Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 9909
Var hos legen på fredag og fikk fiksa meg stilnoct 10 MG bare 7 stykker og melatonin 3 MG. (Aldri hatt noe resept før) synes ikke de funker super dårlig, men det blir jo tomt etter hvert så regner med å stikke tilbake om 2 uker eller noe. Men er da usikker på om jeg skal spørre om mer av samme eller om noe annet?

Personlig så synes jeg stilnox er midt på 3, tok 15 MG igår og 6MG melatonin etter en lang dag på jobb, føltes som jeg var på en båt mens jeg fyrte nattings og vugget inn til senga. Problemet mitt er at jeg våkner og tenker (åja jeg sovna?) og våkner tidligere pga kort halveringstid tror jeg.

Har prøvd Sobril,Qvetapin,Imovane som jeg sa til legen jeg ikke likte, men valium/Rivotril var noe jeg synes funket bra. (Sa det mest for å prøve meg da, men sant også)

Og bli avhengig av sove meds er noe med lite interesse, men det er betryggende og ha noe som funker bra til behov og som legen går med på og skrive ut, men vet ikke helt hva jeg leter etter
Thx
Sist endret av HallaKompis; 27. desember 2022 kl. 10:58.
Melatonin på resept er ren svindel da det er reseptfrit.på resept betaler du 5 ganger mer en og kjøpe på helsekosten.. apodorm er desidert den beste sovemedisinen.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sæd Vis innlegg
Melatonin på resept er ren svindel da det er reseptfrit.på resept betaler du 5 ganger mer en og kjøpe på helsekosten.. apodorm er desidert den beste sovemedisinen.
Vis hele sitatet...
Du får jo ikke høyere styrke enn 1 mg melatonin reseptfri. Jeg regner med at OP fikk melatonin 3 mg AGB, som har en AUP på ~589kr. Det vil si at pris/stykk er høyere, men pris/dose er lavere.

Med tanke på det du tidligere har prøvd OP, anbefaler jeg deg å prøve ut en antihistamin som for eksempel Vallergan (Alimemazine).

Hvis du noen gang har brukt en SSRI fungerer de nesten helt likt med tanke på bruk og effekt. Det vil i tillegg gjøre deg mindre engstelig ettersom at Vallergan og andre antihistaminer har en angstdempende effekt.

Hangover er noe alle får når de prøver slike type medisiner, men graden av dette varierer veldig fra person til person. Jeg syntes du burde prøve det ut og heller unngå benzo.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Melatonin på resept er ren svindel da det er reseptfrit.på resept betaler du 5 ganger mer en og kjøpe på helsekosten.. apodorm er desidert den beste sovemedisinen.
Vis hele sitatet...

Kosta over 500 for den dritten..
Apodorm er lett å få skrevet ut eller?
Sist endret av HallaKompis; 27. desember 2022 kl. 11:41.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du får jo ikke høyere styrke enn 1 mg melatonin reseptfri. Jeg regner med at OP fikk melatonin 3 mg AGB, som har en AUP på ~589kr. Det vil si at pris/stykk er høyere, men pris/dose er lavere.

Med tanke på det du tidligere har prøvd OP, anbefaler jeg deg å prøve ut en antihistamin som for eksempel Vallergan (Alimemazine).

Hvis du noen gang har brukt en SSRI fungerer de nesten helt likt med tanke på bruk og effekt. Det vil i tillegg gjøre deg mindre engstelig ettersom at Vallergan og andre antihistaminer har en angstdempende effekt.

Hangover er noe alle får når de prøver slike type medisiner, men graden av dette varierer veldig fra person til person. Jeg syntes du burde prøve det ut og heller unngå benzo.
Vis hele sitatet...

Tull..de har nylig begynt og selge 3mg og 5mg melatonin reseptfritt på apotek1 sine hjemmesider..

https://www.apotek1.no/produkter/mel...ab-5mg-170943p

Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Kosta over 500 for den dritten..
Apodorm er lett å få skrevet ut eller?
Vis hele sitatet...
Relativt enkelt vis du ikke fikk brukbar effekt av stilnoct.
Sist endret av Sæd; 27. desember 2022 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seroquel. Ikke ruspotensiale, svært god effekt (!!), minimalt med bivirkninger, du venner deg til hangoveren og klarer å unngå det etterhvert som du lærer deg hvordan du bruker det på best mulig måte. Jeg går på 100-200mg og sover som bare faen jeg.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Melatonin på resept er ren svindel da det er reseptfrit.på resept betaler du 5 ganger mer en og kjøpe på helsekosten.. apodorm er desidert den beste sovemedisinen.
Vis hele sitatet...
.

Synes ikke apodorm (5 mg) funker så godt, for å være ærlig. Sover lenger på 2 mg xanor, f.eks.
Hadde det ikke vært for den helvetes hangovern så hadde vallergan vært perfekt.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Seroquel. Ikke ruspotensiale, svært god effekt (!!), minimalt med bivirkninger, du venner deg til hangoveren og klarer å unngå det etterhvert som du lærer deg hvordan du bruker det på best mulig måte. Jeg går på 100-200mg og sover som bare faen jeg.
Vis hele sitatet...
Gikk opp i vekt av de jeg. Til slutt sluttet denå fungere på meg også så like greit jeg ikke går på de
Har søkt litt på Apodorm og vallegran, høres ikke ut noe for meg egt.. jeg vil gjerne ha noe lignende benzo jeg da men er vell ikke det enkleste å få.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Har søkt litt på Apodorm og vallegran, høres ikke ut noe for meg egt.. jeg vil gjerne ha noe lignende benzo jeg da men er vell ikke det enkleste å få.
Vis hele sitatet...
Apodorm er ganske likt benzo mener jeg å huske fra da jeg prøvde.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Har søkt litt på Apodorm og vallegran, høres ikke ut noe for meg egt.. jeg vil gjerne ha noe lignende benzo jeg da men er vell ikke det enkleste å få.
Vis hele sitatet...
Apodorm er benzo ,eneste benzo i norge som blir skrevet ut for søvn. Nitrazepam.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mange har sagt at Apodorm er jævlig bra. Men støtter meg til seroquel. Det er ikke selve pillen du blir tjukk av, men all den maten som du trykker i deg når den funker er en annen sak. Litt hangover dagen etterpå, men det går seg til med tiden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mange har sagt at Apodorm er jævlig bra. Men støtter meg til seroquel. Det er ikke selve pillen du blir tjukk av, men all den maten som du trykker i deg når den funker er en annen sak. Litt hangover dagen etterpå, men det går seg til med tiden.
Vis hele sitatet...
Greia med den sultfølelsen er at den er så sterk hos meg at jeg får ikke sove før jeg har spist. Dette kan gjenta seg 2-3 ganger før jeg får sove. Har også våkna får å må spise
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Greia med den sultfølelsen er at den er så sterk hos meg at jeg får ikke sove før jeg har spist. Dette kan gjenta seg 2-3 ganger før jeg får sove. Har også våkna får å må spise
Vis hele sitatet...
Er enig med deg at sultfølelsen er sterk. I starten så rana jeg alt jeg hadde av mat. Men har funnet ut at om jeg spiser i mens jeg venter på at den skal funke, så kommer ikke matlysten. Det kan være nok med en brødskive eller to. Men tett i nesa blir jeg omtrent hver kveld.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Var hos legen på fredag og fikk fiksa meg stilnoct 10 MG bare 7 stykker og melatonin 3 MG. (Aldri hatt noe resept før) synes ikke de funker super dårlig, men det blir jo tomt etter hvert så regner med å stikke tilbake om 2 uker eller noe. Men er da usikker på om jeg skal spørre om mer av samme eller om noe annet?

Personlig så synes jeg stilnox er midt på 3, tok 15 MG igår og 6MG melatonin etter en lang dag på jobb, føltes som jeg var på en båt mens jeg fyrte nattings og vugget inn til senga. Problemet mitt er at jeg våkner og tenker (åja jeg sovna?) og våkner tidligere pga kort halveringstid tror jeg.

Har prøvd Sobril,Qvetapin,Imovane som jeg sa til legen jeg ikke likte, men valium/Rivotril var noe jeg synes funket bra. (Sa det mest for å prøve meg da, men sant også)

Og bli avhengig av sove meds er noe med lite interesse, men det er betryggende og ha noe som funker bra til behov og som legen går med på og skrive ut, men vet ikke helt hva jeg leter etter
Thx
Vis hele sitatet...
Vival har ikke noe spess effekt på meg. Zopitin funker greit
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Seroquel. Ikke ruspotensiale, svært god effekt (!!), minimalt med bivirkninger, du venner deg til hangoveren og klarer å unngå det etterhvert som du lærer deg hvordan du bruker det på best mulig måte. Jeg går på 100-200mg og sover som bare faen jeg.
Vis hele sitatet...
Å skrive ut antipsykotika for søvn burde være straffbart, med mindre du er kraftig psykotisk og strengt tatt trenger dem for å ha kontakt med virkeligheten gjør det så mange ufyselige ting med kropp og sinn at det rett og slett ikke er verdt det.

Om du ikke er dum nok til å ta dem daglig og du bare vil ha noe i skapet som slår deg ut in case of emergency ville jeg kjørt imovane eller apodorm om stilnoct ikke funker bra for deg. Får selv 10mg stilnoct da, og en halv tablett er nok til å slå meg ut for kvelden
Står som vanlig bivirkning (1 av 10 ) på seroquel at brystene hos menn kan vokse, og evt laktere.
Mvh
Vær obs på at melatonin i for høye doser kan gi motsatt effekt.

Anbefaler å høre på Huberman Lab med Matthew Walker for å lære litt om søvn. Kvalitet er like viktig som kvantitet når det gjelder søvn.
Legen var ganske klar over at seroquel er for de med schizofreni, og rivotril er for de med ADHD osv så det blir neppe av siden jeg ikke sliter med sånt.

Kommet fram til jeg skal spørre om apodorm når jeg drar dit neste gang hvor lenge burde jeg vente? Blir dumt å dra tilbake etter 1 uke liksom, men kan vel ikke vente for lenge heller? Han sa kom tilbake om noen uker så regner med 2-3?
Sist endret av HallaKompis; 27. desember 2022 kl. 19:44.
Sitat av Zimzimba Vis innlegg
Vær obs på at melatonin i for høye doser kan gi motsatt effekt.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om motsatt effekt, men ja - med melatonin så er mindre = bedre. Dette har blitt godt forsket på: https://news.mit.edu/1999/melatonin-1103

Hvis jeg trenger innsovningshjelp en gang i blant, så tar jeg 0,5 mg hurtigvirkende melatonin, da kan jeg til og med sovne mens jeg blir pelmet med blålys fra PC- og telefonskjermer.

De beste sovemedisiner en kan få i Norge på resept er Imovane og Stilnoct (eller generiske analoger). Disse er designet for nettopp å lette innsovning og hindre oppvåkninger. Imovane har en halveringstid på 5 timer +/-, mens Stilnoct ligger på 3 +/- timer. Det behøves 5 halveringer for å clear ut et gitt stoff fra kroppen, så sånn sett besitter disse to legemidler perfekt farmakokinetikk for nettopp søvn.

Apodorm (nitrazepam - ja, det er en benzodiazepin) har en halveringstid på 20-30 timer, så da er du i praksis konstant på benzo. Langt fra optimalt.

Søvnkvaliteten blir ikke akkurat ideell med z-hypnotika eller benzo. I lengden vil det gi ringvirkninger. Men det er heller ikke meningen at en skal bruke disse B-preparatene daglig eller semi-daglig, kun når det virkelig er behov (noe som dessverre er ofte hos dem som sliter med søvn). Rask toleransebygging gjør også at det ikke er en bærekraftig løsning da du ender opp med enda større søvnproblemer etter jevnlig bruk av z-hypnotika eller benzo. Melatonin er det tryggeste middelet da det ikke bygger toleranse og vil dermed ikke forverre dine problemer.

Antihistaminer (Vallergan, Phenergan, Atarax m.fl.) og antipsykotika (Quetiapin/Seroquel) er noe svineri. Men hvis melatonin ikke virker tilstrekkelig, så er Quetiapin det snilleste C-prepapatet du kan få for søvn per nå. Fortsatt ikke noe jeg vil ha i meg, men jeg lider ikke av søvnproblemer selv. Er man i nød, så blir man nødt.

Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Legen var ganske klar over at seroquel er for de med schizofreni, og rivotril er for de med ADHD osv så det blir neppe av siden jeg ikke sliter med sånt.
Vis hele sitatet...
Folk med ADHD får ikke Rivotril, hvor har du det fra? Egner seg dårlig som sovemedisin også - det er en benzo som er kjent for å gjøre mange energisk (på en annen måte en stimulanter vel og merke).
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Vet ikke om motsatt effekt, men ja - med melatonin så er mindre = bedre. Dette har blitt godt forsket på: https://news.mit.edu/1999/melatonin-1103

Hvis jeg trenger innsovningshjelp en gang i blant, så tar jeg 0,5 mg hurtigvirkende melatonin, da kan jeg til og med sovne mens jeg blir pelmet med blålys fra PC- og telefonskjermer.

De beste sovemedisiner en kan få i Norge på resept er Imovane og Stilnoct (eller generiske analoger). Disse er designet for nettopp å lette innsovning og hindre oppvåkninger. Imovane har en halveringstid på 5 timer +/-, mens Stilnoct ligger på 3 +/- timer. Det behøves 5 halveringer for å clear ut et gitt stoff fra kroppen, så sånn sett besitter disse to legemidler perfekt farmakokinetikk for nettopp søvn.

Apodorm (nitrazepam - ja, det er en benzodiazepin) har en halveringstid på 20-30 timer, så da er du i praksis konstant på benzo. Langt fra optimalt.

Søvnkvaliteten blir ikke akkurat ideell med z-hypnotika eller benzo. I lengden vil det gi ringvirkninger. Men det er heller ikke meningen at en skal bruke disse B-preparatene daglig eller semi-daglig, kun når det virkelig er behov (noe som dessverre er ofte hos dem som sliter med søvn). Rask toleransebygging gjør også at det ikke er en bærekraftig løsning da du ender opp med enda større søvnproblemer etter jevnlig bruk av z-hypnotika eller benzo. Melatonin er det tryggeste middelet da det ikke bygger toleranse og vil dermed ikke forverre dine problemer.

Antihistaminer (Vallergan, Phenergan, Atarax m.fl.) og antipsykotika (Quetiapin/Seroquel) er noe svineri. Men hvis melatonin ikke virker tilstrekkelig, så er Quetiapin det snilleste C-prepapatet du kan få for søvn per nå. Fortsatt ikke noe jeg vil ha i meg, men jeg lider ikke av søvnproblemer selv. Er man i nød, så blir man nødt.



Folk med ADHD får ikke Rivotril, hvor har du det fra? Egner seg dårlig som sovemedisin også - det er en benzo som er kjent for å gjøre mange energisk (på en annen måte en stimulanter vel og merke).
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar var bare legen min som sa rivo var for adhd..
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Takk for godt svar var bare legen min som sa rivo var for adhd..
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne Remeron (mirtazapin). Den er et atypisk antidepressivum, brukes egentlig mot depresjon, men kan skrives ut off-label for søvnproblemer. Det er et C-preparat som ikke bare er søvndyssende, men som faktisk forbedrer søvnkvalitet: https://www.nature.com/articles/1300923

Den har sine bivirkninger, men det har alle legemidler og forekomsten vil variere fra person til person, så det kan hende at det vil passe bra for deg.

Hvis du er glad i rusmidler, så er det verdt å merke seg at både Remeron og Quetiapin interagerer med en god del rusmidler, for det meste vil det innebære dårlig/fraværende funk, men kan i noen sjeldne tilfelller og spesielle rusmiddel-sammenblandinger gi farlige utfall.

Z-hypnotika (Imovane og Stilnoct) og benzo vil forsåvidt også interagere med rusmidler - de kan bl.a. øke fare for overdose ved bruk av de fleste downers (opioider, alkohol og andre).
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kamelia Vis innlegg
Å skrive ut antipsykotika for søvn burde være straffbart, med mindre du er kraftig psykotisk og strengt tatt trenger dem for å ha kontakt med virkeligheten gjør det så mange ufyselige ting med kropp og sinn at det rett og slett ikke er verdt det.
Vis hele sitatet...
Som hva? Quetiapine har funka veldig bra for meg og søvnproblemene mine. Nysgjerrig på å høre hva du mener med ufyselige ting for sinn? Kropp tenker du vektøkning? Ikke alle får det men opplys meg gjerne om egne erfaringer. Var skeptisk i begynnelsen selv å bruke hodemedisiner men fått forsikret fra flere leger at lav dose for søvn ikke påvirker hjernens funksjon som høy dose for psykose gjør
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som hva? Quetiapine har funka veldig bra for meg og søvnproblemene mine. Nysgjerrig på å høre hva du mener med ufyselige ting for sinn? Kropp tenker du vektøkning? Ikke alle får det men opplys meg gjerne om egne erfaringer. Var skeptisk i begynnelsen selv å bruke hodemedisiner men fått forsikret fra flere leger at lav dose for søvn ikke påvirker hjernens funksjon som høy dose for psykose gjør
Vis hele sitatet...
Bruk over lang tid kan blant annet føre til høyere risiko for alzheimers, diabetes, ufrivilige bevegelser, bitch tits, osv...

At du ikke får bivirkninger er flott å høre, men mange andre får bivirkninger, og uansett om du merker det nå eller senere, vil langtidsbruk av slike medisiner før eller siden lede til helseplager som ikke er så kjekke.
Jeg har krangla og diskutert med leger siden 2018 , Og nå som LAR pasient får jeg heldighvis Sobril 25x3 Så jeg skal ikke virke utakknemlig, men jeg har gått på Seroquel siden 2017 og får faen meg ikke sove uten, jeg har ikke turt enda å spørre om Apodorm som fungerer 100X Ganger bedre som en hverdagsfungerende sovemed enn Seroquel. Tar jeg den kl 23 senest så kommer jeg meg opp 7-8 på morningen enn 7-8 på kvelden nå som jeg har redusert / nesten slutta med amf . Men istedenfor å sutre her bare , har noen råd for hvordan jeg kan stå på Apodorm istedenfor? Fikk nesten Vival istedenfor Sobril fordi de fungerer lengre, så 1-2 tabletter dagen med Valium fungerer bedre, men da klikka jo nesten Lar legen på fastlegen. :/ Er fortvila bare av å måtte diskutere og krangle enten til nye leger eller samme leger i snart 5 år nå :/ .
Sitat av kamelia Vis innlegg
Bruk over lang tid kan blant annet føre til høyere risiko for alzheimers, diabetes, ufrivilige bevegelser, bitch tits, osv...

At du ikke får bivirkninger er flott å høre, men mange andre får bivirkninger, og uansett om du merker det nå eller senere, vil langtidsbruk av slike medisiner før eller siden lede til helseplager som ikke er så kjekke.
Vis hele sitatet...
At seroquel/quetiapin skulle vært straffbart å skrive ut til folk med søvnproblemer fordi det er definert som «antipsykotika» blir litt absurd for folk som har peiling på farmakologi.

Mange legemidler har forskjellig bruk og effekt i forhold til dosen gitt. Acetylcystein er definert som "slimløsende" i dose på 200-600mg. I høyere doser er det leverbeskyttelse og eneste kur mot paracetamolforgiftning.

Når quetiapin gis i doser på 25-50mg til søvn har det markant annerledes effekt enn når det brukes som antipsykotika opp til 800mg+. Lav dose gir ingen eller svært lite antipsykotisk(dopaminhemmende)-virkning.

Kode

The pharmacological basis for quetiapine's distinction from other second generation antipsychotic drugs is unclear, though it has been suggested that quetiapine's comparatively lower dopamine receptor affinity and strong antihistamine activity might mean it could be regarded as more similar to sedating antihistamines in this context.
At very low doses, quetiapine acts primarily as a histamine receptor blocker (antihistamine) and α1-adrenergic blocker. When the dose is increased, quetiapine activates the adrenergic system and binds strongly to serotonin receptors and autoreceptors. At high doses, quetiapine starts blocking significant amounts of dopamine receptors. Due to the drug's sedating H1 activity, it is often prescribed at low doses for insomnia.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11132243/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11313155/

Quetiapin fungerer altså som en potent sederende antihistamin i 10-20 ganger mindre dose enn dets originale bruk som antipsykotika. Leger gir ikke ut quetiapin fordi det er antipsykotika som også er sløvende, men fordi det er det mest potente sovemiddelet som ikke er vanedannende.

Antihistaminen Zzzquil er amerikas mest populære OTC sovemiddel, og quetiapin er mye mer potent.

Dopaminhemming fra antipsykotika er objektivt elendig, jeg kan være enig der. Alle responderer forskjellig til medikamenter, alle som har hatt en negativ erfaring med sløvhet/tiltaksløshet dagen derpå aka overdosering, burde prøve å redusere dosen/4. Quetiapin er oppriktig et av de beste preparatene som finnes - trenger personlig ikke mer enn 6.25mg for å få kvalitetssøvn i nøden.

Quetiapin brukes også svært sjeldent som primært antipsykotika, da det finnes mye bedre alternativer. I 99 av 100 tilfeller jeg ser jobbende i helsevesenet er det søvnmiddel.
Sist endret av AutismusMaximus; 28. desember 2022 kl. 01:01.
Prøv Zonat(doxylaminhydrogensuccinat) 12.5-25mg
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kamelia Vis innlegg
Bruk over lang tid kan blant annet føre til høyere risiko for alzheimers, diabetes, ufrivilige bevegelser, bitch tits, osv...

At du ikke får bivirkninger er flott å høre, men mange andre får bivirkninger, og uansett om du merker det nå eller senere, vil langtidsbruk av slike medisiner før eller siden lede til helseplager som ikke er så kjekke.
Vis hele sitatet...
Står ingenting om utvikling av alzheimers og diabetes i pakningsvedlegget. Hvor har du det fra? Jeg setter pris på å bli opplyst for man kan aldri vite morgendagens senvirkning. Hvis jeg hadde vist om noe bedre for helsen som funket så hadde jeg byttet men har så langt ikke kommet over noe som funker bedre for søvn som fås på blå resept og man ikke må betale dyre dommer for
Er litt kjipt at det bare var 7 stykker i pakka jeg fikk.. tok 5 mg ista, men merker ingenting ikke rart det da siden 15mg igår. Men kan liksom ikke ta noe mer for har jo bare igjen 3. også har jeg hatt hodepine i hele dag pga tok for mye melatonin igår også så gidder ikke ta det idag heller..

Bra jeg har nattings
Sist endret av HallaKompis; 28. desember 2022 kl. 02:07.
Drit i antipsykotika og antihistaminer. Det er trosalt ikke et genuint søvnpreparat ,men du satser eller på og få en av bivirkningene som er døsighet som kommer med ubehagelig kroppslige følelser i tilegg. Du skal ha et preparat som er laget for søvn.altså insovningstabletter eller sovepiller . insovnings i Norge er stilnoct & imovane. Sovetabletter er apodorm & i ekstreme tilfeller kan du søke godkjennings fritak og få Rohypnol. Så vi har bare 2 genuine insovnings og 1 genuin sovepille i norge.
Sist endret av Sæd; 28. desember 2022 kl. 03:14.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sæd Vis innlegg
Drit i antipsykotika og antihistaminer. Det er trosalt ikke et genuint søvnpreparat ,men du satser eller på og få en av bivirkningene som er døsighet som kommer med ubehagelig kroppslige følelser i tilegg. Du skal ha et preparat som er laget for søvn.altså insovningstabletter eller sovepiller . insovnings i Norge er stilnoct & imovane. Sovetabletter er apodorm & i ekstreme tilfeller kan du søke godkjennings fritak og få Rohypnol. Så vi har bare 2 genuine insovnings og 1 genuin sovepille i norge.
Vis hele sitatet...
Dessverre bryr folk seg fint lite om det...
Antipsykotika er jo drømmemedisin for søvn og fungerer jo for absolutt alle uansett og er det beste i hele verden for å få sove.
Ifølge mange her inne og andre steder skal det sies
Ikke er det godkjent til bruk mot søvn heller, men hva har vel det å si?

Synd en bivirkning av medisin skal få folk til å tro at det er det som er selve medisinen, når det egentlig er noe man ikke ønsker at skal skje.
Mange medisiner det står i pakningsvedlegget at man blir trøtt/søvning av vil jo egentlig være akkurat det samme.
Tror faktisk det står det i vedlegget på ibux/paracet også.
Hvis bivirkningen er den ønskelige virkningen, er det da en bivirkning? Mye tullete holdninger til quetiapin her, igjen les hva den faktisk gjør på lave doser istedenfor å rable «apedop!!». Er en god grunn til at den utskrives over vanedannende skvip.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting som jeg legger merke til på omtrent alle som bruker seroquel, er at de bruker så lave doser. Jeg begynte selvfølgelig med 25mg jeg også, men jeg gikk relativt raskt opp. Nå har jeg brukt seroquel i snart 10 år, og på doser mellom 400-600mg hver kveld. Jeg merker ingenting om jeg tar mindre enn 400mg. Men jeg er ikke grøt i hjernen for det og har heller ikke bitch tits som noen nevnte her.

Halveringstiden er ca 6 timer på 600mg. Tar jeg pepper for eksempel så sover jeg maks 6 timer også. Virker som at med en gang seroquelen begynner å daffe ut at jeg våkner. Seroquel har hvertfall gjort søvnproblemet mitt større, for jeg får ikke sovet uten de, men jeg sover hvertfall mye mye bedre.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av AutismusMaximus Vis innlegg
Hvis bivirkningen er den ønskelige virkningen, er det da en bivirkning? Mye tullete holdninger til quetiapin her, igjen les hva den faktisk gjør på lave doser istedenfor å rable «apedop!!». Er en god grunn til at den utskrives over vanedannende skvip.
Vis hele sitatet...
Sier da ingenting om apedop, det er det du som drar opp.
Ja, en bivirkning er faktisk en bivirkning selv når DU får ønsket virkning.
Det er ikke ment til det, laget for det eller godkjent for det, så det er det samme hva du prøver å si, det er fortsatt en bivirkning og ikke sovemedisin.

Å bli søvnig/døsig av medisiner er en ganske så normal bivirkning på så og si alle medisiner, det betyr ikke at det er det medisinen skal gjøre og bivirkninger er faktisk uønsket fra ett medisinsk ståsted, så det er nå du som har tullete holdninger og tror quetiapin er guds gave til søvnløshet.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Sæd Vis innlegg
Melatonin på resept er ren svindel da det er reseptfrit.på resept betaler du 5 ganger mer en og kjøpe på helsekosten.. apodorm er desidert den beste sovemedisinen.
Vis hele sitatet...
Koster 625kr for 100stk 5mg fra resept. Ironisk nok koster alle styrkene med 100 pakkingene 625kr uansett styrke fra resept. Men kjøper du 5mg uten resept koster den 149kr for 10 stykker. Som er 1500kr for 100stk.
Sist endret av hasjkake; 28. desember 2022 kl. 16:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Store doser får meg noen ganger til å våkne ufrivillig, grunnet mareritt, høy puls og ptsd.
@HallaKompis

Du burde prøve å ta foreskrevet dose melatonin som pakningsvedlegget sier. Samme med stilnocten.

Du skal ikke ta den sittende foran datamaskinen til du "kjenner" det. Du skal legge deg i et mørkt og kjølig rom med øyne lukket. Ikke noe mobiltelefon osv.

Virker litt som at du jakter rus og ikke god søvn. God søvn er vanskelig. Har du tatt en sjekk av dine andre vaner som påvirker søvn?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flere som har opplevd skjelvinger ved bruk av zopitin? Begynt å få ufrivillig hoderisting og skjelving generelt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere som har opplevd skjelvinger ved bruk av zopitin? Begynt å få ufrivillig hoderisting og skjelving generelt.
Vis hele sitatet...
Ja, skjønte ikke hvor det kom fra. Gjorde meg også kvalm.
Sitat av Grubleguri Vis innlegg
Ja, skjønte ikke hvor det kom fra. Gjorde meg også kvalm.
Vis hele sitatet...
Så ikke at dette var en gammel post når jeg svarte hen andre, men kanskje du kjenner deg igjen i noe?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere som har opplevd skjelvinger ved bruk av zopitin? Begynt å få ufrivillig hoderisting og skjelving generelt.
Vis hele sitatet...
Går det 5-7 timer(minst) etter inntak før dette skjer?

Zopiclone gir omtrent de samme abstinensene som det man får av benzodiazepiner, og da er ufrivillige hoderistinger og skjelvinger svært normalt, så jeg tenker umiddelbart at det kan være snakk om abstinenser, iallfall hvis du har brukt dette en stund nå, eller hvis du har brukt lignende ting tidligere(kindling).

På grunn av at Zopitin/zopiclone har svært kort halveringstid så er det er fullt mulig at noen vil begynne å oppleve slike symptomer kort tid etter siste inntak. Hvis dette er tilfellet så kan det være fornuftig å skifte til for eksempel Apodorm/Nitrazepam som har mye lengre halveringstid.
(Det er selvsagt best å ikke bruke noe, men det får være ditt valg)

Noen er mer sensitive i forhold til avhengighet og abstinenser, spesielt ved tidligere bruk/misbruk av andre GABA-stoffer(alkohol, z-hypnotika, benzo), det kan føre til noe som kalles «kindling effect». Med andre ord så kan det føre til at noen blir mer utsatt for abstinenser på grunn av tidligere bruk.
kindling effect
Sist endret av DrDeath; 15. mai 2023 kl. 14:36.
Folie à deux
Sitat av Sæd Vis innlegg
Apodorm er benzo ,eneste benzo i norge som blir skrevet ut for søvn. Nitrazepam.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer og få vet dette. Hvis du skal ha en ekte sovepille så er nitrazepam det eneste vi nå har registrert.

Spør du legen om å gå en "sovepille" så går du bare et antihistamin eller antihistamin-basert antipsykotika eller depressiva. Ingen av dem har indikasjon på søvn. Zolpidem og zopiklon følger som svært gode valg, alle tilhører B-preparat og kan være styrete å få utskrevet.

Evt bestill flunitrazepam.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dette stemmer og få vet dette. Hvis du skal ha en ekte sovepille så er nitrazepam det eneste vi nå har registrert.

Spør du legen om å gå en "sovepille" så går du bare et antihistamin eller antihistamin-basert antipsykotika eller depressiva. Ingen av dem har indikasjon på søvn. Zolpidem og zopiklon følger som svært gode valg, alle tilhører B-preparat og kan være styrete å få utskrevet.

Evt bestill flunitrazepam.
Vis hele sitatet...
Styrete å få utskrevet er å si det pent




Med mindre noen nettopp har fått hele foten revet av, og/eller har en kreftdiagnose så benytter legene seg hovedsakelig av «C-preparater».
Jeg er lei av denne umenneskelige praksisen, og spesielt at den blir gjort under dekke av at det er dette som er «best for folk» når den egentlige grunnen er at norske leger mister forskrivningsretten så snart de begynner å behandle folk med hjelp av hele felleskatalogen, så den eneste dette er «best for» er legen selv. Her må det komme en endring som slutter å kastrere legene.

Dette hysteriet rundt A og B-preparatene har gjort mange folk til overvektige zombier som ikke fungerer.
Det snodigste av alt er jo at abstinensene fra disse C-preparatene ofte er minst like alvorlige som fra andre medisiner, i mange tilfeller verre også. For ikke å snakke om at man nærmest kan gjette hvilke folk som står på slike medisiner bare fra utseende deres siden så mange blåser opp i fjeset, og kroppene deres får snodige proporsjoner.

Alt dette skyldes helt enkelt en krig mot eufori. Helt forkastelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere som har opplevd skjelvinger ved bruk av zopitin? Begynt å få ufrivillig hoderisting og skjelving generelt.
Vis hele sitatet...
Har brukt det over 1-2 år uten å ha opplevd det du beskriver eller spess abstinenser som er verdt å nevne. Kan det være noe annet?
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Var hos legen på fredag og fikk fiksa meg stilnoct 10 MG bare 7 stykker og melatonin 3 MG. (Aldri hatt noe resept før) synes ikke de funker super dårlig, men det blir jo tomt etter hvert så regner med å stikke tilbake om 2 uker eller noe. Men er da usikker på om jeg skal spørre om mer av samme eller om noe annet?

Personlig så synes jeg stilnox er midt på 3, tok 15 MG igår og 6MG melatonin etter en lang dag på jobb, føltes som jeg var på en båt mens jeg fyrte nattings og vugget inn til senga. Problemet mitt er at jeg våkner og tenker (åja jeg sovna?) og våkner tidligere pga kort halveringstid tror jeg.

Har prøvd Sobril,Qvetapin,Imovane som jeg sa til legen jeg ikke likte, men valium/Rivotril var noe jeg synes funket bra. (Sa det mest for å prøve meg da, men sant også)

Og bli avhengig av sove meds er noe med lite interesse, men det er betryggende og ha noe som funker bra til behov og som legen går med på og skrive ut, men vet ikke helt hva jeg leter etter
Thx
Vis hele sitatet...
Farlig vei å gå og farlig tankesett. Tro meg jeg vet. Jeg har lett etter kjemiske løsninger på alt i mange år. Man må ta tak i sakens kjerne på et eller annet tidspunkt. Å ikke få sove suger trolleballer, og jeg har hatt sånne problemer hele livet.

Står nå på quetiapin 50mg og 10-15 mg valium om dagen og 5 mg melatonin, samt ZMA. Og buprenorfin 16mg og aduvanze 70mg.

Før ting gikk til helvete for meg så sov jeg jo ikke noe bedre enn nå, så det har blitt bedre. Men jeg er fullstendig avhengig av quetiapinen spesielt.

Nå kan det hende jeg har legemiddelindusert hepatitt. Levern min har tatt en del juling med tanke på never med piller. Men jeg har ikke drukket på årevis, og tar aldri Paracet.

Akkurat snudd livet og landa i en god jobb og en fremtid er aktuelt nå. 3 dager klarte jeg før jeg ble akutt syk. Ender vel med leversvikt og natta for min del.

Litt morsomt fordi jeg pleide å spøke med leger og psykolog om at ting gikk for bra for meg og nå må noe smelle snart. Jeg synes jeg fortjener litt godvilje fra fru fortuna.

Fuck Bjørnland, Meh(e)l og den eksjeponelt ubrukelige spesialenheten. Fjompenisser
Sist endret av NodSquad; 15. mai 2023 kl. 16:41.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Så ikke at dette var en gammel post når jeg svarte hen andre, men kanskje du kjenner deg igjen i noe?



Går det 5-7 timer(minst) etter inntak før dette skjer?

Zopiclone gir omtrent de samme abstinensene som det man får av benzodiazepiner, og da er ufrivillige hoderistinger og skjelvinger svært normalt, så jeg tenker umiddelbart at det kan være snakk om abstinenser, iallfall hvis du har brukt dette en stund nå, eller hvis du har brukt lignende ting tidligere(kindling).

På grunn av at Zopitin/zopiclone har svært kort halveringstid så er det er fullt mulig at noen vil begynne å oppleve slike symptomer kort tid etter siste inntak. Hvis dette er tilfellet så kan det være fornuftig å skifte til for eksempel Apodorm/Nitrazepam som har mye lengre halveringstid.
(Det er selvsagt best å ikke bruke noe, men det får være ditt valg)

Noen er mer sensitive i forhold til avhengighet og abstinenser, spesielt ved tidligere bruk/misbruk av andre GABA-stoffer(alkohol, z-hypnotika, benzo), det kan føre til noe som kalles «kindling effect». Med andre ord så kan det føre til at noen blir mer utsatt for abstinenser på grunn av tidligere bruk.
kindling effect
Vis hele sitatet...
Kan stemme ganske godt at det var abstinenser som var årsaken for de forvant etter jeg byttet men nå dukket de opp igjen. Ristet alltid mot høyre side og samme i hendene og stemmen begynte å hakke å nesten stamme på det værste.
Jeg skal ta blodprøver/urinprøver veldig snart, og skal spørre om valium samtidig. Klarer ikke innsovningstabletter jeg altså, blir så kvalm.

Dritt lei hasj, men må ha den for spenningene i kroppen min. Håper legen hører på meg, skal si at jeg vil bare ha det for en liten periode. Fram til jeg skal på møte med overlege på dps, som jeg håper skal gjøre det litt mer okey.
Noen tips til å overtale lege? Har ikke tenkt til å misbruke, men har ikke hatt det på resept før heller, bare prøvd av en kompis. Synes det funket best så.
Sist endret av HallaKompis; 16. mai 2023 kl. 00:31.
Folie à deux
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Styrete å få utskrevet er å si det pent




Med mindre noen nettopp har fått hele foten revet av, og/eller har en kreftdiagnose så benytter legene seg hovedsakelig av «C-preparater».
Jeg er lei av denne umenneskelige praksisen, og spesielt at den blir gjort under dekke av at det er dette som er «best for folk» når den egentlige grunnen er at norske leger mister forskrivningsretten så snart de begynner å behandle folk med hjelp av hele felleskatalogen, så den eneste dette er «best for» er legen selv. Her må det komme en endring som slutter å kastrere legene.

Dette hysteriet rundt A og B-preparatene har gjort mange folk til overvektige zombier som ikke fungerer.
Det snodigste av alt er jo at abstinensene fra disse C-preparatene ofte er minst like alvorlige som fra andre medisiner, i mange tilfeller verre også. For ikke å snakke om at man nærmest kan gjette hvilke folk som står på slike medisiner bare fra utseende deres siden så mange blåser opp i fjeset, og kroppene deres får snodige proporsjoner.

Alt dette skyldes helt enkelt en krig mot eufori. Helt forkastelig.
Vis hele sitatet...
Dette var et godt svar og jeg kan ikke si annet enn at jeg er fullstendig enig i det du skriver. B-preparater blir holdt igjen i en alt for stor grad, jeg kjenner så mange som virkelig hadde fått et bedre liv av å bruke disse medikamentene.

Selv har jeg en svært god lege jeg heldigvis kan være ærlig med, og har glemt den luksusen at jeg selv kan velge hva jeg vil ha utskrevet av både A og B-preparater. Jeg har et ganske høyt forbruk av disse og tar jevnlig pauser. Har vel gått sånn i en 11-12 år nå tror jeg og har holdt meg til samme doser siden den gang.

Det går fint an å stå på ting som valium eller Imovane i en veldig lang periode, og jeg vil si at du undervurderer situasjonen med "hysteri" det er heller helt insane strengt
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Jeg skal ta blodprøver/urinprøver veldig snart, og skal spørre om valium samtidig. Klarer ikke innsovningstabletter jeg altså, blir så kvalm.

Dritt lei hasj, men må ha den for spenningene i kroppen min. Håper legen hører på meg, skal si at jeg vil bare ha det for en liten periode. Fram til jeg skal på møte med overlege på dps, som jeg håper skal gjøre det litt mer okey.
Noen tips til å overtale lege? Har ikke tenkt til å misbruke, men har ikke hatt det på resept før heller, bare prøvd av en kompis. Synes det funket best så.
Vis hele sitatet...
Hvis du kun skal ha det for søvn og ikke misbruke så ville jeg ikke valgt valium pga den lange halveringstiden. Vurderer selv og spørre om sobril neste gang får det er litt slitsomt å være sløv dagen derpå. Sobril er svakere men går an å bare ta flere tenker jeg. Tror ikke du får prøve valium før sobril heller egentlig. Ikke så vanlig å hoppe rett på valium har jeg inntrykk av selv om jeg fikk det.
Sist endret av NokErNok; 16. mai 2023 kl. 09:55.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Greia med den sultfølelsen er at den er så sterk hos meg at jeg får ikke sove før jeg har spist. Dette kan gjenta seg 2-3 ganger før jeg får sove. Har også våkna får å må spise
Vis hele sitatet...
Kan det være noe for meg som sliter med søvn pga adhd og medisiner? Er i kalori underskudd pga mangel på sultfølelse og fordi det er kjedelig å lage mat

Våkner man uthvilt?