Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 11688
Hei

Fikk for en uke siden min nye (1 måned gammel ) 46" LED tv ødelagt da lynet slo ned like i nærheten og slo ut strømmen. Da strømmen kom tilbake etter noen sekunder ville ikke tv'n slå seg på igjen. Hører bare at det klikker som når den skal slå seg på men ingenting mere skjer, stand-by lampa lyser og blinker rødt og klikklyden kommer regelmessig.

Er tydeligvis noe elektronikk som har tatt kvelden her. Tv'n (Samsung) koster 10000,- så det er lite aktuelt å kjøpe enda en. Har tenkt på innboforsikringa men egenandelen på naturskader er 8000,- tror jeg. Har ikke snakka med forsikringsselskapet enda. Føler det blir en dårlig deal. Men skal kanskje ringe inn å høre over helga om hvordan det er med tv'er som blir ødelakt av lyn.

Har også tenkt på å høre med et firma i nabokommunen som driver med rep. av tv osv for samsung men det blir sikkert ikke billig det heller.

Tenkte da på heller å reklamere på tv'n å si at den plutselig ikke ville slå seg på mere, uten at jeg kan forstår hvorfor. Nevner selvsagt ikke noe om lynnedslaget. Men tror dere hvis tv'n da blir sendt inn til samsung elns. for reparasjon/sjekk, at de kan finne ut at det må ha vært lynnedslag som har skadet tv'n eller kan jeg bare hardnakket stå på mitt å si at dette skjedde bare plutselig? Regner med sånt faktisk kan skje at tv'n plutselig går istykker og jeg bare har vært uheldig?

Har annet å bruka penga på nå en enda en tv.
Tror de finner greit utav om det har gått en så stor mengde elektrisitet gjennom den som det gjør ved et lynnedslag hvis de sjekker den ut litt.

Ville heller satsa på forsikringa.
Er det slik at man fremdeles må skru av TV-en når det tordner og lyner? Trodde ikke det var noe man trengte å tenke på nå.

Jeg hadde iallefall gått for reklamasjon.
Oppfør deg som "dum" kunde, lever den i retur til butikken og si den plutselig stoppet, du veit ikke hvorfor.

Hvis den er kjøpt på elkøp bruk benytt deg av 30dagers retur rett, si at den dritten som ikke funker vil du ikke ha.
Har selv jobbet på tv-verksted. Det er absolutt mulig at dette vil bli behandlet som en reklamasjonssak hvis man drar en "jeg skulle slå den på også bare virket den ikke". TV-verkstedene ønsker som regel å utføre så mange garantireparasjoner som mulig da er dette de får betalt av produsentene for. Dersom det f.eks. kun er powersupply som er defekt og komponentene ikke har åpenbare synlige skader som tyder på lynnedslag eller utilsiktet bruk, vil den sannsynligvis passere.
Du kan vel si at du ikke var hjemme og når du kom hjem virket ikke tven...
Kan være så enkelt som at en sikring har gått, men hvis du åpner opp for å se kan du glemme reklamasjon
Lever den inn på reperasjon.
Verksted kan ikke bevise at tv er lyn-skadet uten at du sier det. Si TV ikke vil slå seg på..

Du vil få det reparert gratis.. Garantert.
I beste fall er det bare en sikring eller komponent i TVens power supply som har tatt kvelden (billig). I værste fall har overspenningen komt inn i TVet fra en video inngang, og da kan mye annet være ødelagt.
Har tatt kontakt med nettbutikken jeg kjøpte tv'n av for å reklamere på den. Så får se hvordan jeg kommer ut av dette

Sier jeg har vært borte noen dager å tv'n ikke fungerte da jeg kom hjem.
Sitat av Sinjder Vis innlegg
Har tatt kontakt med nettbutikken jeg kjøpte tv'n av for å reklamere på den. Så får se hvordan jeg kommer ut av dette

Sier jeg har vært borte noen dager å tv'n ikke fungerte da jeg kom hjem.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan du levere den direkte til verksted hvis du bor i nærheten.
InfoCare har verksted i Haugesund, Oslo og Kongsvinger.
Eventuelt ringe Samsung så får de InfoCare til å hente TV-en hjemme hos deg :-)
Sitat av Lattergal Vis innlegg
InfoCare har verksted i Haugesund, Oslo og Kongsvinger.
Vis hele sitatet...
Og Bergen
Sitat av djxfade Vis innlegg
Og Bergen
Vis hele sitatet...
Snakket om IC sine CS verksted jeg. (Consumer Service)
Verkstedet i Bergen er et PS verksted. (Personal Service)
Jeg fikk problemer med min 6 mnd gammle samsung 63" 3D TV. Ringte hit Når du har spørsmål eller trenger hjelp. Åpen mandag–fredag: kl. 09.00–18.00
Support SAMSUNG (81556480)
Meget god service. De kom på døra med nye deler alt var gjort på 20 min.

Max
Det er stor sannsynlighet for at det dekkes av reklamasjon, men noen ganger er det svidd tvers over kretskort og andre HELT åpenbare ting. Luktet det svidd elektronikk når det skjedde?

Når jeg jobbet med slikt var det garanti/reklamasjon i 9 av 10 tilfeller med lyn/torden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
3 0
Fikk reparert tv'n på garanti av en kar i nabokommunen som jobbet i et firma som tar på seg garanti arbeid på bl.a Samsung tv'er.

Tv ble hentet og bringt tilbake til meg på døra hjemme. Kjempe bra opplegg
Nice :-)

Da gikk det som jeg sa.
Så lenge man spiller dum og ikke sier hva som egentlig skjedde med TV-en så pleier det å ordne seg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har en HDMI-port som jeg tror ble "fried" etter jeg kjørte 12 volt inn i en 5 volt dekoder. Alt annet funker foruten den ene HDMI-porten. På utsiden kan man ikke se noen skade.

Tror folk at dette vil passere greit?
Blir oppdaget første gang noen prøver å bruke den kontakten.
Jeg tenkte evt å sende den inn på service. Spørsmålet er om dette er noe som kan skje av seg selv? Og byttes det på garanti, eller får man ofte en feit regning?
Lynskader går vel svært sjelden under naturskader hos de fleste forsikringer. Mener dette dekkes til normal egenandel som brannskade.
Sitat av zelder Vis innlegg
Jeg tenkte evt å sende den inn på service. Spørsmålet er om dette er noe som kan skje av seg selv? Og byttes det på garanti, eller får man ofte en feit regning?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig tror jeg at hele skiten må byttes, da man ikke vet hvilke komponenter i TV-en som har blitt skadet. Da er det ikke bare-bare å bytte HDMI-port eller whatever, kanskje hele hovedkortet og andre komponenter må byttes også
Jeg klarer meg jo fint uten den HDMI-porten, men kjipt hvis den skal selges!
Sitat av zelder Vis innlegg
Jeg klarer meg jo fint uten den HDMI-porten, men kjipt hvis den skal selges!
Vis hele sitatet...
«Selges som den er». Man får jo inntrykk av at den fungerer når du tar bilde mens den er på. Sier ikke at du skal lure noen.... spør de om det, svar ærlig. Ellers holder du kjeft
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
«Selges som den er». Man får jo inntrykk av at den fungerer når du tar bilde mens den er på. Sier ikke at du skal lure noen.... spør de om det, svar ærlig. Ellers holder du kjeft
Vis hele sitatet...
Å ikkje opplyse om kjente feil er å lure kjøper.