Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  241 25673
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
***[RIGHT]***[/RIGHT]
Hva er egentlig problemet med å velge ut noen ting, og skrive litt om dem, istedenfor denne veggen av tekst? La dette være en påminnelse til alle, velg ut det du vil skrive om, ikke skriv alt om alle følelsene dine. Det må da være mulig å forklare konsis om sine synspunkter på overlevelse uten å sammenlikne med løv med skumle dyr og forklare hvordan en kokeplate fungerer.


Sitat av SSThunder Vis innlegg
Gre alle under en kam? Hvem gjør vel sånt?
Vis hele sitatet...

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Se for deg at du kommer hjem, og du ser at noen har laget mat men det er ingenting til overs så du bestemmer at du vil lage litt mer. Du er usikker på om plata er varm eller ikke, så hva gjør du?

A: Legger handa rett ned på plata og risikerer å brenne deg skikkelig
eller
B: Prøver å kjenne litt forsiktig i området rundt plata for å så jobbe deg mot en konklusjon om at plata er varm eller ei.

Det er en grunn til at vi mennesker faktisk har lett for å se skumle ting når det egentlig ikke er noe å være redd for, du kan f.eks. se et løv komme ruslende på bakken i mørket og tro at det er et skummelt dyr.
Alle er jo programmert slik for overlevelse. Tenk om det hadde vært et skummelt dyr og du bare trodde det var et løv, som kunne resultert i at du ble skadet?
Vis hele sitatet...
Korrekt, vi er programert til overlevelse, vi er også programmert som flokkdyr i likhet med ulver. Med andre ord skal vi ikke overleve alene, men heller sammen, kollektivt. Skulle mennesker danne små grupper og konkurrere med hverandre måtte vi jo hatt tapere, hadde alle hjulpet hverandre hadde alle overlevd.

Jeg ser forøvrig om det røde "plata er varm" lyset lyser og stoler på at de som laget det har gjort jobben sin, det er slik jeg overlever, jeg stoler på andre mennesker, vi samarbeider.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Når det er kjent at "utlendinger/innvandrere" er overrepresentert i kriminelle miljøer, er det da en god idè å sleppe alle inn fritt? Eller bør vi være litt mer forsiktige?
Vis hele sitatet...
Vi blir stadig mer "forsiktige" men det er slik at Norge er en liten del av verden. I Norge har vi det bra, i resten av verden har de det ikke like bra. Vi tar derfor inn små små små mengder av mennesker i nød og hjelper dem, noen av dem blir kriminelle i vårt land. Vi er humane, eller ikke veldig, for veldig få slipper inn i Norge.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Er det RETT at vi tar i mot folk og gir de husly på asylmottak og de brenner det ned?
Vis hele sitatet...
Det er rett at vi tar i mot folk, det er rett at vi gir dem husly. Det var ikke fint å brenne ned asylmottaket
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Er det helt OK om det er veldig fritt på mottakene og folk plutselig "fordufter"? http://www.an.no/nyheter/article4598462.ece
Vis hele sitatet...
Vil du sette dem i fengsel uten domstol? Dvs, lukket anstalt.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Er det med å skape et trygt Norge for alle?
Vis hele sitatet...
Nei tvert om, men det skaper gode liv for noen, og det er verdt kriminaliteten til en grad. Det er en balanse, en balanse vi opprettholder godt. Dog burde vi satse mer på integreringsarbeid, f.eks burde folk være mer med innvandrer istedenfor å tro at alle er kriminelle og skule på dem i nabolaget, det ville nok hjulpet ja. Det er nok mye fordommer som gjør at innvandrere sliter.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Om du ble voldtatt av en mann fra Somalia, hvor tror sannsynlighet tror du det er for at man deretter ville satt de fleste Somaliske menn i bås?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig prøver å være så lite egosentrisk som overhode mulig.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og om du møter en person som har måtte lide gjennom noe sånt, og du kanskje ikke er klar over det, er det da ok for deg å rakke ned på denne personen og prøve å borre dine meninger inn i hodet på vedkommende(om du synes at de er topp)? Kan de ikke få tenke det de selv ønsker? Er ikke det litt av poenget med å være fri?
Vis hele sitatet...
Dette forstod jeg ikke helt. Altså om noen har f.eks blitt voldtatt av en mann fra Somalia, da skal de få tenke hva de vil om Somaliere. Om jeg kommer til vedkommende og "borer inn" tanker om at alle Somaliere ikke er slik, da er dette et inngrep i vedkommendes frihet? I så fall, poenget med å være fri er ikke å kunne gjemme deg vekk fra samfunnet og syde i egne fordommer og erfaringer. Poenget med frihet er å bli ivaretatt.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Jeg kjenner utlendinger som er supre personer, skikkelig flinke til å arbeide og som aktivt søker seg frem i livet.
Vis hele sitatet...
Toppers! Jeg også!
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Men jeg kjenner også utlendinger som bare forårsaker ren faen(unnskyld fransken) hver eneste helg i byen og som prøver å utnytte den norske stat til de grader.
Vis hele sitatet...
Og hva vil du vi skal gjøre med dem? Om vi tar inn færre innvandrere, tror du det kun er de snille som slipper inn da eller at det i grunnen blir akkurat som før bare mindre av dem? Du vil i praksis nekte den snille innvandreren adgang fordi den slemme innvandreren lager faenskap. Snakk om å la noen få ødelegge for mange.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Hadde man vært sikker på at de som kom til landet var 110% til å stole på, og de kom ikke til å gjøre noe som helst tull, så selvsagt, la de sprade fritt rundt omkring mens de venter på resultat fra søknaden.
Det er dessverre slik at mange som søker asyl rømmer fra noe, dårlig økonomi, krig, you name it. Og mange som har opplevd noe så traumatisk som krig vil svært fort få et annet syn på livet og noen kan bli forskrudd i hodet, tikkende bomber i værste fall.
Vis hele sitatet...
Vent. Du skrev nettopp at innvandrerne er "forskrudd i hodet" ? Jeg er glad jeg ikke er den innvandreren som aktivt søker seg opp i arbeidslivet og kjenner deg. Ja de rømmer fra noe jævlig som ødelegger livet deres, og vi hjelper dem som mennesker skal.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Jeg tror noe av grunnen til at FrP ikke har kommet til "makta" enda har noe å gjøre med at alle ønsker trygghet, vi har hatt AP i spissen ganske lenge og de fleste har det jo bra. Noen vil gjerne stemme FrP da de synes mye av politikken deres virker fornuftig, men stemmer alikevell AP fordi de frykter at forandring kan føre til noe ugunstig for dem og for samfunnet ellers.
Vis hele sitatet...
Med FrP i toppen skal jeg ærlig innrømmet at Norge blir blir tryggere, på bekostning av ren humanitet. Jeg kan også si at Norge bli et bedre land på kort sikt, men på lengre sikt vil konsekvensene av et økt ressursforbruk fra statlig side komme som bølger. Du sliter heller med å forstå hvorfor folk stemmer FrP enn hvorfor folk stemmer AP.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Dette med IQ relatert til hvordan en stemmer er jo også ganske morsomt. Denne framstillingen får det jo til å virke som at de som stemmer høyre er en flokk med sauer og de som lener mot andre siden er selvtenkende individ.
Vis hele sitatet...
Dette henger i tråd med at høyresiden ofte har mye enklere løsninger i forhold til venstresiden, dem som ikke er i stand til å forstå venstresidens løsninger stemmer på høyresiden. Det som også er typisk er at folk med høy IQ strever at kulturell kapital mens dem med lavere IQ gjerne strever etter økonomisk kapital, til ett nivå. Men aller helst går dette på utdannelse, høy utdannelse gir gjerne høy IQ, og dem som har høy utdannelse stemmer ikke FrP. Det er forresten fakta og ikke noe jeg bare sier.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Jeg personlig synes FrP har svært mange gode moment, ting som for meg virker logisk.
Vis hele sitatet...
Enkle løsninger, virker logisk med en gang, du trenger ikke tenke deg om tre ganger. Men politikk er ikke enkelt. Politikk virker ikke logisk med første øyekast.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
I forhold til noen venstrevridde parti som ønsker at karakterskalaen skal vekk og byttes med mappeoppgaver slik at ingen skal føle dårligere enn andre.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor vet du ikke? Du vet bare at "dette var nytt og rart", wtf? Jeg skal ikke forklare deg dette, men løsningen er god.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Ja det er flott at de kanskje ikke føler seg dårligere enn andre, men hva med de som før følte seg bedre? De som virkelig jobber hardt og vil fram? Hvorfor skal de få den samme mappen med "godkjent"?
Vis hele sitatet...
Ja hva med dem? De er da like fornøyde? De får jo en større bit av kaken uansett.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Om man ikke skal belønnes for å ha strevd for å oppnå noe, så forsvinner jo konkurranseinstinktet som er drivkraften til så mange mennesker.
Vis hele sitatet...
Drivkraften er da overlevelse, og dette skal man gjøre gjennom samarbeid, ikke gjennom å skjevfordele ressursene våre.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Hvorfor skal jeg bruke tid og energi på å få samme resultat jeg kunne fått ved nesten ingen anstrengelse?
Vis hele sitatet...
Fordi man skal drive med noe man liker, jeg har ofte jobbet meg gjennom netter bare for en "godkjent".
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Noen folk hyller disse ideene, og det er er jo bokstavlig talt destruktivt i mine øyne.
Vis hele sitatet...
"Noen folk" kjære vene, de aller fleste land i verden er sosialistiske eller kommunistiske, dog er der en del land, trass kommunismen, og er råtnet gjennom av korrupsjon.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Det er ikke rett at jeg jobber ræva av meg for å få en skikkelig utdannelse for så å ende opp med samme lønn som en som jobber i kassa på den lokale Joker'n fordi jeg ender opp med i en annen skatteklasse grunnet lønnen min.
Vis hele sitatet...
Du ender jo opp med en jobb du liker bedre, dessuten var ditt eksempel litt drastisk.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Det hender faktisk at folk ikke tar imot økning i lønna da dette vil føre til mindre penger netto da de vil gå opp i skatteklasse. (personlig erfaring fra folk i min omgangskrets)
Kan noen forklare logikken?
Vis hele sitatet...
Ja, det handler om at vi skal ta vare på hverandre, og ikek seg selv. Logikken ligger i et "tredje persons syn" hvor man ser på samfunnet og ikke på enkeltindividet. Du har ikke evnen til å plukke ut spørsmål, og denne veggen av tekst er stor nok allerede. Spør en lokal politiker.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og nei, jeg vil ikke betale 25kroner/literen når bilen er det eneste aktuelle alternativet for transport for meg. Det er uaktuelt at jeg skal sitte som en slave å vente i 3 timer på den at bussen/kollektiv transport skal dukke opp.
Vis hele sitatet...
Les: Jeg vil ha bedre kollektivtransport slik at bussen blir et bedre alternativ for meg.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Mange av de folkene som synes dette er supert bor gjerne i en storby med trikk, buss og t-bane rundt hvert hjørne.
Vis hele sitatet...
Er det noen andre byer enn Oslo som har dette?
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Men det er jo direkte lammende for folk som bor i f.eks. Finnmark som kun har bilen og gjerne må kjøre mangfoldige mil rett som det er.
Vis hele sitatet...
Aritg, bensin prisen i Norge styres av "supply and demand" og styre den statlig er et gammelkommunistisk knep jeg ikke ve helt om jeg har tro på. Dog av alle partier vil FrP gjøre dette, og du... Spør meg om hvor logikken ligger? Jammen..... Oppgitt altså.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Målet i politikk er jo at alle skal få det bra, og gjerne bedre.
Vis hele sitatet...
Målet med politikk er å fordele ressurser. Målet med politikk er å fordele ressurser, en siste gang: Målet med politikk er å fordele ressurser. Ferdig, alt du kan legge til vil nok variere fra plass plass, men målet med politikk vil ALLTID være å fordele ressurser. Det være penger, arbeidsoppgaver eller olje.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Men det er jo svært vanskelig å få til dette uten å tråkke på tærne til andre for det er alltid noen som trenger noe mer/mindre enn andre.
Vis hele sitatet...
Det er alltid noen som vil ha mer ihvertfall, det merker jeg godt. Også er det noen som ikke har så mye, de som har en god del må dele med seg, uansett hvor rik faren deres var.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Bensinen kan jo ikke koste 8kr i Telemark og 25 kr i Oslo, for det er jo urettferdig. Og det vil føre til andre problemer igjen som at folk ville hamstret i Telemark og tatt tilbake til Oslo, ja kanskje noen ville begynt å selge svart for 15 kr/l i Oslo?
Vis hele sitatet...
Du hopper mye. Ok, oljepris igjen. Ja jeg er enig med deg, den kapitalistisk måten vi styrer med hvor alle bensinstasjonene kan egen pris fører til en del utnytting. Vi kunne vurdere å innføre noe, men vurderingen krever en ekspertise jeg ikke har. Som jeg nevnte, "enkle løsninger" fungerer ikke alltid.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Jeg tror ikke at Ola Nordmann på gata tenker fullt så langt, og om du ikke har samme mening som han så er du en dust i hans øyne. For han vet!
Vis hele sitatet...
Så for å himndre utnytting vil du statlig styre oljeprisen? Ja, du har i grunnen svart på det. Du vil at staten skal ta kontroll over pris, er du skapkommunist?
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Man stemmer jo (vanligvis) ikke på et parti som ikke gir deg noen form for personlig gevinst,
Vis hele sitatet...
Jo, mange som ikke bare tenker på seg selv. Jeg vil faktisk tjene grovt på FrP, og tape merkbart på f.eks SV i posisjon.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
så derfor sitter noen venstrevendte tilhengere i Oslo og snakker dritt om noen i Bjerkvik fordi de synes at FrP sine idêer vil føre til bedre levekår for dem.
Vis hele sitatet...
Dette er et landsdekkende fora, lokalpolitikken vet jeg fint lite om.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Det er en grunn til at det finnes Stater i USA, og at de selv kan lage/endre enkelte lover slik at det passer bedre til deres versjon av average Joe.
Vis hele sitatet...
Det er ikke grunnen til at det finnes stater i Amerika.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Innser dere hvor tåpelig dette er? Det er jo nesten umulig å bli enig når det gjelder politikk! For det er så uendelig mange variabler som påvirker hva som faktisk lar seg gjøre i praksis uten at man gjør det verre for noen andre.
Vis hele sitatet...
Ja, slik er det gjerne med fordeling. Men man kan jo prøve å gjøre det så likt for alle sammen, slik at alle har de samme levekårene, og ikke mye ressurser havner på fanget til noen som har mindre.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og som du da synes er en gjeng med tullinger som ikke deler ditt syn og slenger dritt til de over internett fordi han ytrer en mening som er i strid med din.
Vis hele sitatet...
Hvem sikter du til? Hvem slenger dritt? Poenget med en diskusjon er å prøve argumenter mot hverandre, men du kommer ikke med mye fakta, så det er litt vanskelig å prøve deg.

Sitat av MrLee Vis innlegg
HAHAHAHA Provo trur du blei litt eid der ja :P
Vis hele sitatet...
Det morsomme her er jo at SSThunder ikke forstod innlegget ditt og gav deg kvalitets-poeng
Tbirdy sier jo klart at ting kommer til å bli satt på spissen.
Opprinnelsen til statene i USA tror jeg nok han er meget klar over, de fleste utsagnene har jo blitt brukt som språklige illustrasjoner for å få fram poengene.
Les det om de om de som søker asyl en gang til litt mer nøye, han skriver at NOEN av de som har opplevd noe så traumatisk som krig KAN ha blitt "forskrudd".
Det er ikke rett å trekke det ut fra konteksten og vri på utsagnet.
Målet med politikk er å fordele ressurser, som igjen fører til at folk kan få det de trenger noe som igjen vil føre til at de har det bra og i noen tilfeller bedre?
Her vrir du jo bare på ordene for å få utsagnet til å høres feil ut.
"så derfor sitter noen venstrevendte tilhengere i Oslo og snakker dritt om noen i Bjerkvik fordi de synes at FrP sine idêer vil føre til bedre levekår for dem.", dette var jo igjen bare for å skape et bilde, som nok ikke er ment å tolkes bokstavlig.
Angående mitt forrige innlegg er jeg nok redd for at det var du som tolket det feil Sio.
Noe som er grunnen til at jeg skriver litt renere denne gangen, slik at vi ihvertfall unngår språklige barrierer/misforståelser.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av MrLee Vis innlegg
Tbirdy sier jo klart at ting kommer til å bli satt på spissen.
Opprinnelsen til statene i USA tror jeg nok han er meget klar over, de fleste utsagnene har jo blitt brukt som språklige illustrasjoner for å få fram poengene.
Vis hele sitatet...
Hvilket poeng og hva har det med stater i USA å gjøre? Er det ett argument for lokalpolitikk? Jeg trodde FRP var for å slå sammen kommuner og dermed øke avstanden til makta og svekke lokaldemokratiet.
Sitat av MrLee Vis innlegg
Les det om de om de som søker asyl en gang til litt mer nøye, han skriver at NOEN av de som har opplevd noe så traumatisk som krig KAN ha blitt "forskrudd".
Det er ikke rett å trekke det ut fra konteksten og vri på utsagnet.
Vis hele sitatet...
Poenget er at selv om noen kan bli "forskrudd i hodet" (hva nå dere frpere legger i det) så er det vel ingen grunn til å skjære alle over en kam?

Sitat av MrLee Vis innlegg
"så derfor sitter noen venstrevendte tilhengere i Oslo og snakker dritt om noen i Bjerkvik fordi de synes at FrP sine idêer vil føre til bedre levekår for dem.", dette var jo igjen bare for å skape et bilde, som nok ikke er ment å tolkes bokstavlig.
Vis hele sitatet...
Ett bilde på hva og hvorfor er det relevant hvis man ikke skal ta det bokstavelig? Se forøvrig argumentet om lokalpolitikk over her. Lokaldemokratiet og FRPs politikk går ikke overens så jeg skjønner ikke poenget.
Sist endret av Mith; 14. juli 2010 kl. 15:35.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvilket poeng og hva har det med stater i USA å gjøre? Er det ett argument for lokalpolitikk? Jeg trodde FRP var for å slå sammen kommuner og dermed øke avstanden til makta og svekke lokaldemokratiet.
Vis hele sitatet...
http://www.frp.no/no/Vi_mener/ -> gå ned til Kommunepolitikk


Poenget er at selv om noen kan bli "forskrudd i hodet" (hva nå dere frpere legger i det) så er det vel ingen grunn til å skjære alle over en kam?
Vis hele sitatet...
Å skjære alle under en kam er en ting(noe du nettopp gjorde ganske så heftig, jeg har aldri sagt at jeg stemte FrP), men som jeg forsøker å si så er det et litt større bilde enn å bare "skjære alle over en kam".
Det jeg mener er bare at man bør vise aktsomhet, for av og til kan man brenne seg.
Og i bakgrunn for utdannelsen min som HMS-Ingeniør vil jeg påpeke at det er nettopp man lærer om. http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8re-var-prinsippet
«Bedre føre var enn etter snar».
De fleste setter pris på sikkerhet.


Ett bilde på hva og hvorfor er det relevant hvis man ikke skal ta det bokstavelig? Se forøvrig argumentet om lokalpolitikk over her. Lokaldemokratiet og FRPs politikk går ikke overens så jeg skjønner ikke poenget.
Vis hele sitatet...
"Bjerkvik" ble tatt som eksempel da det er en av drøssevis med små plasser hvor bil er den mest aktuelle måten for transport, og som derfor vil kunne ha personer som stemmer FrP for eksempel å få billigere bensin.
Med andre ord var det bare kontrasten med Oslo hvor mange sosialister holder hus i forhold til de uttalige småplassene rundt om i landet jeg ville få fram. Da med tanke på at de i Oslo gjerne ser på kollektiv transport som supert, og da ikke tenker på alle de andre som ikke har et like utbygd/utbredt alternativ.
Jeg tror nok du leser det du vil lese, og som MrLee påpekte så sa jeg fra starten av at jeg kom til å sette ting litt på spissen så jeg forstår ikke hvorfor noen virker så opprørt.

Mvh
Tbirdy
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Å skjære alle under en kam er en ting(noe du nettopp gjorde ganske så heftig, jeg har aldri sagt at jeg stemte FrP), men som jeg forsøker å si så er det et litt større bilde enn å bare "skjære alle over en kam".
Det jeg mener er bare at man bør vise aktsomhet, for av og til kan man brenne seg.
Vis hele sitatet...
Jo, men poenget er at det finst kriminelle miljøer overalt. Og istadenfor å sjå på etnisitet, er det en del ting som tyder på at en betre indikator er sosial status - altså ting som arbeidsløyse og inntekt. Det er heller ikkje veldig stor overrepresentasjon av kriminelle innvandrere, og påfallande nok er jo annengenerasjons innvandrar flinkare til å ta høgare utdanning enn nordmenn.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Med andre ord var det bare kontrasten med Oslo hvor mange sosialister holder hus i forhold til de uttalige småplassene rundt om i landet jeg ville få fram. Da med tanke på at de i Oslo gjerne ser på kollektiv transport som supert, og da ikke tenker på alle de andre som ikke har et like utbygd/utbredt alternativ.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp den typen generalisering DonTomaso problematiserer i åpningsinnlegget. Du generaliserer det til by mot land, som blir ei viss fordreining av faktiske forhold. Senterpartiet har rimeleg mange ordførarar rundt om i bygdenoreg, men har ikkje billeg bensin på løftelista si, så argumentasjonen din bryt litt saman der.

Godt jobba å gå i generaliseringsfella i denne tråden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, men poenget er at det finst kriminelle miljøer overalt. Og istadenfor å sjå på etnisitet, er det en del ting som tyder på at en betre indikator er sosial status - altså ting som arbeidsløyse og inntekt. Det er heller ikkje veldig stor overrepresentasjon av kriminelle innvandrere, og påfallande nok er jo annengenerasjons innvandrar flinkare til å ta høgare utdanning enn nordmenn.
Vis hele sitatet...
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/i...lo/d187824.htm


1 av 2 voldsanmeldte har utenlandsk bakgrunn


I stadig flere av voldssakene er gjerningsmannen av utenlandsk opprinnelse. I andre halvår i fjor utgjorde personer med utenlandsk opprinnelse 53 prosent av de anmeldte gjerningsmennene.

- Vi ser en stadig skjevere utvikling på dette området, sier Andresen.
Vis hele sitatet...

Dette er riktig nok litt gammelt men understreker fremdeles poenget.


Det er jo nettopp den typen generalisering DonTomaso problematiserer i åpningsinnlegget. Du generaliserer det til by mot land, som blir ei viss fordreining av faktiske forhold. Senterpartiet har rimeleg mange ordførarar rundt om i bygdenoreg, men har ikkje billeg bensin på løftelista si, så argumentasjonen din bryt litt saman der.

Godt jobba å gå i generaliseringsfella i denne tråden.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...p-2042990.html

Det er vel en grunn til at velgerne til SP "Rømmer".
Fremskrittspartiets fremgang kommer etter mye fokus på høy bensinpris, konstaterer fungerende Senterpartileder Lars Peder Brekk.
Vis hele sitatet...
Generalisering er brukt som verktøy.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MrLee Vis innlegg
Angående mitt forrige innlegg er jeg nok redd for at det var du som tolket det feil Sio.
Vis hele sitatet...
Fantastisk, du syntes faktisk at Provo "ble eid" og som om ikke det var nok så er det et innlegg i seg selv. Ser det for meg. Du, jeg, Provo og SSThunder sitter rundt et bord og har debatt, mange flere deltar men de fleste abre hører foreløpig. Så begynner kranglignen mellom Provo og SSThunder, og du roper "Der ble du eid Provo!" Slikt hører ikke hjemme i en debatt. Fortsett med å skrive rent.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
http://www.frp.no/no/Vi_mener/ -> gå ned til Kommunepolitikk
Vis hele sitatet...
Legge ned fylkeskommunen og overføre oppgaver fra stat og fylke til robuste kommuner.
Vis hele sitatet...
Men som jeg hører i "Dette er våre egentlige planer" (les: uttalelser fra FrP aktive) så er terskelen for robust kommune utrolig lav, blant annet skal kommunen gå bra økonomisk. Unnskyld meg, gode kommuner skal gå i minus. Dermed blir mindre kommuner slått sammen og sentraliseringen er et faktum.[quote=SSThunder;1767981]
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Å skjære alle under en kam er en ting(noe du nettopp gjorde ganske så heftig, jeg har aldri sagt at jeg stemte FrP)
Vis hele sitatet...
Det skinner gjennom for å si det slik:
  • Du er 22 år og har dermed stemmerett.
  • Du er meget pro FrP i dine innlegg
  • Du snakker som om det vilel blitt bedre med FrP ved makten

Sitat av SSThunder Vis innlegg
"Bjerkvik" ble tatt som eksempel da det er en av drøssevis med små plasser hvor bil er den mest aktuelle måten for transport, og som derfor vil kunne ha personer som stemmer FrP for eksempel å få billigere bensin.
Vis hele sitatet...
Billigere bensin betyr ikke are at de som bor så evinnelig usentralt for lettere for å bevege seg, men det betyr også at det blir mye mer trafikk, mer forurensing og mindre fokus på renere alternativer. Dette kan vi ikke tillate.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Med andre ord var det bare kontrasten med Oslo hvor mange sosialister holder hus i forhold til de uttalige småplassene rundt om i landet jeg ville få fram. Da med tanke på at de i Oslo gjerne ser på kollektiv transport som supert, og da ikke tenker på alle de andre som ikke har et like utbygd/utbredt alternativ.
Jeg tror nok du leser det du vil lese, og som MrLee påpekte så sa jeg fra starten av at jeg kom til å sette ting litt på spissen så jeg forstår ikke hvorfor noen virker så opprørt.
Vis hele sitatet...
Slutt å sett ting på spissen og bruk virkeligheten som fundament for dine argumenter.

Sitat av SSThunder Vis innlegg
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/i...lo/d187824.htm

Dette er riktig nok litt gammelt men understreker fremdeles poenget.

Generalisering er brukt som verktøy.
Vis hele sitatet...
Av FrP. Innvandrere er voldtektsmenn lyser det av artikkelen din, dette er snop for folk som deg. Nå kan innvandrere stigmatiseres enda meg og til slutt vil alle mislike dem som at de vil stemme på det partiet som vil gjøre mest for nekte dem adgang inn i landet.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Arbeiderpartiet er nok det partiet som flest stemmer på av de som ikke har satt seg inn i politiske spørsmål. Mange av de som stemmer Arbeiderpartiet har ingen grunn hvorfor, de bare gjør det. Kanskje foreldrene som sier at de skal stemme det, kanskje de alltid har gjort det. Det er "det riktige valget", da annet kan sette de i et dårlig lys.
Vis hele sitatet...
Altså det er helt sant Ap er et parti som får med seg aper som ikke er godt engasjert, uten at jeg nå har noe politisk syn så er FRP akkurat det samme, de har fått en stor økning pga politikk og slagord som stemmer med tankene til mange hardt arbeidende mennesker, FRP er derfor også et parti som gir ''banan'' til aper ( velgere) som ikke er svært engasjerte. SOm bare velger FRp fordi det virker som om de har den beste bananen å tilby.
jeg vil nå bare si det at jeg bor 4mil unna en by.. og det går buss 3 ganger om dagen inn til byen... det er jo klart at vi kjører jo heller selv en å måtte vente X antall timer for å ta bussen både til og fra...
Det er jo veldig lett for dere som bor midt oppi et kjøpesenter, og si at det er greit om bensinprisene er som de er.. men prøv og tenkt LITT utenfor den lille boksen dere bor i.. det er faktisk ikke alle som bor slik dere gjør og som har alt dere trenger i nabohuset.
Sitat av Sio Vis innlegg
Det skinner gjennom for å si det slik:
  • Du er 22 år og har dermed stemmerett.
  • Du er meget pro FrP i dine innlegg
  • Du snakker som om det vilel blitt bedre med FrP ved makten
Vis hele sitatet...
Dette er en diskusjon, og skal man være flink til å diskutere må man ha evnen til å velge hvilken som helst side og man skal kunne argumentere for og imot. Uavhengig av personlige meninger.
Jeg har simpelten valgt å argumentere for FrP i dette tilfellet da tråden ble laget for å rakke ned FrP.
Mitt politiske ståsted er ene og alene mitt.

Av FrP. Innvandrere er voldtektsmenn lyser det av artikkelen din, dette er snop for folk som deg. Nå kan innvandrere stigmatiseres enda meg og til slutt vil alle mislike dem som at de vil stemme på det partiet som vil gjøre mest for nekte dem adgang inn i landet.
Vis hele sitatet...
Snop for folk som meg? Kaller du meg rasist? Det er nå vel virkelig ikke min feil at statistikken er som den er, jeg har enkelt og greit bare kildehenvist for de av dere som påstår at det er tull. Dette var lavmål og slikt trodde jeg vi holdt oss for god for.
Men nettopp dette understreker jo det jeg sa i min opprinnelige post at

Sitat av SSThunder
Og som du da synes er en gjeng med tullinger som ikke deler ditt syn og slenger dritt til de over internett fordi han ytrer en mening som er i strid med din.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio
Hvem sikter du til? Hvem slenger dritt?
Vis hele sitatet...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Dette er en diskusjon, og skal man være flink til å diskutere må man ha evnen til å velge hvilken som helst side og man skal kunne argumentere for og imot. Uavhengig av personlige meninger.
Jeg har simpelten valgt å argumentere for FrP i dette tilfellet da tråden ble laget for å rakke ned FrP.
Mitt politiske ståsted er ene og alene mitt.
Vis hele sitatet...
Skal man være flink til å representere noen må man ha evnen til å diskutere andre ståsteder, skal man være flink i å diskutere er det da ikke noen faktor at en kan diskutere på andres vegne.


Sitat av SSThunder Vis innlegg
Snop for folk som meg? [...] Det er nå vel virkelig ikke min feil at statistikken er som den er, jeg har enkelt og greit bare kildehenvist for de av dere som påstår at det er tull. Dette var lavmål og slikt trodde jeg vi holdt oss for god for.
Vis hele sitatet...
Nei. Artikkler om statistikk som kan utnyttes for å stigmatisere innvandrere er snop for dem som kjemper for at folkeopinionen skal si seg enig i at vi drastisk skal kutte ned på flyten av innvandrere som kommer inn i landet. Jeg ser mange som deg på forumet, du er ikke den første som lenker til liknende artikler.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Kaller du meg rasist?
Vis hele sitatet...
Nei, for et utsagn fra din side, behersk deg.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Men nettopp dette understreker jo det jeg sa i min opprinnelige post at
Vis hele sitatet...
Kan du gjenta det på en konsis måte slik at jeg kan printe det ut og ta det med meg til syden uten å måtte betale overvekt?
Sist endret av Sio; 14. juli 2010 kl. 18:36.
Sjokk at det er Dagsavisen som står for denne undersøkelsen. De har mest sansynlig fastslått resultatet før undersøkelsen ble utført.. Alt kan vinkles/manipulerea til å støtte et personlig synspunkt.
Leste at Carl Ivar Hagen hadde for et år eller to tilbake sagt på et Frp møte at norske grunneiere måtte kaste ting som arkeologer kunne få interesse for. Da det kunne koste så mye for dem hvis det ble funnet oldtidsgjenstander på deres jord. Det er ganske utrolig at partimedlemmer tydeligvis har syntes det har vært greit å ha en sånn leder. Utrolig gjennomtenkt utsagn.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/i...lo/d187824.htm
Dette er riktig nok litt gammelt men understreker fremdeles poenget.
Vis hele sitatet...
Det gjør nok ikke det. Du har misforstått poenget. Saken er, som slashdot sa, at kriminalitet er vesentlig kraftigere korrelert med levekår enn med etnisitet. Det vil si at det er de dårlige levekårene som øker sannsynligheten for at en person blir kriminell — ikke hans/hennes etnisitet. Videre er innvandrerstatusen også korrelert med levekår, noe som vil si at innvandrere flest har en tendens til å leve under dårlige kår enn nordmenn. Dette gjør at man får en tilsynelatende korrelasjon mellom det å være innvandrer og det å begå kriminalitet, men dette er bare indirekte. Dette kan man se for eksempel ved å se på kriminelle handlinger begått innenfor et avgrenset område i levekår, og deretter se etter korrelasjon med kriminalitet og etnisitet.

Kort fortalt, det er ikke etnisiteten som avgjør om noen blir kriminell eller ikke, men hva slags kår disse personene lever under. Å innføre tiltak som hjelper innvandrere med å bedre sine levekår er dermed den eneste realistiske løsningen for å minimalisere problemet.

Ettersom artikkelen du linker til er fra rundt millenniumskiftet, kan du lese gjennom artikkelen Begår innvandrere mer kriminalitet enn andre? fra Statistisk Sentralbyrå, skrevet på omtrent samme tid, som bekrefter dette. Et lite utdrag:
Under ett bør statistikken leses på bakgrunn av levekår blant ikke- vestlige innvandrere. Innvandrere fra ikke-vestlige land har lavere utdanning enn nordmenn. De har en langt lavere andel sysselsatte, selv blant høyt utdannede. Husholdsinntekten per forbruksenhet er knapt to tredeler av nordmenns inntekt og de bor billigere og trangere enn nordmenn. Flere innvandrere enn nordmenn forteller at de er ensomme. Dårlig kontakt med det norske samfunnet og svakt familienettverk bidrar til isolasjon og ensomhet. Nervøse lidelser er mer utbredt blant innvandrere enn blant nordmenn. Dette er noen av hovedresultatene fra undersøkelsen Levekår blant ikke-vestlige innvandrere fra 1996 (Blom 1998). Med dårlige levekår følger ofte mer kriminalitet. Fra Danmark har man påvist samvariasjonen mellom sosioøkonomisk status og kriminalitet, også for innvandrere. Dette gir en viktig del av bakgrunnen for hvorfor utlendinger, sammenliknet med dansker, relativt ofte ble registrert for kriminalitet i 1995 (Danmarks Statistik 1998). Statistikken blir dermed en indikator på levekårsforskjeller mellom befolkningsgrupper.
Vis hele sitatet...
Videre er artikkelen Svært få lovbrudd er begått av asylsøkere relevant, og kan kanskje knuse noen illusjoner. Ingressen sier det meste:
Asylsøkere står bak mindre enn 1 prosent av alle oppklarte lovbrudd i Norge i 2001. 98 prosent av alle siktelser for lovbrudd i 2001 er helt sikkert ikke begått av denne gruppen. Det er i tillegg svært sannsynlig at det ikke er asylsøkere, men snarere andre utlendinger uten fast bosetting i landet, som har begått flesteparten av de resterende lovbruddene.
Vis hele sitatet...
Sitat av SSThunder
Det er vel en grunn til at velgerne til SP "Rømmer".
Fremskrittspartiets fremgang kommer etter mye fokus på høy bensinpris, konstaterer fungerende Senterpartileder Lars Peder Brekk.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Dette er langt fra første gangen du nevner bensinpriser, og vi hører dette mantraet fra FrP stadig vekk. Bensinprisene stiger og stiger, og er snart helt ute av kontroll — noe som går hardt utover den jevne borger.

Dette er også bare tull. Artikkelen Skyhøye bensinpriser?, også fra SSB, forteller at bensinprisen i forhold til kjøpekraft faktisk har sunket svakt og jevnt fra 1998. Jeg hadde selv et dokument hvor jeg sammenliknet bensinpris versus gjennomsnittlig inntekt fra midten av 80-tallet, og trenden var den samme da. Dessverre ble det dokumentet borte, men det bør være mulig å gjenskape med litt googling og innsats for de som er interessert (selv har jeg ikke tid).
Sitat av Provo Vis innlegg
Det gjør nok ikke det. Du har misforstått poenget. Saken er, som slashdot sa, at kriminalitet er vesentlig kraftigere korrelert med levekår enn med etnisitet. Det vil si at det er de dårlige levekårene som øker sannsynligheten for at en person blir kriminell — ikke hans/hennes etnisitet. Videre er innvandrerstatusen også korrelert med levekår, noe som vil si at innvandrere flest har en tendens til å leve under dårlige kår enn nordmenn. Dette gjør at man får en tilsynelatende korrelasjon mellom det å være innvandrer og det å begå kriminalitet, men dette er bare indirekte. Dette kan man se for eksempel ved å se på kriminelle handlinger begått innenfor et avgrenset område i levekår, og deretter se etter korrelasjon med kriminalitet og etnisitet.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, det understreker ikke hans poeng. Men det understreket mitt.

Kort fortalt, det er ikke etnisiteten som avgjør om noen blir kriminell eller ikke, men hva slags kår disse personene lever under. Å innføre tiltak som hjelper innvandrere med å bedre sine levekår er dermed den eneste realistiske løsningen for å minimalisere problemet.
Vis hele sitatet...
Gammelt nytt

Dette er langt fra første gangen du nevner bensinpriser, og vi hører dette mantraet fra FrP stadig vekk. Bensinprisene stiger og stiger, og er snart helt ute av kontroll — noe som går hardt utover den jevne borger.

Dette er også bare tull. Artikkelen Skyhøye bensinpriser?, også fra SSB, forteller at bensinprisen i forhold til kjøpekraft faktisk har sunket svakt og jevnt fra 1998. Jeg hadde selv et dokument hvor jeg sammenliknet bensinpris versus gjennomsnittlig inntekt fra midten av 80-tallet, og trenden var den samme da. Dessverre ble det dokumentet borte, men det bør være mulig å gjenskape med litt googling og innsats for de som er interessert (selv har jeg ikke tid).
Vis hele sitatet...

Grunnen til at jeg nevner bensinprisen er fordi det ble nevnt tidligere og er for mange (men ei alle) relevant.

Poenget mitt er ikke at bensinprisene idag er til å dø av, men heller at noen på den andre siden av den politiske fargeskalaen har som mål å ØKE bensinprisene med MERE avgifter.

Aftenposten

Sitat av Aftenposten.no
SVs miljøpolitiske talskvinne, Inga Marte Thorkildsen, mener at bensinprisene må økes kraftig
Vis hele sitatet...
Og ærlig talt, hvem har vel lyst til å betale 15-20 kr literen?
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Det er korrekt, det understreker ikke hans poeng. Men det understreket mitt.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør du ikke. Da har du misforstått. Les igjen, du. Både dine egne, slasdots og mine uttalelser, samt artiklene jeg linket til deg. Du har umulig hatt tid til å lese gjennom de på denne tiden, og jeg tror du hadde hatt nytte av det.

Sitat av SSThunder
Vis hele sitatet...
Vær så inderlig snill..

Sitat av SSThunder
Poenget mitt er ikke at bensinprisene idag er til å dø av, men heller at noen på den andre siden av den politiske fargeskalaen har som mål å ØKE bensinprisene med MERE avgifter.
Vis hele sitatet...
De er også for å bedre kollektivtilbudet drastisk, så du forteller bare halve sannheten her. Like fullt påstår FrP stadig vekk at bensinprisen er konstant stigende, og det er disse påstandene jeg tilsikter.
Sist endret av Provo; 15. juli 2010 kl. 13:51.
Fint skrevet, KP!

Og alle dere som får panikk og sier 'Dette er litt ekstremt, egne leire?', ta og les en eller tre ganger til.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det gjør du ikke. Da har du misforstått. Les igjen, du. Både dine egne, slasdots og mine uttalelser, samt artiklene jeg linket til deg. Du har umulig hatt tid til å lese gjennom de på denne tiden, og jeg tror du hadde hatt nytte av det.
Vis hele sitatet...
Nei det er mulig jeg ikke hadde "hatt tid til det",
heldigvis leste jeg en av de i går kveld mens jeg surfet rundt så der sparte jeg jo litt tid der.
Og jeg tror nok ikke jeg misforstår mitt eget poeng, det er mulig vi bare oppfatter det annerledes.

Sitat av Provo
De er også for å bedre kollektivtilbudet drastisk, så du forteller bare halve sannheten her. Like fullt påstår FrP stadig vekk at bensinprisen er konstant stigende, og det er disse påstandene jeg tilsikter.
Vis hele sitatet...
Kollektivtilbud og klima, I get it, men i mesteparten av Norge så lar det seg ikke gjennomføre med busser i alle retninger(økonomisk forsvarlig).
Og når de innser at det faktisk er behov for billigere drivstoff på landet så er vi tilbake til det jeg forsøkte å poengtere tidligere så vil stor forskjell i bensinprisen rundt om i landet forårsake nye problem igjen.
Men hurra, kanskje vi får masse nye mobile arbeidsplasser!
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Kollektivtilbud og klima, I get it, men i mesteparten av Norge så lar det seg ikke gjennomføre med busser i alle retninger(økonomisk forsvarlig).
Og når de innser at det faktisk er behov for billigere drivstoff på landet så er vi tilbake til det jeg forsøkte å poengtere tidligere så vil stor forskjell i bensinprisen rundt om i landet forårsake nye problem igjen.
Men hurra, kanskje vi får masse nye mobile arbeidsplasser!
Vis hele sitatet...
skal være enig der.. Kolletivtilbud fungere bare i byer og plasser der det er kort avstander til forskjellige til som danmark, der går det tog overalt.. man trenger ikke bil.. togene går med 30min mellomrom. men i Norge fungerer det simpelten ikke... på grunn av i Nord-Norge vil det koste millioner i året viss at vi skal ha buss som går 4-5mil hver halvtime
Hvis man er bekymret for at de i lokale distrikter vil få det uforholdsmessig vanskelig med høyere bensinpriser kan man jo subsidiere de som bor på slike plasser med fradrag på skatt eller andre støtteordninger for å til dels veie opp for prisøkningen på bensin.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvis man er bekymret for at de i lokale distrikter vil få det uforholdsmessig vanskelig med høyere bensinpriser kan man jo subsidiere de som bor på slike plasser med fradrag på skatt eller andre støtteordninger for å til dels veie opp for prisøkningen på bensin.
Vis hele sitatet...
Indeed. Hovedpoenget er vel uansett at privatbiltrafikk i by og tettbebygget område er ikke bare uhensiktsmessig og problematisk, men en fare og til skade for både miljø og trivsel. Jo mer man får folk i disse områdene over på kollektivtransport, jo større insentiver og støtteordninger kan man sette i kraft i grisgrendte strøk for å gjøre deres fremkommelighet bedre.

F.eks. dersom man får privatbiltransporten i Trondheim over på trikk/t-bane ville pengene de sparer på renhold, vedlikehold av vei (bilvei krever langt mer vedlikehold enn en T-bane) o.l. kunne brukes til å bygge ut bedre veier og togtraséer for mer usentrale strøk.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Poenget mitt er ikke at bensinprisene idag er til å dø av, men heller at noen på den andre siden av den politiske fargeskalaen har som mål å ØKE bensinprisene med MERE avgifter.

Aftenposten

Og ærlig talt, hvem har vel lyst til å betale 15-20 kr literen?
Vis hele sitatet...
For det første - har du faktisk LEST den artikkelen du linker til? Det står ingenting om at de har det som mål, men de mener at det sannsynligvis må til for å prøve å dempe trafikkveksten. I tillegg sier de jo at TØI's forslag om dobling av prisen er totalt urealistisk.

For det andre: I tillegg kan jeg avsløre den store hemmeligheten at bensinpriser på både 15, 20 og 25kr literen på litt sikt sannsynligvis er 100% uunngåelig, totalt uavhengig av hvilket parti som styrer. Hvorfor? To grunner:
1: fenomenet som kalles inflasjon. Helt uten noen avgiftsøkninger eller noen andre faktorer involvert, så vil bensinprisen stige til minst 15kr literen innen ti år (da har jeg regnet med 2,5% inflasjon).

2: enda viktigere - olje blir dyrere og dyrere å utvinne etterhvert som det blir mindre igjen fordi det som er igjen blir generelt mindre tilgjengelig, og dermed vil bensin selv uten noen som helst andre faktorer involvert stige i pris samme hva man gjør. Nøyaktig hvor mye er naturligvis umulig å si, men jeg gjetter på at denne stigningen vil være ganske mye heftigere enn inflasjonen.

En tredje faktor er også selve det økonomiske systemet vi og det meste av verden bruker, basert på markedsøkonomi. Siden det blir mindre olje tilgjengelig, og trafikken øker, vil minskende tilbud og økende etterspørsel i seg selv føre til at prisene øker.

Så som du ser - mens vi ikke kan kutte inflasjonen (dvs uten at økonomien som helhet ikke ville bli voldsomt skadelidende), og vi ikke kan trylle fram mer olje, og så er det en ting vi kan gjøre for å dempe prisveksten på olje - vi kan minske etterspørselen ved å komme oss over til andre energiløsninger jo før jo bedre. Å kutte avgiftene på bensin ville dermed være som å pisse i buksa for å holde seg varm, siden dette 100% garantert ville føre til økt forbruk av bensin/olje, noe som bare ville føre til at prisen steg desto kjappere, og helt garantert raskt ville ta igjen avgiftskuttet.
Sitat av MrLee Vis innlegg
skal være enig der.. Kolletivtilbud fungere bare i byer og plasser der det er kort avstander til forskjellige til som danmark, der går det tog overalt.. man trenger ikke bil.. togene går med 30min mellomrom. men i Norge fungerer det simpelten ikke... på grunn av i Nord-Norge vil det koste millioner i året viss at vi skal ha buss som går 4-5mil hver halvtime
Vis hele sitatet...
Synes kollektivtilbudet er relativt greit jeg. Og jeg bor langt ute på "landet" hvor bussen går på det meste en gang i timen, bare til å planlegge dagen litt det så går det smooth
Men må si meg enig at jeg misunner Danmark sitt transportsystem, med denne metroen de har og veier hvor det er veldig bra tilrettelagt for syklister.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hele opplegget med og sende en gruppe med "annerledes meninger" i leire, sier bare litt om sosialismen.

Kanskje ikke overaskene med tanke på at nazi er forkortelse for "nasjonal" SOSIALIST"
Sitat av Shellshock Vis innlegg
hele opplegget med og sende en gruppe med "annerledes meninger" i leire, sier bare litt om sosialismen.

Kanskje ikke overaskene med tanke på at nazi er forkortelse for "nasjonal" SOSIALIST"
Vis hele sitatet...
nok en fjonball som ikke tok poenget...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Kanskje ikke overaskene med tanke på at nazi er forkortelse for "nasjonal" SOSIALIST"
Vis hele sitatet...
Ja, på linje med Deutsche Demokratische Republik (DDR - østtyskland), Democratic People's Republic of Korea (Nord-Korea).

Men så veit vel gjerne dei fleste som fulgte med litt i samfunnsfagtimen på skulen at nazisme ligger rimelig langt fra det en omtaler som sosialisme tradisjonelt sett, sjølv om det var likhetspunkter - på linje med at det er likhetspunkter mellom Hitler og Høybråten (begge er f.eks. mot røyking).
Å høyra FRP snakka om politikk er som å høyra Josef Fritzl snakka om borneoppdragelse, moral og etikk og god sex

Men derimot det FRP kan er å drite seg ut, som kan samanliknast med Fritzl sitt meisterskap i gøymeleken.

http://i726.photobucket.com/albums/ww270/kallirottusmetti/Josef_Fritzl_280_477364a.jpg
Sist endret av Ravndalen; 26. juli 2010 kl. 00:37.
Sitat av Ravndalen Vis innlegg
Å høyra FRP snakka om politikk er som å høyra Josef Fritzl snakka om borneoppdragelse, moral og etikk og god sex

Men derimot det FRP kan er å drite seg ut, som kan samanliknast med Fritzl sitt meisterskap i gøymeleken.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å se hvordan noe av det der hadde noe å gjøre i denne tråden.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
hele opplegget med og sende en gruppe med "annerledes meninger" i leire, sier bare litt om sosialismen.

Kanskje ikke overaskene med tanke på at nazi er forkortelse for "nasjonal" SOSIALIST"
Vis hele sitatet...
Det interessante er jo at du med den uttalelsen avslører hvor lite du faktisk vet om FrP's politikk, siden det er DE som faktisk vil sende massevis av personer i slike "leirer", riktignok ikke basert på meninger, men fordi de har vært så frekke å komme hit og søke om asyl, mens "sosialisten" som skrev den originale posten bare var litt ironisk ved å skrive om FrPs egen politikk ved å bytte ut "asylsøkere" med "frp-politikere/velgere", og asylsøkernes "synder" med freppernes.

Ang nasjonal"sosialisme", så var det eneste det hadde felles med sosialisme, nettopp navnet.

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg klarer ikke å se hvordan noe av det der hadde noe å gjøre i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Det var jo ingen overraskelse...
Sitat av atomet Vis innlegg
Det var jo ingen overraskelse...
Vis hele sitatet...
Å høyra FRP snakka om politikk er som å høyra Josef Fritzl snakka om borneoppdragelse, moral og etikk og god sex.
Vis hele sitatet...
Fortell meg hvem i FRP som snakker om poltikk slik at det høres ut som Fritzl snakker om borneoppdragelse, moral og etikk og god sex.

Men derimot det FRP kan er å drite seg ut, som kan samanliknast med Fritzl sitt meisterskap i gøymeleken
Vis hele sitatet...
Hva er gøymelek? Gjemmelek? Har ikke satt meg så veldig inn i Fritzl saken så kjenner ikke til meningen med det begrepet.

Jeg husker i fjord (VG1) når vi hadde besøk av representanter fra mange politiske parti og de talte til oss alle. De som fikk folk med seg var FRP og Venstre mens de som dreit seg ut var KRF, AP og SV... Slik syns jeg det forsåvidt er i media også.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Siv Jensen plasert i en teltleir, det er en telttur jeg tror jeg står over... Venstresiden ftw!
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg husker i fjord (VG1) når vi hadde besøk av representanter fra mange politiske parti og de talte til oss alle. De som fikk folk med seg var FRP og Venstre mens de som dreit seg ut var KRF, AP og SV... Slik syns jeg det forsåvidt er i media også.
Vis hele sitatet...
Totskalle strikes again. Gratulerer, ja da MÅ jo FrP være det smarteste valget.

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Fortell meg hvem i FRP som snakker om poltikk slik at det høres ut som Fritzl snakker om borneoppdragelse, moral og etikk og god sex.
Vis hele sitatet...
Fritzl var på bærtur når det gjaldt "borneoppdragelse, moral og etikk og god sex", og FrP er på bærtur når det gjelder praktisk talt alt innenfor politikk. Hva er de gode på? Offerrolle, hets og populisme.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En undersøkelse av Dagsavisen for en tid tilbake viser at Frp er sterkt overrepresentert i kriminalitet som begås av politikere, og Frp-politikere er tiltalt og dømt både for drap, vold mot politiet, sex-sjikane, barneporno, voldtekt, eiendomssvindel, fyllekjøring, CV-juks og narkotikaforbrytelser.

Dette viser at Frp-ere har en kultur og et menneskesyn som ikke passer inn i det frie og demokratiske Norge, og Frp-ere er en åpenbar trussel mot det samfunnet som vi ønsker å bevare.

Politikere fra Frp som ønsker å bo i det norske samfunnet som lovlydige borgere bør, etter mitt syn, interneres i egne teltleire fram til de viser at de passer inn sammen med alle oss andre, så kan de smake sin egen medisin. Vi kan ikke risikere at slike mennesker går rundt sammen med oss, det tror jeg alle skjønner.

Det er ikke det at jeg er redd for samtlige Frp-ere, men statistikken viser jo tydelig hva de er i stand til. Frp-ere er en trussel mot den norske velferden!
Vis hele sitatet...
Og dette våset ditt får du KP for? Du virker nå som en fascist og større trussel enn FrP
Sitat av Ladejarlen Vis innlegg
Og dette våset ditt får du KP for? Du virker nå som en fascist og større trussel enn FrP
Vis hele sitatet...
Du har ikke skjønt budskapet. Les tråden.
Selv om tråden er en vits må det vel gå an å diskutere innholdet fordet. Dette med at FRP ikke kan en dritt om politikk generelt i det hele tatt er bare pisswasser og meningsløst. Statistikker har vist at når vår generasjon skal stemme vil FRP komme betraktlig høyt om så ikke vinne.
Statistikker har vist at når vår generasjon skal stemme vil FRP komme betraktlig høyt om så ikke vinne.
Vis hele sitatet...
Du har en veldig snodig sans for logikk. Minner mest av alt om en del TV-shop-reklamer og liknende; "Suksessen fra USA, nå også i norge", "5 milloner solgt". Selv om mange fra vår generasjon hadde trodd at 3+3 var 9, så stemmer det ikke for det, og at mange stemmer FrP betyr ikke at FrP er bra. Dessverre har jeg heller et inntrykk av at veldig mange ikke gidder å sette seg inn i ting (muligens fordi vi har det så bra at vi ikke trenger å bry oss?), og stemmer på FrP fordi FrP har en tendens til å presentere ting som ved første øyekast ser ut som enkle løsninger, men hvis man setter seg litt mer inn i det, så ser man at det ikke holder vann for en femmer. Jeg har f.ex. snakket med VOLDSOMT overbeviste FrP-velgere fra "vår generasjon" som plutselig viste seg å være 150% pro-palestina, men som rett og slett ikke visste at FrP har vært israels beste venn i norge (inntil relativt nylig sammen med KrF, nå i stor grad også uten dem) i alle år, totalt uavhengig av hva israel har funnet på for faanskap. Folk som er mer eller mindre nederst på rangstigen yrkesmessig (butikkansatte og liknende), og syns det høres helt forferdelig ut å jobbe via vikarbyråer, men som har blitt ganske sjokka når de har forstått hva "midlertidige ansettelser" og svekket stillingsvern (begge ting som frp er sterkt for) i praksis betyr.

Skal jeg fortsette? Ja, la oss ta en til.

Sist høst klagde FrP VOLDSOMT på at regjeringen ikke hadde gitt NAV mer ressursser. Men, for de av oss som gidder å følge litt med, så husker vi fra ett år før, da FrP absolutt ikke ville gi NAV mer penger, neida, stikk motsatt. De ville kutte dem ned!

Enda en? Ok. Vet du hva som har skjedd med kostnadene ved veibygging nå de siste årene? De har økt med flere hundre prosent! Det må jo være på grunn av den ineffektive staten og Statens Veivesen? Vel, det hadde jo vært praktisk å kunne skylde på staten og dermed regjeringen, ikke sant? Vel, dessverre stemmer det ikke med realitetene. Det er nemlig etter at denne delen av veiutbygging og vedlikehold ble privatisert, med Mesta AS, den tidligere produksjonsavdelingen i Statens Veivesen, i spissen, at denne økningen har kommet. Jammen jammen, det er jo privatisering, det skal jo være mer effektivt? Nei, ikke alltid og for enhver pris, stikk motsatt av hva FrP liker å tro.

FrP er ikke partiet for folk flest, FrP er partiet for de som ikke gidder å bry seg og ikke gidder å sette seg inn i ting. "Folk flest" vil få dårligere råd og en mer usikker hverdag hvis FrP får gjennomført politikken sin.
Sist endret av atomet; 26. juli 2010 kl. 15:27.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hehe, han får KP fordi han heter DonTomaso

Beklager da atomet. Du har tydeligvis mer peiling på politikk og politiske partier enn noen av oss andre her inne, ingen vits å si imot deg!
Vis hele sitatet...
et perfekt eksempel på hvordan jeg synes mangre FRPere fremstår. Hvis folk kommer med gode argumenter så avviser de personene som bedrevitere uten å ta det innover seg at det kanskje kan være at FRP tar feil.
Sitat av atomet Vis innlegg
Du har en veldig snodig sans for logikk. Minner mest av alt om en del TV-shop-reklamer og liknende; "Suksessen fra USA, nå også i norge", "5 milloner solgt". Selv om mange fra vår generasjon hadde trodd at 3+3 var 9, så stemmer det ikke for det, og at mange stemmer FrP betyr ikke at FrP er bra. Dessverre har jeg heller et inntrykk av at veldig mange ikke gidder å sette seg inn i ting (muligens fordi vi har det så bra at vi ikke trenger å bry oss?), og stemmer på FrP fordi FrP har en tendens til å presentere ting som ved første øyekast ser ut som enkle løsninger, men hvis man setter seg litt mer inn i det, så ser man at det ikke holder vann for en femmer. Jeg har f.ex. snakket med VOLDSOMT overbeviste FrP-velgere fra "vår generasjon" som plutselig viste seg å være 150% pro-palestina, men som rett og slett ikke visste at FrP har vært israels beste venn i norge (inntil relativt nylig sammen med KrF, nå i stor grad også uten dem) i alle år, totalt uavhengig av hva israel har funnet på for faanskap. Folk som er mer eller mindre nederst på rangstigen yrkesmessig (butikkansatte og liknende), og syns det høres helt forferdelig ut å jobbe via vikarbyråer, men som har blitt ganske sjokka når de har forstått hva "midlertidige ansettelser" og svekket stillingsvern (begge ting som frp er sterkt for) i praksis betyr.
Vis hele sitatet...
Jeg er den første til å innrømme at mange av FRPs velgere er unge mennesker som ikke bryr seg lengre enn utelivspolitikken, men det betyr ikke at FRPere generelt er mindre smarte, som du så smidig prøver å få fram. Dette går også begge veier. Det er uhyrlig mange fra venstresiden som ikke klarer å se lengre enn utelivspolitikken til FRP og deretter stemple FRP som et rølpeparti. Du kan ikke plassere alle FRP velgere i samme bås basert hva noen av dine venner har sagt. Jeg ser heller ikke hvorfor du ser på midlertidige ansettelser og svekket stillingsvern som noe negativt.


Sitat av atomet Vis innlegg
Enda en? Ok. Vet du hva som har skjedd med kostnadene ved veibygging nå de siste årene? De har økt med flere hundre prosent! Det må jo være på grunn av den ineffektive staten og Statens Veivesen? Vel, det hadde jo vært praktisk å kunne skylde på staten og dermed regjeringen, ikke sant? Vel, dessverre stemmer det ikke med realitetene. Det er nemlig etter at denne delen av veiutbygging og vedlikehold ble privatisert, med Mesta AS, den tidligere produksjonsavdelingen i Statens Veivesen, i spissen, at denne økningen har kommet. Jammen jammen, det er jo privatisering, det skal jo være mer effektivt? Nei, ikke alltid og for enhver pris, stikk motsatt av hva FrP liker å tro.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at det faktisk er dette som har gjort at kostnadene har økt? Jeg har ikke mye kunnskap på dette området, men i mine ører høres det veldig ulogisk ut. Hvorfor skulle kostnader øke fordi Mesta ble privatisert?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg ser heller ikke hvorfor du ser på midlertidige ansettelser og svekket stillingsvern som noe negativt.
Vis hele sitatet...
Poenget er at vanlige arbeidstakere har behov for de rettighetene de kan få i jobb sammenheng, på samme måte som de aller aller fleste vil ha en fast 100% stilling på en plass, ikke ett vikariat på 20% på Nille, ett på 20% på 7/11 og ett på 60% på Rema 1000. Det er nemlig resultatet av midlertidig ansettelser, noe vi ser på helsevesenet i dag.
De aller aller fleste vil ha en trygg jobb der de vet at de ikke kan bli sparket uten grunn og det er nettopp dette FRP jobber for å svekke. FRP er ett parti for de rike pampene på toppen, som frir hensynsløst til vanlige arbeidstakere for å komme i posisjon.
Hvis gutta på golvet er villig til å bytte jobbsikkerhet mot billig brennevin og færre innvandrere kommer de til å angre bittert, de bare vet det ikke enda og når de står der arbeidsløse så er det litt for sent å skylde på Siv Jensen.
Sist endret av Mith; 26. juli 2010 kl. 21:55.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget er at vanlige arbeidstakere har behov for de rettighetene de kan få i jobb sammenheng, på samme måte som de aller aller fleste vil ha en fast 100% stilling på en plass, ikke ett vikariat på 20% på Nille, ett på 20% på 7/11 og ett på 60% på Rema 1000. Det er nemlig resultatet av midlertidig ansettelser, noe vi ser på helsevesenet i dag.
De aller aller fleste vil ha en trygg jobb der de vet at de ikke kan bli sparket uten grunn og det er nettopp dette FRP jobber for å svekke. FRP er ett parti for de rike pampene på toppen, som frir hensynsløst til vanlige arbeidstakere for å komme i posisjon.
Hvis gutta på golvet er villig til å bytte jobbsikkerhet mot billig brennevin og færre innvandrere kommer de til å angre bittert, de bare vet det ikke enda og når de står der arbeidsløse så er det litt for sent å skylde på Siv Jensen.
Vis hele sitatet...
De aller fleste vil jo fortsatt få en 100% fast stilling på en plass, og de som ikke klarer å skaffe seg en 100% stillingsjobb kan da skaffe seg forskjellige vikariater for å tjene en normal lønn. Det er jo faktisk ikke vanskeligere enn det.

Det med å kunne bli sparket uten grunn er tull og tøys. Det er ingen som blir sparket uten grunn uansett, men slik det er idag er det altfor mange som faker på seg en sykdom e.l bare for å slippe unna med en betalt ferie. Hvis det hadde vært bare litt lettere for en arbeidsgiver å sparke folk hadde også folk jobbet mer for å faktisk få beholde jobben. Jeg ser veldig godt at FRP sin politikk kan skade de mer vanskeligstilte i samfunnet, men den samme politikken vil også betraktelig styrke "normalen".

Selv er jeg fortsatt skeptisk til FRP sin politikk akkurat som venstresiden er, fordi jeg er usikker på hvordan dette vil fungere i praksis. Men jeg er mer enn villig til å prøve, ettersom den politikken AP fører idag ikke appellerer til meg og min tankegang i det hele tatt.
Tørr nesten ikke tenke på hvordan land Norge vil bli dersom FRP kommer til makten!
Sitat av pet Vis innlegg
Tørr nesten ikke tenke på hvordan land Norge vil bli dersom FRP kommer til makten!
Vis hele sitatet...
Del med oss andre hva du tror kommer til å skje da. Et utsagn som det hjelper ingen.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De aller fleste vil jo fortsatt få en 100% fast stilling på en plass, og de som ikke klarer å skaffe seg en 100% stillingsjobb kan da skaffe seg forskjellige vikariater for å tjene en normal lønn. Det er jo faktisk ikke vanskeligere enn det.

Det med å kunne bli sparket uten grunn er tull og tøys. Det er ingen som blir sparket uten grunn uansett, men slik det er idag er det altfor mange som faker på seg en sykdom e.l bare for å slippe unna med en betalt ferie. Hvis det hadde vært bare litt lettere for en arbeidsgiver å sparke folk hadde også folk jobbet mer for å faktisk få beholde jobben. Jeg ser veldig godt at FRP sin politikk kan skade de mer vanskeligstilte i samfunnet, men den samme politikken vil også betraktelig styrke "normalen".

Selv er jeg fortsatt skeptisk til FRP sin politikk akkurat som venstresiden er, fordi jeg er usikker på hvordan dette vil fungere i praksis. Men jeg er mer enn villig til å prøve, ettersom den politikken AP fører idag ikke appellerer til meg og min tankegang i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Problemet med at rettighetene til arbeidstakere blir svekket er at det da for arbeidsgiver er mye lettere å senke lønna, og hvis mange av de som stemmer FRP i dag hadde innsett at dette sannsynligvis hadde vært en naturlig konsekvens tror jeg veldig mange hadde sett seg om etter et nytt parti, da gjerne høyre. Lavere skatter og avgifter hjelper ikke så mye hvis lønna blir senket enda mer. Og når man da sitter der, med lavere lønn og skjegget i postkassa på grunn av at man får sparken hvis man streiker, så har vi plutselig hoppet en del år tilbake i tid når det gjelder rettigheter for arbeidere.

Når det gjelder det at politikken vil styrke "normalen" og svekke de vanskeligstilte, så ser jeg definitivt ikke dette som et godt argument. "Normalen" i Norge i dag har det omtrent så godt som det går an å ha det, og de vanskeligstilte bør definitivt ikke få det vanskeligere. Jeg tror også at det vil bli langt fler som i dag har rimelig gode liv, med helt grei økonomi som vil få det mye vanskeligere enn i dag. Ergo så vil det bli flere vi kan klassifisere som vanskeligstilte, dog er dette et definisjonsspørsmål, men flere vil få det vanskelig.

Jeg er som deg ikke enig i alt av politikk arbeiderpartiet gjennomfører, men jeg tror FRP vil gjøre vondt verre, eller bra mindre godt, iallefall hvis vi ser et stykke fremover, da oljefondet er brukt opp, oljen har tatt slutt og det ikke lengre eksisterer noen særlig rettigheter for arbeiderne. Det siste avsnittet er noe overdrevet, men du skjønner pointet.
Sitat av Conders Vis innlegg
Problemet med at rettighetene til arbeidstakere blir svekket er at det da for arbeidsgiver er mye lettere å senke lønna, og hvis mange av de som stemmer FRP i dag hadde innsett at dette sannsynligvis hadde vært en naturlig konsekvens tror jeg veldig mange hadde sett seg om etter et nytt parti, da gjerne høyre. Lavere skatter og avgifter hjelper ikke så mye hvis lønna blir senket enda mer. Og når man da sitter der, med lavere lønn og skjegget i postkassa på grunn av at man får sparken hvis man streiker, så har vi plutselig hoppet en del år tilbake i tid når det gjelder rettigheter for arbeidere.
Vis hele sitatet...
Nei? Selv om arbeidstakere får mindre rettigheter betyr ikke det at arbeidsgiver får mer rettigheter. De fleste vil fortsatt få lønn etter tariff, og arbeidsgivere kan ikke da bare senke lønnen til folk sånn uten videre. Selv med en FRP regjeringen vil det fortsatt være fagforeninger - tro det eller ei.

Sitat av Conders Vis innlegg
Når det gjelder det at politikken vil styrke "normalen" og svekke de vanskeligstilte, så ser jeg definitivt ikke dette som et godt argument. "Normalen" i Norge i dag har det omtrent så godt som det går an å ha det, og de vanskeligstilte bør definitivt ikke få det vanskeligere. Jeg tror også at det vil bli langt fler som i dag har rimelig gode liv, med helt grei økonomi som vil få det mye vanskeligere enn i dag. Ergo så vil det bli flere vi kan klassifisere som vanskeligstilte, dog er dette et definisjonsspørsmål, men flere vil få det vanskelig.
Vis hele sitatet...
Dette skrev jeg egentlig ikke som noe argument i den forstand. Det er jo selvsagt ikke positivt at de vanskeligstilte blir svekket, men det er positivt at normalen blir styrket. Jeg er enda ikke sikker med meg selv om jeg synes offeret er verdt det.

Sitat av Conders Vis innlegg
Jeg er som deg ikke enig i alt av politikk arbeiderpartiet gjennomfører, men jeg tror FRP vil gjøre vondt verre, eller bra mindre godt, iallefall hvis vi ser et stykke fremover, da oljefondet er brukt opp, oljen har tatt slutt og det ikke lengre eksisterer noen særlig rettigheter for arbeiderne. Det siste avsnittet er noe overdrevet, men du skjønner pointet.
Vis hele sitatet...
Selv FRP klarer ikke å ødelegge et land på 4år. Jeg synes FRP har mange gode tanker som jeg har lyst til å se i praksis for jeg klarer å si mitt endelige svar om jeg liker politikken deres eller ei. Slik jeg ser det, har en FRP politikk mye større sjanse til å lykkes hvis oljen tar slutt, da handel og industri med andre land vil bli bedret, og vi vil bli mye mer konkurransedyktige ute i den store verdenen.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg er den første til å innrømme at mange av FRPs velgere er unge mennesker som ikke bryr seg lengre enn utelivspolitikken, men det betyr ikke at FRPere generelt er mindre smarte, som du så smidig prøver å få fram. Dette går også begge veier. Det er uhyrlig mange fra venstresiden som ikke klarer å se lengre enn utelivspolitikken til FRP og deretter stemple FRP som et rølpeparti. Du kan ikke plassere alle FRP velgere i samme bås basert hva noen av dine venner har sagt. Jeg ser heller ikke hvorfor du ser på midlertidige ansettelser og svekket stillingsvern som noe negativt.

Har du kilder på at det faktisk er dette som har gjort at kostnadene har økt? Jeg har ikke mye kunnskap på dette området, men i mine ører høres det veldig ulogisk ut. Hvorfor skulle kostnader øke fordi Mesta ble privatisert?
Vis hele sitatet...
1: Jeg sier ikke at de er mindre smarte (selv om man ærlig talt kan begynne å lure noen ganger), jeg sier at de ikke bryr seg/gidder å sette seg inn i ting. Omtrent som når jeg ikke gidder å sette meg inn i/er interessert i gatebilgreier og det meste av sport. Vi snakker heller ikke om "noen av mine venner", dette er noe jeg har lagt merke til over lengre tid, både fra "noen av mine venner", folk jeg har snakka med totalt utenom vennekretsen, folk her inne og i andre diskusjonsforumer, osv osv. Men siden du tar det opp - det er også et faktum at det stort sett er folk med lavere utdannelse som stemmer FrP. Hvorfor bryr ikke folk seg? Som jeg har sagt tidligere - jeg tror det er fordi vi generelt har det fordømt bra for tiden.

2: Hvis du tenker litt gjennom det - høres det egentlig så rart ut? I stedet for at det var ett stort "selskap" som både var oppdragsgiver og var tjenestetilbyder, og hadde ett og samme budsjett å forholde seg til, mens det nå er flere andre aktører involvert i oppdragsutføringen, og alle disse har som mål å tjene mest mulig penger - de har altså interesse av å ta så mye som mulig betalt for så lite som mulig jobb. Resultat? Dyrere, og dårligere. (Det ser forresten ut som jeg huska litt feil - det var ikke flere hundre prosent økning, men flere hundre prosent mer enn prisstigningen)

Et av problemene er også at det er for få tjenestetilbydere. Som det står i en av artiklene jeg linker til under, er det i mange av disse "anbudskonkurransene" bare en tilbyder, og dermed er det fint lite konkurranse igjen. Hvorfor? Min gjetning er at grunnen rett og slett er at Norge er litt for lite til at så veldig mange selskaper i størrelsesklassen som er nødvendig for å utføre så store oppdrag kan klare å overleve, spesielt i de mer befolkningsfattige områdene. Derfor vil ikke samme modell som funker i større land funke like bra i mindre land som f.ex. norge.

http://www.aktuell.no/tjenestemannsb...cle5163954.ece
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5164058.ece
http://mittglomdal.no/-/bulletin/pri...litikk?ref=mst
http://www.nyheter.doffin.no/index.p...source_id=3288
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=580374
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...n-2923164.html

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nei? Selv om arbeidstakere får mindre rettigheter betyr ikke det at arbeidsgiver får mer rettigheter. De fleste vil fortsatt få lønn etter tariff, og arbeidsgivere kan ikke da bare senke lønnen til folk sånn uten videre. Selv med en FRP regjeringen vil det fortsatt være fagforeninger - tro det eller ei.
Vis hele sitatet...
Ja, sikkert de fleste, bare så jævelig kjipt for de som ikke lenger får lønn etter tariff... Ang. om arbeidsgivere kan senke lønna til folk uten videre - vel, jo, hvis det blir mye lettere å si opp folk, så kan man faktisk gjøre det. Hvordan? Først sier du opp han som ikke er villig til å gjøre jobben for halvparten av den tidligere lønna si, så leier du inn en annen som er villig til det.
Dette skrev jeg egentlig ikke som noe argument i den forstand. Det er jo selvsagt ikke positivt at de vanskeligstilte blir svekket, men det er positivt at normalen blir styrket. Jeg er enda ikke sikker med meg selv om jeg synes offeret er verdt det.
Vis hele sitatet...
Mye vil ha mer, og faan vil ha fler... Igjen - de fleste av oss har det fordømt bra, så hvorfor er det rettferdig å styrke disse når det går direkte på bekostning av de som har det værre? Men hey, vent litt, selv DET stemmer ikke helt. For "de fleste" vil heller ikke få det bedre med FrP-politikk, "de fleste" vil faktisk få dårligere råd - muligens ikke på helt kort sikt, men på litt lengre sikt. FrP-politikk generelt favoriserer de som har mye/mer, på bekostning av de som ikke har det.
Selv FRP klarer ikke å ødelegge et land på 4år. Jeg synes FRP har mange gode tanker som jeg har lyst til å se i praksis for jeg klarer å si mitt endelige svar om jeg liker politikken deres eller ei. Slik jeg ser det, har en FRP politikk mye større sjanse til å lykkes hvis oljen tar slutt, da handel og industri med andre land vil bli bedret, og vi vil bli mye mer konkurransedyktige ute i den store verdenen.
Vis hele sitatet...
VELDIG mye uopprettelig skade kan gjøres på 4 år, selv om man ikke klarer å ødelegge et land totalt.
Et par-tre kjappe tidligere eksempler er f.ex.
  • da FrP foreslo å selge alle rettighetene til oljeutvinning i nordsjøen for 10mrd. Greit nok at staten ville hatt NOE inntekter fra utvinningen i tilllegg til dette, men siden den gang har vi dratt opp ganske mange tusen milliarder (husk at oljefondet bare er OVERSKUDDET) derfra.
  • når økonomien allerede var på noe av det aller heteste, hva foreslo FrP? Jo, å dele ut hele oljefondet - 100.000 til hver, eller hva det nå var. En ting er skaden dette ville ha gjort der og da, en annen sak er at vi da ikke ville hatt muligheten til å kjøre på med krisepakker noen år senere, når finanskrisen slo til. Fremsynthetspartiet kan de ihvertfall ikke kalle seg.
  • Som vi har sett over i Mesta-tilfellet: privatisering for alle penga er ikke alltid det smarteste, men med en gang man faktisk HAR privatisert et selskap, så skal det ganske dramatiske omstendigheter til før det kan bli statseid igjen (snakker da ikke om revolusjon e.l. - men at staten kan gå inn og kjøpe et selskap som f.ex. holder på å gå konk, hvis det bedømmes som viktig for norges nasjonale interesser å holde selskapet i gang). Og er det noe vi vet, så er det at FrP er privatiseringskåte som få.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De aller fleste vil jo fortsatt få en 100% fast stilling på en plass, og de som ikke klarer å skaffe seg en 100% stillingsjobb kan da skaffe seg forskjellige vikariater for å tjene en normal lønn. Det er jo faktisk ikke vanskeligere enn det.

Det med å kunne bli sparket uten grunn er tull og tøys. Det er ingen som blir sparket uten grunn uansett, men slik det er idag er det altfor mange som faker på seg en sykdom e.l bare for å slippe unna med en betalt ferie. Hvis det hadde vært bare litt lettere for en arbeidsgiver å sparke folk hadde også folk jobbet mer for å faktisk få beholde jobben. Jeg ser veldig godt at FRP sin politikk kan skade de mer vanskeligstilte i samfunnet, men den samme politikken vil også betraktelig styrke "normalen".

Selv er jeg fortsatt skeptisk til FRP sin politikk akkurat som venstresiden er, fordi jeg er usikker på hvordan dette vil fungere i praksis. Men jeg er mer enn villig til å prøve, ettersom den politikken AP fører idag ikke appellerer til meg og min tankegang i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
For å utbrodere litt på det Mith nevner om å måtte ha flere deltidsstillinger for å få alt til å gå opp: Vet du hva mer dette vil si? Hvis man f.ex. bare jobber 20% hos en arbeidsgiver, har du da rett til overtidsbetalt hvis du jobber et par timer ekstra der? Nei. Selv om du også jobber i to andre stillinger så du til sammen har 100%. Og hva skjer da, hvis du i en av disse jobbene plutselig får beskjed om at du må jobbe litt overtid? Oi, det krasjer med en av de andre jobbene.

Etter all sannsynlighet ligger ikke disse jobbene rett ved siden av hverandre heller, så man vil måtte bruke mye mer tid på å reise fram og tilbake mellom forskjellige jobber, for ikke å snakke om at de sannsynligvis ikke vil matche perfekt med hverandre når det gjelder arbeidstider heller, noe som betyr at du sannsynligvis ikke vil klare å komme opp i 100% stilling, med mindre man driter totalt i fritid. Så enden på visa er at man sitter igjen med dårligere betalt, mindre fri. Joda, du har jo "fri" når du er på vei til neste jobb fra den forrige, og hvis du har et par timer "fri" mellom den ene jobben og den andre, men noen timer her og noen timer der blir ikke som å dra hjem fra jobb klokka 5 og så ha hele kvelden "samlet" til ungene/seg selv/et.c.
Sist endret av atomet; 27. juli 2010 kl. 09:14.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nei? Selv om arbeidstakere får mindre rettigheter betyr ikke det at arbeidsgiver får mer rettigheter. De fleste vil fortsatt få lønn etter tariff, og arbeidsgivere kan ikke da bare senke lønnen til folk sånn uten videre. Selv med en FRP regjeringen vil det fortsatt være fagforeninger - tro det eller ei.
Vis hele sitatet...
Nå har jo atomet svart veldig gjennomførende på mye av det du sier her, og jeg vil nok i all hovedsak si meg enig i mesteparten av det han skrev. Dermed gidder jeg ikke å svare veldig utfyllende her, men jeg skal selvfølgelig allikevel gi deg et (om rimelig kort) svar.

Dog er det en ting jeg ikke skjønner i logikken din, hvordan i alle dager blir det ikke flere rettigheter til arbeidsgiver da han lettere kan sparke folk, og arbeidstaker får mindre rettigheter?
Det skal også nevnes at en fagforening ikke er sterkere enn arbeiderne innad, og hvis en person får sparken for å streike pga. lønn, og arbeidsgiver nekter forhandlinger er det faktisk ikke så mange handlemåter igjen for fagforeningen.
Så selv om det er en fagforening, hjelper ikke dette noe særlig hvis ikke den har noe makt.


Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Dette skrev jeg egentlig ikke som noe argument i den forstand. Det er jo selvsagt ikke positivt at de vanskeligstilte blir svekket, men det er positivt at normalen blir styrket. Jeg er enda ikke sikker med meg selv om jeg synes offeret er verdt det.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet her er om du vil svekke de vanskeligstilte i 4 år for å bestemme deg?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Selv FRP klarer ikke å ødelegge et land på 4år. Jeg synes FRP har mange gode tanker som jeg har lyst til å se i praksis for jeg klarer å si mitt endelige svar om jeg liker politikken deres eller ei. Slik jeg ser det, har en FRP politikk mye større sjanse til å lykkes hvis oljen tar slutt, da handel og industri med andre land vil bli bedret, og vi vil bli mye mer konkurransedyktige ute i den store verdenen.
Vis hele sitatet...
Er uenig med deg her, atomet svarte rimelig utfyllende på hvordan det er mulig å gjøre ganske stor skade, så gidder ikke ta opp det, men mener du virkelig at å bruke mye mer av oljefondet er den beste politikken å satse på med tanke på at oljen en gang tar slutt? Og hvorfor er du så sikker på at privatisering vil bedre handel med andre land? At det blir lavere tollavgifter hjelper ikke så alt for mye når lønna har sunket like mye ^^
Eg stemmer Frp, ikke fordi det er for billi sprit og bensin, men fordi dei har det rette systemet på Norge. Norge er ett hvitt land, eller "var" ett hvitt land, det går ikke ann og ha det sånn som vi ahr det nå. det er jo snart flere innvandrere her enn hva det er Nordmenn jo. det er grett å slippe inn innvandrerer som trenger hjelp, men sånn er det ikke idag.

og når det kommer til Moped , så går det ikke ann lenger. Dei som kjører moped blir faen forbikjørt av traktorer, og da er det faen på tide og gjøre noe her. Frp fjerner alle plomberinger og gjør trafikken mye tryggere..
FrP er både likt og hatet, om de hadde tatt steget som ingen tør, nemlig å avkriminalisere cannabis, så tror jeg de hadde fått ekstremt mange ekstra tilhengere. for det meste folk som ikke er helt sikre på hva de skal stemme, og for folk som generelt gir faen, men ser på dette som et pluss
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Jont1993 Vis innlegg
Eg stemmer Frp, ikke fordi det er for billi sprit og bensin, men fordi dei har det rette systemet på Norge. Norge er ett hvitt land, eller "var" ett hvitt land, det går ikke ann og ha det sånn som vi ahr det nå. det er jo snart flere innvandrere her enn hva det er Nordmenn jo. det er grett å slippe inn innvandrerer som trenger hjelp, men sånn er det ikke idag.

og når det kommer til Moped , så går det ikke ann lenger. Dei som kjører moped blir faen forbikjørt av traktorer, og da er det faen på tide og gjøre noe her. Frp fjerner alle plomberinger og gjør trafikken mye tryggere..
Vis hele sitatet...
Du stemmer vel strengt talt ikke FrP, for med ditt glødende engasjement for mopeder har du neppe stemmerett.
@atomet: Først av alt, beklager for at jeg har brukt lang tid på å svare. Du er ikke akkurat en lett person å diskutere med når det kommer til politikk (ja, det var et kompliment). Du har allerede i en tråd for lenge siden fått meg til å tvile på FRP, og den tvilen har jeg holdt godt til meg mens jeg har prøvd å finne ut de svarene jeg trenger, noe jeg fortsatt prøver på.

Sitat av atomet Vis innlegg
1: Jeg sier ikke at de er mindre smarte (selv om man ærlig talt kan begynne å lure noen ganger), jeg sier at de ikke bryr seg/gidder å sette seg inn i ting. Omtrent som når jeg ikke gidder å sette meg inn i/er interessert i gatebilgreier og det meste av sport. Vi snakker heller ikke om "noen av mine venner", dette er noe jeg har lagt merke til over lengre tid, både fra "noen av mine venner", folk jeg har snakka med totalt utenom vennekretsen, folk her inne og i andre diskusjonsforumer, osv osv. Men siden du tar det opp - det er også et faktum at det stort sett er folk med lavere utdannelse som stemmer FrP. Hvorfor bryr ikke folk seg? Som jeg har sagt tidligere - jeg tror det er fordi vi generelt har det fordømt bra for tiden.

2: Hvis du tenker litt gjennom det - høres det egentlig så rart ut? I stedet for at det var ett stort "selskap" som både var oppdragsgiver og var tjenestetilbyder, og hadde ett og samme budsjett å forholde seg til, mens det nå er flere andre aktører involvert i oppdragsutføringen, og alle disse har som mål å tjene mest mulig penger - de har altså interesse av å ta så mye som mulig betalt for så lite som mulig jobb. Resultat? Dyrere, og dårligere. (Det ser forresten ut som jeg huska litt feil - det var ikke flere hundre prosent økning, men flere hundre prosent mer enn prisstigningen)

Et av problemene er også at det er for få tjenestetilbydere. Som det står i en av artiklene jeg linker til under, er det i mange av disse "anbudskonkurransene" bare en tilbyder, og dermed er det fint lite konkurranse igjen. Hvorfor? Min gjetning er at grunnen rett og slett er at Norge er litt for lite til at så veldig mange selskaper i størrelsesklassen som er nødvendig for å utføre så store oppdrag kan klare å overleve, spesielt i de mer befolkningsfattige områdene. Derfor vil ikke samme modell som funker i større land funke like bra i mindre land som f.ex. norge.

http://www.aktuell.no/tjenestemannsb...cle5163954.ece
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5164058.ece
http://mittglomdal.no/-/bulletin/pri...litikk?ref=mst
http://www.nyheter.doffin.no/index.p...source_id=3288
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=580374
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...n-2923164.html
Vis hele sitatet...
Jeg er enig den, mange FRP'ere bryr seg ikke om annet enn lovnadene om billigere sprit og mindre utlendinger. Dette stopper uansett ikke FRP fra å vinne neste valg - de vet hvem de skal snakke til og om hva de skal snakke om for å få flest stemmer. Det er med andre ord en stor andel FRP stemmere som akkurat har blitt gammel nok til å kunne stemme. Mange unge som ikke helt vet hva politikk går ut på. Og med dette må jeg si jeg beundrer sleipheten til FRP. De er det partiet i Norge som har vokst mest de siste årene, og jeg kan ikke si annet enn at jeg liker måten de gjør det på - selv hvor uansvarlig og sleipt det måtte være. Jeg beundrer mennesker som vet hva som må til for å få noe gjort, og Siv Jensen er akkurat den personen vet hva hun vil, og hvordan hun skal nå målet sitt. Det jeg enda funderer på er om det hun sier bare er noe hun sier for å komme til makten eller om det faktisk er ting som kommer til å bli gjort.

Man kan jo si det på den måten, men et stort "selskap" som du sier er jo monopol, og alle vet jo at monopol egentlig ikke fungerer siden det ikke skaper konkurranse. Med et monopol som staten blir det kanskje tryggere jobber for de fleste, men slik jeg ser det blir det også mye mindre profitt. Ryktene om kommunearbeidere ble startet for en grunn. Nå snakker jeg om konkurranse generelt da, og ikke bare mesta saken. Jeg antar mesta saken er et unntak, av den grunnen du selv nevner, at Norge er et for lite land til å kunne drive den slags privatisering. Men dette gjelder jo mest sannsynlig ikke for all privatisering, på noen områder kan selv et lite land som Norge skape god konkurranse med litt privatisering.


Sitat av atomet Vis innlegg
Ja, sikkert de fleste, bare så jævelig kjipt for de som ikke lenger får lønn etter tariff... Ang. om arbeidsgivere kan senke lønna til folk uten videre - vel, jo, hvis det blir mye lettere å si opp folk, så kan man faktisk gjøre det. Hvordan? Først sier du opp han som ikke er villig til å gjøre jobben for halvparten av den tidligere lønna si, så leier du inn en annen som er villig til det.
Vis hele sitatet...
Men det er jo nettopp dette som skaper konkurranse. Hvis man er redd for å bli sparket- jo, da jobber man hardere. Dette er nettopp det som gjør at privatisering og konkurranse gir mer profitt. Hvis du kunne hevet lønnen din ved å jobbe hardere, ville du ikke jobbet litt mer da? På samme måte som at man ville arbeidet mer hvis man var i fare for å bli sparket. Det blir heller ikke et nytt USA med FRP i regjering (som det virker som mange er redde for). Det blir ikke så lett å sparke eller senke lønningen til folk som du vil ha det til, vi vil fortsatt ha rettigheter.

Sitat av atomet Vis innlegg
Mye vil ha mer, og faan vil ha fler... Igjen - de fleste av oss har det fordømt bra, så hvorfor er det rettferdig å styrke disse når det går direkte på bekostning av de som har det værre? Men hey, vent litt, selv DET stemmer ikke helt. For "de fleste" vil heller ikke få det bedre med FrP-politikk, "de fleste" vil faktisk få dårligere råd - muligens ikke på helt kort sikt, men på litt lengre sikt. FrP-politikk generelt favoriserer de som har mye/mer, på bekostning av de som ikke har det.
Vis hele sitatet...
Nettopp, de fleste av oss har det fordømt bra. Hvis de fleste av oss har det fordømt bra, vil ikke det si at de fleste av oss kommer til å få det enda bedre? FRP-politikken minner litt om den i USA, bare i en mye mildere grad selvsagt - den belønner vinnere. Men i motsetning til USA vil ikke taperne tape så mye på det. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si. Som sagt så er jeg ikke sikker selv om jeg liker tanken eller ikke.

Sitat av atomet Vis innlegg
VELDIG mye uopprettelig skade kan gjøres på 4 år, selv om man ikke klarer å ødelegge et land totalt.
Et par-tre kjappe tidligere eksempler er f.ex.
  • da FrP foreslo å selge alle rettighetene til oljeutvinning i nordsjøen for 10mrd. Greit nok at staten ville hatt NOE inntekter fra utvinningen i tilllegg til dette, men siden den gang har vi dratt opp ganske mange tusen milliarder (husk at oljefondet bare er OVERSKUDDET) derfra.
  • når økonomien allerede var på noe av det aller heteste, hva foreslo FrP? Jo, å dele ut hele oljefondet - 100.000 til hver, eller hva det nå var. En ting er skaden dette ville ha gjort der og da, en annen sak er at vi da ikke ville hatt muligheten til å kjøre på med krisepakker noen år senere, når finanskrisen slo til. Fremsynthetspartiet kan de ihvertfall ikke kalle seg.
  • Som vi har sett over i Mesta-tilfellet: privatisering for alle penga er ikke alltid det smarteste, men med en gang man faktisk HAR privatisert et selskap, så skal det ganske dramatiske omstendigheter til før det kan bli statseid igjen (snakker da ikke om revolusjon e.l. - men at staten kan gå inn og kjøpe et selskap som f.ex. holder på å gå konk, hvis det bedømmes som viktig for norges nasjonale interesser å holde selskapet i gang). Og er det noe vi vet, så er det at FrP er privatiseringskåte som få.
Vis hele sitatet...
De to første punktene dine er gammelt nytt, så de gidder jeg ikke å kommentere engang. Jeg er enig i det siste punktet ditt da, som jeg også nevnte litt lengre opp i posten. Privatisering for alle penga er ikke det smarteste, men som jeg også nevnte tidligere har vi mange ting jeg tror vi kunne tjent kraftig på med litt privatisering.

Sitat av atomet Vis innlegg
For å utbrodere litt på det Mith nevner om å måtte ha flere deltidsstillinger for å få alt til å gå opp: Vet du hva mer dette vil si? Hvis man f.ex. bare jobber 20% hos en arbeidsgiver, har du da rett til overtidsbetalt hvis du jobber et par timer ekstra der? Nei. Selv om du også jobber i to andre stillinger så du til sammen har 100%. Og hva skjer da, hvis du i en av disse jobbene plutselig får beskjed om at du må jobbe litt overtid? Oi, det krasjer med en av de andre jobbene.

Etter all sannsynlighet ligger ikke disse jobbene rett ved siden av hverandre heller, så man vil måtte bruke mye mer tid på å reise fram og tilbake mellom forskjellige jobber, for ikke å snakke om at de sannsynligvis ikke vil matche perfekt med hverandre når det gjelder arbeidstider heller, noe som betyr at du sannsynligvis ikke vil klare å komme opp i 100% stilling, med mindre man driter totalt i fritid. Så enden på visa er at man sitter igjen med dårligere betalt, mindre fri. Joda, du har jo "fri" når du er på vei til neste jobb fra den forrige, og hvis du har et par timer "fri" mellom den ene jobben og den andre, men noen timer her og noen timer der blir ikke som å dra hjem fra jobb klokka 5 og så ha hele kvelden "samlet" til ungene/seg selv/et.c.
Vis hele sitatet...
FRP sier selv på FRP.no at det må foretas avgrensinger i forhold til varighet på midlertidige ansettelser. Midlertidige ansettelser er ikke ment for "vanlige personer" men skoleelever som har lyst på deltidsjobber og/eller studenter som trenger en liten inntekt utenom studiene, eller folk oppi årene som rett og slett bare vil ha litt mer fritid. FRP.no sier det bedre enn meg: "Faste ansettelser er grunnlaget for å skape trygge arbeidsplasser. FrP ønsker i tillegg å bidra til at flere får muligheten til å prøve seg på arbeidsmarkedet og mener at mere fleksible ordninger vil gi flere arbeidstakere mulighet til å tilpasse arbeid, privatliv, studier, omsorgsoppgaver og lignende. FrP ønsker også å hindre utestenging fra arbeidslivet på grunn av rigide bestemmelser som en del potensielle arbeidstakere ikke kan tilpasse sin situasjon. For mange er ikke alternativet til midlertidig ansettelse en fast ansettelse, det er ledighet".

Sitat av Conders Vis innlegg
Er uenig med deg her, atomet svarte rimelig utfyllende på hvordan det er mulig å gjøre ganske stor skade, så gidder ikke ta opp det, men mener du virkelig at å bruke mye mer av oljefondet er den beste politikken å satse på med tanke på at oljen en gang tar slutt? Og hvorfor er du så sikker på at privatisering vil bedre handel med andre land? At det blir lavere tollavgifter hjelper ikke så alt for mye når lønna har sunket like mye ^^
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke om min logikk er riktig eller ikke, så vær snill å rett på meg hvis jeg tar feil. Slik jeg har forstått det er det vanskelig for Norge å handle med andre land i og med at våre lønninger og vår generelle økonomi er mye høyere enn det den er i de landene vi handler med. Vi får derfor ikke like mye igjen for det vi selger, og vi betaler dyrere enn andre land for samme vare. Så med andre ord vil bare det å fjerne tollavgiftene og få private aktører til å begynne å handle med andre land være en god start.


Atomet og Conders, som jeg sa tidligere så er jeg for all del ikke sikker i min sak hvem jeg vil stemme på ved neste valg. Jeg diskuterer ikke for å vinne diskusjonen, jeg diskuterer for å lære.

Edit:
Sitat av Jont1993 Vis innlegg
Eg stemmer Frp, ikke fordi det er for billi sprit og bensin, men fordi dei har det rette systemet på Norge. Norge er ett hvitt land, eller "var" ett hvitt land, det går ikke ann og ha det sånn som vi ahr det nå. det er jo snart flere innvandrere her enn hva det er Nordmenn jo. det er grett å slippe inn innvandrerer som trenger hjelp, men sånn er det ikke idag.

og når det kommer til Moped , så går det ikke ann lenger. Dei som kjører moped blir faen forbikjørt av traktorer, og da er det faen på tide og gjøre noe her. Frp fjerner alle plomberinger og gjør trafikken mye tryggere..
Vis hele sitatet...
Og det er nettopp slike innlegg som gjør det vanskelig å diskutere for FRP...
Sist endret av Boo-Boo; 29. juli 2010 kl. 10:48.