Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1308
Noen som har erfaring innenfor dette området?

Har pr i dag 100% fast stilling med litt over gjennomsnittlig årslønn. De siste årene har jeg blitt oftere og oftere sykemeldt, men aldri lengre en 3 uker av gangen. Det begynner å bli en psykisk påkjenning og hver dag måtte stå opp å gjøre ting man misliker. Som legen sier: Finn deg noe annet. Det er lettere sagt en gjort uten utdannelse eller spesielle interessefelt. Jeg har prøvd i en gode 10-12 år å bli et normalt A4 menneske, men begynner å innse at jeg aldri kommer til å klare og holde meg innenfor de normale rammene samfunnet har satt.

Jeg vet at folk flest ikke liker å jobbe, men folk flest klarer også å legge fra seg jobb når de kommer hjem igjen. For meg går ikke det. Hodet kverner konstant. Jeg har aldri vært i stand til å hvile/slappe av, og det er ganske slitsomt når man alltid er sliten. Og selvfølgelig så blir jeg på mitt mest produktive når normale folk legger seg, noe som gjør at jeg sover 2-3 timer kortere en normale mennesker også. Man vil så mye, men blir bare middelmådig på alt man gjør fordi hodet aldri klarer å fokusere på oppgaven man skal gjøre.

Har testet alt av adhd medisiner, og aduvanz hadde ganske god effekt i 2 år, men så ga det meg ikke noen ting lengre. Det gjorde fallhøyden stor, fordi man får et innblikk i sitt potensiale. I 2 år gikk alt på skinner. Man klarte og sortere tanker, man klarte og legge fra seg alt man skulle og bare være "her og nå". Plutslig var ikke den effekten der lenger, og man har bare gått tilbake til å bli alt man ikke ønsker å være. Trening har alltid hjulpet litt, og jeg har alltid likt å trene, men jeg har ikke energi til å få gjort en skikkerlig økt lenger, noe som er ekstremt kjipt fordi det er den ene delen av livet jeg stort sett har klart å mestre.

Jeg har den beste uføreforsikringen på markede og har regnet frem til at jeg ville fått ca 30k utbetalt pr mnd ved en evt uføretrygd. Noe som er mer en bra nok for meg.

Spørsmålet går egentlig ut til dere som har vært gjennom prosessen. Hvordan var fremgansmåten? Hvilken motstand møtte dere på veien? Hvordan tiltak måtte dere i gjennom og hva var ca behandlingstid gjennom prosessen? Ved ettertanke, hva kunne dere gjort annerledes for å gjøre prossesen lettere? Var riktig lege avgjørende og hvilken instans jobbet mest i mot dere? Er det lurt å gå inn i prossessen med advokat f eks? Bør man overbevise en psykolog først slik at man har dokumentasjon som kan tale mer for sin sak?

Alle tips mottas med stor takk!
Sist endret av Totiye; 31. januar 2023 kl. 13:23.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Word to the wise: hvis du fortsetter å pushe deg til du faktisk møter veggen, kan du komme til å være ødelagt i potensielt lang tid framover - og selv da er det fortsatt langt fra gitt at legen fatter alvoret.

Det er lett for enkelte typer folk å underdrive problemer, hvis det faktisk legger hindre for hvordan du lever livet må du kommunisere det veldig tydelig. Helsevesenet i Norge må ha inn ting med atomisk teskje og rakettslegge.
Å få uføretrygd er ikke en enkel sak akkurat. Hvis det eneste problemet ditt er ADHD så kan det nok bli vanskelig, men hvis arbeidsevnen din er veldig begrenset så kan også ADHD gi rett til uføretrygd. I følge legen min er ADHD ikke en tilstand som må behandles. Noen får veldig god utbytte av medisiner, mens andre merker ingen effekt, og man får medisiner fordi man skal fungere i jobb og skole. Hvis du har prøvd alt av ADHD medisiner uten effekt er det kanskje ikke ADHD som er problemet? Kanskje du må ta kontakt med legen din for en utredning i psykiatrien for noe annet?
Jeg ligger an til uføretrygd pga (ifølge lege) ubehandla ADD som gjør at jeg har møtt veggen noen ganger og etter sist som var 2 år siden er jeg langt ifra bra enda.
Det er fult mulig å være ufør pga ADHD sålenge det går utover arbeidsevnen din.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg ligger an til uføretrygd pga (ifølge lege) ubehandla ADD som gjør at jeg har møtt veggen noen ganger og etter sist som var 2 år siden er jeg langt ifra bra enda.
Det er fult mulig å være ufør pga ADHD sålenge det går utover arbeidsevnen din.
Vis hele sitatet...
Av en eller annen grunn googla jeg ADHD og ufør for å se om det var normalt. Kan legge til at det tok meg litt under 6mnd å få godkjent ufør pga det.