Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1818
Noen som har peiling? Det er en plante, på samme måte som Tongkat Ali. Ingen anabolt med dem. Hvorfor i alle dager er det på dopinglisten? Fullt lov i Sverige.

Noen som vet noe om det?
Det er en plante? Hæ?
Ecdysterone er ikke en plante, men det finnes blant annet i flere planter.
Nå kjenner jeg ikke til dette selv, men etter to kjappe søk så ser det ut til at du kan få kjøpt det i form av for eksempel spinat ekstrakt

Ecdysterone is the main compound in spinach extract. It is a phytosteroid — that is, a steroid that occurs naturally in plants and belongs to a class called phytosterols, which are “structurally similar to cholesterol.”
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Ecdysterone er ikke en plante, men det finnes blant annet i flere planter.
Nå kjenner jeg ikke til dette selv, men etter to kjappe søk så ser det ut til at du kan få kjøpt det i form av for eksempel spinat ekstrakt

Ecdysterone is the main compound in spinach extract. It is a phytosteroid — that is, a steroid that occurs naturally in plants and belongs to a class called phytosterols, which are “structurally similar to cholesterol.”
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke noe anabolt i det hele tatt, er trossalt et "naturlig" produkt. Hvorfor er det da ulovlig og importere?
"Anabolsk" referer svjv til funksjon, ikke opphav. Og dopinglista er full av naturlige stoffer. Så svaret blir: Fordi det er sånn.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
"Anabolsk" referer svjv til funksjon, ikke opphav. Og dopinglista er full av naturlige stoffer. Så svaret blir: Fordi det er sånn.
Vis hele sitatet...
Hmm, så Ecdysterone er et mildt anabolisk middel?
Sitat av Kokosnøtt Vis innlegg
Hmm, så Ecdysterone er et mildt anabolisk middel?
Vis hele sitatet...
Det har ingen bevist anabolsk effekt på mennesker såvidt meg bekjent utifra studier.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Det har ingen bevist anabolsk effekt på mennesker såvidt meg bekjent utifra studier.
Vis hele sitatet...
Rart at de har banna det her da. Det gjør jo ingenting negativt med kroppen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kokosnøtt Vis innlegg
Rart at de har banna det her da. Det gjør jo ingenting negativt med kroppen.
Vis hele sitatet...
Å, hvilket belegg har du for å si at det ikke gjør noe negativt med kroppen? Stoffet er relativt utestet, det er ingen langtidsstudier foretatt på en brukbar gruppe mennesker.

Det er en studie jeg kom over, gjort mer fra posisjonen til organisert idrett. Der de mener de har belegg til å kalle det et prestasjonsfremmende middel og anbefaler at det legges til dopinglisten.

Er du en forsker av noe slag? biokjemiker? Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan du kan stå her å påstå det er harmløst.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Svarer på en litt gammel tråd, men: På Ung.no, som er en offentlig informasjonskanal, ligger det noen påstander om at ecdysterone er et produkt som er ulovlig å kjøpe eller importere til Norge. Det er imidlertid feilinformasjon.

Legemiddelverket regner ikke ecdysterone som et legemiddel. Du kan importere dette til privat bruk (dvs. ikke til produksjon eller videresalg). Det kan fortsatt hende at noen tollere vil stoppe produktet, men da kan du sende en epost til legemiddelverket, og de vil deretter be dem slippe det.

WADA har satt ecdysterone på en egen overvåkingsliste. Stoffene på denne listen er -ikke- på dopinglisten, men WADA ønsker å følge med på bruk av de angitte stoffene for å se om det kan utkrystallisere seg et mønster for misbruk innen idretten. Det står for øvrig mange andre stoffer på denne overvåkingslisten.