Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 628
Hei,

Etter å ha lest litt på nett og sett hvor mye mer kunstig det er å drive med aksjer via holdingselskap i motsetning til privatperson, har jeg lyst å etablere holdingselskap.


De grunnleggende utgiftene jeg ser nå er at jeg må ha 30.000 startkapital (som jeg kan låne fra megselv som privatperson), samt 5000 kr for brunnøysundsregisterne.

Så er det også dette med regnskapsføring osv. Enten om det er egen regnskapsfører eller om det er et program jeg betaler for å kunne bruke; det høres jo fort til å bli dyrt ut!

Jeg har ingen erfaring med dette, så jeg lurer på om noen her har vært i samme situasjon og fikk noe god trening/kurs noe sted på egen hånd...

Si at jeg totalt har 60.000 kr jeg ønsker å starte med, og at Holding-selskapet mitt kun skal fokusere på å kjøpe aksjer som har utbytte, la oss si konservativt at det er utbytte på 3,5% årlig, uten å ta høyde for oppganger eller nedgang i verdien på aksjene i seg selv.

Det ville vært 2275 kr i året, før skatt på utbyttet. Planen min er selvfølgelig å reinvestere utbyttet inn til nye aksjer, slik at jeg får den nærmest skattefrie taksten på utbyttet.

Spørsmålet blir da igjen: hvor mye av kaka kommer regnskap, revisor + andre utgifter jeg ikke har tenkt på enda til å ta?

Jeg kan jo like å tro at aksjene mine skal stige ihvertfall 5% hvert år, men før en slik gevinst realiseres vil det jo fortsatt bli minus tall i regnskapet...

Jeg skal selvfølgelig kontinuerlig spytte mer penger inn i firmaet mitt i form av nye lån mellom meg og firmaet mitt... Men jeg frykter bare at utgiftene blir for store i forhold stil skala av prosjektet. Jeg vet liksom ikke hvilke sjokkutgifter som kan komme.. og har jeg plutselig måtte påkoste 40.000 kr i uforventede utgifter første året, og 20.000 kr neste år.... Så kommer det til å ha blitt et tapsprosjekt....


Har dere forslag til hva og hvordan jeg bør starte et slikt holdingsprosjekt? Jeg er bare en ung privatperson med rett over sekssifret oppsparte midler som jeg ønsker å bruke til noe langsiktig økonomisk fruktbart som er "hakket over" å ha en privat aksjekonto på nordnet.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Krypto.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg driver allerede på med krypto.
Det høres utnsom AksjeSpareKonto (ASK) kan være mer passende for deg?! Disse er vegrenset til aksjer og verdipapirer som er registrert i EØS. Derav vil eneste behov for deg være om du skal investere i selskaper i US, Asia, Afrika eller Australia. Eller investere i unoterte aksjer.

Fordelen med både holdingAS og ASK er at du utsetter skattebyrden på avkastningen frem til du realiserer den fra ASK/AS, og således kan benytte deg av rentes-rente-effekt uten å skatte nærmere 40% av avk. Årlig.

Som du påpeker er kostnadene ett tema. F.eks. Fiken eller annet enkelt rengskapsfører system til ca. 1500/mnd, i tillegg til uforutsette utgifter, eller riken for å glemme f.eks. aksjonærmeldingen i vinter, som nærmest dirkte kvalifiserer til 50k i bot.

Det høres også lite ut om du skal ha en utbytteportefølje som gir 3,5%, da kan du heller ha penga i banken på høyrente.10% avkastning i rente og obligasjons-markedet nå bør være ett minimum å strekke seg etter.

Både ASK og AS kan du ta ut innskutt beløp skattefritt etterhvert, og kun forvalte gevinst.
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Som du påpeker er kostnadene ett tema. F.eks. Fiken eller annet enkelt rengskapsfører system til ca. 1500/mnd, i tillegg til uforutsette utgifter, eller riken for å glemme f.eks. aksjonærmeldingen i vinter, som nærmest dirkte kvalifiserer til 50k i bot.
Vis hele sitatet...
Fiken koster ikke det samme som Visma o.l.

Fiken har en grunnpris på 189,- /mnd før ev tilleggstjenester.

Innlevering av årsopggave for AS 1390,- (årlig utgift).

Dette blir 305,- /mnd.

https://fiken.no/prisliste
Ja ble kanskje litt mye det, husket den årsoppgaven som en månedlig utgift i farta. Men blir fort litt dyrere enn 309,- om du skal ha nettbankintegrering og sikkert noen moduler for aksjer/fond-trading. Men ja, 4-500kr/mnd.