Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9345
Hei. Kommer fra bygda så er ikke vandt med å se elektriske sparkesykler som ligger strødd overalt og man bare kan scanne en qr kode for å leie dem. Men slik er det altså i Oslo. Kanskje flere byer jeg vet ikke. Men disse er jo samme type som veldig mange her jeg bor, har kjøpt seg privat. De har en klump på styret eller midt på staget som antageligvis inneholder "smart" delen og gps tracker. Hva skjer om man med spett og hammer kakker av dette? Er vel mulig å stjele disse kina-scooterne ganske lett? Eller ikke?
De har alarm som uler ganske høyt. Tror ikke det er så lett å gjøre uten å tiltrekke deg oppmerksomhet
Anonym bruker
"Arg Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er mange i rusmiljøet her i Bergen som stjeler de, tar de med seg hjem og sånn. Vet ikke helt hva planen er da men, tror ikke alltid de vet helt selv alltid heller
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mange i rusmiljøet her i Bergen som stjeler de, tar de med seg hjem og sånn. Vet ikke helt hva planen er da men, tror ikke alltid de vet helt selv alltid heller
Vis hele sitatet...
Haha! Tviler ikke på det. Sikkert noe jeg sjæl kunne funnet på om jeg hadde bodd i byen for noen år siden Hvis noen har hørt om suksess-historier er jeg veldig interessert ihvertfall. (Kommer ikke til å stjele el sparkesykkel jeg har moped)
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Haha! Tviler ikke på det. Sikkert noe jeg sjæl kunne funnet på om jeg hadde bodd i byen for noen år siden Hvis noen har hørt om suksess-historier er jeg veldig interessert ihvertfall. (Kommer ikke til å stjele el sparkesykkel jeg har moped)
Vis hele sitatet...
Jobbet nattevakt på en rusinstitusjon i Oslo. Midt på natta ringte det på en fyr fra et av disse firmaene. Lime tror jeg. Han sa ifølge sporingen hans var det en sparkesykkel inne i bygget. Jeg sjekket kameraene, og jada, her kom en av byens mindre heldige sønner drassende med en sparkesykkel. Da jeg gikk opp og banket på døra hans satt han og malte sykkelen, særdeles overjustert på speed. Han beklaget seg og ga den tilbake til mannen. Ingen anmeldelse. Humret for meg selv.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jobbet nattevakt på en rusinstitusjon i Oslo. Midt på natta ringte det på en fyr fra et av disse firmaene. Lime tror jeg. Han sa ifølge sporingen hans var det en sparkesykkel inne i bygget. Jeg sjekket kameraene, og jada, her kom en av byens mindre heldige sønner drassende med en sparkesykkel. Da jeg gikk opp og banket på døra hans satt han og malte sykkelen, særdeles overjustert på speed. Han beklaget seg og ga den tilbake til mannen. Ingen anmeldelse. Humret for meg selv.
Vis hele sitatet...
Haha! Har du flere historier fra institusjonen du jobber på eller? Jeg har søkt meg inn på vernepleien og jeg har veldig lyst å jobbe innenfor rusfeltet, og ta videreutdanning innen rus og psykiatri. Så dette interesserer meg veldig!
Man kan fint ta sparkesyklene og convertere dem, dog kan ikke gjøre det med alle av dem, krever litt kunnskap men på en del av dem holder det med nytt display, og flashe motorkontroller og batteriet med ny programvare med på-loddet st-link, alarmene er lett å komme seg unna å, skru en skrue inn i høyttaleren. lite vits å bruke spett og hammer for ¨fjerne gps boksene, bruk sikkerehetsbits så får du fjernet dem fortere. så kort fortalt, lett å stjele dem, men å få de til å kjøre igjen etterpå krever litt tid og kunnskap men fult mulig. send gjerne pm hvis du lurer på noe, finnes mye info hvis man vet hva man skal søke
Sparkesykkelen er sperret for å kjøre, og kan ikke "unlockes" før betalingen er i orden.

Nå vet jeg ikke helt 100% hva slags protokoll som brukes her, men tror det er websocket protokollen. Flere meldinger sendes til hverandre mellom cloud og sparkesykkelen.

Når alle "check meldingene" er fullført, lukkes sparkesykkelen opp. Med andre ord, det første du må gjøre er altså å finne ut protokoll og kommunikasjon som brukes.

Husk altså at dem også har en live GPS sporing som gjør at de til enhver tid kan se hvor den befinner seg. Dette betyr at om du skulle finne på å stjele en sparkesykkel, tukle med den og til slutt klare å "hacke den", så er de allerede fremme på døra di før du rekker og ta din første sparkesykkel tur "gratis".

Med andre ord: spar penger og invester i en egen sparkesykkel, det er nok det lureste.
Sist endret av cplpro; 13. juli 2020 kl. 18:22.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Haha! Har du flere historier fra institusjonen du jobber på eller? Jeg har søkt meg inn på vernepleien og jeg har veldig lyst å jobbe innenfor rusfeltet, og ta videreutdanning innen rus og psykiatri. Så dette interesserer meg veldig!
Vis hele sitatet...
Hauger. Triste. Morsomme. Bisarre. Farlige. Skjer mye rart på slike steder
Jar lurt på dette selv. Det finnes til og med egne kit tyvene kan kjøpe for å ta bort tyverisikringen: https://boingboing.net/2018/12/08/flipping-a-bird.html

Kan det være at verdien er for lav for mer organiserte kriminelle og at det ikke gir penger med en gang, så narkomane ikke er motiverte (de må bestille ig vente på kits osv)?
Sist endret av Kongen; 13. juli 2020 kl. 18:33. Grunn: Typo
Sitat av cplpro Vis innlegg
Sparkesykkelen er sperret for å kjøre, og kan ikke "unlockes" før betalingen er i orden.

Nå vet jeg ikke helt 100% hva slags protokoll som brukes her, men tror det er websocket protokollen. Flere meldinger sendes til hverandre mellom cloud og sparkesykkelen.

Når alle "check meldingene" er fullført, lukkes sparkesykkelen opp. Med andre ord, det første du må gjøre er altså å finne ut protokoll og kommunikasjon som brukes.

Husk altså at dem også har en live GPS sporing som gjør at de til enhver tid kan se hvor den befinner seg. Dette betyr at om du skulle finne på å stjele en sparkesykkel, tukle med den og til slutt klare å "hacke den", så er de allerede fremme på døra di før du rekker og ta din første sparkesykkel tur "gratis".

Med andre ord: spar penger og invester i en egen sparkesykkel, det er nok det lureste.
Vis hele sitatet...
er to meldinger som sendes fra serveren, når den starter og den slutter, de fleste merkene bruker ikke live gps, de bruker tlf sin gps når du scanner qr koden for å kjøre dem, fjerner du gps fra scoteren så kan man heller ikke spores, Gps har simkort som får hex koder til å starte og sendes over Uart til motorkontrolleren. er ganske store forum og discord servere som alt dette deles på, bare mye å lese seg opp på.
De tidligse scooterene som kom til norge var veldig lette spesielt voi sine modell nr2 og tier sine scootere. Ca 10 linjer med kode, arduino og spenningsregulator og du kunne konvertere en av de gamle på få minutter. de nye er litt vanskligere men helt mulig, krever en del lodding og tenking
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt 100% hva slags protokoll som brukes her, men tror det er websocket protokollen. Flere meldinger sendes til hverandre mellom cloud og sparkesykkelen.
Vis hele sitatet...
Det er tenkelig at WS er brukt frå klient til sky, men mindre truleg frå sky og ned til sykkel. Forøvrig er det litt uinteressant. Det er siste plassen eg hadde gidda å angripe. Du har full kontroll over maskinvaren. Då angrip du maskinvare, ikkje kommunikasjonsløsninga
Sitat av cplpro Vis innlegg
Når alle "check meldingene" er fullført, lukkes sparkesykkelen opp. Med andre ord, det første du må gjøre er altså å finne ut protokoll og kommunikasjon som brukes.
Vis hele sitatet...
Bypass det. Slike sykler er rimelig enkle. Dei består av powermodul, som handterer PWM til motor. I tillegg har dei der altså eit kort som handterer GPS og kommunikasjon. Fjern det - og eventuelt erstatt powerkortet med eit anna kort. Det som koster er chassis, batteri og elmotor. Elektronikken koster eit par hundrelapper på ebay.

Heck, du kan sikkert flashe ny firmware om du vil, som rapporterer posisjonen til deg, om du vil.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Husk altså at dem også har en live GPS sporing som gjør at de til enhver tid kan se hvor den befinner seg. Dette betyr at om du skulle finne på å stjele en sparkesykkel, tukle med den og til slutt klare å "hacke den", så er de allerede fremme på døra di før du rekker og ta din første sparkesykkel tur "gratis".
Vis hele sitatet...
Med mindre du sørger for å demontere den ein plass som ikkje utan viare kan sporast tilbake til deg. Det er neppe heksekunst å verte kvitt GPS-loggaren på relativt kort tid.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Med andre ord: spar penger og invester i en egen sparkesykkel, det er nok det lureste.
Vis hele sitatet...
No er det mange av oss som faktisk liker å undersøke sikkerheta i løsninger, for å lære...
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har et par kompiser som har stjålet flere titalls sparkesykler og omprogramert disse med et billig kinaprogram. Nå sitter de på sparkesykler stæsja over hele Oslo. Spraymaler dem såklart i f.eks. sort slik at det er vanskelig å gjenkjene dem.
Jeg tipper de kjøper inn sparkesykkel i såpass stor kvanta med greie priser, at det fremdeles er profitt til tross for at enkelte blir stjålet. Tipper tyveri er så forventet at de heller anser det som svinn.

Det er definitivt spesielt interesserte som faktisk klarer å stjele en sykkel, i de fleste tilfeller tipper jeg at sparkesykkelen som blir stjålet kun er stjålet midlertidig før noen henter den tilbake igjen.
Fordi de allerfleste mangler den kunnskapen hvordan de kan få sykkelen brukene til personlig bruk. Dem med kunnskap har også kunnskap at det er ikke verd å gjøre seg kriminell for noen tusenlapper.

Dessverre blir det mye tyveri men trur de fleste forsvinning er hæværk, dumping på havet og sånt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er endel som er blitt dumpet på sjøen ol. men dette er vel av folk som vil bli kvitt dem. Er nok noen som blir stjelt, men som sagt har de alarm og gps sporing, samt man må få dem kjørbare igjen også.

Folk flest har råd til å kjøpe seg en sparkesykkel hvis dem har behovet for det og slitne nærkiser er vel ikke kjent for å være de mest gjennomtenkte.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her i Bergen er nok det speedfreaks som tror de er smart(ikke det at de er dum, men snakker om narkisr, ikke rusmisbrukere) som tror de klarer å åpne dem.

Om de er smart nok til å jamme GPS signaler tviler jeg faktisk på-

Ryde sine sparkesykler er jo ganske gode og høyere kvalitet enn de jeg ser på nyhetene fra Oslo, så dyrere vil jeg tro men fortsatt svinbillig i slik bulk de kjøper inn. Når det nesten er fritt frem og de blir slengt utover hele byn regner de nok med mye svinn.

Ikke at de bryr seg, bare første uken i Bergen var tallene langt fra røde.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er endel som er blitt dumpet på sjøen ol. men dette er vel av folk som vil bli kvitt dem. Er nok noen som blir stjelt, men som sagt har de alarm og gps sporing, samt man må få dem kjørbare igjen også.

Folk flest har råd til å kjøpe seg en sparkesykkel hvis dem har behovet for det og slitne nærkiser er vel ikke kjent for å være de mest gjennomtenkte.
Vis hele sitatet...
Alarmen er jo drit lav.

Nei slitne narkiser, spesielt speed narkiser med en pille eller 10 som liker å stjele. De tar jo med seg det merkeligste ting og skal "mekke" på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hva som må gjøres for å stjele en elsparkesykkel, for så å få komler til å starte uten program, GPS osv?
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvem sier att de ikkje gjør det?
▼ ... over et år senere ... ▼
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har et par kompiser som har stjålet flere titalls sparkesykler og omprogramert disse med et billig kinaprogram. Nå sitter de på sparkesykler stæsja over hele Oslo. Spraymaler dem såklart i f.eks. sort slik at det er vanskelig å gjenkjene dem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man male en voi scoot feks?

Ser jo mye mere legit ut om den får bli i orginale designet
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Hvorfor skal man male en voi scoot feks?

Ser jo mye mere legit ut om den får bli i orginale designet
Vis hele sitatet...
De blir vel plukka opp for å lades av eierne da, og potensielt oppdaget at de er modifisert
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
vi jammer gps og tar batteriene. er det gode celler går de for 95kr stk på finn.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fortsatt 2 omprogrammerte voi sykler, lakket og fjernet gps. Funker som bare det.