Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4148
De siste åra har jeg lest alt av King, Tolkien, Ambjørnsen, Loe og lignende romaner. Til jul fikk jeg biografien til Turboneger og fant ut at jeg likte den typer bøker. Etter det har jeg begynt å lese mer biografier samt populærvitenskaplige bøker og div. reiseskildringer som feks Lars Monsen, Heierdal og Darvin sine.
Noen som har noen lignende favoritter og foreslå. Kan godt være andre temaer enn jeg har nevnt og gjerne fiktiv "fakta" eneste jeg ikke gidder å lese om er sport og 2. verdenskrig
"fremmedlegionen" av Øystein Paulsen. Anbefales av meg isåfall.

Ikke for å stjele tråden, men har det ikke blitt skrevet en bok om det norske black metal miljøet for etpar år siden ? Noen som vet hva den heter ?
Sist endret av UngarEffect; 1. april 2008 kl. 00:25.
Jeg anbefaler: "Den tredje mann" av Ragnar Kvam

Boka skildrer Hjalmar Johansens liv og skjebne i spenningsfeltet mellom Fridtjof Nansen og Roald Amundsen. Etter Sydpolekspedisjonen med Amundsen ble Johansen framstilt som mytterist, men her fortelles en annen versjon av hendelsene

Alle som trodde at amundsen og nansen er heltene får seg en overraskelse
Sist endret av Halalgeir; 1. april 2008 kl. 00:26.
Anbefaler: Into The Wild av Jon Krakauer
Jeg leser at the moment Snømannen av Jo Nesbø:

"November 2004. Harry Hole har mottatt et anonymt brev undertegnet Snømannen.
Etter at han begynner å undersøke saka, finner han fellestrekk med gamle forsvinningssaker der gifte kvinner er blitt borte samme dag som årets første snø har falt. Snart er Harry på sporet av en seriemorder, og sporene peker bakover i tid og til Bergen."

Meget spennende bok hittil og jeg anbefaler den som helgekos eller lesing før man legger seg
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Beatles av Lars Saabye Christensen er en ufattelig god bok!

btw The Godfather bøkene er og jævli bra..
Sist endret av Sgt. Pepper; 1. april 2008 kl. 01:27.
- Frihetens øyeblikk
- Kruttårnet
- Stillheten

Tilsammen utgjør de verket "Bestialitetens Historie". Anbefales på det varmeste til alle, men den er vel ikke for sarte sjeler, hehe. Sleit en vending med å fordøye all ondskapen han så detaljert beskriver.

"Gjennom tre frittstående, men tematisk beslektede romaner gjør Bjørneboe nærgående studier av menneskets ulvenatur. Vi følger en rettstjener og hans notater fra et oppsiktsvekkende omstreiferliv i Frihetens øyeblikk, videre en historisk gjennomgang av den hvite manns ødeleggelser i Kruttårnet, og til slutt får vi lese nedtegnelsene til protokollføreren, som registrerer den ondskap som har fulgt menneskeheten inn i vår egen tid i Stillheten."

© DnBB AS
Sitat av catch21
De siste åra har jeg lest alt av King, Tolkien, Ambjørnsen, Loe og lignende romaner. Til jul fikk jeg biografien til Turboneger og fant ut at jeg likte den typer bøker. Etter det har jeg begynt å lese mer biografier samt populærvitenskaplige bøker og div. reiseskildringer som feks Lars Monsen, Heierdal og Darvin sine.
Noen som har noen lignende favoritter og foreslå. Kan godt være andre temaer enn jeg har nevnt og gjerne fiktiv "fakta" eneste jeg ikke gidder å lese om er sport og 2. verdenskrig
Vis hele sitatet...
Hvis du liker populærvitenskap, og likte DarWin (Voyage of the Beagle I presume?), så kan jeg anbefalle Richard Dawkins på det høyeste! Har lest det meste av han, og personlige favoritter (bortsett fra The God Delusion som er en litt annerledes bok) er The Blind Watchmaker og The Selfish Gene. Han er en av vår tids fremste "darwinister", og vel verdt å lese hvis du er interessert i evolusjon.
The Wheel of Time - Av Robert Jordan
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams

Angels and Demons, The Da Vinci Code, Digital Fortress - Dan Brown

Meget god lesning alt sammen. Wheel of time er en serie som har hentet mye inspirasjon fra Tolkien. Haikeren er bare legendarisk humor og Dan Brown har jo gode spenningsbøker!

Kos deg!
Mye bra nevnt her fra Jo Nesbø, Lars Saabye Christensen.

Kan flette på Erlend Loe og (faktisk) Ari Behn.

Men den aller beste, er en jeg har nå lest 7 bøker+en triologi av, og det er Gunnar Staalesen fra Bergen. Varg Veum bøkene er mye mer spennende enn det Trond Seim klarer å utrykke i filmene. Anbefales på det varmeste. Les 10 sider, så skjønner dere hva jeg mener!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hvis du liker bandbiografier anbefaler jeg The Dirt av Neil Strauss!
Jeg lurer på om noen har noen flere gode bøker som har plottet vitenskapen vs. religion? foruten Da Vinci Koden og Engler og Demoner.Btw jeg prøver ikke å stjele tråden her heller.
Ser det er gode råd her, men det er noen som har misforstått. det jeg mente i trådstart er at jeg er lei romaner og ønsker dermed ikke slike anbefalinger.
Godt mulig jeg har formulert klønete.
Liker du metal så kan du jo lese The Headbanging History of Heavy Metal, der står alt du noen gang vil vite, og noe du ikke vil vite om heavy metal. Boken er dog på engelsk, men hvem har vel ikke godt av å friske opp engelsken litt?
Sitat av UngarEffect
"fremmedlegionen" av Øystein Paulsen. Anbefales av meg isåfall.

Ikke for å stjele tråden, men har det ikke blitt skrevet en bok om det norske black metal miljøet for etpar år siden ? Noen som vet hva den heter ?
Vis hele sitatet...
Du har ihvertfall nasjonalsatanisten som ble skrevet av Gorgoroth sin tidligere trommeslager Erlend Erichsen. I tillegg til denne kan jo alltids anbefale Lords of Chaos for en generell innføring i blackmetal historie.
Jeg anbefaler "Kongen på fyllinga" av Tristan Egolf og "Reise til nattens ende" av Celine. Virkelig kjempebøker.
Jeg likte veldig godt Stalker(http://en.wikipedia.org/wiki/Stalker_%28novel%29)
De fleste bøkene til Strugatsky brødrene og Viktor Suvorov er å anbefale faktisk
Sitat av Cikey
The Wheel of Time - Av Robert Jordan
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams

Angels and Demons, The Da Vinci Code, Digital Fortress - Dan Brown
Vis hele sitatet...

løp og kjøp!(eventuelt lån )

samtlige bøker er herlige. Gleder meg som ein unge til siste bok i The Wheel of Time-serien, sjølv om forfattaren døde nylig av blodkreft ( men han har delt ut instrusjoner, so eg bekymra meg ikkje so altfor mykje.)
Jeg ser du ønsker biografier eller fakta/fiksjonell fakta, men jeg er nødt å anbefale tre bøker som ikke har så veldig mye med det å gjøre.

Dracula av Bram Stoker (kan vel forsåvidt regnes med i kriteriene dine siden det er mye fiksjonell fakta i den)

I am Legend av Richard Matheson (kan vel under tvil regnes også, siden det er noe fakta i den)

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Er ferdig med den enda, men den er med GODE marginer den beste boka jeg noen gang har lest. Den er spennende og får deg virkelig til å tenke.

Men jeg lurer på.. Du sa du hadde lest alt av King (Stephen King antar jeg?). Har du lest The Dark Tower bøkene? Er de bra, og kan du anbefale de?
Sitat av MartinB
Liker du metal så kan du jo lese The Headbanging History of Heavy Metal, der står alt du noen gang vil vite, og noe du ikke vil vite om heavy metal. Boken er dog på engelsk, men hvem har vel ikke godt av å friske opp engelsken litt?
Vis hele sitatet...
Faen meg den eneste boka du noengang har lest også.

Uansett, kan anbefale hitchikers guide to the galaxy, knallbok!
Jo Nesbø Skikkelig spenende bøker Kjempegod skildring og flott skriving.
Det bjarneper sa. Og Haiene.
Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything

" A Short History of Nearly Everything is his quest to understand everything that has happened from the big bang to the rise of civilisation - how we got from there, being nothing at all, to here, being us. The ultimate eye-opening journey through time and space, revealing the world in a way most of us have never seen it before"

ellers finner jeg biografien om Don Simpson ganske festlig.

High Concept: Don Simpson and the Hollywood Culture of Excess (Paperback)
by Charles Fleming (Author)

"Using the life and career of Don Simpson as a point of departure, "High Concept" takes readers on a riveting journey inside the Hollywood of the 1980s and 90s. For over two decades, Simpson was Hollywood's reigning bad boy, yet through the same period he and his partner, Jerry Bruckheimer were the most successful independent producers in the Hollywood history. The revelations in "High Concept" are astounding! Through intensive research Fleming has created a dramatic tale of the rise of the key players and how the Don Simpson way became the Hollywood way. Through an interwoven narrative of the decadence and greed, hypocrisy and hysteria, profligacy and moral emptiness of the key power brokers, Fleming returns to the core concept of excess and how it continues to drive Hollywood."
Om du liker filosofi, interessante karakterer og reiseskildringer;

DHARMA BUMS

av Jack Kerouac. Min favorittbok. Helt fantastisk bra.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av catch21
Ser det er gode råd her, men det er noen som har misforstått. det jeg mente i trådstart er at jeg er lei romaner og ønsker dermed ikke slike anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Trådstarter er ikke ute etter romaner. Eller er dette nok en listetråd?
American Psycho (18-års grense i Australia, og man kan få fengselsstraff for å selge boka til mindreårige:P)
Ellers ville jeg lest noe av Hawking eller Dawkins kanskje.
Har lest American Psycho og fant den oppskrytt. Strengt tatt er den vel en roman :\
Animal farm av George Orwell
Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S Thompson
A Clockwork Orange
Hvite Niggere - Ingvar Ambjørnsen
Fortsatt Romaner
Hva slags interesser har du ? Musikksmak osv ? Litt vankelig å skal anbefale biografier eller faktalitteratur uten å vite det.
Av populærvitenskapelige bøker formulert så selv barn kan underholdes av dem, så er Bill Bryson sin korte historie en absolutt favoritt. I tillegg til å strø rundt seg med interessante trivielle fakta holder han en veldig uformell essaystil som gjør pakken meget underholdende.

Niccolò Machiavelli - Fyrsten er en klassiker av dimensjoner som absolutt fortjener litt oppmerksomhet. Les mer om den her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fyrsten

Om du skulle driste deg til å gå løs på romaner igjen er dette en fin liste å gå ut ifra:
http://books.guardian.co.uk/news/art...html?gusrc=rss

1984 er riktignok en roman, men samfunnsaktuell på en helt annen måte enn [sett inn tilfeldig historie].
Musikksmaken er enorm. Alt fra Dusty Sprinfield til Turboneger.

Men er egenlig interresert i all slag biografier untatt sport og annen verdenskrig. Ser også etter filosofi, naturvitenskap ol
Hmm...

Kan foreslå Gode Gud? av Susanne Sønderbø og Rosemarie K¨øhn. Interessante greier, uavhengi av om du er kristen eller ikke.

Men det finnes jo tonn av kul faglitteratur. Det er bare og ta seg en turtil bokhandleren og plokke det som ser fristende ut. Skal personlig guffe på med The holy blood and the holy grail + Den historiske jesus, om alt går etter planen da...
Hvis du liker biografier/gode romaner, er denne et must: The World According To Garp av John Irving: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wor...ording_to_Garp
Kanskje den beste boken jeg har lest. Anbefales.
The Happiness Hypothesis - En veldig interessant bok om lykke satt i et moderne vitenskaplig perspektiv, selv om jeg ikke er enig i alt som står i boken.

Drømmen Om Asia - Reiseskildring fra Asia, med hovedvekt på Kina. Godt skrevet og gir litt innsikt i hvordan ting er skrudd sammen i verdensdelen. Siden ting forandrer seg svært raskt der borte, så er boken gått litt ut av dato .

Hegemony or survival - Alles kjære Noam Chomsky om hvordan han mener USA som helhet kjemper en desperat kamp om å være verdens midtpunkt og om konsekvensene dette kan ha for jordboernes sikkerhet.
Ah, ikke romaner nei. Da er jeg med Vil helt klart anbefale deg å lese boka "Harley Davidson på norsk" Knakande god bok med morsomme anekdoter o.l. Har du vurdert Christopher Nielsens tegneserier? De er særdeles underholdende. Vil da spesielt anbefale "Homo Norvegicus" som er en slags samling av hans tegneserier. Vil også, som svoren Joachim Nielsen fan, anbefale deg boka "Gutta - På Veien Med Jokke & Valentinerne". Lun og god biografi som forteller mye man ikke hadde trodd om Nielsen og Valentinerne hans. En biografi som fikk fram både tårer, latter og selv irritasjon over hvordan publikum til tider behandlet Nielsen. Helt klart et terningkast 6 på denne boka. Les den mens du hører på Jokke's musikk. Du kommer garantert til å skjønne hva jeg mener
Sitat av FearAndLoathing
Ah, ikke romaner nei. Da er jeg med Vil helt klart anbefale deg å lese boka "Harley Davidson på norsk" Knakande god bok med morsomme anekdoter o.l. Har du vurdert Christopher Nielsens tegneserier? De er særdeles underholdende. Vil da spesielt anbefale "Homo Norvegicus" som er en slags samling av hans tegneserier. Vil også, som svoren Joachim Nielsen fan, anbefale deg boka "Gutta - På Veien Med Jokke & Valentinerne". Lun og god biografi som forteller mye man ikke hadde trodd om Nielsen og Valentinerne hans. En biografi som fikk fram både tårer, latter og selv irritasjon over hvordan publikum til tider behandlet Nielsen. Helt klart et terningkast 6 på denne boka. Les den mens du hører på Jokke's musikk. Du kommer garantert til å skjønne hva jeg mener
Vis hele sitatet...

Bra de der, men har lest dem
Jaja, men det var jo godt å høre da. Du har god smak med bøker skjønner jeg
Sitat av eXpergefacio
Hmm...

Kan foreslå Gode Gud? av Susanne Sønderbø og Rosemarie K¨øhn. Interessante greier, uavhengi av om du er kristen eller ikke.

Men det finnes jo tonn av kul faglitteratur. Det er bare og ta seg en turtil bokhandleren og plokke det som ser fristende ut. Skal personlig guffe på med The holy blood and the holy grail + Den historiske jesus, om alt går etter planen da...
Vis hele sitatet...

The holy blood and the holy grail leser jeg selv og er fantastisk intressant.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg kan anbefale bøkene "Økonomi på trikken" en bok om samfunnsøkonom for oss vanlig dødelige. Den skjønnlitterære boken "Snø" av Orhan Pamuk er også en meget spennenede bok som jeg ikke angret på at jeg leste. (jupp det var de to siste bøkene jeg likte)
No one here gets out alive, Biografisk bok om Jim Morrison. Bare piss sannsynligvis, men kul lesning...
Jeg kan på det varmeste anbefale 23-Salen av Ingvar Ambjørnsen. Veldig bra bok, som omhandler forholdene på Lier Mentalsykehus midt på 70 tallet.

Ellers er det veldig interessant lesning i bøkene til Kevin Mitnick;
- The Art Of Deception.
- The Art Of Intrusion.

Utrolig å lese hvordan en person alene kan infiltrere og rundlure et så stort system kun ved bruk av social engineering-skills.
jeg føyer meg i rekken av av beundrer av boken hitchikers guide to the galaxy det er en utrolig morsom bok, men den har også noe å fortelle. den er fantastisk! kan også anbefales på lydbok utgitt av BBC.
Går ikke ann å bli lei romaner da, er jo uendelig mange sjangere. kan anbefale de gamle store, som ibsen, for ikke å snakke om Goethe (Faust), Tolstoj, Dostojevskij. noen påstår dette er blærete, men er ikke uten grunn de er refert i 100 år. Det er noe de vil fortelle, å vi har fortsatt noe å lære. Dette er bøker som er like utviklende som populærvitenskap.