Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6039
Skal opp til røros i påska, trenger noe å bruke tida,når jeg ikke er ute!
skal ned på bibiloteket i mårra, og trenger noen gode bøker, helst med litt "slag" osv, men alle fantasy o.l forslag tas i mot med takk.
Har søkt litt på forumet, men fant ikke noe som intereserte meg.


Har lest ringenes herre, er fullt klar over "the wheel of time", helst noen andre forslag.

har du noen andre bøker, Krim etc som du absolutt mener var UTrolig bra, så vil jeg gjerne høre det, men altså mest fantasy
tja, det spørs om jeg veit så mye, men jeg anbefaler hvertfall tempelridderen av jan guillou.

den var bra, synes nå jeg da.

edit: dette er ikke så mye fantasy da, bare så du veit det
Har ikke lest den, men alle sier at Hitchhiker's guide to the galaxy er en enormt bra bok. Har selv tenkt å lese den når jeg får tid. (Vet ikke om det er fantasy da, men en bok er det iallefall)
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
oki,skal søke litt etter dem
Hitchhikers guide to the galaxy er fet.
Har nettop lest Vernon God Little av DBC Pierre. Den er absolutt å annbefale, men les den for all del på engelsk.

God påske!
Kan også anbefale Hitchhikers Guide.
Hvis du ikke bare skal lese i påska, så vil jeg anbefale Tidshjulet (wheel of time) av Robert Jordan. Det er en genial bok(serie).
Pakk sekken full av discworld Faen så sinnsykt bra.
Den støtter jeg fullt og helt! Diskworld er genialt.
Ellers er jo Eddings Belgariad verdt å nevne, og Pullman's His Dark Material.
Hitchhikers Guide To Galaxy er en av de beste bøkene som er skrevet! Les hele triologien (5 bøker). Den er skrevet av Douglas Adamas. R.I.P.
Husk: Trikset med å fly er å falle mot bakken, og bomme.
Terry Brooks(alle egentlig, den norske oversettelsen suger men)
Terry Goodkind(The Sword of Truth serien)
David Eddings(alle bøkene, ikke bare The Belgariad som imo blir litt barnslig i forhold til de andre seriene han har skrevet)
Steven Eriksson(A Tale of the Malazan Book of the Fallen serien)

Anbefaler dem på engelsk, men jeg vet ikke om biblioteket ditt har de.

ps. som alle de andre har skrevet; the hitchhikers guide er genial!
supabob: og svaret på livet, universet og alt er 42. Men hva er spørsmålet?

Hitchhikers Guide To The Galaxy (av Douglas Adams) er enormt bra bøker, og i tillegg verdens lengste trilogi (5 bøker), noe som selvsagt er et pluss.
Selv om du er fullt klar over det vil jeg anbefale Wheel of Time(av Robert Jordan). Verdens klart beste bokserie ever. Slår selv Ringenes Herre (IMO), og det sier litt. I tillegg er det foreløpig 10 (+1) bøker, hver på mellom 600 og 1k sider, så serien gir enormt med leserglede.
Malazan Book of the Fallen-serien (av Steven Eriksson) er også genial.
His Dark Materials (av Philip Pullman) er det noen år siden jeg leste, men jeg digget bøkene da, og jeg gjør det også nå. Likevel er det noe med historien som plager meg, tror det har noe med teknologi osv å gjøre, det er litt for moderne til å passe inn i Fantasy i mitt hode. Samme gjelder for Robert Silverberg's serier fra planeten Majipoor. De er en slags obskur blanding av fantasy og sci-fi (som jeg egentlig hater), men resultatet blir veldig bra.

Selvsagt må alle bøkene leses på engelsk, alt annet ville vært skjending. Og leser du Wheel of Time på norsk klapper jeg deg ned om jeg noen gang møter deg. Oversettelser av sånt skulle vært forbudt.

edit: en kamerat av meg har leste en bok som het Knight's Dawn, husker ikke hvem som skrev den, men han sa den var sykt bra. Skikkelig merkverdig historie, som virkelig får deg til å lure på om du har slått deg hardt i hodet i det siste...
Sist endret av Crazytomato; 2. april 2004 kl. 22:09.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Hehe, ja regner med at det blir engelsk jeg skal lese på, men spørs på utvalget bibiloteket har.
Takker for alle svar.

Pakk sekken full av discworld Faen så sinnsykt bra.
Vis hele sitatet...
hehe , har nok tenkt å bruke mesteparten av tida på slalom/langrenn og litt film på kveldene.

Men det kommer alltid de gangene man sitter helt rastløs uten noe å gjøre, da kommer en bok godt med.

takk igjen, får håpe bibiloteket har noen av bøkene
Hobbiten er en grei bok, leste den i sommer. Første boken jeg har lest og den mener jeg var bra. Man blir liksom dratt inn i historien og må bare lese videre. De som har lest LOTR skjønner hva jeg mener
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Lest den , enig
terry prachet`s discworld serie skal være bveldig fantasifull og bra.
har ikke lest noe av ham, men har runna spill nr:2 i spilleserien (på 3 stykker tror jeg)
Harry Potter bøkene er jo krem.

Men anbefaler på det sterkeste bøkene om Elminster (Ed Greenwood), Drizzt Do Urden (R.A Salvatore)

The Clerics Quintet av R.A Salvatore er også genial. En av de artigste bøkene jeg har lest.

De sistnevnte er Forgotten realms bøker, som bygger på AD&D\D&D universet.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
De sistnevnte er Forgotten realms bøker, som bygger på AD&D\D&D universet
Vis hele sitatet...
forklar ad&d/d&d ?
D&D=Dungeons and dragons, en urgammel rollespillverden, etter det jeg vet et av de første skikkelige rollespillene. Men så er ikke jeg akkurat noen ekspert på det heller da.
R. A. Salvatore sine bøker, (forgotten realms).
Jeg har ikke lest de, men en venn av meg digger de bøkene.


AD&D betyr Advanced Dungeons & Dragons, mer vet jeg ikke :P
Vil også anbefale Hithiker giude,det er en sykt bra scifi bok,med masse god humor og smarte poeng
The hobbit er dritbra!
litt offtopic:
Er personlig stor fan av (nesten) alt som er på lydbok (er for lat til å lese selv). Det er absolutt å anbefale, avslappende og behagelig De pleier å ha det på biblioteker, det er fint da det blir litt dyrt å betale 500kr for ei bok man hører en gang.
AD&D = Advanced dungeons and dragons
D&D = Dungeons and dragons

Det er da rollespill det er snakk om
Og med andre ord vil det si at bøkene basert på dette, inneholder: drager, demoner, skatter, jomfruer i nød og selvfølgelig magi og mye slåssing.

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1041936803.14

Der finner man en del info om hva rollespill er, men kan egentlig ikke besrkives med ord. Må oppleves.

De som nå selger Fantasy bøker\rollespill osv.
www.wizards.com
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
ah, ok:P.
masse fine forslag, takker alle, i mårra blir det tur på bibiloteket:P
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Siden du har lest Ringenes Herre, kan du gjerne fortsette med Tolkien. Silmarillion bør du lese hvis du ikke har lest den. Hvis du vil ha mer lesestoff, kan du lese serien The History of Middle Earth, skrevet av Christofer Tolkien.

En annen bok jeg vil anbefale (selv om det ikke er fantasy), er Haiene av Jens Bjørneboe. En veldig bra bok du aldri vil angre på at du leste, selv om den kan være litt tung i begynnelsen.
Silmarillion ville jeg sagt er for spesielt interesserte sånn egentlig... Altfor rotete og til tider tungt språk. Hvis gamlingen hadde fått skrevet den ferdig før han døde hadde den sikkert vært en av mine favoritter.
▼ ... over et år senere ... ▼
ok. nå er det evigheter siden dette "emne" kom.
MEn jeg ambefaler:
Ti små negerbarn av Agatha Christie.
døde menn går på ski (skummel og spennede) av Knut Nærum.
kommer ikke på mange "super bra" bøker nå.

Edit: mange bra bøker av Andre Bjerke
Sist endret av Xandu; 2. juni 2005 kl. 20:19.
Tolkien og Douglas Adams som så mange foreslår, men jeg anbefaler spesielt trilogien 'Riftwar Saga' av Raymond E Fiest. Med stor sannsynlighet det beste jeg har lest (eller ved siden av hg2tg hvis du absolutt må sammenligne de to, noe man egentlig ikke kan, siden de er helt forskjellige).
Terry Pratchet - Discworld-serien
Tolkien er genial, kjøpte meg bøker for sånn ca 100£ i Skottland i fjor sommer, for de som har lest sillmarillion som synes den ble for rotete les The History of Middle Earth (bok en og to) er litt mer rotete, men alt er forklart i slutten av hvert kapittel.
Edit:
Er _veldig_ Tolkien avhengi, og har lest alt som er gitt ut på norsk, og jobber med en god del av det han som er gitt ut på engelsk, så alt jeg sier om han vil nok bli litt subjektivt.
Sist endret av classic_war; 2. juni 2005 kl. 20:44.
Dragolance er en ganske bra serie.
Iallefall da jeg leste den for 4 år siden (I en alder av 12 ).
Jeg må på det høyeste foreslå : The wheel of time bøkene.. og Halo: fall of reach , flood og last strike.. de er alle herlige bøker. The wheel of time er gammel fantasy med drager og sånne ting mens Halo tar utgangspunkt i spillet Halo 1 Man kan tro bøkene er dårlige men jeg ble sjokert over hvor gode de bøkene var.
en til; Mine fem år som legionær av Øystein Paulsen.

Utrolig bra
Dune (Sand på norsk, men den suger på norsk) av Frank Herbert (sci. Fi.) ,
Dune: the butlerian jihad og Dune: the machine crusade av Brian Herbert & Kevin J. Anderson (sci. Fi.)
og Join me av Danny Wallace (ikke fantasy eller scifi) er kjempe bra bøker som ikke er nevnt her.
Selv om dette er en veldig gammel post, og jeg allerede har gitt noen anbefalinger(som for meg har blitt litt utdatert :P ), vil jeg svare.
Jeg anbefaler alle bøkene av Ian Irvine(The view from the mirror serien, og Well of Echoes, man må få med alle de underliggende temaene viss de skal bli kjempebra) og Steven Brust(særlig bøkene om Vlad Taltos, som er kanskje noen av de morsomste og beste bøkene noensinne skrevet). Viss noen har lyst å lese dark-fantasy er bøkene av K. J. Parker ganske bra, men de passer ikke for noen som er veldig gla i hyggelige slutter og hvor heltene banker alt og alle og får jomfrua på slutten. "The Fencer triology" er vel den beste serien han har skrevet.
Sist endret av Redstorm; 5. juni 2005 kl. 01:15.
The night lnd av en eller annen Hopson. (ja, det er litt seint, men æsj.)

tor åge bringsværd er en bra fyr
Anbefaler alt av Terry Pratchet. Geniale bøker. (Nigth Watch, Reaper Man, Feet of Clay og resten av Discworld serien
Sannsyneligvis noen av de morsomste bøkerne noen sinne skrevet.
Narnia bøkene, Den uendelige historien?
(Ja, jeg vet at det er barnebøker, og ikke de beste, men det er noe gøy ved dem)

Silmarrillion syntes jeg ble rotete, og beskrev ikke så mye rundt om tingene som skjer, bare at "så skjedde det, så skjedde det, etterpå skjedde det", uten noen særlig forklaring. Kan ha noe med den konstante utskiftningen av hovedperson å gjøre. Bare meg som oppfattet den slik?
Jeg ville heller anbefalt Hobbiten, da dette er en historie ala. Ringenes Herre, om du likte den.
skriveriene til H.P.Lovecraft for dem som liker sånt. (fantasy/horror)
det meste (alt) av R.A Salvatore. Anbefaler spesielt Serien om drist do urden.
PS: vet posten er of dato men nå har det seg slik at andre kansje søker å vil vite noe
Bone er en jævlig bra fantasy-tegneserie.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Må legge til at Shannara serien er bra.
Shannara-serien er veldig bra, men det er de siste del-seriene som er best("the voyage of jerle shannara" og "high druid of shannara").
▼ ... flere år senere ... ▼
Ser denne tråden er gammel, men folk leter vel alltid etter gode bøker, derfor:


David Eddings:

The Belgariad (5 bøker) og The Mallorean (5 bøker) (alle del av samme historie)

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51V3KZSSAEL._SL500_AA240_.jpg



Trudi Canavan:

The Black Magician triologien og Age of the Five triologien.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/Trudi_Canavan_Priestess_of_the_White_cover.jpg





Margaret Weis og Tracy Hickman - The Sovereign Stone Triology

http://www.fantasticfiction.co.uk/images/n5/n25454.jpg
Alkymisten folkens, alkymisten
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Butterfly: Bel/Mal fra David Eddings støttes.

Også verdt å sjekke ut The Elenium og The Tamuli fra samme forfatter.
Darren Shan! Beste fantasy serie noen sinne!!!
Vil også anbefale De fire, og han som gjør galt være
Sist endret av Pumazz; 19. januar 2009 kl. 22:40.
Sitat av robhol Vis innlegg
Butterfly: Bel/Mal fra David Eddings støttes.

Også verdt å sjekke ut The Elenium og The Tamuli fra samme forfatter.
Vis hele sitatet...
Har nettopp bestilt meg The Elenium...
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Vet at det kanskje ikke blir helt riktig, men anbefaler deg å lese noe fra Haruki Murakami, helst på engelsk hvis klarer. Jeg leser ikke i det hele tatt for å si det slikt, men jeg har fullført 3 av hans båker på kort tid, og er meget fornøyd. Min absolutt favoritt er "Kafka on the Shore". Du burde ta en titt
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Jeg er ikke så veldig bevandret i fantasy-verdenen - har lest et par fantasy-bøker her og der pluss de obligatoriske Tolkien-bøkene. Forresten er jeg i bok tre av Wheel of Time

En siste fantasy-serie jeg har lest alt av er Thomas Covenant, the Unbeliever - av Stephen Donaldson.
Fra wikipedia: The central character is Thomas Covenant, a bitter and cynical writer afflicted with leprosy, shunned and despised by society, who is destined to become the heroic saviour of an alternate world- or, perhaps, only of his own sanity. Through six novels published between 1977 and 1983, Covenant struggles against the evil Lord Foul "The Despiser" who intends to break the physical universe to escape its bondage and wreak revenge upon his arch-enemy, "The Creator." Many of the story elements correspond to those in Richard Wagner's epic "Ring Cycle", but with inverted values.
Vis hele sitatet...
Det har kommet 8 bøker i serien, og Donaldson holder nå på med de to siste (i the Last Chronicles)
Sist endret av Gusto; 19. januar 2009 kl. 23:27.