Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  182 38458
<?=getUserTitle()?>
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Snakker du om noe lignende KNX?
Vis hele sitatet...
Jepp, noe lignende.
Sikter mot brukervennlighet for eldre folk
▼ ... noen uker senere ... ▼
LED Cube som jeg skal henge fra taket som blinker etter Hz i lyden
-------------------------------------------------------
Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
Men dette kommer til å koste meg litt, av penger jeg ikke har.
Om noen vet om noen fond/ legater/ andre støtteordninger for ungdom (15år) så vennligst send meg en PM
Vis hele sitatet...
Trafo.no og Kickstarter.com )
Sist endret av Inzide; 18. april 2012 kl. 23:06.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Inzide Vis innlegg
LED Cube som jeg skal henge fra taket som blinker etter Hz i lyden
-------------------------------------------------------


Trafo.no og Kickstarter.com )
Vis hele sitatet...
har kikket på nettsiden, hvordan type prosjekter kan man søke støtte om? klarer ikke finne det på netsiden,

jeg tenker og bygge et pc kabinett, dette vil bli unikt og kan sees på som et kunst prosjekt(stemmer dette?)
Jeg fikk 1500kr av Trafo.no til bygging av et PCkabinett fikk det til Pengebinge prosjektet

--------------

Holder på med et prosjekt for tiden også, har nettopp startet byggingen av en 4x4x4 led-cube, for å lære meg hvordan den funker. Har planer om å lage en på 10x10x10 senere en gang. Kommer til å skrive arbeidslogg her på freak etterhvert.
får man pengestøtte på Kickstarter.com??
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er eigentleg ganske lenge sidan eg røska ein røyrforsterkar ut av eit orgel og laga gitarforsterkar av den. Det eg har gjort dei siste dagane er å gjere den meir brukarvennleg, og mindre livsfarleg. Før var forforsterkaren i eit eige kabinett som stod oppå forsterkaren. I tillegg var den driven av batteri. Av/på-brytaren til røyrforsterkaren låg laust inni kabinettet og var forholdsvis farleg.

Forforsterkar: Ruby frå Runoffgroove.com

Røyrforsterkar: Hammond AO-50 frå eit Everett 3022 orgel

Element: Jensen 15"





Ting treng ikkje å vere vakre så lenge dei fungerer
Sist endret av jarinalus; 5. juli 2012 kl. 21:12.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis prosjektet ditt møter målet sitt innen tiden, ja.
Ønsker å lage en fototimer (tidsrobot) som kan styre kamera, blits og magnetventiler slik at jeg får tatt bilder av dråper med en eller flere farger. Legger med bilder av prototype I som i prinsippet fungerte helt flott og ble veldig kompakt og flott. Men i praksis fungerte den elendig. Timingen ble helt feil. Mulig fordi Amtel ATtiny 45 har en avvikende klokkefrekven enn Arduino UNO, men det kan også være fordi jeg skiftet til en annen magnetventil og annen (lavere) vanntank. Dessuten ble det første kabinettet håpløst trangt, så jeg hadde en del monteringsproblemer.

Har nå skrevet et nytt program som er tilpasset denne ventilen og denne vanntanken. ,men har ikke testet med ATthiny ennå og funderer fortsatt på hvordan jeg skal kapsle inn dette slik at den blir enkel å bygge. Også litt usikker på hvilke pluggtyper jeg skal bruke.
det bildet som heter draapebilde var jo skammeligfett gief stor oppløsning plx likte igrunn att den ikke var perfekt(selvom den var helt perfekt) har jo blitt kjedelig med helt perfekte dråper i det siste.

enfarget ser jo igrunn ut som en monk eller jesus himself som har tornekransen
Sist endret av tribalgoth; 17. september 2012 kl. 11:40.
Forstår ikke helt hva du mener med "skammeligfett gief stor oppløsning" men ja jeg har måttet krympe dem til under 100Kb for å få dem lastet opp som vedlegg på denne siden. Skulle ønske jeg viste hvordan dere laster opp miks med tekst og bilder for det får ikke jeg til. Eneste alternativ jeg ser er å laste opp bildene som filvedlegg og da blir det jo ikke så veldig leselig
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Forstår ikke helt hva du mener med "skammeligfett gief stor oppløsning" men ja jeg har måttet krympe dem til under 100Kb for å få dem lastet opp som vedlegg på denne siden. Skulle ønske jeg viste hvordan dere laster opp miks med tekst og bilder for det får ikke jeg til. Eneste alternativ jeg ser er å laste opp bildene som filvedlegg og da blir det jo ikke så veldig leselig
Vis hele sitatet...
Last opp på https://imma.gr og lim inn BBkoden du får(nederste av de to linkene som blir laget), så blir det vist i tråden med fornuftig skalering, og mulighet til å trykke på det for å få det stort.
Sånn? (bare en test)

hehe, det virka jo. Tusen takk for hjelpen :-)))
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjornTore Vis innlegg
hehe, det virka jo. Tusen takk for hjelpen :-)))
Vis hele sitatet...
Ingen hårsmak.
Om du vil lime inn bilder fra andre steder kan du også bare sette en [IMG] før, og en [/IMG] etter bildelinken, så skal det bli vist i tråden.
Husk å forhåndsvis innlegget før du poster for å se at det virker, og at det ikke blir for stort.

Ta gjerne et bilde av oppsettet ditt montert for skyting også
Sist endret av The Great Catsby; 17. september 2012 kl. 12:32.
Har en filmsnutt som viser aller aller første versjon, håper den duger http://www.youtube.com/watch?v=ADpoHTwkw2g&feature=plcp
[quote=BjornTore;2702287]Forstår ikke helt hva du mener med "skammeligfett gief stor oppløsning" QUOTE]


det betyr, skammelig fett(altså ett konge bilde i mine øyne) og gief stor oppløsning betyr jo att jeg kunne tenkt meg bildet i større oppløsning aka bakgrunnsbilde:P
Det må jeg si var et ganske så freaky språk. Trur ikke det er så egnet som skrivebordsbilde med mindre du røyser skjermen på høykant, men du kan jo prøve. Du kan laste det i 913kb sørrelse fra denne siden http://www.flickr.com/photos/7504793...n/photostream/

Legg merke til at det er tre farger i formasjonen. Det er melk, kaffe og grønn saft. Altså tre magnetventiler i sving. Har foreløpig ikke sett noen andre i Norge som har tre farger i sine dråpefotos.

Ett til fra samme shoot http://www.flickr.com/photos/7504793...n/photostream/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Holder på for øyeblikket og printer master chief i deler fra denne karen http://www.thingiverse.com/thing:11041

Den vil bli 512mm høy, skal pusse og male den til den blir awesome. Flere uker med printing for å få dette til.
▼ ... over et år senere ... ▼
Siste prosjekt:
Robot laga av ein RC-bil frå biltema. Den har to modus

Modus 1: Roboten styrar seg sjølv automatisk vha. ping)))-sensoren. Den stoppar når den møter ei hindring, ser til kvar av sidene, og køyrer i den retninga der det er lengst til neste heindring.

Modus2: Roboten styrast med RF transieverar (nRF905).

\
\

Eg vil gjerne ha forslag til ekstra funksjonar eg kan legge til. Dette er ei eksamensoppgåve, så eg vil gjerne imponere sensor
Sitat av jarinalus Vis innlegg
eg vil gjerne imponere sensor
Vis hele sitatet...
Da ville jeg slengt på flere sensorer

Men helt alvorlig, har du noen andre sensorer liggende?

Hva med en "klappesensor", altså en mikrofon med en comparator og/eller et filter, så kan du klappe som en slags nødstopp, eller få den til å snu.

Hva med en lyssensor og et par kraftig lysdioder foran. Skru av lyset og vis sensor at den skrur på kjørelys automatisk i skumring. Kan så klart overstyres via rf/bt

Du får bluetooth moduler som er plug&play i uart-en, antakelig kan du bare koble den til der nrf-modulen sitter i dag.
Mitt DIY prosjekt atm;

Prøver å lage en induksjonsvarmer. Altså en en spole man legger metall i midten av, som man deretter kjører en høy strøm i og høy frekvens. er litt usikker på om jeg gidder og lage den så nøye at jeg treffer resonansfrekvens til spole/emne helt nøyaktig, men men.. skal ha varmesensor/alarm som stopper den.
har så langt bøyd hule kobberrør(for å vannkjøle) og holder på med en _slags_ vekselretter ettersom jeg kjører batteri. tipper jeg lager den på et sted rundt 500w

Tenkte dette ville være gøy mtp at jeg jobber med dette daglig.
Sist endret av visualn00b; 8. november 2013 kl. 16:54.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Da ville jeg slengt på flere sensorer

Men helt alvorlig, har du noen andre sensorer liggende?

Hva med en "klappesensor", altså en mikrofon med en comparator og/eller et filter, så kan du klappe som en slags nødstopp, eller få den til å snu.

Hva med en lyssensor og et par kraftig lysdioder foran. Skru av lyset og vis sensor at den skrur på kjørelys automatisk i skumring. Kan så klart overstyres via rf/bt

Du får bluetooth moduler som er plug&play i uart-en, antakelig kan du bare koble den til der nrf-modulen sitter i dag.
Vis hele sitatet...
Har faktisk både lyssensor og lydsensor. Fleire sensorar på roboten er nok ikkje så lurt. Den har probelmar nok må å levere straum ti dei eg har. Må faktisk bruke kondensatorar på 3V3 og 5V for å få stabil spenning til dei sensorane som allereie er der.

Fann igjen akselerasjonssensoren min i dag, så no kan eg styre roboten ved å vippe sendaren (Dette krevde ein ekstra arduino for å få nok pins).
Har en del prosjekter liggende på develop stadiet enda

1. Evolution v2 (casebuild)

http://freak.no/forum/showthread.php?t=224453

Har ligget på is litt for lenge, men pga svært dårlig økonomi for tiden har prosjektet falt ganske langt ned på prioriteringen. Har lyst å bruke litt penger på dette, så venter til kapitalen er på plass.



2. LEDcube (6x6x6)

Har laget en prototype (3x3x3) bare for å lære litt. Siden jeg ikke er særlig dreven på elektronikk, enda Planen er å kjøpe inn en Arduino Mega og lage en 6x6x6.

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/TIWMgUnDbj8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

3. Automatisk vanning av planter (arduino)

Har tatt livet av tre planter i løpet av noen måneder, så tenkte å gjøre vanningen automatisk

Har bestillt deler på ebay som er på vei til Norge (har fått fuktsensoren)
Har også knotet sammen en test-kode, som viser om planten har fått for mye vann, passe, eller om den trenger mer vann.







Kode

#include <LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd(7, 8, 9, 10, 11, 12);
int soil_probe = 0; //Analog pin 0

void setup() {
  Serial.begin(9600);

}


void loop() {
  if(analogRead(0)>700){
    lcd.print("I'm thirsty ");
  }
  if(analogRead(0)<700 && analogRead(0)>300){
    lcd.print("Perfect! ");
  }
  if(analogRead(0)<300){
    lcd.print("I'm drowning ");
  }
  
  lcd.print(analogRead(0));
  
  delay(100);
  lcd.clear();

}
4. Morse sender og mottaker (arduino)

Har ikke startet på denne enda. Planen er å bruke to arduinoer, som enten snakker sammen trådløst (oldstyle), kablet eller via radio, bt eller ir.

5. Logging av temperatur og styring av lys (arduino/siemens s7-200)

Langt frem i tid, men har lyst på litt hjemmeautomasjon.

6. Stereo, pc og noe fancy i bilen.

Har nettopp kjøpt meg bil (Ford Focus, 2005) og har lyst til å sette inn en liten pc (raspberryPi eller en liten pc), anlegg (ikke overdimensjonert, pent design og god, behagelig lyd) har også lyst til å ha en pls/arduino for å styre noe fancy, men vet ikke hva. Noen forslag? har tilgang på diverse sylindere, ventiler, pls, relee og andre automasjons ting.
Det er mye tøft her men en ting som holder meg oppe om nettene er dette... Fyfaen så kult det er! Jeg har endel andre prosjekter på gang for tiden men håper virkelig å bygge en lignende sak en gang, lignende vel og merke for den kostet 6500$ pga. forsknings prosjekt osv.
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Det er mye tøft her men en ting som holder meg oppe om nettene er dette... Fyfaen så kult det er! Jeg har endel andre prosjekter på gang for tiden men håper virkelig å bygge en lignende sak en gang, lignende vel og merke for den kostet 6500$ pga. forsknings prosjekt osv.
Vis hele sitatet...
Gløym quadcopter or mars-roverar. Det er er kanskje noko av det kulaste eg har sett på lenge.

Det her er også ein våt draum: http://openrov.com/
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Det er mye tøft her men en ting som holder meg oppe om nettene er dette... Fyfaen så kult det er! Jeg har endel andre prosjekter på gang for tiden men håper virkelig å bygge en lignende sak en gang, lignende vel og merke for den kostet 6500$ pga. forsknings prosjekt osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Gløym quadcopter or mars-roverar. Det er er kanskje noko av det kulaste eg har sett på lenge.

Det her er også ein våt draum: http://openrov.com/
Vis hele sitatet...
Vurdert et kit? Det er sikkert en fin start for å begynne å eksperimentere
http://www.goodluckbuy.com/arduino-a...r-servo-1.html
http://www.goodluckbuy.com/six-feet-...s-aa-glue.html
http://www.goodluckbuy.com/hexapod1-...voframeaa.html
http://www.goodluckbuy.com/arduino-a...18-servos.html
http://www.goodluckbuy.com/hbot-leg6...18-servos.html
http://www.goodluckbuy.com/six-foot-...ng-black-.html
http://www.goodluckbuy.com/arduino-a...ler-board.html

Næh, vil snart få min 3d printer og da selve plast delene kan jeg jo printe ut selv ikke minst designe dem selv det er jo altid kjekt
Men det jeg skulle likt og vist mer om er motor servo'er hvilke som er best til prisen osv. Jeg er klar over at man må velge servo ut ifra vekt på delene og selvsagt hastighet delene skal bevesege seg på, altså mye matte...
Og hvilke type elektronikk bør man bruke? Slik som han i den videoen ser ut som den har en Raspberry PI på toppen eller lignende?
Noen som har noen tips for å finne ut om dette er noe å prøve ut?


Så dette over, og veldig stor variasjon i pris though. Noen som har noen linker til bra guider etc.? (Føler at jeg vil vite litt mer, før evt. bestille)
Sist endret av Bokmerket; 12. november 2013 kl. 12:47.
Sitat av Bokmerket Vis innlegg
Noen som har noen tips for å finne ut om dette er noe å prøve ut?




Så dette over, og veldig stor variasjon i pris though. Noen som har noen linker til bra guider etc.? (Føler at jeg vil vite litt mer, før evt. bestille)
Vis hele sitatet...
Som jeg ser det virker dem "ferdig kits" som billig dritt selv om det er ikke billig heller. Det at du får med alt tyder på billige servo motorer dvs. at bevegelser kommer til å virke veldig unaturlige og trege. Klart ikke alle vil legge alt for mye penger i det men heller ikke forvent at den hexapod kommer til å være like rå som den jeg linka på youtube

Her er beregningene hvis du skal lage den fra skratch av

og her er servoene som han i videoen brukte, 18 stk :P
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Næh, vil snart få min 3d printer og da selve plast delene kan jeg jo printe ut selv ikke minst designe dem selv det er jo altid kjekt
Men det jeg skulle likt og vist mer om er motor servo'er hvilke som er best til prisen osv. Jeg er klar over at man må velge servo ut ifra vekt på delene og selvsagt hastighet delene skal bevesege seg på, altså mye matte...
Og hvilke type elektronikk bør man bruke? Slik som han i den videoen ser ut som den har en Raspberry PI på toppen eller lignende?
Vis hele sitatet...
Ja det er så klart morsommere å ha bygget den fra scratch Men for noen som er mer glad i software enn hardware kan et kit være en gullende god inngangsbillett for å komme raskt i gang med kodingen....

Sitat av HerAnt Vis innlegg
Som jeg ser det virker dem "ferdig kits" som billig dritt selv om det er ikke billig heller. Det at du får med alt tyder på billige servo motorer dvs. at bevegelser kommer til å virke veldig unaturlige og trege. Klart ikke alle vil legge alt for mye penger i det men heller ikke forvent at den hexapod kommer til å være like rå som den jeg linka på youtube

Her er beregningene hvis du skal lage den fra skratch av

og her er servoene som han i videoen brukte, 18 stk :P
Vis hele sitatet...
...og med det utvalget jeg viste og som sagt store variasjoner i pris så synes jeg det er feigt å kalle alt sammen for billig dritt Husk at ledd og bevegelige deler finnes ikke foruten i servoene, det er ingen utvekslinger eller andre mekaniske deler. Dermed ville jeg ikke bekymret meg for kvaliteten på plastdelene, men heller om det er det designet DU kunne tenke deg å jobbe med.

Sitat av Bokmerket Vis innlegg
Noen som har noen tips for å finne ut om dette er noe å prøve ut?

Så dette over, og veldig stor variasjon i pris though. Noen som har noen linker til bra guider etc.? (Føler at jeg vil vite litt mer, før evt. bestille)
Vis hele sitatet...
Ikke alle kit-ene kommer med servoer inkludert!

Angående valg av servo, så ha i bakhodet at hurtighet antakeligvis ikke er et spesielt nyttig kriterie her, for alle servoer er RASKE i robotsammenheng, spesielt for et krabbende dyr. Du må også regne med at alle servoer er sterke nok til å løfte seg selv + mye mer, så kikk heller etter servoer med lite jitter og smoothe bevegelser.

Kontrollerkortet kan så absolutt være en raspberry pi, men i videoen synes jeg det ser ut som en router. Mange som hacker routerne sine med custom firmware og får både seriellporter og I/O. Gjør det "veldig" lett å integrere f.eks. webkameraer, fjernstyring og andre wifi-tjenester på prosjektet. Iom. at filmnavnet inneholder "Intel" regner jeg med det er en tingest basert på Intel-prosessor? Downsiden med routere er at de er veldig strømhungrige, og det er ikke rett frem å få 18 PWM utganger heller. Faktisk har svært få prosessorer 18 PWM utganger så de må enten emuleres i software og genereres på en vanlig I/O pinne, eller du kan kjøpe et servo/pwm-tilleggskort som du styrer vha. i2c, uart, spi osv...

Edit: Synes det er merkelig at ingen har skutt inn "bruk en arduino" i denne sammenhengen, men det er jo et veldig åpenbart valg for mange.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Edit: Synes det er merkelig at ingen har skutt inn "bruk en arduino" i denne sammenhengen, men det er jo et veldig åpenbart valg for mange.
Vis hele sitatet...
Kan man sende bilde fra kameraet og koble til bluetooth styring gjennom et arduino kort?
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Kan man sende bilde fra kameraet og koble til bluetooth styring gjennom et arduino kort?
Vis hele sitatet...
Bluetooth ikke noe problem. Videooverføring not so much. Da ville jeg f.eks. brukt et wifi-kamera som kan fungere utenom arduinoen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼



I det siste har eg leika ein del med lyd og logiske krinsar. Resultat så langt er resultatet ein 3.17bits synthesizer med div arpeggioar og effektar. Berre ein tangent kan spelast om gongen (Programmeringa mi er ikkje heilt på topp).

Eksempel på kva som kjem ut:

1 bit chiptune:
https://soundcloud.com/gislur/arduino-fun-time

Miks av 1bit/3.17bit:
https://soundcloud.com/gislur/phat

edit: Lyden blir sendt igjennom ein Boss ME-50 gitarpedal før den blir spelt inn i ableton
Sist endret av jarinalus; 15. februar 2014 kl. 22:21.
▼ ... flere år senere ... ▼
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Har endelig fått laget min første stol (krakk).
Ben i eik, dragere i ask og sete av et ukjent treslag, muligens plommetre?
Gjorde en del erfaringer underveis, men det ble ikke så ille.
Brukte konede hull og tapp for bena og rette hull og tapper for dragerne. Ingenting er kilet, men får se om det holder. Føles veldig solid og komfortabel.

Bilder i spoilere under;

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler

SPOILER ALERT! Vis spoiler