men det er aldri for sent å starte, og de største gainsene får man det første halve året.

Dersom det er noe konkret fysisk som står i veien er det så klart forståelse for det

Sitat av Saint Gut Free Vis innlegg
Millitærpress 50kg 5x5

Benk smalt grep 60kg 5x5

Vil fokusere mer på å bare holde meg lean og vekta stabil fremover,og da naturlig nok holde meg mest til cardio

Er 175 og 76kg nå,skal ned til 70-69 tenker jeg..
Vis hele sitatet...
Hvis du vil holde deg lean kan jeg varmt anbefale øvelser med kroppsvekt.

Skulle gjerne lagt ut bilde, men det blir ikke her med tanke på at det er identifiserende.

- Push-ups med forskjellig grep for bryst, triceps og litt kjerne.

- Pull-ups for grep og underarm samt en god del muskler i overarmen. Aktiverer veldig, veldig store deler av øvre rygg, perfekt for maskulin V-form da man bygger grove lats (spesielt med bredt grep).

- Planke og variasjoner av denne for kjerne, mage og Adonisbeltet.

- Intervaller eller sprinting for eksplosivitet og tilrettelegging for bra nivåer testosteron.
Sist endret av krystallkongen; 31. desember 2022 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
10km løping på 36:15min

40km sykling på 58:min

3800m svøm på 53min
sikkert lagt på meg 8 kilo ila julen, men trener 3 - 4 ganger i uken ellers.

10 - 15 min med cardio hver trenings økt, også vekter alt fra chest, legg, triceps +++ hele pakken. Ikke få dårlig samvittighet for ekstra kilo! livet handler om å kose seg imellom slagene, feks julen! Vi har tross alt Jan til Jun å trene opp sommerkroppen 2023 det er ingen problemer.
Trent styrke og kondisjon i 12-13 år, naturlig. ATH for 3-4 år siden;
Benkpress: 140 kg
Korrekt utførte pullups: 43 (aldri sett noen andre være i nærheten)
Stille lengde hopp: 3,15M

Trent med samme vekt (100 kg, 8x4) i knebøy i 7-8 år. Lenge siden 1RM men vil anta rundt 150-160 kg og resten av treningsformen er:
Benkpress: 85-95 kg (8x4)
Pullups: 10x3 (1RM rundt 20)
Stille lengde hopp: 3M
Akkurat begynt med pushups daglig og makser rundt 65

Har også et mål om å ligge på rundt 13-14 minutter på 3K meter.

Alle burde trene aktivt. Spesielt fra du er 20-40; du får så mye gratis med deg resten av livet.


Vekta har variert fra 85-90 kg, 181 høy. Eksplosiv, kjapp, mye testosteron, lett for å bygge muskler men har mishandlet kroppen min med inaktivitet og elendig mat siste året. Nå er jeg treig, litt for tung og for lite utholdende. Bestemte meg i November for å bli i mitt livs beste form igjen. Normalt kosthold, normalt søvnmønster, vitaminer/mineraler og trening 4-5 ganger i uka. Reisen har så vidt begynt. Godt nytt år!

Edit: Fett initiativ, forresten! Kult hvis man kan pushe hverandre litt og ha en plass hvor man kan være stolt over egen innsats. Det gjør det kanskje litt lettere for oss som ikke har venner man kan måle sånt med uten at det virker teit.
Sist endret av mr_rager; 1. januar 2023 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er riktignok noen år siden-

Benkpress: 2x210kg
Knebøy: 5x250kg
Markløft: husker ikke.

Løftet vekter i 25 år. 180cm, 110-115 kg. Kondis er akkurat nok til å gjennomføre et samleie.
Til Ts og alle andre forsåvidt.

Dette med å bytte øvelser (snakker nå om styrketrening) er det egentlig nødvendig,hører det ofte blir nevnt at man bør bytte vær 4-5 uke,jeg har stort sett kjørt samme øvelser siden jeg startet å trene 6-7 år tilbake og har enda ikke stagnert,eneste jeg gjør er å rotere litt,ta noen supersett om jeg føler jeg ikke har progresjonen jeg ønsker..

Jeg tenker at det er vel ikke vits å røre i noe som fungerer,og uansett hvorfor skal man bytte ut foreksempel skråbenk med hantler til foreksempel push ups? Jeg tenker at man bør ha 2 grunnøvelser for vær muskelgruppe(utenom kanskje biceps og triceps) så kan man heller bytte litt på øvelse 3 og 4..
Sitat av Saint Gut Free Vis innlegg
Til Ts og alle andre forsåvidt.

Dette med å bytte øvelser (snakker nå om styrketrening) er det egentlig nødvendig,hører det ofte blir nevnt at man bør bytte vær 4-5 uke,jeg har stort sett kjørt samme øvelser siden jeg startet å trene 6-7 år tilbake og har enda ikke stagnert,eneste jeg gjør er å rotere litt,ta noen supersett om jeg føler jeg ikke har progresjonen jeg ønsker..

Jeg tenker at det er vel ikke vits å røre i noe som fungerer,og uansett hvorfor skal man bytte ut foreksempel skråbenk med hantler til foreksempel push ups? Jeg tenker at man bør ha 2 grunnøvelser for vær muskelgruppe(utenom kanskje biceps og triceps) så kan man heller bytte litt på øvelse 3 og 4..
Vis hele sitatet...
Funksjonelle baseøvelser er nøkkelen. Push&Pull Alle burde trene knebøy, pullups, roing og benkpress. Gjerne markløft også. Ut over det kan man gjerne eksperimentere litt for å finne ut hva som passer.

Jeg merker jo selv at jeg treffer quads på en forskjellig måte ved en type leg-extension maskin enn ved knebøy, men bytter aldri ut knebøy fordi.

Jeg ville aldri byttet ut skråbenk med pushups. Bytt heller mellom skråbenk og dips, for eksempel.



Passe fornøyd var på treningsstudio etter 6 mndr hard rus. Vekt 84kg 1,84. 120kg x 8 x3 benk. Makset 150. Pullups 8x3 med 20kg ekstra vekter. Styrken er noe nede men innafor enda! Bare 13% prosent fet nå da.

Har trent i 14 år da med noen pauser på 3-7mndr grunnet rus
Sist endret av Xany666; 1. januar 2023 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt å se at det er en del brukere her som er opptatt av helsa og trener!

Som mr_rager sier gir trening deg mye gratis senere i livet, spesielt om du opprettholder treningen.

Når man blir eldre handler det ikke nødvendigvis om å presse på og prøve seg på nye makser, men moderat hard styrketrening slik at man vedlikeholder kroppen man har gjort seg fortjent til gjennom hard trening over flere år.
Tenk så mange leveår med økt livskvalitet man får ekstra hvor man ikke bare er en forfallende potetsekk slik jeg har sett i for eksempel flere av besteforeldrene mine.

Man trenger ikke lete lenge på nettet etter eksempler på eldre (60-70+ år) mannfolk OG eldre kvinner som har ekstraordinært god fysikk som er tilegnet gjennom årevis med trening.

Kan godt hende deg er noe TRT bak kulissene, men det unner jeg en mann på 60 som vil leve forholdsvis normalt i 20 år til.

Stå på folkens! Det er snakk om årevis med forbedret kvalitet på livet, for din egen og dine pårørendes skyld

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Alle burde trene aktivt. Spesielt fra du er 20-40; du får så mye gratis med deg resten av livet.
Vis hele sitatet...
Visdomsord.

For min egen del har det lenge vært, spesielt, push&pull (samt litt planke og variasjoner for kjerne) som har vært hovedfokus ved trening, og det er ingen tvil om at overkroppsstyrken har økt massivt som følge av disse øvelsene.
Det har hjulpet på ryggsmerter i så stor grad at disse er borte.

Dette fordi jeg ikke spiser enorme mengder mat eller har et ønske om størrelse samtidig som jeg ønsker å være sterk og ikke minst synlig sterk. Noe man blir enkelt med en fettprosent på rundt 10-13 som jeg som regel ligger på.

Det er også øvelser som er ekstremt lett tilgjengelig:

Push-ups krever at du har et gulv tilgjengelig, eller bar bakke til nød.

Pull-ups krever bare noe du kan heve kroppen din i, det finner du overalt om du leter litt. Jeg har en utegym tilgjengelig, men man får lett tatt pull-ups diverse andre steder. Se deg litt rundt på arbeidsplassen din så finner du nok et sted

Planke? Igjen, gulv eller bar bakke.
Sist endret av krystallkongen; 1. januar 2023 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rimelig ræva form her ja-men lovte i går å trene mer i nyåret.

Gjelder bare å huske at man har underkropp å-fort gjort å bare trene overkroppen med vekter å andre fristende utstyr på treningssentre.

Vanlige knebøy uten vekter tenker jeg er en bra startmetode om man ikke er på treningssenter-og mange reps
Kanksje til og med hopptau.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Rimelig ræva form her ja-men lovte i går å trene mer i nyåret.

Gjelder bare å huske at man har underkropp å-fort gjort å bare trene overkroppen med vekter å andre fristende utstyr på treningssentre.

Vanlige knebøy uten vekter tenker jeg er en bra startmetode om man ikke er på treningssenter-og mange reps
Kanksje til og med hopptau.
Vis hele sitatet...
Brusjan, ikke for å være ekkel as, men her har du en griseenkel oppskrift på å bli forholdsvis fit på typ 6 måneder.
Vi mannfolk er bokstavelig talt bygd, fra naturen sin side for å være hardcore når det kommer til overkroppsstyrke. Gud ga OSS og ikke damene Testosteron av en grunn. Fordi vi enkelt skal kunne bli sterke og i stand til å beskytte stammen (damene og barna våre, pluss kompisene våre) fra farer samt utgjøre en trussel for andre som er fiender av stammen. Helt basic.

Derfor vil du hurtig se forbedring i overkroppsstyrken om du har alt det andre på plass. Mat, søvn, tak over hodet, primært. Samliv, sosialt liv, sekundært.

Og jeg lover deg at du ikke vil klare å stoppe når du først har gjennomført 6 måneder. Det er for digg, og du vil bli avhengig av hvor bra du føler deg og ser ut. Alt som har noe å si er om du er konsistent:

Du tar deg sammen og bestemmer deg for å kjøre disse 3 øvelsene for styrke: Pull, Push og Planke. I tillegg kjører du intervaller eller joggings på dager du ikke trener styrke for kondisen. Da dekker du nesten alt av musklatur OG det kardiovaskulære. Er du en vanlig fyr trenger du ikke mer.
Husk at desto lettere du er, desto lettere er øvelsene som benytter seg av kroppsvekt.
Om du går ned 10kg eller 20kg, vil tiden din på 3000m falle gjennom gulvet.

I tillegg til selve treningen må du spise noenlunde sunt. Kalorier må dekkes, og proteiner må dekkes:


Havregrøt er the SHIT. #1, ingenting slår gryn. Sørg for at det smaker bra med f.eks litt smør, litt sukker, melk og kanel.

Nøtter er også the SHIT. Masse sunt fett, masse proteiner.
Peanøtter = 49% sunt fett og 26% proteiner.
Mandler = 49% sunt fett og 21% proteiner.
Cashew = 44% sunt fett og 18% proteiner.

Bare sånn for å sette det i perspektiv: 100 gram usaltede peanøtter er 50 gram sunt fett, 26 gram proteiner og sikkert omtrent 650 kcal totalt.

+
Egg!
Pålegg med proteiner!
Melk
Cottage Cheese!
Frukt
Bønner
Proteinshake om du sliter med inntaket av proteiner?
Litt diverse kjøtt. Kylling er bra, men så har de små stakkarene det kjipt

Trening:

4-6 sett med pullups: Hvor mange makser du i starten? 3? Da tar du 6x1. Har du overskudd kan du ta fler, klarer du ikke fler gir du deg.
Dette gjentar du når du ikke er støl.

Hvor mange pushups klarer du MAKSIMALT?
Finn ut av det og så tar du 60-80% av maksen din 3-5 ganger.
Avslutt med en runde maksing.
Gjenta når du ikke er støl.
Husk at bredt grep er noe helt annet enn smalt grep. Høyt grep er noe helt annet enn lavt grep. Les deg opp, og finn ut hva som passer deg best.

Planke?
Så lenge du klarer. 3 minutters pause. 3 ganger.
Gjenta når du ikke er støl.


Et par veldig viktige ting:

- Spesielt settene med push-ups og pull-ups bør du unngå å gjøre på samme dag de første månedene.

- Er du støl, så er du støl. Da skal du helst ikke trene i begynnelsen. Gi kroppen din tid til å reparere musklene dine.
Den er ikke nødvendigvis vandt til det i starten, og det kan ta flere dager i begynnelsen.
Jeg har tatt pull-ups i noen år og kan gjøre det nesten daglig, så lenge jeg ikke tar i jævlig hardt - da er jeg støl dagen etter.
Tar jeg rolige 5 sett med 60-70% av maks reps er jeg good to go dagen etter.

- Løpinga tar du på dager du ikke trener styrke, og sørg for å starte rolig. Du er ikke Usain Bolt. Kroppen må venne seg til belastning. Det gjelder egentlig hele tiden når det kommer til trening og nye øvelser.

- Kjenner du smerter eller at noe ikke er som det skal gir du deg med en eneste gang. Dette gjelder løpingen også. Finn ut hva det er, og sørg for at det ikke er noe som blir verre og verre og så fucker opp treninga di. Riktige sko! Mykt underlag > Hardt underlag.
Sist endret av krystallkongen; 1. januar 2023 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Gud ga OSS og ikke damene Testosteron av en grunn. Fordi vi enkelt skal kunne bli sterke og i stand til å beskytte stammen (damene og barna våre, pluss kompisene våre) fra farer samt utgjøre en trussel for andre som er fiender av stammen. Helt basic..
Vis hele sitatet...
Damer har også testosteron, men vi har helt klart en fordel når det kommer til hvor mye
Edit: Her kjører jeg ut i off-topic-grøfta, og beklager nå i etterkant av innlegget dette. Men jeg anbefaler også både menn og kvinner å sette seg litt inn i dette. Forskjellene på oss. Det er ikke negativt, vi har tross alt klart å utfylle hverandres roller så godt og effektivt at vi bokstavelig talt har tatt over jordkloden.

Vi er jordklodens Apex-rovdyr over alle Apex-rovdyr.

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Damer har også testosteron, men vi har helt klart en fordel når det kommer til hvor mye
Vis hele sitatet...
Jaaa, altså vi har ørlite granne større mengder vi menn..

"Prior to puberty, there’s a difference in circulating testosterone concentrations between males and females.

The reason that men eventually have higher testosterone levels than women is because the testes in males produce 30 times more testosterone than they did pre-puberty.

And men have 15 times the amount of circulating testosterone than women at any age."


https://navacenter.com/male-and-fema...one-the-facts/

På Wikipedia er det ekstremt interessante seksjoner om forskjellen på menn og kvinner, fysisk og mentalt.
Likestilling er... ikke den mest gjennomtenkte ideen, og jeg tviler på at dem som er for total likestilling er klar over hvor stor forskjellen mellom kjønnene er.
Psykisk og fysisk.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_..._in_psychology

"Sex differences in psychology are differences in the mental functions and behaviors of the sexes and are due to a complex interplay of biological, developmental, and cultural factors. Differences have been found in a variety of fields such as mental health, cognitive abilities, personality, emotion, sexuality, and tendency towards aggression. Such variation may be innate, learned, or both. Modern research attempts to distinguish between these causes and to analyze any ethical concerns raised."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_...man_physiology

"The female skeleton is generally less massive, smoother, and more delicate than the male;[10] its rib cage is more rounded and smaller, its lumbar curve greater, and a generally longer and smaller female waist results from the chest being more narrow at the base, and the pelvis generally not as high.[10]"

"The following further generalizations have been made regarding male-female skeletal differences:

Males in general have denser, stronger bones, tendons, and ligaments.[10]
Female skulls and head bones differ in size and shape from the male skull, with the male mandible generally wider, larger, and squarer than the female.[10][20] In addition, males generally have a more prominent brow, an orbital with rounded border, and more greatly projecting mastoid processes.[10]"


"The sex difference in muscle mass remains after adjusting for body weight and height.[24] Men are at least one-third stronger than women when adjusting for differences in total body mass, due to the higher male muscle-mass to body-mass ratio.[8] The greater muscle mass is reported to be due to a greater capacity for muscular hypertrophy as a result of higher levels of circulating testosterone in males."

"Gross measures of body strength suggest that women are approximately 50-60% as strong as men in the upper body, and 60-70% as strong in the lower body.[26] One study of muscle strength in the elbows and knees—in 45 and older males and females—found the strength of females to range from 42 to 63% of male strength."

---
Sist endret av krystallkongen; 1. januar 2023 kl. 22:17.
Benkpress, trener med 110kg 7×8
Trener ikke knebøy eller markløft pga fikk skikkelig pain i korsryggen av dette for ca 6år siden.
Beinpress 300kg 9×10
Trener igjennom hele kroppen 2 ganger i uken, men litt mindre no under studieperioden. Må trrene, galskapen må ut av kropp og sinn:-)
Her er noen skrytetall jeg klarer per dags dato:

120 kg benkpress
220 kg markløft
180 kg knebøy
16 pullsups

@89kilo for tiden.

Baklengssalto stillestående og 200 meter på 27 sekunder, takk for meg (:

Ikke natty. Vanskelig å trene seriøst som jeg gjorde i mine yngre dager når man har barn og er i tidsklemma.
Digresjon: Testosteron schmestosteron...
Javel, så kan ikke en kvinne bli sterkere/raskere enn de fleste menn. Spedbygde Knut på 167 kan sannsynligvis ikke bli større enn Lasse-Harald som er fjerde generasjon skrotløfter heller. En får gjøre det beste ut av den kroppen man har fått tildelt, tenker jeg. Og de potensielle helseeffektene av styrketrening er veldig store for kvinner med tanke på å forebygge f.eks. benskjørhet.
Nok om det!


Knebøy 100 (10x3)
Mark 85 (10x3)
Benk 30 (10x3) (ikke noe jeg driver så mye med )
173/64, kvinne typ halvgammel
Jeg trener litt på samme måte som deg, bare at jeg ikke prøver å makse reps. Har en fin utepark i nærområde som jeg har benyttet meg endel av, men nå som det er bikkjekaldt ute så sitter det litt langt inne.

Fokuserer på teknikk og motivasjonen min er utelukkende bedre helse da jeg har litt problemer med nakke og rygg.

Vektløfting kan fort virke mot sin hensikt hvis målet ditt er generell bedre form.
Når jeg var i militæret trente jeg ganske seriøst og gjorde det vesentlig dårligere da jeg skulle dimme. Gikk opp ca 15kg så jeg var naturligvis mye sterkere, men styrke er en ganske bortkasta egenskap i hverdagen etter min mening. Man kan flexe litt muskler av og til med tunge løft osv, men 5 år senere sitter man der plutselig med prolaps i ryggen.