Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 982
Om man staker bitcoin, blir det da låst i bestemt periode og man må vente til man kan ta dem ut igjen?
Bitcoin er POW (proof-of-work), så man må mine for å få nye coins. I motsetning til feks. ADA som er POS (proof-of-stake), da staker man for å generere nye "coins", for å forklare det veldig enkelt. Vet ikke om man kan stake wraped-bitcoin (en representasjon av BTC på ETH blokkjeden), er det kanskje det du mener?

Kan du forklare litt mer detaljert hvor du tenker å stake de? Bare pass på at det ikke er en scam
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Bare pass på at det ikke er en scam
Vis hele sitatet...
Det er krypto vi snakker om her.
Bitcoin har ikke ekte staking. Men det er sikkert mange kryptosider som tilbyr et noenlunde likt staking-produkt for kryptocoins som ikke har ekte staking av ulike årsaker.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 16. november 2023 kl. 02:52.
Hvor lenge blir det låst om man staker det da?
Det er ikke noe innebygget staking mekanisme i bitcoin. Det vil si at de som tilbyr staking, har sine egne regler på hvorvidt det låses eller ikke. Med andre ord, det avhenger av platform.

Tilbyder av staking tjener penger på at du låner dem likviditet, det vil si at de i praksis investerer pengene dine i andre ting men "garanterer" for at du kan få dem igjen når du vil. Alle tradisjonelle banker tilbyr dette, det er derfor du får litt rente på sparekontoen din.

Risikoen du tar er at du stoler på at platformen du staker på faktisk kan betale tilbake pengene dine. Det er her utallige har brent seg tidligere med useriøse aktører som faktisk ikke er i stand til å betale ut alle hvis det blir en såkalt "run-for-the-bank" hendelse. Hvis dette skjer så er pengene dine tapt. Uansett hvor "seriøse" disse aktørene ser ut, så vil jeg påstå at det er alt for høy sannsynlighet for at dette inntreffer til å forsvare noen prosent rente på beløpet du har satt inn.

Personlig stoler jeg ikke på noen av de sentrale børsene innenfor krypto. Coinbase og Kraken er nok de tryggeste ettersom de er regulert i USA og dermed har et regnskap som gåes igjennom gjevnlig. Som regel er de aktørene som tilbyr høyest prosent også de med størst risiko. Hvis du skal stake krypto ville jeg heller valgt Ethereum da det er innebyggede desentraliserte staking mekanismer som er 100% trygge.
Sist endret av Cheese; 16. november 2023 kl. 14:34.
Det du snakker om kalles lending. Du låner ut dine BTC til exchangen du oppbevarer dem på, mot at du får en andel av avgiftene de genererer.