Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1154
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har lenge tenkt på å utvide livet mitt og bearbeide traumer med Psilocybin. Jeg har traumer fra barndommen min da jeg ble mobbet hele grunnskolen og på fritiden var foreldrene mine veldig fæle mot meg. Jeg har ikke snakket med foreldrene mine på 5 år og alle i familien har kuttet kontakt med meg siden jeg brøyt den med foreldrene mine. Jeg sliter fortsatt med depresjon og angst og vil se hva flein kan gjøre med meg, men jeg er redd for å tilgi foreldrene mine og ønske å ha kontakt med dem igjen, er det reelt?

Hilsen mann 27
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har lenge tenkt på å utvide livet mitt og bearbeide traumer med Psilocybin. Jeg har traumer fra barndommen min da jeg ble mobbet hele grunnskolen og på fritiden var foreldrene mine veldig fæle mot meg. Jeg har ikke snakket med foreldrene mine på 5 år og alle i familien har kuttet kontakt med meg siden jeg brøyt den med foreldrene mine. Jeg sliter fortsatt med depresjon og angst og vil se hva flein kan gjøre med meg, men jeg er redd for å tilgi foreldrene mine og ønske å ha kontakt med dem igjen, er det reelt?

Hilsen mann 27
Vis hele sitatet...
Mulig det kan virke der å da men ikke i lengden om du ikke tar tak i problemet. Ønsker du kontakt må du være ærlig med seg selv å kjenne på selv, men da må man også legge fortiden bak seg.
Du sliter med agnst og depresjon ja. Har du diagnose(r) ?
Man kan få problemer belyst med psykedelika, men substansene tråkker opp løyper du må gå selv.

Videre bør man generellt ha det bra med seg selv når man skal trippe. Det sier du jo at du ikke har. Generell terapautisk bruk skal helst skje under oppsyn av fagfolk, og det er de jo bare såvidt i gang med; ikke lett å booke vil jeg tro. Det kan gå greit på egen hånd, men du tar en risiko for å gjøre ting verre. Det kan avhenge av grad av depresjon/angst også, du nevnte jo ikke evnt. diagnoser du måtte ha.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av [protus] Vis innlegg
Du sliter med agnst og depresjon ja. Har du diagnose(r) ?
Man kan få problemer belyst med psykedelika, men substansene tråkker opp løyper du må gå selv.

Videre bør man generellt ha det bra med seg selv når man skal trippe. Det sier du jo at du ikke har. Generell terapautisk bruk skal helst skje under oppsyn av fagfolk, og det er de jo bare såvidt i gang med; ikke lett å booke vil jeg tro. Det kan gå greit på egen hånd, men du tar en risiko for å gjøre ting verre. Det kan avhenge av grad av depresjon/angst også, du nevnte jo ikke evnt. diagnoser du måtte ha.
Vis hele sitatet...

Må rette litt, har vært veldig deprimert og suicidal, men ikke lengre. De mørke stundene jeg har er bare flash backs fra den vanskelige tiden. Jeg er i full jobb og står på beina. Jeg er diagnosert med sosial angst, den ville jeg gjerne løsnet litt oppi, men har ikke et stort behov for å være sosial, vil bare funke litt bedre sosialt på jobb og sånt.

Har ikke noen mennesker i livet annet enn samboeren og henne har ikke erfaring med psykedelika. Trippsitter hadde vært fint, men det har jeg rett og slett ikke.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv hatt veldig gode resultater med flein. Men jeg har også hatt muligheten til å ta det i godt selskap. Noe som kommer din vei etterhvert om du ønsker det.

Anywho, les deg opp på microdosing du
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Det er leit å høre at du har hatt en tung barndom med mobbing og ufyselige foreldre.

Man skal være svært forsiktig med selvmedisinering med rusmidler - herunder også psykedelika - og det er ikke noe jeg vil anbefale at du begir deg ut på.

Dersom du allikevel ønsker å utforske dette bør du gå sakte frem, og i forkant forsøke å sette deg så nøye inn i temaet som mulig.

Fleinsopp er ikke fysisk farlig for kroppen i de fleste tilfeller, men kan være den utløsende årsaken til psykoser ved latente sinnslidelser. Har du eller andre i familien f.eks. diagnosen schitzofreni skal du ikke innta psykedeliske stoffer.

Utover dette er de nærliggende farene at du får panikkangst og i denne situasjonen hensetter deg i en farlig situasjon eller opplever noe så skremmende at du pådrar deg PTSD. Sannsynligheten for at dette skjer er relativt liten, og kan mitigeres ytterligere ved å ta hensyn til etablerte prinsipper knyttet til riktig set og setting.

Et godt utgangspunkt for dette er å se til hvordan psilocybin administreres i forskningssammenheng. Du kan få et lite innblikk i dette i dokumentar-episoden "psyilocybin" fra serien "Psykedelisk rennesanse" som er tilgjengelig på Netflix (anbefales på det sterkeste).

Du kan også ta en titt på de relevante delene i e-boken Spiss fleinsopp - Introduksjon & brukerveiledning som omhandler dette (bl.a. s. 37). Der finner du også en lenke til [universitetet] Yale Manual for Psilocybin-Assisted Therapy of Depression som kan være interessant og relevant lesning for deg i din situasjon. Vil også anbefale deg å lytte til de tre øverste podcastene lenket i Vedlegg 8 (s. 93).

Ref. spørsmålet ditt om du kan ende opp med å tilgi foreldrene dine etter en slik tripp; det er selvfølgelig mulig men kanskje ikke så sannsynlig? En av psilocybins effekter er at man kan få et annet perspektiv på saker, og kanskje du innser at de prøvde så godt de kunne under de forutsetningene de hadde, at de egentlig ønsket deg alt godt, men de ikke hadde evnene til å gi deg hva du trengte etc... Disse to sistnevnte utsagnene er (selvfølgelig) bare eksempler og ikke nødvendigvis relevante i din situasjon.

Angående mikrodosering som er nevnt tidligere i tråden så vil jeg nevne at effekten av dette er høyst disputert. Det finnes enkeltstudier som tilsier at det har en positiv effekt, men andre dobbeltblinde studier (og nyere metastudier) indikerer at det primært er placeboeffekt man ser. Fremtrende forskere på temaet har også fremlagt (og støtter) hypoteser om at det er den subjektive opplevelsen som oppstår under trippen som kan utløse de (påståtte) positive effektene, og at mikrodosering derfor ikke vil ha effekt siden disse dosene per definisjon er sub-kognitve.

Uansett; lykke til videre. Jeg ønsker deg alt godt, og håper at du finner en god måte å håndtere ettervirkningene av den kjipe oppveksten på.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har det ikke sånn superbra k hverdagen og vil få litt action i livet mitt ved å ta golden teacher men er helt rådvill og skjønner ikke helt hvordan dosering fungerer

13 år gutt 52 kilo 165 høyde (ca)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det ikke sånn superbra k hverdagen og vil få litt action i livet mitt ved å ta golden teacher men er helt rådvill og skjønner ikke helt hvordan dosering fungerer

13 år gutt 52 kilo 165 høyde (ca)
Vis hele sitatet...
Dude, 13år er ikke tiden å begynne å eksperimentere med psykedeliske stoffer.

Legg det fra deg for nå, du har hele livet på å utforske ting.
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det ikke sånn superbra k hverdagen og vil få litt action i livet mitt ved å ta golden teacher men er helt rådvill og skjønner ikke helt hvordan dosering fungerer

13 år gutt 52 kilo 165 høyde (ca)
Vis hele sitatet...
Som nevnt i tråden allerede er du alt for ung til å begynne med rusmidler, og du bør heller søke såkalt "action i livet" på andre arenaer.

Det er mange årsaker til dette, men de viktigste er kanskje:
  • Hjernen din er fremdeles under utvikling, og denne utviklingen kan forstyrres/ødelegges av rusmidler.
  • De sosiale konsekvensene av rusbruk kan være svært store og mer omfattende enn du kan tenke deg.

Sistnevnte kan gi utslag i for eksempel at du blir utstøtt og uglesett av venner og andre på skolen som ikke ønsker å ha noe med rus å gjøre, foreldrene til andre barn kan nekte disse å være sammen med deg, du kan bli tvunget inn i såkalte "ruskontrakter" med skole/politi. I tillegg er det potensiale for at du gjør ting under påvårkning av rus som du vil oppleve er flaut og som du skammer deg over i ettertid, noe som igjen kan gjøre ting vanskelig sosialt på skolen etc.

Forholdet ditt til foreldrene dine vil også ta skade av dette, og du vil sannsynligvis oppleve å få mye(!) mindre frihet i årene som kommer enn hva du ellers ville gjort. Når andre barn får lov til å gå ut i helgene og komme sent hjem må du kanskje bli hjemme, eller bli hentet kjempetidlig fordi foreldrene dine mistenker at du vil ruse deg om kvelden/natten.

Rus på politiets rulleblad og pasientjournal er også noe virkelig herk og det vil følge deg resten av livet. Det kan føre til at du ikke får smertestillende medisiner når du trenger det, eller at du får utsettelse på sertifikatet slik at du ikke kan ta dette når du blir 18.

Psilocybin (virkestoffet i fleinsopp) er forøvrig ikke et "party-dop", og actionen det gir deg er nok ikke hva du forventer. Mange som tar det opplever kraftig angst og redsel, og det er en god grunn til at "avhengighetspotensialet" er såpass lavt (det kan være direkte ubehagelig).

Rusopplysningen har for øvrig en del relevant informasjon om fleinsopp. Merk at de også fraråder alle under 20 år å ruse seg.

Dersom du allikevel velger å ekspeimentere med fleinsopp (ingen her kan jo fysisk stoppe deg) er det viktig å være klar over følgende:
  • Det er ekstremt viktig å starte med en liten dose (0.5g) og IKKE TA MER underveis.
  • Man kan alltids prøve mer neste gang, men man kan aldri ta mindre enn man allerede har gjort.
  • Fleinsopp er ikke et "party-dop". Det må inntas i en trygg situasjon sammen med folk man stoler 100 % på.
  • Liten dose 0.5g.
  • Medium dose 1.0g.
  • Stor dose 2g.
  • Spiss fleinsopp er ca 1.5 ganger så sterk som "kjøpefleinsopp".
  • Det bør alltid være en edru "trippsitter" tilstede som kan ivareta sikkerheten eller hjelpe til om noen opplever noe skremmende elle har det vanskelig.
  • Om man plukker Spiss fleinsopp må man være klar over at det finnes forvekslingsarter som er så farlige at man kan dø av å spise en enkelt sopp. Innta derfor aldri sopp man ikke er 100 % sikker på er riktig type (at en sopp har en spiss hatt betyr ikke at det er Spiss fleinsopp!).

Min (sterke) anbefaling er å legge rusen bort inntil du er eldre.