Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3956
Hei!
Jeg sliter veldig mye med økonomien. Skal fortelle helt kort:

Jeg har gjeld på 25 000 kr. Og har gjeld til en kjøreskole jeg ikke har hørt noe fra på flere år, kun fått 1000 kr ekstra siden jeg ikke har betalt ned enda. Jeg aner ikke om de venter lengst mulig for å så sende meg regning på nytt med renter. Vet ikke og finner ikke noe ut ang regler. Sliter med angst, paranoia og er overbekymra.

Til gjelda på statens innkreving: Jeg blir trekt 1800 kr i mnd, sitter igjen med 9000 kr i mnd på aap med husleie på 5000 uten strøm. Har søkt på nav om dette nå. Problemet er at jeg bor i ny leilighet pga dritt og faenskap mtp andre folk. Jeg må nemlig betale 3 mnd oppsigelse. Jeg bor ikke der mer, den andre personen gjør. Jeg har lovt å betale de første 500 kr på mandag, men tror ikke dette går. Det er en depositumsgaranti et annet nav kontor ga oss til den gamle leiligheten jeg må betale oppsigelse på. Men det andre nav kontoret har ikke noe med det å gjøre tydeligvis. Så da sitter jeg her. Jeg var klar over oppsigelse. Men jeg har ikke sjans! Er så dumt å betale 500 kr i måneden i over ett år. Skal jeg bare drite i å betale noe? Jeg prøver så godt jeg kan, er desp etter svar her. Om jeg ikke betaler, kan namsmannen kreve penger da og trekke meg? Jeg eier ingenting av bil osv. Noen med tips? Så ett spm til nav ikke vet. Jeg søkte om skattebegrensing og fikk det innvilget. Pga lav inntekt. Så det betyr jeg får etterbetalt skatt fra 2015. Men nav sa om du går på aap så kan de kreve disse pengene?? Angra at jeg sa det, men men. Skriver på mobil så beklager rotete innlegg. Setter stor pris om noen svarer
Vet ikke om jeg forstår akkurat hva det er du lurer på.
Hvor har du gjeld på 25.000,- og hvor mye gjeld har du hos kjøreskolen? 1000kr ekstra, hva mener du? Har du fått 1000kr eller har regningen økt med 1000kr.
Hva er det som har gått til statens inkrevningssentral i Mo i Rana?

Du bodde i leilighet med en annen person tidligere, men måtte flytte pga angst? Du har tre mnd opsigelse du må betale for, men hvorfor 500kr mnd i ett år?

Går du på NAV har du rett til å få dekket husleie, strøm og livsophold som er ca 6000 i mnd. De kan også stoppe tvangstrekk du har på lønn, så vist Statens Inkrevningssentral trekker deg 1800,- i mnd og du havner under minstegrensen for sosialstønad vil de sørge for at trekkene stopper uten og rente seg til du har en mer stabil økonomi.

Vist du stiller litt klarere spørsmål, skal jeg prøve å komme med litt klarere svar
Kjøreskolen kan kreve renter ved manglende betaling.
Det du skriver om depositumsgaranti skjønner jeg ikke noe av.

Hvis det er avtalt tre måneders oppsigelse på leiligheten, så må du betale tre husleier etter at du har meldt i fra om at du skal flytte. Flyttet du f.eks i midten av April, så løper typisk oppsigelsestiden fra første dagen i den påfølgende måneden. Du må derfor betale for Mai, Juni og Juli.

Hvis du ikke betaler gjelden din og de oppretter sak via namsmannen, så vil de ta det du skylder dem fra det du får tilbakebetalt på skatten, selv om AAP er din eneste inntekt. Det er namsnannen som trekker disse, og det vil de gjøre uavhengig av om NAV vet om pengene eller ei. :)
Sist endret av caperno; 14. mai 2017 kl. 11:20.
Hvor gammel er gjelden hos kjøreskolen? Kan være at den er foreldet (ugyldig etter en viss tid).

Har noen andre flyttet inn der du bodde? Da skal du ikke betale leie. Viss ikke kan du jo prøve å finne noen som kan ta over
yomomma's Avatar
Trådstarter
25000 i gjeld hos statens innkreving. Dette er bøter og lånekassa som er under ansvar de i mo i rana. Kjøreskolen er privat ofc, de har ikke kontakta meg på over 3 år. Jeg sliter med sosial angst. Skylder kjøreskolen 9000 cirka(glattkjøring for 4-5 år siden) staten trekker meg 1800 i mnd for jeg var automatisk registrert samboer da jeg bodde der, personen bor der i oppsigelsestiden. Jeg har bare råd til mat og husleie inden nye leiligheten. Det er ikke depositum på leiligheten, men depositumsgaranti. Utleier må kontakte det forrige nav kontoret (kommunen) jeg bodde i før for det var de som ga oss leiligheten for de hadde ikke noe ledig i den daverende kommunen. De har aldri tatt feriepengene mine, så er litt rart. Lurer bare på hva som skjer om jeg ikke betaler oppsigelsen på 3 mnd. Står ingen spesiell lov mer enn at jeg kan bli kasta ut, men jeg bor ikke der mer, men jeg vet jeg bør betale, skulle gjerne gjort det, men da har jeg ikke mat.

Jeg har søkt om supplering til husleie på nye leiligheten, og nav anbefalte å betale 500 i mnd oppsigelse. Men da blir jeg jo "fanga" i en evig oppsigelse. Venter på bostøtte og. Den kommer i juni. Jeg må prioritere mat sa nav, for jeg hadde bokstavelig talt ikke mat i 3 dager der kommunen prøvde å få tak i mat til meg, det har helg, og nav var stengt( de har 24 timers regel før du kan få en matlapp på 100kr dagen) men jeg hadde fått dette fot mange ganger at de nekta meg på en måte mat.

Håper mod ikke sletter tråden før mandag-tirsdag, jeg har ikke internett inkludert i leiligheten og er på besøk nå.

Jeg HATER penger. Vet det er mitt ansvar, men at en illusjon kan skape så mye tankekjør og bekymringer.
Sist endret av yomomma; 14. mai 2017 kl. 17:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta deg en prat med NAV. De kan gi deg råd på hvordan du skal gå fram.

Har namsmannen trekk fra gammel inntekt (samboerskap), så er muligheten der for at de må vente til du kommer deg på fote igjen økonomisk.