Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4601
Hei.

Jeg har søkt på 2 VGs skole klasser her i området. Jeg er fortsatt på 5 plass på ventelisten på begge skolene i dag er det oppstart.

Jeg er 23 år, og vil ta påbygg for å kunne studere mot å bli vernepleier. Jeg har VG1, VG2 og VG3 som elektriker men jeg har ikke fagbrev.

Jeg er veldig stressa akkurat nå fordi jeg ikke har kommet inn enda, og lurer på hvordan alternativer jeg har nå?
Er det noen jeg kan ringe? Høre med voksenopplæring? Privatist ?

Jeg vil så gjerne komme meg litt videre i livet. Da jeg har rotet bort noen år..
Håper på gode svar.

Hilsen en veldig motivert gutt.
Hadde jeg vært deg ville jeg ringt den skolen med 5. plass på ventelisten
Ringe skolen er lurt. Jeg kom inn på i en klasse som var full, bare fordi jeg ringte skolen. (ingen andre enn meg på venteliste, men full klasse)

Eller så er jo 23/7 regelen mye enklere enn å ta et helt år med påbygg! Ta det som privatist, eller ved en privatskole. Enkelte privatskoler gir standpunkt karakter, så slipper du eksamen med mindre de trekker deg opp. Ta noe før jul og noe etter jul.

Dersom du kommer inn må du jo uansett ta norsk eksamen skriftlig (obligatorisk). Ha særemne i norsken (vanskeligre enn eksamen i norsk muntlig). Så blir du sikkert trekt opp i eksamen i matte, historie eller naturfag. Da er det jo like lett å bare ta to eksamener til, å slippe ti timer norsk i uka?
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Har du voksenrett (over 25år, har fullført grunnskole, men ikke VGS) kan du ta fag som privatist ved de private skolene (Sonans/Akademiet) etc. og få dette dekket.
Ellers kan du jo satse på selvstudium og ta opp eksamene du trenger som privatist. Er du usikker på hva du trenger kan du få gratis rådgivningstime hos de private gymnasene, bare husk å ta med deg all relevant dokumentasjon.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Jeg har nå ringt til skolene. De hadde enormt med pågang slik at jeg kom ikke igjennom i dag, men prøver igjen i morgen.

Jeg har kontakt AOF for å høre om studier der. Det koster 60 000 i året.

Jeg er ikke 25 år enda, så voksen rett har jeg ikke krav på, men det går vel å høre?

Planen er å jobbe innenfor rus og psykiatri. Derfor er vernepleier veldig aktuelt for meg, men jeg har personlig erfaring med dette slik at jeg kanskje kan bli erfaringskonsulent som en siste løsning?

Jeg vil bare ikke bli sittende...
Sist endret av Shreddy; 17. august 2020 kl. 17:15.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Aha
Siden du er UNDER 25år har du da sannsynligvis ungdomsrett.
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Aha
Siden du er UNDER 25år har du da sannsynligvis ungdomsrett.
Vis hele sitatet...
ikke sikkert han har ungdomsrett lengre heller i.o.m at han har fullført 3 år på vgs.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg har ikke ungdomsrett lenger heller. Nettopp det som er veldig kjedelig. Jeg har veldig lite muligheter virker det som akkurat nå enn å håpe på det beste.
Sist endret av Shreddy; 17. august 2020 kl. 18:46.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
OK!
Antok du ikke hadde fullført VGS.
Som tidligere nevnt har du jo eventuelt mulighet til å ta manglende fag som privatist, men dette krever mye selvdisiplin.
Utdanningen for påbygg for elever uten fagbrev på bla. Sonans og Akademiet er dog godkjent av lånekassen slik at du kan få lån via dem for å ta de fagene du mangler. Såfremt du ikke har brent broene til disse.
Sist endret av Bill_Gates; 17. august 2020 kl. 18:58.
Jeg ville ringt de skolene du er på venteliste på hver dag. Alltid folk som slutter og kanskje de til og med kan skvise deg inn en plass til tross for fulle klasser pga engasjementet.

Kom selv inn på påbygg par dager etter oppstarten på den skole jeg minst ville. Etter én dag der fikk jeg telefon fra skole nr 2, der gikk jeg 1 uke før jeg ringte skole nr 3 som jeg helst ville gå. Snakket litt med de og fikk til slutt lov å begynne der pga noen andre hadde sluttet.

Ofte tar skolene inne flere enn de kan nettopp fordi folk slutter iløpet av de første ukene.
Ja ring, hørte at enkelte skoler gambler og tar inn selv om plassene er fylt opp, om noen "maser" og er motiverte fordi det statistik alltid er noen som slutter tidlig i første semester, så da tar det heller en "overbooking" for å jevne ut. Skolene får penge basert på elevtall osv. Lønnes for dem å ha fulle klasser.
...
Sist endret av sofiko; 17. august 2020 kl. 22:13.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Har ringt å hørt med skolene nå. Fikk bare beskjeden at jeg blir ringt når det er min tur.

Jeg har bestilt en time hos Karriereveilederen. For meg så ser det veldig mørkt ut for å begynne på VGs dessverre, men jeg krysser fingrene fortsatt.
Da har du iallefall gjort det du kan gjøre. Det er ikke uvanlig at 5 personer dropper ut ila første uken på Påbygg. Jeg vil tro det kanskje er 50-50 for din del.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Jeg kom inn på første valget mitt nå. Alt er i orden. Da blir det påbygg på meg.
Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Om du er flyttbar, vil jeg anbefale deg å ringe alle skolene med påbygg i fylket. Det funket for meg, måtte dog flytte til det kaldeste hølet i Norge.

Edit: så nå du har fått plass. Gratulerer, og lykke til!
Sist endret av GrønnDress; 24. august 2020 kl. 18:49.
Ring voksenopplæringskontoret og be om et møte. De hjelper deg med alternativer til veien videre.