Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4690
Lager denne da nabotråden er i ferd med å spore helt av sitt opprinnelige tema.

Er homofil medfødt og kunn et produkt av biologiske faktorer?

Noen spekulerer i det:
https://www.science.org/content/arti...ifications-dna

Det finnes dog pr. i dag ingen vitenskapelig bevist årsak til homofilier (som Wikipedia.no kaller det)

For meg gir det mening at det er et konglomerat av forskjellige årsaker. Altså at det både er psykologiske, biologiske og andre faktorer som spiller inn.


Kilder:
https://sml.snl.no/homoseksualitet

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Homofili

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homosexuality

Kjør debatt!
I all hovedsak vet vi rett og slett ikke nøyaktig hva det kommer av, men jeg lurer oppriktig på; Er det så nøye?

Problemet er jo de som mener det er et (feil) valg, noe de aller fleste som forsker innen feltet er meget sikre på at det ikke er.
Hadde det vært valgfritt hadde ingen vært homofile mtp alle de negative konsekvensene det har i samfunnet, selv om det har blitt bedre de senere årene.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
I all hovedsak vet vi rett og slett ikke nøyaktig hva det kommer av, men jeg lurer oppriktig på; Er det så nøye?

Problemet er jo de som mener det er et (feil) valg, noe de aller fleste som forsker innen feltet er meget sikre på at det ikke er.
Hadde det vært valgfritt hadde ingen vært homofile mtp alle de negative konsekvensene det har i samfunnet, selv om det har blitt bedre de senere årene.
Vis hele sitatet...
Synes det er greit å få frem at forskningen her ikke er klar, gitt det virker til at en del har konkludert for seg selv.

Angående viktigheten av dette mtp. det å kunne ytre seg fritt, så er jeg enig i at det spiller liten rolle. Rett eller ei så er det enhver sin rett å lage sin egen virkelighet om de vil det, uten at noen skal kunne trakassere de/slå de ned når de er ute og går.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
om jeg skal snakke litt anekdotisk så synes jeg egentlig det er et skille på det som omhandler seksuell nytelse og homofili, og det å faktisk elske å gå inn i et homofilt forhold. Selv synes jeg det er ganske naturlig å oppsøke seksuell nytelse, men jeg kan selv ikke beskrive noen erfaringer hvor jeg har erfart de samme følelsene jeg kan få for en kvinne, med en mann.

Og ikke missforstå meg, jeg synes det er ok at folk er homofile, ovenfor beskriver jeg bare mine erfaringer
Sist endret av Absurd; 15. desember 2022 kl. 23:04.
Absurd, jeg har det ganske likt.
Jeg foretrekker derfor å kalle meg selv biseksuell eller panseksuell istedenfor bifil.
Etter hva jeg har forstått er dette også skiller som er helt akseptert innen miljøet. Man kan fint ha sex med det samme kjønn uten å være homofil og det er ganske mange homofile som har sex med det motsatte kjønn.

Stivtiss - Jeg tror og håper de fleste i disse dager ikke bryr seg noe særlig om hvorfor noen er homofile, andre enn de horrible som vil "fikse de". Her sikter jeg til de heftigste konservative og religiøse, de som reagerte på Club Q-skytingen med "De fortjente det fordi de leste eventyr for barn mens de var kledd i drag for å gjøre barna homofile".

Det vesentlige er at noen folk er homofile, de valgte det ikke selv og de kan ikke endre det. Å fokusere for mye på detaljene kan fort virke som et forsøk på å unngå akkurat de virkelighetene. Jeg sier ikke at det er dette du gjør, bare at det er en taktikk enkelte grupper bruker for å hindre homofile fra å oppnå likestilling og det er noe jeg virkelig har et problem med.
dont know if serious

ot; ja, det er medfødt.
Likte svarer til Niel Degrasse Tyson " I don't know, and I don't care" i en diskusjon med Ben Shapiro. Mennesker er mennesker, vi er alle helten i vår egen historie, som gjør så godt vi kan, med det vi har.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
dont know if serious

ot; ja, det er medfødt.
Vis hele sitatet...
Kilder?
Vanskelig å si. Men siden jeg ikke er homofil, velger jeg å tro på at de som er homofile selv vet hva de snakker om.

Om det er medfødt eller ei betyr ingenting for meg, siden jeg ikke bryr meg i utgangspunktet.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Det finnes dog pr. i dag ingen vitenskapelig bevist årsak til homofilier
...
Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Hva er det å debattere? Du sier jo selv at vi ikke har noe svar.
Det kildene dine i alle fall sier er at det ikke er noe man velger, og at det bestemmes i ung alder. Akkurat hvordan gener og miljø samvirker for å forårsake det er vel ikke akkurat noe vi kan diskutere oss nærmere et svar på. Det er et vitenskaplig spørsmål, hva folk måtte mene er ikke så interessant.

Det er uansett rablende irrelevant for hvordan vi skal forholde oss til mennesker i praksis, som var temaet denne "debatten" ble tatt opp i forbindelse med. Man trenger ikke vite om noen født uten førlighet i beina eller har mistet førligheten i en ulykke for å kunne omgås folk i rullestol heller.
Sist endret av *pi; 16. desember 2022 kl. 14:07.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det kildene dine i alle fall sier er at det ikke er noe man velger, og at det bestemmes i ung alder. Akkurat hvordan gener og miljø samvirker for å forårsake det er vel ikke akkurat noe vi kan diskutere oss nærmere et svar på. Det er et vitenskaplig spørsmål, hva folk måtte mene er ikke så interessant.
Vis hele sitatet...

Det sier kildene ingenting kontant om nei.

Det spekuleres kunn.

Det her er jo en vitenskapelig debatt som er relevant for samfunnet vil jeg si. Som den andre og denne tråden viser så er det forskjellige forståelser av dette. Samfunnet demonstrerer jo og dette gitt homofobi er en ting.

Folk har kanskje grunner til å mene som de gjør. Kanskje de har lest en forskningsrapport som har overbevist dem.

Her er det jo en gylden anledning til å komme med sitt syn og hvorfor.

Kanskje man finner ut av noe/får seg noen åpenbaringer.

Her i denne tråden er forøvrig ikke spørsmålet hvordan en skal forholde seg til homofili. Det kunne jo fint blitt en egen tråd da.

Med "forholde seg" så mener jeg da i retning hvordan behandle folk en møter på gaten.
Sist endret av Stivtiss; 16. desember 2022 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Homofobi er mye eldre enn vitenskapen, og få baserer verdiene sine på forskning. Det normale er å velge data som passer med deres eksisterende verdenssyn.
Er heterofili medfødt?
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Det sier kildene ingenting kontant om nei.
Vis hele sitatet...
Det første linken handler om epigenetiske endringer, enten arvet eller forårsaket av fostermiljø. Den engelske wikipediasiden sier at det er mer evidens for ikke-sosiale faktorer og at det bestemmes tidlig. Snl- siden du linker til er ikke om homofili men homoseksualitet, og refererer til kjønnsdrift og seksuell adferd. Homosexual på engelsk tilsvarer vanligvis homofil på norsk. Snl-siden om homofili nevner ikke årsaker.

Det her er jo en vitenskapelig debatt som er relevant for samfunnet vil jeg si. Som den andre og denne tråden viser så er det forskjellige forståelser av dette. Samfunnet demonstrerer jo og dette gitt homofobi er en ting.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvorfor homofobi gjør det relevant å vite om det er gener, kjemiske forhold i livmoren eller whatnot som forårsaker det. Som nevnt, hvordan du omgås en person i rullestol er vel ikke avhengig av om førligheten forsvant før eller etter fødsel? Med mindre du tror homofili er noe folk bare finner på for å være sære eller irritere folk rundt seg (og det tror jeg ikke vi finner noen vitenskaplige kilder på) så skjønner jeg ikke hvorfor grunnen til legningen skulle ha noe å si for hvorvidt man aksepterer den. Så nei, jeg ser ikke helt hvorfor det er så samfunnsrelevant å komme til bunns i dette. Man må gjerne forske på det, men det er jo ikke et diskusjonspørsmål.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det første linken handler om epigenetiske endringer, enten arvet eller forårsaket av fostermiljø. Den engelske wikipediasiden sier at det er mer evidens for ikke-sosiale faktorer og at det bestemmes tidlig. Snl- siden du linker til er ikke om homofili men homoseksualitet, og refererer til kjønnsdrift og seksuell adferd. Homosexual på engelsk tilsvarer vanligvis homofil på norsk. Snl-siden om homofili nevner ikke årsaker.


Skjønner ikke helt hvorfor homofobi gjør det relevant å vite om det er gener, kjemiske forhold i livmoren eller whatnot som forårsaker det. Som nevnt, hvordan du omgås en person i rullestol er vel ikke avhengig av om førligheten forsvant før eller etter fødsel? Med mindre du tror homofili er noe folk bare finner på for å være sære eller irritere folk rundt seg (og det tror jeg ikke vi finner noen vitenskaplige kilder på) så skjønner jeg ikke hvorfor grunnen til legningen skulle ha noe å si for hvorvidt man aksepterer den. Så nei, jeg ser ikke helt hvorfor det er så samfunnsrelevant å komme til bunns i dette. Man må gjerne forske på det, men det er jo ikke et diskusjonspørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vi homofober kan ha nytte av denne diskusjonen handler om at fler av oss da sitter med andre oppfatninger enn det som flerparten her virker til å presentere som sannhet.

Sammenligner du homoseksuelle med folk i rullestol nå?

Kan i hvert fall si at jeg ble polyamorøs, etter at jeg fant ut at det går ann (fortsatt problematisk i Norge forøvrig om en ønsker ekteskap). Før var jeg bare heteroseksuell, kun som følge av normer rundt dette.

Synes jo og det er greit for den som tviler på sin egen legning, å fortelle at det faktisk er et valg og. Du må ikke være homo fordi du "bare er født sånn". Husker når jeg gikk på barneskolen at det var en som stadig ble kalt homo av andre. Fordi han var litt feminin da og søsteren hans var lesbisk. Hva om han som følge av det slet med identiteten sin?
Kanskje han følte et normpress i retning "jeg må være homo, fordi det er det folk forventer av meg". I så fall så fortjener jo han å få vite at det ikke er sånn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Snl-siden om homofili nevner ikke årsaker.
Vis hele sitatet...
Jo det gjør den
Sist endret av Stivtiss; 16. desember 2022 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Hvorfor vi homofober kan ha nytte av denne diskusjonen handler om at fler av oss da sitter med andre oppfatninger enn det som flerparten her virker til å presentere som sannhet.
Vis hele sitatet...
OK, men hvorfor synes du det mer eller mindre skummelt/ekkelt/ubehagelig/ugreit om det er gener eller miljøfaktorer eller en miks av begge som har gjort dem sånn? Det skjønner jeg ikke.

Sammenligner du homoseksuelle med folk i rullestol nå?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg sammenlignet dem som to grupper som ofte utsettes for diskriminering. Jeg synes det er sammenlignbart, all den tid det også kan skyldes gener eller miljø, før og etter fødsel, uten at jeg forstår hvorfor det skulle være mer eller mindre vanskelig å la være å diskriminere dem uavhengig av grunn.

Jeg tar for gitt at du forstår konseptet sammenligning, og ikke tror at jeg mener det er akkurat samne fenomen og at homofili dermed er en funksjonshemming eller lamhet i beina er en seksuell legning.


Synes jo og det er greit for den som tviler på sin egen legning, å fortelle at det faktisk er et valg og. Du må ikke være homo fordi du "bare er født sånn". Husker når jeg gikk på barneskolen at det var en som stadig ble kalt homo av andre. Fordi han var litt feminin da og søsteren hans var lesbisk. Hva om han som følge av det slet med identiteten sin?
Kanskje han følte et normpress i retning "jeg må være homo, fordi det er det folk forventer av meg". I så fall så fortjener jo han å få vite at det ikke er sånn.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som tar til orde for at du er tvunget til å identifisere deg som homofil fordi andre synes du ser homofil ut.

Jo det gjør den
Vis hele sitatet...
Hvor da? https://sml.snl.no/homofili
Sitat av *pi Vis innlegg
OK, men hvorfor synes du det mer eller mindre skummelt/ekkelt/ubehagelig/ugreit om det er gener eller miljøfaktorer eller en miks av begge som har gjort dem sånn? Det skjønner jeg ikke.


Det er vel ingen som tar til orde for at du er tvunget til å identifisere deg som homofil fordi andre synes du ser homofil ut.

Hvor da? https://sml.snl.no/homofili
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at det potensielt går folk rundt som er presset inn i en legning. Og at det også da er noen som ukritisk applauderer det.

Mitt standpunkt som homofob har jeg fordi jeg synes tanken på mann mot mann, pikk i manneræv osv. er ekkel. Enkelt og greit. Folk skal få lov til det, ikke møte knyttnever eller meg på byen som på død og liv skal fortelle de det. Men i mitt stille sinn så synes jeg det.

Her er vi på freakforum, så jeg synes ytringene mine hører hjemme her.

Angående det siste du skriver er det jo absolutt noen som gjør her. "Er homofili medfødt?" Spør jeg. "Troller du, selvfølgelig er det det", er det noen som svarer.


Angående SNL artikkelen så ser jeg at det er artikkelen om homoseksualitet jeg sikter til. Er litt poteto potato for min del de to ordene. Homofili omfattes i mitt hode av homoseksualitet i alle fall.
Med mindre aseksuell homofili er en ting.
Sist endret av Stivtiss; 16. desember 2022 kl. 23:50.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at det potensielt går folk rundt som er presset inn i en legning. Og at det også da er noen som ukritisk applauderer det.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo helt forferdelig. Heldigvis går samfunnet fremover, folk blir i mindre grad presset til å tilpasse seg heteronormen. Men helt i mål er vi ikke. Det er fortsatt moen som tror skeive kan (og trenger å) "kureres".

Mitt standpunkt som homofob har jeg fordi jeg synes tanken på mann mot mann, pikk i manneræv osv. er ekkel. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Jeg synes kaviar er ekkelt, men jeg er jo ikke redd for at andre skal spise det. Det er forsåvidt ganske mange, også av motsatt kjønn, jeg absolutt ikke kunne tenke meg å ha sex med. Jeg unner imidlertid dem å ha det, med noen som vil. Jeg klarer også fint å omgås dem uten å se for meg hva de gjør etter kveldsnytt i sitt eget hjem.

Her er vi på freakforum, så jeg synes ytringene mine hører hjemme her.
Vis hele sitatet...
Ytr i vei!

Angående det siste du skriver er det jo absolutt noen som gjør her. "Er homofili medfødt?" Spør jeg. "Troller du, selvfølgelig er det det", er det noen som svarer.
Vis hele sitatet...
Hvordan får du det til å bety at noen kan tvinge andre til å ha en bestemt legning?

Angående SNL artikkelen så ser jeg at det er artikkelen om homoseksualitet jeg sikter til. Er litt poteto potato for min del de to ordene. Homofili omfattes i mitt hode av homoseksualitet i alle fall.
Med mindre aseksuell homofili er en ting.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er forskjell på seksuell identitet, seksuell adferd og tenningsmønster. Svaret på spørsmålet ditt er ikke nødvendigvis det samme, f eks er det åpenbart at det ikke er forutbestemt genetisk hvilken adferd du skal ha i alle situasjoner resten av livet.
Sist endret av *pi; 17. desember 2022 kl. 00:52.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Men i mitt stille sinn så synes jeg det.
Vis hele sitatet...
Det stille sinnet ditt er ikke så stille når du sier det høyt. Hva tilfører du verden ved å si det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at det potensielt går folk rundt som er presset inn i en legning. Og at det også da er noen som ukritisk applauderer det.

Mitt standpunkt som homofob har jeg fordi jeg synes tanken på mann mot mann, pikk i manneræv osv. er ekkel. Enkelt og greit. Folk skal få lov til det, ikke møte knyttnever eller meg på byen som på død og liv skal fortelle de det. Men i mitt stille sinn så synes jeg det.

Her er vi på freakforum, så jeg synes ytringene mine hører hjemme her.
Vis hele sitatet...
Ironien her er jo at i ditt "stille sinn" så snakker du om homofile, mens i virkeligheten er situasjonen stikk motsatt. Jeg vil gå så langt at problemstillingen din er oppkonstruert, en ren fantasi, fremmet av andre homofober. Det er ganske klart at homofile i stor grad ikke kan leve som de vil da mye av verden har moralske prinsipper basert på ideologier fra jernalderen.

Så spørsmålet mitt er: når dette er et ganske kjent faktum, hvorfor er du så uærlig? For jeg klarer ikke helt å overbevise meg selv om at du er så ignorant.

Vil påstå du har missforstått litt, ikke at vi ikke tillater diskusjonen. Men jeg vil nå si Freak er mer forenlig med å være tolerante, vi aksepterer utskuddene, de som er annerledes. Det vi ikke liker er de som er intolerante, slik som homofober.
Igjen, jeg kan ikke kontrollere hva du mener, men jeg kan fortelle deg at jeg og sikkert endel andre her: at du når du brer ut om at du er redd for at menn skal være forelsket i deg og at du går å tenker på hvor ekkelt det er med analsex så ligger problemet hos deg og ikke de som har et så forskrudd syn på.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Er homofil medfødt og kunn et produkt av biologiske faktorer?
Vis hele sitatet...
Ja, forskningen tyder på dette. Det er vel lite eller ingenting som tilsier noe annet.
Jeg skjønner ikke hvorfor noen har tankegangen at noen "velger" å være homofil. Hvorfor i alle verden skulle man gjøre det når det er masse ulemper ved å være homofil i dagens samfunn? Bare av å være homofil er man kriminell i 72 land (sist jeg fikk hørte).

Konklusjonen er enkel: Dette er ikke et valg. Heller medfødt.

Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Mitt standpunkt som homofob har jeg fordi jeg synes tanken på mann mot mann, pikk i manneræv osv. er ekkel.
Vis hele sitatet...
Hmm, ok... Tenker du automatisk på pikk i manneræv når du ser et homofilt par?
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at det potensielt går folk rundt som er presset inn i en legning. Og at det også da er noen som ukritisk applauderer det.

Mitt standpunkt som homofob har jeg fordi jeg synes tanken på mann mot mann, pikk i manneræv osv. er ekkel. Enkelt og greit. Folk skal få lov til det, ikke møte knyttnever eller meg på byen som på død og liv skal fortelle de det. Men i mitt stille sinn så synes jeg det.

Her er vi på freakforum, så jeg synes ytringene mine hører hjemme her.

Angående det siste du skriver er det jo absolutt noen som gjør her. "Er homofili medfødt?" Spør jeg. "Troller du, selvfølgelig er det det", er det noen som svarer.


Angående SNL artikkelen så ser jeg at det er artikkelen om homoseksualitet jeg sikter til. Er litt poteto potato for min del de to ordene. Homofili omfattes i mitt hode av homoseksualitet i alle fall.
Med mindre aseksuell homofili er en ting.
Vis hele sitatet...
Hva med kvinner som har sex? La meg gjette: du syns det er sexy, liker å runke til det, dermed er lesber litt mer "akseptert" (det er ikke aksept, det er kåtskap) i din verden fordi det er noe du kan dra kuken til og ikke syns er frastøtende og ekkelt. Men to menn som nyter sex sammen, nei fysja det blir kvalmt for deg. I mitt stille sinn tenker jeg at du er fryktelig ekkel. Usj usj...

For å svare på spørsmålet ditt så tror jeg vi mennesker er et produkt av miljø, oppvekst og kultur, mens noen ting bare blir som det blir. Jeg tror homofili er noe som bare er der, altså man er født sånn. Kjærlighet kan oppstå mellom to like kjønn og to forskjellige kjønn. Fokuset ditt er seksuelt, to menn som elsker hverandre handler ikke bare om pikk i ræv. At du mangler innsikt i det faktum at dype relasjoner involverer kjærlighet og trygghet er for meg ufattelig.
Sist endret av Rådebank; 19. desember 2022 kl. 13:37.
Hvem bryr seg?

Det er uansett merkelig å skulle legge seg opp i andres seksualitet. Enten den er medfødt eller en følge av miljø.

Folk som driver med mer og drøy BDSM har ikke denne trangen og tenningen medfødt, men drives mot mer og mer omfattende og drøy lek ettersom de er mottagelige for denne typen stimuli og har flere og flere positive erfaringer med BDSM. For eksempel?

Kan ikke noe særlig om dette.
Bruttern begynte å leke med barbiedukker før han lærte å stå oppreist, likte aldri sport eller action filmer men var lidenskapelig opptatt av ponniridning og Pippi Langstrømpe.. Kom ut av skapet i 13 års alderen selv om vi alle skjønte det fra første øyeblikk. I hans tilfelle virker det som om det var medfødt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nei du er ikke født til å like homser. Du er født med et spectrum. Så du kan tenne på sokker for alt jeg vet. Du er ikke født med en seksualitet som er politisk og ikke vitenskaplig, på lik linje som religiøse folk sier det ikke er medfødt.

Begge er bare tullebukker.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Hadde det vært valgfritt hadde ingen vært homofile mtp alle de negative konsekvensene det har i samfunnet, selv om det har blitt bedre de senere årene.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det er veldig akseptert nå til dags og ihvertfall der jeg bor så er homofili noe som også var akseptert på generell basis for 10 år siden. Det må presiseres at det er de som skriker høyest man hører og dette påvirker vårt syn om "hva samfunnet mener".

Jeg har også fått et litt annet bilde på den stereotypiske personen som slenger ut en "fysjameg-kommentar". For en del år siden jobbet jeg i industrien noen år og var overbevist om at jeg var omringet av rasister og homofober på måten de snakket. Etter hvert la jeg merke til hvordan deres handlinger og ord bestridet dette inntrykket. Så jeg gikk fra å ha inntrykk av utbredt mangel på toleranse og aksept til å måtte revurdere denne tolkningen. Det virker for meg som at mange ikke tenker særlig på hva de sier og heller ikke har til vane å faktisk diskutere ting seriøst.

Og så tror jeg at mange som ikke har sansen samtidig kan akseptere og tolerere det. Man får liksom et bilde av hva folk tenker basert på utsagnene deres. Noen bare er mer direkte og tenker seg ikke om. Og så er det nok noen som gjerne synes det er en ubehagelig ting som skaper en litt defensiv adferd.


Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Mitt standpunkt som homofob har jeg fordi jeg synes tanken på mann mot mann, pikk i manneræv osv. er ekkel. Enkelt og greit. Folk skal få lov til det, ikke møte knyttnever eller meg på byen som på død og liv skal fortelle de det. Men i mitt stille sinn så synes jeg det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kaller du deg selv homofob og hva mener du med det?

En fobi er jo noe man er overdrevent og irrasjonelt redd for. Folk omtaler homofobi ikke som en fobi, men en slags motstandsholdning til det. Personlig synes jeg man skulle ha funnet et bedre ord på det. Om definisjonen av homofobi ikke har noe med fobi å gjøre, hvorfor kalles det for en fobi da?

Men hvis jeg forstår deg rett så kaller du deg homofob fordi det er noe du synes er ekkelt og ikke liker. Jeg vil påstå at seksuelle handlinger som ikke samsvarer med din seksualitet kan kategoriseres som "ekkelt" for alle. Selvsagt, avhengig i hva man legger i ordet "ekkelt".

Men hva så? Det er vel ikke noe som brenner seg fast i hodet ditt og plager deg? Jeg er ikke interessert i å se naboen min ha samleie, men det er heller ikke noe jeg tenker på om jeg møter på dem. Hvorfor skal jeg tenke på det? Så hvorfor er homofil seksualitet en ting du tenker på? Og hadde det plaget deg om to menn kysset ute i offentligheten? Plager det deg om et heteroseksuelt par kysser i offentligheten? Er det egentlig noe forskjell, bortsett fra kjønnene? Det er deres sak og deres øyeblikk og du har dine ting.



Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Her er vi på freakforum, så jeg synes ytringene mine hører hjemme her.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det stille sinnet ditt er ikke så stille når du sier det høyt. Hva tilfører du verden ved å si det?
Vis hele sitatet...
Ytringene dine hører hjemme her, det er et forum hvor folk deler meninger og perspektiver.

Til Fulmen vil jeg si at det er verdi i forskjellige ytringer. Spesielt ytringer som ligger i kanten av spekteret. Til og med ekstreme ytringer.

For å få fram hva jeg mener så bruker jeg eksempelet om ekstreme ytringer.Når man stenger ute en side av diskusjonen, setter lokk på ytringsfriheten og driver sensur så blir man frarøvet muligheten til å dele perspektiver og argumenter som potensielt sett kan endre synet til folk. I tillegg ender de som blir utestengt fra diskusjonen opp i såkalt ekkokammere. De blir isolert i en bås og deres syn på samfunnet og de temaer de har sterke meninger om vil bli forsterket og bekreftet. Det skaper også en upersonlighet og emosjonelt isolering fra andre i samfunnet. Det er ikke sunt og gjør hele saken enda mer betent og senker terskelen for hva folk tillater seg å si og gjøre til og mot andre. Det å ha en slags menneskelig relasjon til noen er med på å avvæpne den fiendtlige "oss mot dem-naturen". Når man fjerner dette elementet og skaper et skille så øker man farepotensiale.

Alle vokser gjennom debatt. Jo mer saklig og jo mindre betent det er, jo bedre effekt har den.

På samme måte som at dette prinsippet stemmer godt i henhold til ekstreme ytringer så er det vel så viktig i alt i fra mildt kontroversielle uttalelser til helt ordinære ting. Det er et stort behov for en arena der alt kan diskuteres fritt. Det er samtidig grunn til å være bekymret for motstanden til denne åpne og frie arenaen. Jeg tror de fleste vil være enig i at en fri og åpen arena og ytringsfrihet generelt sett er viktig når man faktisk får perspektivet på hvorfor det er viktig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Sentio Vis innlegg
[snip]
Vis hele sitatet...
Du mener folk blir undertrykket her? At man går glipp av "verdifulle" ytringer på grunn av sensur?

Forklar gjerne spesifikt og nøyaktig hvor og hvordan dette skjer.

Den eneste som behandler motargumenter som "undertrykkelse" ser jo ut til å være deg, og følgelig burde du holde deg for god til å f.eks. hakke på Fulmen fordi du ikke liker at de ikke liker homofobi - særlig når Fulmen har et drastisk bedre poeng. Det er jo bare din egen logikk.

Selv regner jeg verdien bak en ytring for å henge noenlunde sammen med hvorvidt den er gjennomtenkt for fem øre, stemmer overens med virkeligheten, hvorvidt den er moralsk betenkelig, samfunnsnyttig el.
Det tydelig homofobiske våset som utgjør mye av tråden har følgelig en verdi på langt under null, på samtlige punkter.

For meg ser tråden veldig lite ut som argumentasjon. Det ser derimot mye mer ut som soapboxing og JAQ-ing off om hvor valgfrie legninger er, og lemfeldig utført kverulering om "hva vitenskapen sier" - men utelukkende der det ikke passer med OPs verdenssyn. Pussig sammentreff.

Det er også sånn at OP ganske enkelt er ignorant, tar konsekvent feil, og blant annet har en selvinnrømt, tydelig homofobisk tendens som kommer til å farge alt vedkommende sier. Dette er noe som begrenser "verdipotensialet" i de flestes øyne, og problemet med dette klarer jeg ikke å se.

Men for all del, vis meg til kvalitetsargumentene som jeg heller ikke helt klarer å se.

(PS: du tar også feil om -fobi-delen, har ingenting med frykt å gjøre med mindre man har lyst til å kverulere, og selv da tar man feil. Etymologi != semantikk.)
Sist endret av robhol; 27. januar 2023 kl. 11:54.
Når jeg ser på fetteren min, så er jeg ganske sikker på at det er medfødt. Jeg er 10-12 år eldre en han og allerede når han var 2-3år så skjønte jeg at han var homo. Når han var 19 så innså han det selv og sa det til hele familien, eneste som blei sjokka var faren hans som mente det var en forbigående fase
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Jeg er 10-12 år eldre en han og allerede når han var 2-3år så skjønte jeg at han var homo.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser en homofil 2 åring ut?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvordan ser en homofil 2 åring ut?
Vis hele sitatet...
Hvordan ser en heterofil 2 åring ut?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ronniba Vis innlegg
Hvordan ser en heterofil 2 åring ut?
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt? vindaloo spør fordi vedkommende visstnok hadde direkte uhørt kalibrert gaydar, hvis den funker på 2-åringer. Er det ikke fair å stille spørsmål rundt hvordan man kommer fram til slikt, med så stor sikkerhet?
Sitat av ronniba Vis innlegg
Hvordan ser en heterofil 2 åring ut?
Vis hele sitatet...
Sikkert "helt vanlig". Med tanke på at man kan "spotte" en homofil fra en hetrofil, så har vel den homofile noen trekk som den hetrofile ikke har, ikke sant?
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Jeg har likt menn så lenge jeg kan huske, så er vel det

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Sikkert "helt vanlig". Med tanke på at man kan "spotte" en homofil fra en hetrofil, så har vel den homofile noen trekk som den hetrofile ikke har, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Skulle til å si at man ikke kan spotte homser på den måten der, men så kom jeg til å tenke på at så lang har gaydaren min aldri tatt feil, så du har vel egentlig et poeng
Sist endret av kamelia; 27. januar 2023 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Du mener folk blir undertrykket her? At man går glipp av "verdifulle" ytringer på grunn av sensur?
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det står ganske godt forklart hva jeg mener. Håper du kan lese det på nytt da det ser veldig ut som at du ikke har forstått hva jeg ville fram til.

Essensen av det jeg skrev var at sensur og isolering av kontroversielle og ekstreme ytringer fører til at problemet blir større gjennom at de som ytrer dette blir skøvet bort og ender opp isolert fra resten. Vi alle vet at folk i stor grad omgås de som deler deres syn på verden. Noen er mer åpne for å omgås folk med forskjellig syn enn andre. De som har ekstreme og sterke meninger har en tendens til å være mindre tolerant for andre perspektiver. Så det er allerede lav terskel for at de ender opp i kretser der man i praksis har et ekkokammer og konsumerer media og nyheter som bekrefter deres perspektiver.

Det er ikke sunt. Så det er ikke det at ytringene er verdifulle. Det som er verdifullt er (saklige) motargumenter, andre perspektiver og menneskelig kontakt med andre som ikke en del av ekkokammeret. Det er veldig mange grunner til at isolasjon ikke er bra.

Du tenker gjerne at "jamen, hvorfor skal folk måtte høre på sånt tull?". Nå er det slik at verden bare er sånn. Mennesker er... mennesker. I lengden blir problemet større og verre enn om man faktisk har en nyttig og konstruktiv diskusjon om ting.


Sitat av robhol Vis innlegg
Den eneste som behandler motargumenter som "undertrykkelse" ser jo ut til å være deg, og følgelig burde du holde deg for god til å f.eks. hakke på Fulmen fordi du ikke liker at de ikke liker homofobi - særlig når Fulmen har et drastisk bedre poeng. Det er jo bare din egen logikk.
Vis hele sitatet...
Gjerne utdyp hva du mener med at jeg behandler motargumenter som "undertrykkelse".

Jeg hakker ikke på Fulmen. Jeg er bare nysgjerrig. I all hovedsak er jeg interessert i andres perspektiver. Vet ikke hvordan du tolker skrivemåten min, men jeg er veldig upartisk oppi dette og har ikke noe i mot noen her og ingenting av det jeg skriver er ment som hakking.

Det ser også ut som at du tolker det jeg skriver som at jeg ikke liker visse meninger og uttalelser. Men jeg er som sagt veldig upartisk og blir i liten grad støtt av utsagn.

Om Fulmen har et bedre poeng enn meg kan godt hende og i så fall ønsker jeg at du argumenter for hvorfor. Det er ikke viktig å ha rett og det er ikke viktig å ha det beste poenget. Om alle bare hadde bekreftet det jeg skrev og aldri hadde vært uenig eller hatt andre synspunkter så hadde jeg ikke funnet noe interesse i å delta i diskusjoner.



Sitat av robhol Vis innlegg
Selv regner jeg verdien bak en ytring for å henge noenlunde sammen med hvorvidt den er gjennomtenkt for fem øre, stemmer overens med virkeligheten, hvorvidt den er moralsk betenkelig, samfunnsnyttig el.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at de aller fleste verdsetter ytringer for de samme prinsippene.

Men alle kan ikke ha rett, skrive hundre prosent perfekte og gjennomtenkte kommentarer hele tiden. Og alle har ikke samme synspunktene, kunnskapene og erfaringene.

Verdien av en ytring er én ting. Men det er også verdi i å ha en diskusjon og vokse på hverandres argumenter og synspunkter. Det er mye av det samfunnet dreier seg om. Å lære, bevege seg framover, bli bedre etc.

Og hele poenget med et forum er jo diskusjon og deling av perspektiver, informasjon, erfaringer osv. Det at du er aktiv på et forum bør jo tilsie at du finner verdi i disse tingene også. Hvis ikke er det vel mer givende å lese velomtalt literatur etc.


Sitat av robhol Vis innlegg
Det tydelig homofobiske våset som utgjør mye av tråden har følgelig en verdi på langt under null, på samtlige punkter.

For meg ser tråden veldig lite ut som argumentasjon. Det ser derimot mye mer ut som soapboxing og JAQ-ing off om hvor valgfrie legninger er, og lemfeldig utført kverulering om "hva vitenskapen sier" - men utelukkende der det ikke passer med OPs verdenssyn. Pussig sammentreff.
Vis hele sitatet...
Alle kan dra diskusjonen i en retning og komme med innspill de ser på som verdifulle.

Det å si at noe er vås er ikke argumentasjon. Jeg er genuint interessert i å høre mer om hva du mener, men det er opp til deg å dele det. Og for ordens skyld: jeg sier ikke det som en "jab" eller for å sanke poeng i en diskusjon. Jeg ønsker en saklig diskusjon uten følelser. Å vinne en diskusjon er totalt uinteressant. Det som er interessant er å forstå hva andre mener og komme fram til noe.


Sitat av robhol Vis innlegg
Det er også sånn at OP ganske enkelt er ignorant, tar konsekvent feil, og blant annet har en selvinnrømt, tydelig homofobisk tendens som kommer til å farge alt vedkommende sier. Dette er noe som begrenser "verdipotensialet" i de flestes øyne, og problemet med dette klarer jeg ikke å se.
Vis hele sitatet...
Det kan hende at han er. Det er ikke farlig om noen er ignorante eller har feil. Det som er viktig er jo om det går an å ha en diskusjon om det og at folk er åpne for andres perspektiver og innspill. Hvis ikke så er det jo bare monologer fram og tilbake.

Personlig er jeg opptatt av å veksle perspektiver og potensielt sett endre (både mitt og andres) syn og meninger på ting selv avhengig av argumenter og innspill som tilbys.


Sitat av robhol Vis innlegg
Men for all del, vis meg til kvalitetsargumentene som jeg heller ikke helt klarer å se.
Vis hele sitatet...
Vi diskuterer nå, gjør vi ikke?


Sitat av robhol Vis innlegg
(PS: du tar også feil om -fobi-delen, har ingenting med frykt å gjøre med mindre man har lyst til å kverulere, og selv da tar man feil. Etymologi != semantikk.)
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte kverulering. Jeg er ikke overbevist om at jeg tar feil om -fobi-delen (om noen ønsker å overbevise meg om det så er det jo opp til dem å komme med argumenter som lykkes i det).

---
Generell tilleggskommentar: Jeg tror du forveksler deler av det skriver som argumentasjon eller et forsøk på å "vinne en diskusjon". Det jeg skriver er i all hovedsak for å få en økt forståelse for hvordan andre tenker og skape et grunnlag for diskusjon. Spørsmålene jeg stiller stilles fordi jeg faktisk ønsker å vite mer.
Sist endret av Sentio; 28. januar 2023 kl. 02:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.