Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1248
Hei,

Er det noen flinke folk her som klarer å se om dette er svart muggsopp?
Dette er rett over dusjen, jeg står her hver morgen og puster inn damp - så håper dette er en ufarlig muggsopp.

https://imgur.com/a/a9zFR3x
Bilder med og uten blitz.

Hvis noen har gode tips til hvordan jeg får fjernet dette, så setter jeg veldig stor pris på det.
Vanskelig å si, men jeg ville gjort det som lar seg gjøre så fort som overhode mulig. Er vanskelig å unngå at soppen sprer seg, hvis det har vokst så mye allerede så er det vel egt garantert til å spre seg videre, spesielt mtp damp og fukt.

Les her: https://www.lhl.no/lhl-astma-og-alle...ge-muggsoppen/

Jeg ville ihvertfall sprayet noe klorrens og prøvd å høvle vekk det der. Ser ufyselig ut. Sporene regner vel ned i fritt fall...
Hvis det jeg sier er helt feil eller skaper mer problemer enn det løser ver så snill å poengter det ut, hvem enn andre som leser.

Jeg foreslo forresten høvling spesifikt istedenfor skrubbvask, da du da kommer til å smusse ut og spre muggsoppen i tynt lag langs hele taket, som i værste fall kommer til å gjøre vekste enda verre. jeg ville prøvd å holdt en bøtte under muggsoppen mens du prøver å fjerne den, hvis du kan. Så lenge det er fuktet litt (klorspray) så unngår du også at småflak blåser i uønskede retninger.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 14. desember 2022 kl. 18:48.
Ikke at jeg har så mye kilder på det, men gamlingene på anleggsplassen sa at svartmugg på treverk alltid er «farlig». Spesielt hvis det var blåmugg som hadde blitt svart.

Er 90% sikker på at det er mugg, uansett hva det greiene i taket er har det ingen ting der å gjøre.

Enig med Krølle, klorin blanda 50/50 med vann på ei sprayflaske eller klorspray tar knekken på det meste, å la det trekke 10-15min er nok.

Jeg kjenner farlig mugg i halsen ved eksponering, det kribler eller klør i luftrøret ned til bronkiene typ.
Trådstarter
6 3
Takk for svar til begge. Dette er nesten flaut å skrive, men muggen har jeg latt utvikle seg over kanskje 6 måneder eller mer. Burde nok i det minste ha varslet utleier, men jo mer tid det går jo vanskeligere blir det å bortforklare uaktsomheten min.

Har tidligere sprayet med klorspray som dere nevner, og forsøkt å vaske/gni med fuktig svamp. Dette medførte stort sett at jeg bare gnidde det utover, også har det spredd seg mer i ettertid. Skal forsøke tipset med høvling!

Merker forsåvidt ingen kraftige symptomer, enda..
Dette er mugg som kommer fra for høy luftfuktighet, har du vifte i tak eller vegg på badet ? hvis du har, suger vifta for dårlig

som trekker ut damp, og som du nevner selv så har dette utviklet seg selv, ta å vask bort med klor med en gang.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Dette er mugg som kommer fra for høy luftfuktighet, har du vifte i tak eller vegg på badet ? hvis du har, suger vifta for dårlig
Vis hele sitatet...
Vifte eller avtrekk er avhengig av ventilasjon. Ofte er det en ventil eller glippe under døra eller at bare ikke er en dørterskel.

Dette er viktig, det kommer bare tilbake hvis du vasker det bort uten å gjøre noe med årsaken som nesten garantert er dårlig ventilasjon.
Du bør også si ifra til huseier, som regel så skjønner folk at ting kan bli av glemt/tror ikke det er så alvorlig osv. Di fleste vil bare hindre at skaden blir større og ta vare på eiendom. Ring å si at du har prøvd enkle midler slik som klor spray, vasking osv men at det bare ser ut til å bli verre. Kanskje få fikset ventilasjon på badet vist det er det som forårsaker problemet med mugg/sopp pga for høy fuktighet. ⁸
Trådstarter
6 3
Tusen takk for alle gode tips. Er et avtrekk på badet, men om det faktisk trekker er jeg ikke sikker på. Pleier å la baderomsdøren stå åpen i tillegg, spesielt etter dusj.

Får ta kontakt med huseier og høre hva han har å si. Dersom det bare sprer seg videre til tross for at jeg vasker og fikser ventilasjon, så er jeg redd det må utbedres profesjonelt. Har sendt en forespørsel til et firma som driver med dette, i håp om å få en estimert kostnad for jobben.
Sitat av bOOmbom Vis innlegg
Tusen takk for alle gode tips. Er et avtrekk på badet, men om det faktisk trekker er jeg ikke sikker på. Pleier å la baderomsdøren stå åpen i tillegg, spesielt etter dusj.

Får ta kontakt med huseier og høre hva han har å si. Dersom det bare sprer seg videre til tross for at jeg vasker og fikser ventilasjon, så er jeg redd det må utbedres profesjonelt. Har sendt en forespørsel til et firma som driver med dette, i håp om å få en estimert kostnad for jobben.
Vis hele sitatet...
Sett kjøkkenvifta på maks, trolig kommer du til å høre det i anlegget
Sitat av bOOmbom Vis innlegg
Tusen takk for alle gode tips. Er et avtrekk på badet, men om det faktisk trekker er jeg ikke sikker på. Pleier å la baderomsdøren stå åpen i tillegg, spesielt etter dusj.

Får ta kontakt med huseier og høre hva han har å si. Dersom det bare sprer seg videre til tross for at jeg vasker og fikser ventilasjon, så er jeg redd det må utbedres profesjonelt. Har sendt en forespørsel til et firma som driver med dette, i håp om å få en estimert kostnad for jobben.
Vis hele sitatet...
For å sjekke om den suger bra nok når du har den på maks. Hold et A4 papir opptil, og den skal klare å holde papiret fast.