Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4503
Egyptisk Tempelkatt
Heisann folkens

Jeg trenger ventilasjon på badet i båten min og bruker i dag en forferdelig bråkete motorromsvifte fra Jula med en vanlig lampelysbryter.

Hullet er ca 80x80mm og det er 12V ombord.

Viften bråker alt for mye og jeg vil erstatte den. Dessverre er det nærmest umulig å finne en god 12V baderomsventilator som passer mine mål.

Har tittet litt på PC-vifter og lekt med tanken, men er lenge siden jeg har drevet med det.

Vil en slik vifte fungere?

Hvordan kan jeg sette det opp med en regulator som kan styre viftehastighet? Vet disse kommer med "pins". Er ikke så flink på området men har grunnleggende elektro-kunnskaper.

Setter pris på kreative innslag, gjerne forslag til gode vifter og.

Det viktigste er at den tar unna bra med luftmengde og at den ikke bråker ekstremt mye. Fint om den kan stå på uten å være til veldig bry. Lys er også kult.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Søk etter "12v duct fan"

Finner ikke så mye på norske sider dessverre. Men nok av det på Ebay og AliExpress.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvorfor finner du ikke en gammel PC med en stor firkantet strømforsyning på størrelse med en matboks. De viftene er 12V og bråker lite og trekker ikke mye strøm. Det er vel nette store arealet du skal trekke luft utav, kanskje 1m2?

Du kan sikkert finne nye vifter også på RS.NO (Radio Spares)