Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3532
Hei!

Har kjøpt meg en PCI-E wifi adaptert for å få trådløs nett på den stasjonære. Men får den ikke til å bli gjenkjent av pcen. Altså den kommer ikke opp på ''Device Manager''. Ser at jeg har 3 tilkoblinger til PCIE på hovedkortet (x470 F-Gaming). men de to andre kommer jeg ikke til pga skjermkort. Hva kan jeg gjøre for å få adapteren til å virke på PCIE kontakt nr 3?

Takker for svar på forhånd.
har du prøvd å flytte skjermkort ned og sette wifi på port nr1?
TheBook's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
har du prøvd å flytte skjermkort ned og sette wifi på port nr1?
Vis hele sitatet...
Hadde håpet på at det fantes en mulighet til å prøve kjøre det fra nr 3 :P
Sitat av TheBook Vis innlegg
Hadde håpet på at det fantes en mulighet til å prøve kjøre det fra nr 3 :P
Vis hele sitatet...
Det er mye mulig at det gjør det, men første å enkleste er jo å teste en annen port..
▼ ... over en uke senere ... ▼
TheBook's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er mye mulig at det gjør det, men første å enkleste er jo å teste en annen port..
Vis hele sitatet...

Etter mye testing og bytting av slot, så fungerer den fortsatt ikke. Tror det ender med å få levert den tilbake, får bare holde meg til kabel!
Gjør som meg og kjøp denne:

https://www.ebay.com/itm/Dual-Band-6...sAAOSwylRbNgWr

Jeg har hatt denne i over 2 år, og funker fjell enda!!

Før dette hadde jeg en annen trådløs usb wifi som kun støttet 2.4ghz, men opplevde mye lagging(så mye at jeg ble helt blå i hodet)

Etter at jeg kjøpte denne jeg listet nettopp, så har jeg hatt muligheten til å koble meg til 5ghz trådløse nettet(som jeg regner med du også har mulighet til å koble til), og aldri hatt problemer siden den tid!
Sist endret av cplpro; 5. juli 2018 kl. 11:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
Gjør som meg og kjøp denne:
Vis hele sitatet...
Nei. Og ikkje høyr på folk som har kjøpt Produkt X og er happy. For folk prøver ikkje meir enn akkurat nok til at dei er happy. Profesjonelle som jobber med nettverk, og har kunnskap om temaet, les seg derimot gjerne opp på teknologien, og grokker korleis den fungerer, og kan ta informerte val som ikkje baserer seg på å prøve seg fram.

For det første: du vil ha ekstern antenne. Alltid. Antenneplassering har mykje å sei, og større antenne er nesten alltid betre. Det koster ein tier meir, og tar litt større plass. Det er irrelevant på stasjonære PCer, stortsett.

Eg gjekk frå 5Mb/s til 100Mb/s på ein 802.11AC-pinne ved å montere ekstern antenne.

For det andre: du vil ha USB3. USB2 støtter 480Mb/s, som er mindre enn det wifi i dag kan levere. I tillegg er det som kjent delt buss, så i praksis vil USB2 kunne vere bottleneck i dagens WiFi-verden.

For det tredje: Den der er 1x1 (max speed 433Mb/s), som vil sei at den støtter ein datastraum. Så godt som alt av rutere og accesspoint i dag støtter 2x2 eller 3x3. 3x3 er foreløpig sjeldent på wifi-kort, men 2x2 er veldig vanlig, og ca. alt av mobiler og laptoper har 2x2.



Det er henta frå denne gjennomgangen frå Intel, som rett nok er reklame for Intel sine eigne kort, men fortsatt fullt ut dekkande på den tekniske sida.

Her er døme på ein pinne som har ekstern antenne, USB3, og støtter 2x2. Legg merke til at den koster eit par tiarar meir, men har i praksis over dobbel ytelse.
Sist endret av vidarlo; 5. juli 2018 kl. 11:46.
Bra info Vidarlo- siden du har endel tanker om temaet og jeg er på jakt etter en ny wifi-dongle selv spør jeg deg; er en antenne ala den som står i USB i teorien like bra som en antenne som har lang ledning og man kan flytte litt rundt på ut i fra stasjonær

Hvis man eksempelvis vil doble antall tiere man investerer i antennen da, ville du fremdeles gått for den du linket til her? Altså hva er neste steget opp?

Selv sitter jeg nesten i en bunkers og er forsåvidt avhengig av både extender og god antenne, men er svært interessert i å oppgradere i hvertfall reciever på stasjonær.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Bra info Vidarlo- siden du har endel tanker om temaet og jeg er på jakt etter en ny wifi-dongle selv spør jeg deg; er en antenne ala den som står i USB i teorien like bra som en antenne som har lang ledning og man kan flytte litt rundt på ut i fra stasjonær
Vis hele sitatet...
Imho bedre. For antennekabler har tap - og på 5GHz er tapet svært merkbart, og coax-kabelen typiske wifi-kort har er ofte relativt dårleg.

Men veldig mykje med WiFi er avhengig av chipsettet. T.d. er Intel sine kort ekstremt stabile og gode, mens enkelte jallakort ofte prøver å ta mest mulig i CPU. Realtek-chipset, som den eg lenka til, er stortsett rimelig gode kort. Wifi-pinner av den typen eg linka til er stortsett referansedesignet til chipprodusenten - og Realtek er stor produsent som nok har gode referansedesign.

Så godt USB-kort kan nok slå gode wifikort med antennekabel. I praksis er svaret litt avhengig av kva du er avhengig av. Eg har som sagt fått ca. 100Mb/s over 802.11AC på Realtek-chip - som er identisk med det eg får på samme lokasjon med laptop med Intel 2x2-kort.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Hvis man eksempelvis vil doble antall tiere man investerer i antennen da, ville du fremdeles gått for den du linket til her? Altså hva er neste steget opp?
Vis hele sitatet...
Aldri prøvd den eg lenker til - den er eit kjapt eksempel. Hadde du dobla antall tiere hadde eg gjerne vurdert et merkenavn, som f.eks. TP-link, etter at du har sjekka at den støtter 2x2, har eit kjent chipset (tips: google chipsettet), og støtter USB3. Eg har imidlertid prøvd andre med samme chipset, og dei har fungert greit. Som nevnt førte montering av ekstern antenne at det gjekk frå 5Mb/s til 100Mb/s på samme lokasjon.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Selv sitter jeg nesten i en bunkers og er forsåvidt avhengig av både extender og god antenne, men er svært interessert i å oppgradere i hvertfall reciever på stasjonær.
Vis hele sitatet...
Legg kabel. WiFi funker dårlig gjennom vegger - spesielt 5GHz.
Sist endret av vidarlo; 5. juli 2018 kl. 14:50.
Takk for info!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Legg kabel. WiFi funker dårlig gjennom vegger - spesielt 5GHz.
Vis hele sitatet...
Ja, hadde jeg hatt eget nett inn i huset hadde jeg kablet opp alt sammen, har ikke det så er avhengig av antenne for å ta inn nett eksternt..