Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 6162
Hei.
Er sykt imponert over hvor mye hjelp man kan få til f.eks programering. Chatroboten mestrer de fleste språk og kan også bes lage python code for å kjøre i blender. Jeg spurte om å lage code til snake spillet og den spyttet ut kode. Testet det ikke, men det så nogelunde fornuftig ut.

Men, man kan spørre om hva som helst.

Om du ikke har testet det, må du bare gå til chat.openai.com
, for å teste.

Generelt oppererer den ikke med bilder, men man kan likevel få den til å lage alt mulig visuelt.

Hadde vært morro å sett noen resultater av hva dere klarer å få ut av OpenAI. Eller om du bare har lyst til å dele noen erfaringer generelt.

Kaizen
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er et kult leketøy, men: ChatGPT er ikke til programmering.

Ikke bruk ChatGPT til å produsere kode uten å kontrollere den ekstremt nøye.

Ikke bruk ChatGPT til å prøve å finne ut av "riktig" måte å gjøre noe på.

Ikke bruk ChatGPT som "læringsverktøy" for noen andre, heller.

ChatGPT er veldig menneskelig i den forstanden at den uttaler seg med veldig stor kompetanse også når den ikke har noen (den er tiltenkt og tilegnet tekstproduksjon, ikke koding eller software-design). Det er mye koding den uttaler seg om som er "riktig", men det er også mye feil og regelrett tull, og ofte vanskelig å se forskjellen med mindre man vet det selv. Og da er det jo ikke så mye å hente, da kan man like gjerne oppsøke informasjonen fra en ekte kilde.
Sist endret av robhol; 21. desember 2022 kl. 10:59.
Ikke gi meg ordrer. Hvis jeg vil bruke ChatGPT til eget bruk så er det min fulle rett, på lik linje med at butikkansatte ikke kan forhindre meg ifra å bruke selvbetjeningskassene som tar fra de arbeidsoppgaver.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis du kødder, så tar jeg den ikke.

Hvis jeg sier "ikke hopp fra broen og klask i bakken 50 meter under", sier du da "DU ER IKKE DEN ORDENTLIGE PAPPAEN MIN" og tar rennafart?

ChatGPT er ikke, har ikke vært, og vil sannsynligvis ikke bli riktig verktøy for koding. Så enkelt er det.
Du kan sikkert ta dette som et "kult leketøy", men jeg er ikke i tvil om at dette blir en moneymaker for mange som finner smarte/kreative måter å ta det i bruk på. At det ikke vil bli tatt i bruk av profesjonelle programmerere, blir litt som å si at de heller ikke bruker google. (Snakker om fremover i tid her)

Jeg sier absolutt ikke at dette vil ta over for programmering, men om man er kreativ og bruker det på riktig måte vil det være et av mange verktøy.

Men igjen, dette handler lite om programmering, men alle mulighetene openAI gir. Da også til hjelp til de som ønsker å lære programmering.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei, fordi du ser etter programmering i noe som er laget for å produsere sammenhengende tekst, og ikke kode, for ikke å nevne sammenhengende, ikke-triviell software. Eksisterende forsøk på AI-drevet koding er mye mer beskjedne enn "kod dette for meg" og har langt fra 100% rett likevel, så at noen forventer dette fra et helt generelt AI-verktøy for å produsere tekst er uforståelig.

Misforstå meg rett: at den klarer å spy ut noe som gir mening i det hele tatt er utrolig kult. Den klarer faktisk å forklare en del kode, og produsere noe som i hvert fall tilsynelatende gir mening. Det er drastisk bedre enn en stor andel flerårsstudenter.

Ingenting av dette betyr at det er en god idé å støtte seg på den. Som en parallell: en karrierepolitiker er trent i å produsere mengder med prat som høres relativt overbevisende ut der og da. Betyr det at du skal tro alt de sier? Du kan få dem, og ChatGPT, til å argumentere for hva som helst, og kanskje få det til å høres plausibelt ut. Den eneste forskjellen er at ChatGPT enn så lenge gjør det gratis.

At du kan finne måter å utnytte det den klarer på er nok så, lykke til. Men hvis du insisterer på å bruke den i programmeringsøyemed, kommer den fort til å hoste opp en hel del rare ting. Det bør du være forberedt på, uten å være blendet av at det er nytt og riktignok interessant. Det er kult, men det er også utilsiktet, usupportert, potensielt uønsket fra leverandørens side, og uetterrettelig uten at du sjekker det direkte, 1:1, selv. Da kan du jo like gjerne skrive koden.
Er ikke uenig i noe av det du sier her, men det høres ut som sitter i kassa, og er redd for at selvbetjente kassa skal ta jobben din. Jeg forsøker å få folk til å leke med dette å se hva som kommer ut, mens du ramser opp i CAPSLOCK regler for hva man ikke skal gjøre, og dreper en entusiasme som internett bogner av for tiden når det kommer til openAI. Se f.eks på måten Bashfoo reagerer på innlegget.
Sist endret av Kaizen; 21. desember 2022 kl. 23:43. Grunn: Skriefeil
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvilke motiver du tillegger meg fordi jeg påpeker at ChatGPT ikke er et programmeringsverktøy er jo din sak. Riktignok vitner det om veldig lite kaizen når du ignorerer det jeg sier; jeg har forklart flere ganger at greia er at dette bare ikke er et programmeringsverktøy. Derfor er sjansene for at nettopp denne teknologien overtar min jobb som utvikler relativt små. Når det er sagt må AI gjerne ta den. Bruk den selv hvis du insisterer, bare vær så snill å ikke late som om det er noe verdi i det overfor andre.
Jeg får litt samme følelsen med dette som med siste gjennombrudd i fusjon. Det er kult. Det er en bra proof of concept, men det blir lite anvendbar strøm av det eksperimentet og den totale energimengden som må inn er i størrelsesordenen hundre ganger mer enn hva som kommer ut.
Sist endret av m0b; 22. desember 2022 kl. 04:42.
What. Har du ikke fått med deg at de tar ut 2.5 ganger mengden power av det de putter inn i fusjon. Det var i allefall det de sa på dagsrevyen.
Problemet er at laserne er under 1% effektive. Så i praksis er de en faktor 1000 unna et nyttig energioverskudd.
Sitat av robhol Vis innlegg
bare vær så snill å ikke late som om det er noe verdi i det overfor andre.
Vis hele sitatet...
Det blir som å si at Google ikke har noe verdi for svaret du får mest sannsynlig er feil.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Problemet er at laserne er under 1% effektive. Så i praksis er de en faktor 1000 unna et nyttig energioverskudd.
Vis hele sitatet...
Så du og m0b mener alle millionene equinor har brukt på investering i prosjektet er bortkastet?
Sist endret av Kaizen; 22. desember 2022 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, bare at saken er mer hype enn fakta.
Jeg tror mange ser litt forbi det egentlige fremskrittet her, hvordan maskiner forstår konteksten av det som blir forklart og kontekst i kildene som blir brukt.
Størrelsen på datasettet som ligger i bunn er også mye større.

Det er i praksis en søkemotor som kan klippe og lime fra flere forskjellige kilder, tolke innholdet og presentere det på en menneskelig måte.

Det vil være et kraftig verktøy for enkelte arbeidsoppgaver, og gjøre informasjon mer tilgjengelig for mennesker.
m
Men teknisk sett er dette hva vi burde kunne forvente av teknologien i dag synes jeg.
Denne tråden tok jo helt av. Voldsomt aggressiv tilnærming til ny teknologi.

Er fascinert av hva den får til og hvordan fremtiden blir. Må også innrømme at jeg blir svakt bekymret for min egen jobb som er utvikler (men absolutt ikke med det første) og heller ikke min jobb sånn direkte, men heller at det kanskje blir mindre arbeid etterhvert.
Sist endret av Source; 22. desember 2022 kl. 16:05.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, vi driver omtrent og halshugger folk her nå - noen av oss går til og med enda lengre og prøver å få folk til å være litt forsiktige med ny teknologi som blir brukt off-label til noe den beviselig ikke kan. Veldig dramatisk, fråden står.

Men litt mer seriøst? Reaksjonene på et helt enkelt, velbegrunnet og velargumentert "slapp av a, gutta" er det som er "voldsomt aggressivt". Det er dere som driver og insinuerer at alle som ikke øyeblikkelig omfavner ChatGPT som kode-Jesus er akterutseilte ludditter.
Sist endret av robhol; 22. desember 2022 kl. 16:12.
Ikke mitt prosjekt, men her er en som har lagd bok med nattahistorier generert av AI, med illustrasjoner også lagd av AI: https://blueberryandthebear.com/
Nå har jeg ikke brukt mer enn 10 minutt på å prøve å få den til å produsere noe kode. Men jeg sliter virkelig med å få noe ordentlig brukbart ut. Har dere noe «real life» eksempel? Som virkelig har spart tid? Det eneste jeg kommer på og som fungerer er ting som: lag 3 forskjellige lister med forskjellige mengder tilfeldige ord på norsk og fransk, i Python, loop gjennom og skriv ut. Vel og merke ganske nyttig og tidsbesparende i noen sære tilfeller. men ellers..? Eeh, ikke overbevist enda.
Jeg gir herved alle ordre om å ikke bruke Google. Årsaken er at jeg fant en feilaktig søkeresultat i 2009. Google kan dermed ikke brukes.
ChatGPT er en spennende ny teknologi innen kunstig intelligens som gir oss muligheten til å ha samtaler med en virtuell assistent på en mer menneskelig måte enn noen gang før.

En av de store fordelene med ChatGPT er at den kan lære av sine samtaler med mennesker, noe som gjør at den kan bli mer naturlig og forståelse for hva vi sier over tid. Dette gjør at samtalene våre med ChatGPT kan føles mer menneskelige og til og med være mer meningsfulle for oss.

En annen stor fordel med ChatGPT er at den kan håndtere mange forskjellige typer spørsmål og oppgaver. Enten det er å hjelpe oss med å planlegge en tur eller å gi oss råd om hvordan vi kan løse et problem, kan ChatGPT være til stor hjelp.

Det beste med ChatGPT er at den er tilgjengelig døgnet rundt, noe som gjør at vi kan få hjelp når vi trenger det, uansett hva tid det er på døgnet.

Alt i alt er ChatGPT en fantastisk ny teknologi som gir oss muligheten til å ha meningsfulle samtaler med en kunstig intelligens på en mer menneskelig måte enn noen gang før. Jeg tror ChatGPT vil bli en viktig del av fremtiden vår og jeg gleder meg til å se hva den vil bringe oss i tiden som kommer.

PS. Ingenting av det som står over er det jeg som har skrevet. Jeg skreiv inn i appen: "Skriv et innlegg om chatgpt som jeg kan poste på nettet".

Dette er noe av det sykeste jeg har hatt av apper noensinne. Det er en "superinteligent" assistent som hjelper med absolutt alt jeg ber om. F.eks. skriv en analyse av Sult av Knut Hamsund, så på under 1min får jeg et svar på 776 ord.
Har også sjekket mange av svarene fra appen mot plagiat på 3 forskjellige plagiatsider, kommet opp hver gang at det er 100% unikt og 0% plagiat.

Hva tenker dere, vil skolene rundt om i landet og verden slite framover, med take på at elever bruker appen? Eller vil de finne en måte å "ta" brukere av appen på?
Blir vell et problem siden det er 0% plagiat?
Blir vell ikke jobb om å bli plagiatfri framover men heller jobbe for å få noen % plagiat for å ikke vekke mistanke:-)
Her kan det kanskje være stort misbrukerpotensiale angående studenter og det å få skrevet en tekst av AI.
Men må innrømme at ChatGPT ble brukt såppass mye i det som ble skrevet over her av AI at jeg fatta mistanken med en gang. Er det sånn på f. eks analysen du testa også? Er det variabelt bruk av ord osv? Det kan kanskje være en give away.
Ja har tenkt på det samme. Virker som om at jeg kan trekke en rød tråd gjennom tekster som er skrevet av Al når det gjelder grammatikken. Men om elever gjør litt om på ord osv så skal det nok godt gjøres å bli tatt i juks:-)
Sitat av Conan Vis innlegg
Ja har tenkt på det samme. Virker som om at jeg kan trekke en rød tråd gjennom tekster som er skrevet av Al når det gjelder grammatikken. Men om elever gjør litt om på ord osv så skal det nok godt gjøres å bli tatt i juks:-)
Vis hele sitatet...
Ja man kan jo legge inn noen ord og bytte litt selv og da blir det enda vanskeligere å ta noen for det.
Sult, skrevet av Knut Hamsund, er en roman som handler om den unge forfatteren Henrik Frederikkson og hans lidenskapelige, men problematiske forhold til den giftige og krevende Ylajali. Gjennom sin komplekse og raffinerte stil legger Hamsund frem en rekke retoriske virkemidler for å skape en intens og gripende atmosfære i romanen, og for å utforske temaer som kjærlighet, kunst, sult og eksistensielle spørsmål.

En av de mest fremtredende retoriske virkemidlene i Sult er Hamsunds bruk av språk og stil. Han legger frem en rekke bilder og metaforer som bidrar til å skape en atmosfære av intens lidenskap og begjær. For eksempel beskriver han Ylajali som "en våt rose i min hånd", og Henrik som "en sulten ulv" etter henne. Disse bildene gir leseren en følelse av at kjærligheten mellom Henrik og Ylajali er både sterk og farlig, og at den kan ha katastrofale konsekvenser.

Hamsund bruker også en rekke innledende og avsluttende formuleringer i Sult for å skape en rytme og en struktur i romanen. Han begynner ofte kapitlene med setninger som "Jeg husker at jeg..." eller "Jeg tenker på at...", noe som gir romanen en mer personlig og reflekterende tone. På denne måten blir Henrik Frederikksons tanker og følelser mer tilgjengelige for leseren, og vi får en dypere forståelse av hans indre konflikter og kompleksitet.

En annen retorisk teknikk som Hamsund bruker i Sult er ironi. Han legger frem ulike perspektiver på kjærligheten mellom Henrik og Ylajali, og utforsker både deres lidenskapelige begjær etter hverandre og deres uforenlige forskjeller. Gjennom ironien skaper Hamsund et mer nyansert bilde av deres forhold, og viser hvordan kjærligheten kan være både gledelig og smertefull på samme tid.

Til slutt er det verdt å nevne Hamsunds bruk av symbolikk i Sult. Han legger frem ulike symboler som representerer Henrik Frederikksons indre konflikter og eksistensielle spørsmål. For eksempel bruker han ofte bildet av sulten


Her er en analyse av Sult, skrevet av Al. Den stopper ofte midt i en tekst, ofte hvis teksten er lang. Må da skrive i en ny melding: kan du fullføre meldingen over. Så fortsetter den:-)
Mest av alt er sannsynligvis ChatGPT god på å lure deg som menneske med gode formuleringer på allerede menneskelig skrevet kunnskap og interaksjoner. Hvilke nye vinklinger og analyser av Hamsun kan den gi deg? Hvilke kritiske blikk og tanker kan den tilby? Her har du matet AIen med en feilskrivelse av navnet på forfatteren og den lirer totalt ukritisk av seg med det samme navnet. Forfatteren heter da vitterlig Knut Hamsun? Gården lyder navnet "Hamsund", mens mannen, "Hamsun" ...?

For elever? Sikkert kjempebra på å komme igjennom en skriftlig eksamen eller innleveringsoppgaver av noe slag. Skal akkurat ChatGPT tas i bruk i massiv skala av elever som ikke orker å bry seg, vil bifurkasjonen mellom de og de som bryr seg om reell kunnskap bli desto større. Nå har den heldigvis i dette tilfellet bare forsøkt seg på en analyse av Hamsun, men den kan helt sikkert komme opp med verre ting som kan settes i produksjon av en ukritisk bruker.

Verden og utdanning består i mer enn å bare komme seg igjennom en skriftlig eksamen; ved å resitere eller omformulere eksisterende fraser møter man trolig enten seg selv eller sin sjef i døra ufattelig kjapt.

For skolens del? Mer individuell datainnsamling og analyse av elevene og deres skriftlige ferdigheter og formuleringer vil kjapt avsløre om en elev bruker generert tekst. Du kan selvfølgelig omskrive hele greia til ditt personlige preg, eller du kan trene opp din egen modell slik at den skriver noe som ligner på det du har skrevet. Men da kan du vel for fanden gjøre det mindre arbeidet å skrive en kjapp analyse selv. Da kunne du i det minste hatt sjansen til å få navnet til forfatteren rett?

Jeg tror ikke et krigskappløp mellom elever og skolers bruk av AI og deres innsamling av data og informasjon vil falle i elevenes favør. Heller ikke samfunnets.

Med hjelp av Google Translate og Midjourney:

I don't think a war race between students and schools' use of AI and their collection of data and information will fall in the students' favour. Nor society's.

Sist endret av m0b; 27. desember 2022 kl. 05:20.
Sitat av m0b Vis innlegg
Mest av alt er sannsynligvis ChatGPT god på å lure deg som menneske med gode formuleringer på allerede menneskelig skrevet kunnskap og interaksjoner. Hvilke nye vinklinger og analyser av Hamsun kan den gi deg? Hvilke kritiske blikk og tanker kan den tilby? Her har du matet AIen med en feilskrivelse av navnet på forfatteren og den lirer totalt ukritisk av seg med det samme navnet. Forfatteren heter da vitterlig Knut Hamsun? Gården lyder navnet "Hamsund", mens mannen, "Hamsun" ...?

For elever? Sikkert kjempebra på å komme igjennom en skriftlig eksamen eller innleveringsoppgaver av noe slag. Skal akkurat ChatGPT tas i bruk i massiv skala av elever som ikke orker å bry seg, vil bifurkasjonen mellom de og de som bryr seg om reell kunnskap bli desto større. Nå har den heldigvis i dette tilfellet bare forsøkt seg på en analyse av Hamsun, men den kan helt sikkert komme opp med verre ting som kan settes i produksjon av en ukritisk bruker.

Verden og utdanning består i mer enn å bare komme seg igjennom en skriftlig eksamen; ved å resitere eller omformulere eksisterende fraser møter man trolig enten seg selv eller sin sjef i døra ufattelig kjapt.

For skolens del? Mer individuell datainnsamling og analyse av elevene og deres skriftlige ferdigheter og formuleringer vil kjapt avsløre om en elev bruker generert tekst. Du kan selvfølgelig omskrive hele greia til ditt personlige preg, eller du kan trene opp din egen modell slik at den skriver noe som ligner på det du har skrevet. Men da kan du vel for fanden gjøre det mindre arbeidet å skrive en kjapp analyse selv. Da kunne du i det minste hatt sjansen til å få navnet til forfatteren rett?

Jeg tror ikke et krigskappløp mellom elever og skolers bruk av AI og deres innsamling av data og informasjon vil falle i elevenes favør. Heller ikke samfunnets.

Med hjelp av Google Translate og Midjourney:

I don't think a war race between students and schools' use of AI and their collection of data and information will fall in the students' favour. Nor society's.

Vis hele sitatet...
Hva betyr "bifurkasjonen" mener du 'avstanden'?
Sist endret av random_120937; 27. desember 2022 kl. 09:14.
Jepp! Bifurkasjon må i denne sammenheng tolkes som "avstanden" eller "dybden" i skillet av ervervet og praktisert kunnskap mot å bruke et verktøy hvis egenskaper er veldig implementasjonsspesifik.
Sist endret av m0b; 27. desember 2022 kl. 09:45.
Sitat av m0b Vis innlegg
Jepp! Bifurkasjon må i denne sammenheng tolkes som "avstanden" eller "dybden" i skillet av ervervet og praktisert kunnskap mot å bruke et verktøy hvis egenskaper er veldig implementasjonsspesifik.
Vis hele sitatet...
Fant ikke ordet på ordbokene no så da tenkte jeg at det var hurtigskriving som hadde tatt seg en tur...
Ble nysgjerrig og fant så ut at ordet furcate og bifurcate, trifurcate er oppe og går på engelsk. Og i sammenheng AI er nynorsk helt strait, synes jeg da.

Add : Og at skal bruke www heretter for ser at det står oppført i leksikon snl no, med mer.
Sist endret av random_120937; 27. desember 2022 kl. 10:01.
Det å diskutere språklige eller billedlige virkemidler i denne tråden blir muligens på siden av den opprinnelige diskusjonen, men la gå. Bifurkasjon er i den norske (bokmåls)ordboka, og selv om du ikke skulle finne den bestemte formen av ordet i ordboka eller første treff på Google må det vel fortsatt kunne ansees norsk bokmål å være, og ikke nynorsk.

Jeg mener det er mer interessante ting å diskutere her enn enkeltord og deres litterære betydning, men det er muligens mitt problem?
Sist endret av m0b; 27. desember 2022 kl. 10:08.
Sitat av m0b Vis innlegg
Det å diskutere språklige eller billedlige virkemidler i denne tråden blir muligens på siden av den opprinnelige diskusjonen, men la gå. Bifurkasjon er i den norske ordboka, og selv om du ikke skulle finne den bestemte formen av ordet i ordboka eller første treff på Google må det vel fortsatt kunne ansees å norsk bokmål være, og ikke nynorsk.

Jeg mener det er mer interessante ting å diskutere her enn enkeltord, men det er muligens mitt problem?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt; er det hensiktsmessig å kløne til språket når hvertfall jeg må lete/gjette meg til hva ordet betyr.
Det må være rom for å ta imot som administrator når resten av det du skriver er 99% veldig bra og forståelig.
Og nei det står ikke på ordbok uib no som linker deg til ordbokene no.

(Med nynorsk mener jeg engelsk. )
Sist endret av random_120937; 27. desember 2022 kl. 10:15.
Hadde du hatt det som en innlevering kunne du kanskje hatt det som en avhandling om Hamsun, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg i mitt daglige eller mitt skriftlige forumlige skal begrense mitt språk til hensyn av de som ikke gidder å forstå. Jeg forsøker å formulere meg noenlunde språklig interessant uten å gå for mye tautologisk til verks.

Historisk sett fra dine tidligere slettede og ikke-slettede innlegg kan jeg anta at hovedpoenget ditt er nå egentlig sannsynligvis noe helt annet enn disse slepphendte innleggene dine i denne tråden, strengt tatt. Gjennomsiktlig.

Nynorsk er ikke engelsk. Engelsk er ikke nynorsk.
Sist endret av m0b; 27. desember 2022 kl. 10:25.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Poenget mitt; er det hensiktsmessig å kløne til språket når hvertfall jeg må lete/gjette meg til hva ordet betyr.
Det må være rom for å ta imot som administrator når resten av det du skriver er 99% veldig bra og forståelig.
Og nei det står ikke på ordbok uib no som linker deg til ordbokene no.

(Med nynorsk mener jeg engelsk. )
Vis hele sitatet...
Er det det? Kanskje ikke. Er det vits i å diskutere det side opp og side ned når man kunne ha googlet? Definitivt ikke.
Sist endret av robhol; 27. desember 2022 kl. 10:23.
Sitat av Conan Vis innlegg
ChatGPT er en spennende ny teknologi innen kunstig intelligens som gir oss muligheten til å ha samtaler med en virtuell assistent på en mer menneskelig måte enn noen gang før.

En av de store fordelene med ChatGPT er at den kan lære av sine samtaler med mennesker, noe som gjør at den kan bli mer naturlig og forståelse for hva vi sier over tid. Dette gjør at samtalene våre med ChatGPT kan føles mer menneskelige og til og med være mer meningsfulle for oss.

En annen stor fordel med ChatGPT er at den kan håndtere mange forskjellige typer spørsmål og oppgaver. Enten det er å hjelpe oss med å planlegge en tur eller å gi oss råd om hvordan vi kan løse et problem, kan ChatGPT være til stor hjelp.

Det beste med ChatGPT er at den er tilgjengelig døgnet rundt, noe som gjør at vi kan få hjelp når vi trenger det, uansett hva tid det er på døgnet.

Alt i alt er ChatGPT en fantastisk ny teknologi som gir oss muligheten til å ha meningsfulle samtaler med en kunstig intelligens på en mer menneskelig måte enn noen gang før. Jeg tror ChatGPT vil bli en viktig del av fremtiden vår og jeg gleder meg til å se hva den vil bringe oss i tiden som kommer.

PS. Ingenting av det som står over er det jeg som har skrevet. Jeg skreiv inn i appen: "Skriv et innlegg om chatgpt som jeg kan poste på nettet".

Dette er noe av det sykeste jeg har hatt av apper noensinne. Det er en "superinteligent" assistent som hjelper med absolutt alt jeg ber om. F.eks. skriv en analyse av Sult av Knut Hamsund, så på under 1min får jeg et svar på 776 ord.
Har også sjekket mange av svarene fra appen mot plagiat på 3 forskjellige plagiatsider, kommet opp hver gang at det er 100% unikt og 0% plagiat.

Hva tenker dere, vil skolene rundt om i landet og verden slite framover, med take på at elever bruker appen? Eller vil de finne en måte å "ta" brukere av appen på?
Blir vell et problem siden det er 0% plagiat?
Blir vell ikke jobb om å bli plagiatfri framover men heller jobbe for å få noen % plagiat for å ikke vekke mistanke:-)
Vis hele sitatet...
Hjelpes! Dette ble nesten som en Turingtest og jeg gikk rett på frem til du røpet hva du hadde gjort. Utrolig kreativt bidrag til diskusjonen også. KP fra meg!
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hjelpes! Dette ble nesten som en Turingtest og jeg gikk rett på frem til du røpet hva du hadde gjort. Utrolig kreativt bidrag til diskusjonen også. KP fra meg!
Vis hele sitatet...
Jeg på min side følte noe var off bare jeg ble presentert med avsnittene som var skrevet, uten å i det hele tatt ha lest innholdet i de. En venn av meg presenterte en melding på LinkedIn hvor han veldig formelt hadde skrevet om å ha gått inn i en ny stilling i en ny jobb. Måten han stykket opp avsnitt og i det hele tatt formulerte seg var veldig lite karakteristisk av hans tidligere mønster, så det hele luktet bare svidd.

Nå er jo turing-testen i grunn litt dypere enn å bare avsløre en robot, så jeg skal for så vidt være helt enig med konklusjonen din!
Sist endret av m0b; 27. desember 2022 kl. 10:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hei.
Er sykt imponert over hvor mye hjelp man kan få til f.eks programering. Chatroboten mestrer de fleste språk og kan også bes lage python code for å kjøre i blender.
Vis hele sitatet...
Dette økte interessen min, har du noen eksempler her? Jeg er egentlig ikke så gira på å gi telefonnummeret mitt til tilfeldige firmaer på internett og endte med å avbryte registreringen.

Jeg sikter altså til om du har eksempler på hva du ba OpenAI gjøre og python koden som er kompatibel med blender.

Sitat av emenasalism Vis innlegg
Poenget mitt; er det hensiktsmessig å kløne til språket når hvertfall jeg må lete/gjette meg til hva ordet betyr.
Det må være rom for å ta imot som administrator når resten av det du skriver er 99% veldig bra og forståelig.
Og nei det står ikke på ordbok uib no som linker deg til ordbokene no.

(Med nynorsk mener jeg engelsk. )
Vis hele sitatet...
Jeg tror du mener berike, å kløne til språket vil være en mer egnet beskrivelse på hva en del andre brukere gjør her når de forkorter ord, skriver dialekt og i flere tilfeller bare skriver enkeltbokstaver.

Argumentet ditt blir ganske tafatt når det tar et par sekunder å søke etter ordet man ikke forstår, vi har verdens største oppslagsverk ved fingertuppene våre.
Jeg synes det å klage over at man ikke skjønner et ord, i gitte situasjon, er direkte latterlig.
Må takke for denne posten! Aldri prøvd ChatGPT før i dag, men hoisann, det er jo et SUPER-verktøy - Jeg driver og diller med et quiz-spill (https://helledussen.com/spill/cool_quiz/) og chatGPT er jo helt RÅ til å lage quiz-spørsmål ! Jeg skrev:

"make 5 quiz questions about rock music" - og den kommer med 5 pissekule spørsmål MED svar og hele greia - genialt! - Skrev samme setning to ganger og den kommer med 5 NYE spørsmål.
Dette sparer meg for MASSE jobb med å finne på/researche nye quiz-spm.

Fantastisk! Teknologi er gøy ����
Når det kommer å produsere kode er det en perfekt use-case for AI. Man snakker tross alt datamaskinens eget språk og det meste går ut på logikk og syntax, enkle regler som fort blir komplisert for en menneskehjerne.

Etter å ha testet ut ChatGPT i noen uker vil jeg selvfølgelig si at jeg er imponert, den har god forståelse og finner raskt frem til "konseptet" jeg vil frem til, koden som produseres er dessverre ofte ikke fungerende. Det krever en del feilsøking, ofte fordi det er logiske feil og ikke enkle syntax feil. ChatGPT sitt datasett er som alle vet nærmest hele internet. Det finnes mye dårlig kode på diverse forumer og f.eks noobs som spør om hvorfor ikke koden funker på stack overflow. Dette er også med i datasettet som den lærer av.

Her er GitHub Copilot bedre, ettersom dens dataset er github, dvs ferdig produsert kode som fungerer. Github har gjort meg til en dobbelt så effektiv programmerer. Jeg må tenke selv, men jeg sparer så utrolig mange tastetrykk.

Det som forøvrig er styrken til ChatGPT mener jeg er dens evne til å være søkemotor. Vanen ved å google en kjapp ting jeg lurer på, spør jeg nå heller ChatGPT om. Man får tydelig og presise svar hver gang, google er forsøplet med promoterte linker og du må inn på potensielt farlige sider hvis du går utenfor allfarvei. ChatGPT tråler også forumer o.l for informasjon og det er her den skinner. Informasjon som man aldri ville funnet med google finner man raskt med ChatGPT, man skal forøvrig være VELDIG forsiktig med å ta alt for god fisk, da man ikke har mulighet til å sjekke kildene.

Jeg mener Google henger i en tynn tråd, og det er Elon Musk og ChatGPT veldig klar over. AI kommer til å snu verden på hodet de neste årene og som en tech-optimist gleder jeg meg til å se utvlkingen videre.
Jeg synes denne artikkelen hadde noen gode poenger om både fordeler, farer og hvordan chatgtp faktisk fungerer.

https://www.dagbladet.no/meninger/hv...atgpt/78139808

Sitat av Cheese Vis innlegg
Når det kommer å produsere kode er det en perfekt use-case for AI. Man snakker tross alt datamaskinens eget språk og det meste går ut på logikk og syntax, enkle regler som fort blir komplisert for en menneskehjerne.

Etter å ha testet ut ChatGPT i noen uker vil jeg selvfølgelig si at jeg er imponert, den har god forståelse og finner raskt frem til "konseptet" jeg vil frem til, koden som produseres er dessverre ofte ikke fungerende. Det krever en del feilsøking, ofte fordi det er logiske feil og ikke enkle syntax feil. ChatGPT sitt datasett er som alle vet nærmest hele internet. Det finnes mye dårlig kode på diverse forumer og f.eks noobs som spør om hvorfor ikke koden funker på stack overflow. Dette er også med i datasettet som den lærer av.

Her er GitHub Copilot bedre, ettersom dens dataset er github, dvs ferdig produsert kode som fungerer. Github har gjort meg til en dobbelt så effektiv programmerer. Jeg må tenke selv, men jeg sparer så utrolig mange tastetrykk.

Det som forøvrig er styrken til ChatGPT mener jeg er dens evne til å være søkemotor. Vanen ved å google en kjapp ting jeg lurer på, spør jeg nå heller ChatGPT om. Man får tydelig og presise svar hver gang, google er forsøplet med promoterte linker og du må inn på potensielt farlige sider hvis du går utenfor allfarvei. ChatGPT tråler også forumer o.l for informasjon og det er her den skinner. Informasjon som man aldri ville funnet med google finner man raskt med ChatGPT, man skal forøvrig være VELDIG forsiktig med å ta alt for god fisk, da man ikke har mulighet til å sjekke kildene.

Jeg mener Google henger i en tynn tråd, og det er Elon Musk og ChatGPT veldig klar over. AI kommer til å snu verden på hodet de neste årene og som en tech-optimist gleder jeg meg til å se utvlkingen videre.
Vis hele sitatet...
Dens evner til å være søkemotor er både gode og veldig dårlige.
Jeg ser enorme muligheter for å manipulere en AI om den benytter brukergenerert innhold som treningsdata.

Hvordan skal en ai feks vurdere troverdigheten til kilder om ukrainakrigen?
Denne type ai bruker sannsynligjetsberegninger når den foreslår innhold, klarer du å genere nok spam som bekrefter en påstand så vil du kunne lure den.

Alternativet blir da å lage masse manuelle regler og i praksis drive sensur for å kunne vise data som er pålitelig.
Selv google med sine avanserte algoritmer klarer ikke filtrere søkeresultatene 100%.

Det er ikke alltid svaret på stack overflow med flest upvotes er det riktige svaret.

Sitat fra linken jeg postet over her:
GPT står for «generative pre-trained transformer». Det betyr at den genererer innhold på egen hånd. Den lager altså unikt materiale, basert på informasjon som den er blitt matet med.

En kan sammenlikne med det å gjøre googlesøk. Googler du en oppskrift på nyttårskalkun, blir du sendt til ulike sider som allerede har publisert en slik oppskrift. ChatGPT, derimot, vil gi deg en oppskrift som den lager selv basert på informasjon den sanker på nett.
Vis hele sitatet...
Jeg stoler ikke på en ai som søkemotor, jeg ønsker å utføre kildekritikk selv.
Sist endret av random105675; 27. desember 2022 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg

Dens evner til å være søkemotor er både gode og veldig dårlige.
Jeg ser enorme muligheter for å manipulere en AI om den benytter brukergenerert innhold som treningsdata.

Hvordan skal en ai feks vurdere troverdigheten til kilder om ukrainakrigen?
Denne type ai bruker sannsynligjetsberegninger når den foreslår innhold, klarer du å genere nok spam som bekrefter en påstand så vil du kunne lure den.

Alternativet blir da å lage masse manuelle regler og i praksis drive sensur for å kunne vise data som er pålitelig.
Selv google med sine avanserte algoritmer klarer ikke filtrere søkeresultatene 100%.

Det er ikke alltid svaret på stack overflow med flest upvotes er det riktige svaret.

Sitat fra linken jeg postet over her:

Jeg stoler ikke på en ai som søkemotor, jeg ønsker å utføre kildekritikk selv.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Foreløpig er det en god søkemotor fordi nettet fortsatt er nokså "uskyldig" det vil si at det enda ikke er pumpet ut enorme mengder data for å manipulere AI'ene. AI vil gjøre internett til et enda mer forvirrende sted, det vil bli vanskelig å skille mellom AI generert og menneskeskapt innhold, og om man faktisk snakker med et menneske eller en AI.

En løsning på dette er å i mye større grad overflytte databaser til blokkjeder. Blokkjeder er åpne databaser som ikke kan forfalskes og hvor alt som noensinne har skjedd ligger tilgjengelig for allmennheten. Jeg kan se for meg at innhold vil bli mistenkeliggjort uten at det er 100% bevist at det er menneskeskapt i fremtiden.

På Ethereum blokkjeden finnes det allerede en elegant løsning på dette; Proof of Humanity. Nettopp en identifiseringstoken som beviser at du er et menneske. Med denne måten kan du bevise at du er et menneske, samtidig som at AI'er kan trene på verifiserte mennesker og ikke AI-generert ræl som ikke vil tilføre AI'en noen nytt og fornuftig.
Sist endret av Cheese; 27. desember 2022 kl. 22:18.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette økte interessen min, har du noen eksempler her? Jeg er egentlig ikke så gira på å gi telefonnummeret mitt til tilfeldige firmaer på internett og endte med å avbryte registreringen.

Jeg sikter altså til om du har eksempler på hva du ba OpenAI gjøre og python koden som er kompatibel med blender.
Vis hele sitatet...
Siden han ikke svarte, jeg har ikke peiling på hverken python eller blender. Men her er hva GPT svarte når jeg spurte den om å lage en figur (freak figuren) som står i en foss mens fugler flyr ovenfor.

"Here is a sample code in Python that you can use in Blender to create the scene described:


Kanskje du klarer å lage noe mening ut av det, eller fortelle om det er et nogenlunde OK utgangspunkt.

Kode

import bpy

# Set the render resolution
bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920
bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080

# Add a plane for the ground
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(size=20, location=(0, 0, 0))

# Add a cube for the figure
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=1, location=(0, 0, 1))

# Add a cylinder for the waterfall
bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=5, depth=10, location=(-5, 0, 0))

# Add a series of particles to represent the birds
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(size=0.1, location=(5, 0, 5))
bpy.ops.object.particle_system_add()
bpy.context.object.particle_system.point_density_radius = 0.5
bpy.context.object.particle_system.settings.count = 1000

# Set the background image
bpy.context.scene.world.background_image = bpy.data.images.load("image_file.jpg")

# Animate the figure
bpy.context.object.animation_data_create()
bpy.context.object.animation_data.action = bpy.data.actions.new(name="Figure Action")

# Create a keyframe for the start of the animation
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves.new(data_path="location", index=1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points.add(1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[0].co = (0, 0, 1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[0].interpolation = 'LINEAR'

# Create a keyframe for the end of the animation
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points.add(25)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[1].co = (0, 0, 2)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[1].interpolation = 'LINEAR'

# Render the animation
bpy.ops.render.render(animation=True)
"This code will create a plane for the ground, a cube for the figure, a cylinder for the waterfall, and a series of particles for the birds. It will also set the background image and animate the figure. Finally, it will render the animation.

Note that you will need to replace "image_file.jpg" with the actual file path to the background image you want to use. You will also need to adjust the size, location, and other properties of the objects to suit your desired scene."
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt lime det inn i blender og se hva resultatet blir?
Sitat av Quakecry Vis innlegg

Kode

import bpy

# Set the render resolution
bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920
bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080

# Add a plane for the ground
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(size=20, location=(0, 0, 0))

# Add a cube for the figure
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=1, location=(0, 0, 1))

# Add a cylinder for the waterfall
bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=5, depth=10, location=(-5, 0, 0))

# Add a series of particles to represent the birds
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(size=0.1, location=(5, 0, 5))
bpy.ops.object.particle_system_add()
bpy.context.object.particle_system.point_density_radius = 0.5
bpy.context.object.particle_system.settings.count = 1000

# Set the background image
bpy.context.scene.world.background_image = bpy.data.images.load("image_file.jpg")

# Animate the figure
bpy.context.object.animation_data_create()
bpy.context.object.animation_data.action = bpy.data.actions.new(name="Figure Action")

# Create a keyframe for the start of the animation
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves.new(data_path="location", index=1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points.add(1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[0].co = (0, 0, 1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[0].interpolation = 'LINEAR'

# Create a keyframe for the end of the animation
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points.add(25)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[1].co = (0, 0, 2)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[1].interpolation = 'LINEAR'

# Render the animation
bpy.ops.render.render(animation=True)
Vis hele sitatet...
Litt som jeg nevnte i posten min over, dette er et script som ikke vil kjøre i blender. Det er knapt nok et skjellet. Har ikke prøvd å kjøre det, men som jeg leser det så vil det lage en kube, en sylinder og en bakgrunn, uten noe mer form enn det, det gjøres også et forsøk på animering.

Her finnes det også avhengigheter, ser blant annet at det refereres til en bildefil i bakgrunnen.

Definitivt et godt utgangspunkt hvis det ikke hadde krevd for mye å fikse scriptet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg er nysgjerrig, men selv om Blender-eksempelet virker stripped-down nok til å være en ganske marginal ståkarakter i beste fall, kan jeg ikke nok om Blender til å si det sikkert. Hvis noen gidder å kjøre disse, så kan vi kjøre code review...
Selv kom jeg også så langt som til "telefon?? fuck det" under registrering.

1a
Design a C# program that can generate a sequence of numbers. Prefer newer language versions and modern C#. The program should support generating fibonacci numbers and triangular numbers. It should also support switching between generator functions, as well as allowing a developer to implement custom generator functions.
Use whatever paradigm you find best.
Vis hele sitatet...
1b (hvis den ikke allerede spytter ut noe OOP-basert)
Design a C# program that can generate a sequence of numbers. Prefer newer language versions and modern C#. The program should support generating fibonacci numbers and triangular numbers. It should also support switching between generator functions, as well as allowing a developer to implement custom generator functions.
Use object-oriented programming.
Vis hele sitatet...
1c hvis noen gidder: samme som over, men "Use functional programming"

2
Og mindre trivielt:

Design a C# program that simulates rolling 6 6-faced dice and awards points based on the following conditions:
- if all dice have the same value: 4000 points
- if all dice are different: 2000 points
- if three or more dice share one value: 1000 points if the value is 1, otherwise 100 points multiplied by the value
- if a die does not match another rule: 100 if it is a 1, 50 if it is a 5, otherwise zero points.
Vis hele sitatet...
Vet som sagt ikke hva forventningene mine er, unntatt "blandet".
C# er bare fordi det er språket jeg kan best, og jeg er nysgjerrig på om den takler basic OOP utenom alle "BiL eR KjØrEtØy"-eksemplene den må ha lest. Jeg lurer også på hva den ender opp å gjøre med terningspillet, og om noe av dette faktisk blir riktig.
Sist endret av robhol; 28. desember 2022 kl. 11:12.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Litt som jeg nevnte i posten min over, dette er et script som ikke vil kjøre i blender. Det er knapt nok et skjellet. Har ikke prøvd å kjøre det, men som jeg leser det så vil det lage en kube, en sylinder og en bakgrunn, uten noe mer form enn det, det gjøres også et forsøk på animering.

Her finnes det også avhengigheter, ser blant annet at det refereres til en bildefil i bakgrunnen.

Definitivt et godt utgangspunkt hvis det ikke hadde krevd for mye å fikse scriptet.
Vis hele sitatet...
Ja, som nevnt var det bare noe jeg kjapt stilte et spørsmål om. Hvordan man stiller spørsmålet, og eventuelle oppfølgingsspørsmål er viktig for utfallet.

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig, men selv om Blender-eksempelet virker stripped-down nok til å være en ganske marginal ståkarakter i beste fall, kan jeg ikke nok om Blender til å si det sikkert. Hvis noen gidder å kjøre disse, så kan vi kjøre code review...
Selv kom jeg også så langt som til "telefon?? fuck det" under registrering.
Vis hele sitatet...
1a
Vis hele sitatet...
på 1a svarte den følgende når jeg spurte:

Kode

using System;
using System.Collections.Generic;

public interface INumberGenerator
{
    IEnumerable<int> Generate();
}

public class FibonacciGenerator : INumberGenerator
{
    public IEnumerable<int> Generate()
    {
        int a = 0, b = 1;

        while (true)
        {
            yield return a;
            (a, b) = (b, a + b);
        }
    }
}

public class TriangularNumberGenerator : INumberGenerator
{
    public IEnumerable<int> Generate()
    {
        int n = 1, sum = 0;

        while (true)
        {
            sum += n;
            yield return sum;
            n++;
        }
    }
}

public class CustomNumberGenerator : INumberGenerator
{
    private readonly Func<int, int> _generator;

    public CustomNumberGenerator(Func<int, int> generator)
    {
        _generator = generator;
    }

    public IEnumerable<int> Generate()
    {
        int n = 0;

        while (true)
        {
            yield return _generator(n);
            n++;
        }
    }
}

public class NumberGenerator
{
    private readonly INumberGenerator _numberGenerator;

    public NumberGenerator(INumberGenerator numberGenerator)
    {
        _numberGenerator = numberGenerator;
    }

    public IEnumerable<int> Generate(int count)
    {
        int i = 0;
        foreach (var number in _numberGenerator.Generate())
        {
            if (i >= count) break;

            yield return number;
            i++;
        }
    }
}

public static class Program
{
    public static void Main()
    {
        var fibonacciGenerator = new NumberGenerator(new FibonacciGenerator());
        var triangularNumberGenerator = new NumberGenerator(new TriangularNumberGenerator());

        var customGenerator = new NumberGenerator(new CustomNumberGenerator(n => n * n));

        foreach (var number in fibonacciGenerator.Generate(10))
        {
            Console.WriteLine(number);
        }

        Console.WriteLine();

        foreach (var number in triangularNumberGenerator.Generate(10))
        {
            Console.WriteLine(number);
        }

        Console.WriteLine();

        foreach (var number in customGenerator.Generate(10))
        {
            Console.WriteLine(number);
        }
    }
}
"The program defines an interface INumberGenerator with a single method Generate that returns an enumerable of integers. It also defines three classes that implement the interface: FibonacciGenerator, TriangularNumberGenerator, and CustomNumberGenerator. The first two generate sequences of fibonacci numbers and triangular numbers, respectively, while the third allows a developer to pass in a custom generator function as a parameter.

The NumberGenerator class takes an INumberGenerator as a parameter in its constructor and stores it in a private field. It has a Generate method that takes an integer count as a parameter and returns an enumerable of integers. It does this by calling the Generate method on the INumberGenerator object stored in the private field, and then yielding each number in the sequence until count numbers have been yielded.

In the Main method, we create instances of the NumberGenerator class for each of the three implemented generator types: FibonacciGenerator, TriangularNumberGenerator, and CustomNumberGenerator. We then use a foreach loop to iterate over the generated sequences and print each number to the console.

This program allows a developer to easily switch between generating different types of sequences by simply creating a new instance of the NumberGenerator class with the desired generator type, and it also allows for the implementation of custom generator functions using the CustomNumberGenerator class."

1b (hvis den ikke allerede spytter ut noe OOP-basert)
Vis hele sitatet...
Her svarte den dette:

Kode

using System;

// Abstract class for generating a sequence of numbers
abstract class NumberGenerator
{
    // Method for generating the next number in the sequence
    public abstract int Next();

    // Method for resetting the generator to its initial state
    public abstract void Reset();
}

// Concrete class for generating Fibonacci numbers
class FibonacciGenerator : NumberGenerator
{
    private int a = 0;
    private int b = 1;

    public override int Next()
    {
        int c = a + b;
        a = b;
        b = c;
        return c;
    }

    public override void Reset()
    {
        a = 0;
        b = 1;
    }
}

// Concrete class for generating triangular numbers
class TriangularGenerator : NumberGenerator
{
    private int current = 0;
    private int next = 1;

    public override int Next()
    {
        int result = current + next;
        current = next;
        next++;
        return result;
    }

    public override void Reset()
    {
        current = 0;
        next = 1;
    }
}

// Program class that allows the user to switch between generator functions
class Program
{
    static void Main(string[] args)
    {
        // Initialize the generator to the Fibonacci sequence
        NumberGenerator generator = new FibonacciGenerator();

        // Generate and print the first 10 numbers in the sequence
        for (int i = 0; i < 10; i++)
        {
            Console.WriteLine(generator.Next());
        }

        // Switch to the triangular number generator
        generator = new TriangularGenerator();

        // Generate and print the first 10 numbers in the sequence
        for (int i = 0; i < 10; i++)
        {
            Console.WriteLine(generator.Next());
        }
    }
}
"This program defines an abstract NumberGenerator class that has two abstract methods: Next and Reset. The Next method generates the next number in the sequence, and the Reset method resets the generator to its initial state.

The program also defines two concrete classes that inherit from NumberGenerator: FibonacciGenerator and TriangularGenerator. These classes implement the Next and Reset methods to generate Fibonacci numbers and triangular numbers, respectively.

Finally, the Program class allows the user to switch between the two generator functions by creating instances of the FibonacciGenerator and TriangularGenerator classes and assigning them to a NumberGenerator variable. The program then generates and prints the first 10 numbers in the sequence using the Next method."
På spørsmål nr.2 ba jeg den fortsette og den sa følgende:

"To allow a developer to implement custom generator functions, you could add a NumberGenerator factory class that has a method for creating instances of NumberGenerator subclasses. For example:

Kode

// Factory class for creating NumberGenerator instances
class NumberGeneratorFactory
{
    // Method for creating a NumberGenerator instance based on the given type
    public static NumberGenerator Create(Type type)
    {
        if (!typeof(NumberGenerator).IsAssignableFrom(type))
        {
            throw new ArgumentException("Type must be a subclass of NumberGenerator");
        }

        return (NumberGenerator)Activator.CreateInstance(type);
    }
}
This factory class has a Create method that takes a Type object as an argument and returns a new instance of that type. It checks that the given type is a subclass of NumberGenerator using the IsAssignableFrom method, and throws an exception if it is not.

To use this factory class, a developer can pass the type of the desired NumberGenerator subclass to the Create method. For example:

Kode

// Create a FibonacciGenerator instance using the factory
NumberGenerator generator = NumberGeneratorFactory.Create(typeof(FibonacciGenerator));

// Generate and print the first 10 numbers in the sequence
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
    Console.WriteLine(generator.Next());
}
This allows developers to easily create instances of NumberGenerator subclasses without having to use the new keyword directly, which makes it easier to switch between different generator functions at runtime."

På den tredje svarte den dette:

Kode

using System;
using System.Collections.Generic;

namespace DiceGame
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            // Initialize a list to hold the dice values
            List<int> diceValues = new List<int>();

            // Roll the dice
            Random random = new Random();
            for (int i = 0; i < 6; i++)
            {
                diceValues.Add(random.Next(1, 7));
            }

            // Calculate the points based on the dice values
            int points = 0;
            if (AreAllDiceEqual(diceValues))
            {
                points = 4000;
            }
            else if (AreAllDiceDifferent(diceValues))
            {
                points = 2000;
            }
            else if (AreThreeOrMoreDiceSharingOneValue(diceValues, out int value))
            {
                if (value == 1)
                {
                    points = 1000;
                }
                else
                {
                    points = 100 * value;
                }
            }
            else
            {
                foreach (int die in diceValues)
                {
                    if (die == 1)
                    {
                        points += 100;
                    }
                    else if (die == 5)
                    {
                        points += 50;
                    }
                }
            }

            // Print the points
            Console.WriteLine("Points: " + points);
        }

        // Returns true if all dice in the list have the same value, false otherwise
        static bool AreAllDiceEqual(List<int> diceValues)
        {
            for (int i = 1; i < diceValues.Count; i++)
            {
                if (diceValues[i] != diceValues[0])
                {
                    return false;
                }
            }
            return true;
        }

        // Returns true if all dice in the list have different values, false otherwise
        static bool AreAllDiceDifferent(List<int> diceValues)
        {
            for (int i = 0; i < diceValues.Count; i++)
            {
                for (int j = i + 1; j < diceValues.Count; j++)
                {
                    if (diceValues[i] == diceValues[j])
                    {
                        return false;
                    }
                }
            }
            return true;
        }

        // Returns true if three or more dice in the list share the same value, and sets the value variable to the shared value
        static bool AreThreeOrMoreDiceSharingOneValue(List<int> diceValues, out int value)
        {
            value = 0;
            foreach (int die in diceValues)
            {
                int count = 0;
                foreach (int otherDie in diceValues)
                {
                    if (die == otherDie)
                    {
                        count++;
                    }
                }
                if (count >= 3)
                {
                    value = die;
                    return true;
                }
            }
            return false;
        }
    }
}
"The program starts by rolling the dice and storing the values in a list. It then calculates the points by checking the different conditions in the following order:

If all dice have the same value, it awards 4000 points.
If all dice are different, it awards 2000 points.
If three or more dice share one value, it awards 1000 points if the value is 1, and 100 points multiplied by the value if the value is not 1.
If none of the previous conditions are met, it awards 100 points for each die with a value of 1, and 50 points for each die with a value of 5.
The program uses several helper functions to check the conditions:

AreAllDiceEqual returns true if all dice in the list have the same value, and false otherwise.
AreAllDiceDifferent returns true if all dice in the list have different values, and false otherwise.
AreThreeOrMoreDiceSharingOneValue returns true if three or more dice in the list share the same value, and sets the value variable to the shared value.
Finally, the program prints the points to the console."

Er spent på hva du synes!
Sist endret av Quakecry; 28. desember 2022 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Siden han ikke svarte, jeg har ikke peiling på hverken python eller blender. Men her er hva GPT svarte når jeg spurte den om å lage en figur (freak figuren) som står i en foss mens fugler flyr ovenfor.

"Here is a sample code in Python that you can use in Blender to create the scene described:


Kanskje du klarer å lage noe mening ut av det, eller fortelle om det er et nogenlunde OK utgangspunkt.

Kode

import bpy

# Set the render resolution
bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920
bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080

# Add a plane for the ground
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(size=20, location=(0, 0, 0))

# Add a cube for the figure
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=1, location=(0, 0, 1))

# Add a cylinder for the waterfall
bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=5, depth=10, location=(-5, 0, 0))

# Add a series of particles to represent the birds
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(size=0.1, location=(5, 0, 5))
bpy.ops.object.particle_system_add()
bpy.context.object.particle_system.point_density_radius = 0.5
bpy.context.object.particle_system.settings.count = 1000

# Set the background image
bpy.context.scene.world.background_image = bpy.data.images.load("image_file.jpg")

# Animate the figure
bpy.context.object.animation_data_create()
bpy.context.object.animation_data.action = bpy.data.actions.new(name="Figure Action")

# Create a keyframe for the start of the animation
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves.new(data_path="location", index=1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points.add(1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[0].co = (0, 0, 1)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[0].interpolation = 'LINEAR'

# Create a keyframe for the end of the animation
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points.add(25)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[1].co = (0, 0, 2)
bpy.context.object.animation_data.action.fcurves[0].keyframe_points[1].interpolation = 'LINEAR'

# Render the animation
bpy.ops.render.render(animation=True)
Vis hele sitatet...

Koden feiler på linje 17, men rekker å lage et par enkle former før den kræsjer. En overflate, en sylinder og en liten kube.


Sist endret av Dodecha; 28. desember 2022 kl. 14:36.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Koden feiler på linje 17, men rekker å lage et par enkle former før den kræsjer. En overflate, en sylinder og en liten kube.


Vis hele sitatet...
Har du forslag til noe jeg kan spørre den om som du kan teste ? Om du gidder. Har som sagt ikke peiling så jeg tenkte bare fort fram et løst eksempel.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Har du forslag til noe jeg kan spørre den om som du kan teste ? Om du gidder. Har som sagt ikke peiling så jeg tenkte bare fort fram et løst eksempel.
Vis hele sitatet...
Tja, et enkelt eksempel kan være en plugin som viser tastetrykkene man bruker en plass på skjermen, brukbart for å filme tutorials og lignende.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tja, et enkelt eksempel kan være en plugin som viser tastetrykkene man bruker en plass på skjermen, brukbart for å filme tutorials og lignende.
Vis hele sitatet...
Orker du å stille spørsmålet selv så skal jeg kopiere det inn der? Det som er greia med GPT. Er viktig å stille spørsmålet "riktig".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, jeg har aldri brukt GPT så jeg vet ikke hvordan jeg skal stille spørsmålet "riktig"...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vel, jeg har aldri brukt GPT så jeg vet ikke hvordan jeg skal stille spørsmålet "riktig"...
Vis hele sitatet...
Bare formuler hva du ønsker på engelsk. F.eks "I need a plugin in Blender that allows me to display the keyboard buttons used somewhere on the screen"