Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4728
God sommer.

Jeg som mange andre reiser snart ut på tur, og ønsker dermed å ha med noen gode bøker som jeg kan nyte på stranda. Jeg har ikke lest noe særlig før, pga lite tid og kjedelige bøker (?). Nå tenker jeg å prøve igjen og ønsker noen bokanbefalinger fra dere. Jeg er åpen for det meste, men ikke kjedelig kliss. Pluss hvis det er en spennende handling, men en dyp roman går også veldig bra.

Skriv noe om plottet og lesbarhet - la det være en hjelp for andre og.

På forhånd, tusen takk!
Vi de druknede av Carsten Jensen.

Vi følger det lille samfunnet Marsdal i Danmark. En sjøfartsby. Fra 1845-1945. En blir introdusert for 3 generasjoner marsdalinger. Tidvis svært malende og grafiske skildringer av krig, smerte og lengsler. CJ skriver så bra at en formelig kjenner tauverket i hendene og får lukta av gamle seilskuter i nesa.

Sterk femmer hos meg.
Først vil jeg anbeale deg å lese dette innlegget:

http://op-5.no/to-uker-med-kindle-enormt-fornoyd/

Så ville jeg tatt fatt på «A Song of Ice and Fire». Eller tittet i denne tården.
Sist endret av voktern; 30. juni 2015 kl. 12:42.
Jeg leste akkurat The Genius and the Godess av Aldous Huxley, utrolig god bok. Kort, enkel og vakker. Nærmest en novelle.

Ellers kan jeg anbefale alt av Murakami, med Trekkoppfuglen i spissen (Wind up bird chronicle). Dette går vel under "dypere" litteratur, vil du ha noe med spenningsfylt handling ville jeg valgt noe annet.
Til bekjente som heller ikke har lest så mye før, har jeg tidligere anbefalt disse med stort hell

Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug - Veldig god bok, les og nyt!

Ender's Game av Orson Scott Card - Ikke la deg lure av filmen, boken er så mye bedre...

Born to Run av Christopher McDougall - En sann og herlig historie om løping.

Hvis du ønsker en typisk "murstein" av en bok og samtidig liker fantasy,
så må du få lest: The Name of the Wind av Patrick Rothfuss - Her har du underholdning i godt over 1000 sider
Hundarna av Ola Nilsson hvis du liker svensk skittenrealisme

Menneskehavn av John Ajvide Lindquist hvis du vil lese fabelaktig skandinavisk Stephen King-aktig fortelling.

Begge er femomenale bøker
Anbefaler Blomster for Algernon på det aller sterkeste. En av få bøker som har fått meg til å strigrine. Daniel Keyes leverer et mesterverk om mennesklig adferd, pakket inn i en historie som er lettlest og river deg med fra første side. Kan ikke anbefales varmt nok.

Kos deg!
Sist endret av neffla; 30. juni 2015 kl. 14:25.
Antidote's Avatar
Trådstarter
Takk for alle forslag! Alt skal sjekkes ut.
Sist endret av Antidote; 30. juni 2015 kl. 15:27.
Samuel Massie - "Hold fast"
Eirik Jensen - "På innsiden"
Anette H. Storeide - "Norske krigsprofitører"
The Paladin Prophecy #1 av Mark Frost
^_^
Sist endret av Hadesgirl007; 30. juni 2015 kl. 20:07.
Eirik Wekre. Velskrevet alt sammen. Skikkelig pageturnere. Spesielt Operasjon Snøhvit, Isbjørn og høye nord. En får blant annet innblikk i vår oljehistorie.
  • Spill uten regler 2005
  • Terbovens liste 2006
  • Operasjon Snøhvit 2008
  • Operasjon Isbjørn 2009
  • Operasjon Høye Nord 2010
  • Trollmannens læregutt 2012
Sist endret av frtoretang; 30. juni 2015 kl. 22:44.
Beste skjønnlitteratur jeg har lest er alt av Knausgård og alt av Michel Houellebecq. Pluss American Psycho av Bret Easton Ellis. Kan også anbefale "Taushetens Tårn" av Sigmund Jensen, for den som liker svart humor.

Beste sakprosa jeg har lest i nyere tid er "Masters of Doom" av David Kushner. Kan også anbefale "The Sixth Extinction" av Elizabeth Kolbert, og "Our Final Invention" av James Barrat.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Beste skjønnlitteratur jeg har lest er alt av Knausgård
Vis hele sitatet...

2 ganger har jeg gjort ærlige forsøk på å starte på min kamp første bok. Og begge gangen følte jeg en stadig sterkere trang til å hoppe ut fra en bro for hver side jeg leste. Av våre norske forfattere så er knausgård i mine øyne like dårlig som Ari Behn. Oppskrytte begge to. Og de skriver på en måte som gjør det til en bragd å komme seg gjennom boken - ikke ulikt å krysse grønland på langs alene for så å snu å gå tilbake samme vei, eller gå til fots fra Sognsvann to Trondheim. Begge deler er mulig, men er det noe poeng å gjøre det?

Og min kamp i seks bind? Hallo det ville vært evig nok med første bok. For å si det med Behns ord, knausgård = trist som faen.
Sist endret av frtoretang; 1. juli 2015 kl. 00:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av frtoretang Vis innlegg
2 ganger har jeg gjort ærlige forsøk på å starte på min kamp første bok. Og begge gangen følte jeg en stadig sterkere trang til å hoppe ut fra en bro for hver side jeg leste. Av våre norske forfattere så er knausgård i mine øyne like dårlig som Ari Behn. Oppskrytte begge to. Og de skriver på en måte som gjør det til en bragd å komme seg gjennom boken - ikke ulikt å krysse grønland på langs alene for så å snu å gå tilbake samme vei, eller gå til fots fra Sognsvann to Trondheim. Begge deler er mulig, men er det noe poeng å gjøre det?

Og min kamp i seks bind? Hallo det ville vært evig nok med første bok. For å si det med Behns ord, knausgård = trist som faen.
Vis hele sitatet...

Ja, Knaus er ikke alles cup of tea. Men kanskje du ville foretrukket hans to første romaner, "Ute av verden" og "En tid for alt". Eller kanskje du burde låne essaysamlingen hans, "Sjelens Amerika".
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Escape From Camp 14 av Blaine Harden. Harden skriver fargerikt om den eneste som har rømt fra fangeleir i Nord-Korea. Hjerteskjærende og oppsiktsvekkende er adjektiver som beskriver boken.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_...the_Night-Time

Hinsides sjarmerende historie om en autistiske gutt som tar fatt på å leke detektiv. Alt skjer fra hans perspektiv, og du blir kjent med autisme på en helt annen måte som veksler mellom å være veldig underholdende, uforståelig men også innimellom forståelig, litt trist... Og mest av alt bare utrolig trivelig, syns jeg. Lettlest er den jaggu også, og passer nok for en rekke aldersgrupper. Når jeg finner igjen mitt eksemplar så skal jeg utvilsomt lese den på nytt. Alle bøker som kan bringe fram både høylydt latter og tårer i øyekroken er fine, syns jeg.

P.S.: les den på engelsk.

Edit: henger meg på anbefalingen om Bret Easton Ellis.... Men her er det en del laaaange digresjoner. Særlig i American Psycho! Helt greit om man liker new wave musikk (som gjerne er det disse lange avsporingene handler om i den boka). Utover det så er voldsscenene så sykt grafiske at det nesten er umulig å ikke le. Filmen klarer ikke å gjengi dem for fem øre.
Sist endret av Åndssvak_Form; 15. juli 2015 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svindel og likør av Catharina Ingelman-Sundberg

En morsom bok jeg egentlig ikke tenkte lese, men som var vel verdt det.

Et skjevt blikk hvordan det kan gå med stadige innsparinger på aldershjemmet.
Diamanten aldershjem innbyr ikke til fest og moro, helt til pensjonistene tar saken i egne hender. Overraskende morsom og veldig lettlest.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Ja, Knaus er ikke alles cup of tea. Men kanskje du ville foretrukket hans to første romaner, "Ute av verden" og "En tid for alt". Eller kanskje du burde låne essaysamlingen hans, "Sjelens Amerika".
Vis hele sitatet...

Ja jeg får forsøke det. Definitivt ikke bøker jeg kommer til å kjøpe basert på mine tidligere Knausgård erfaringer så får vel komme meg bortom biblioteket en av dagene.

Husk at jeg holder deg personlig og økonomisk ansvarlig for evt. bortkastet tid, og jeg fakturer på timesbasis
Sist endret av frtoretang; 15. juli 2015 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.