Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2714
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Hei,

Jeg sliter endel på jobben med at biler står på tomgang på utsiden av lokalet, vi har kontor i kjeller og avgass kommer inn vindu og ventilasjon, man blir først litt svimmel og uggen, så merker man lukten også får man vondt i hodet og blir så irritabel og ganske ubrukelig i arbeidssammenheng, det ringer i ørene i skrivende stund..

Sjefen er fult klar over dette og er på jakt etter nye lokaler, men sier at ledelsen ikke gir nok penger slik at sjef må lete etter billig lokale og det er lettere sagt enn gjort.

Jeg har skrevet selv til ledelsen fordi jeg tror ikke de vet om dette problemet, men jeg ønsker og å kontakte arbeidstilsynet for det er ikke holdbart at vi skal måtte jobbe under slike forhold, men jeg vil ikke at sjefen min skal havne i trøbbel her heller, what to?

Litt sein edit: om noe skulle se rart ut eller det er skrivefeil så er det fordi jeg er passelig svimmel..
Sist endret av Trollanon; 6. mars 2018 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I dag. Dette er er det klare grenseverdier for som bedriften er pålagt å holde seg innenfor.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
I dag. Dette er er det klare grenseverdier for som bedriften er pålagt å holde seg innenfor.
Vis hele sitatet...
Da var det gjort, takker så mye.
Du kan også snakke med hms-ansvarlig. For dette er definitivt at hms-problem som må tas seriøst.

Blir det ikke gjort noe innen rimelig tid ville jeg sykemeldt meg for å ta vare på helsa.
Er dette et yrke som krever at biler står og går på tomgang utenfor?(beklager om jeg virker teit nå men)
Få arbeidstilsynet til å ta en måling av karbonmonoksid på et passende tidspunkt hvor bilene går på tomgang utenfor. Kanskje sjefen burde henge opp et skilt om at folk MÅ skru av bilene sine etter de har parkert inntil problemet er fikset?

Men høres vel ut som det kanskje er lastebiler som kommer og går? Uansett er det ikke greit at det skal gå på liv og helse løs. Her har sjefen ditt et ansvar, og dere må pushe på slik at sjefene over igjen skjønner at de ikke har mye å gå på. Regner med at du ikke er den eneste som reagerer? Gå sammen og stå på krava. Skal man tjene penger bør først og fremst arbeiderene ha god helse, kan man ikke sørge for dette blir det for dumt å drive business.

denne kan vel bli relevant
Sist endret av knert1; 6. mars 2018 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Tror ikke vi har hms ansvarlig, verneombud eller noe, vi har leder og nestleder som igjen svarer til en annen ledelse.

Det er snakk om privatpersoner med sine private biler og noen turistbusser som står på tomgang for å holde kjøretøy varm eller så er det privatpersoner som starter bilene sine lenge før de skal kjøre noen steder for å kunne sette seg i varm bil.

Vi leier lokaler i en annen bedrift så parkeringsplassen er ikke våres og vi får ikke lov å sette opp våre egne skilt på eiendommen så at vi skulle kunne sette opp et skilt med varsel om null tomgang har jeg mine tvil på..

Vi driver vanlig kontor arbeid, sitter foran en datamaskin hele dagen om det skulle være relevant.
Sist endret av Trollanon; 6. mars 2018 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ring politiet og forklar situasjonen og tru med at de skal sende ambulanse istedenfor feks. Tomgangskjøring er forbudt.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Ring politiet og forklar situasjonen og tru med at de skal sende ambulanse istedenfor feks. Tomgangskjøring er forbudt.
Vis hele sitatet...
Er veldig klar over det, men det lokale politiet og meg er ikke på talefot for å si det pent, de kommer til å si "good for you!" før de slenger på røret.
Som hovedregel skal det velges verneombud i alle virksomheter. Hvis virksomheten har færre enn 10 ansatte, kan arbeidsgiver og arbeidstakerne avtale en annen ordning. Alle arbeidstakere skal telle med, herunder fast ansatte (heltid og deltid), midlertidig ansatte og innleide. En slik avtale må være skriftlig og inneholde en beskrivelse av hvordan vernearbeidet konkret skal ivaretas. Eksempler på hva som avtalen må inneholde: nødvendige arbeidsmiljøtiltak, møtepunkt, hvordan vernespørsmål tas opp, hvordan risikoforhold håndteres, arbeidsgivers plikter, ansattes medvirkningsplikt m.m.
Vis hele sitatet...
^^^
Utdrag fra arbeidstilsynet.


Hvis dere er 10 ansatte, og ikke har verneombud ville jeg kontaktet arbeidstilsynet og bedt de komme på kontroll. Vi har arbeidstilsynet innom en gang i året for å sjekke at alt er på stell.
Dere skal ha verneombud og hms ansvarlig. Så da er det noe galt, eller en ekstremt liten bedrif.

se her hvis du trenger noe håndfast

§ 6-1.Plikt til å velge verneombud
(1) Ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud. Ved virksomhet med mindre enn 10 arbeidstakere kan partene skriftlig avtale en annen ordning, herunder at det ikke skal være verneombud ved virksomheten. Hvis ikke annet er fastsatt om tiden for avtalens gyldighet, anses den som sluttet for 2 år, regnet fra den dagen den ble underskrevet. Direktoratet for arbeidstilsynet kan, etter en konkret vurdering av forholdene i virksomheten, fastsette at den likevel skal ha verneombud. Ved virksomhet med mer enn 10 arbeidstakere kan det velges flere verneombud.
Vis hele sitatet...
Er mitt inntrykk at arbeidstilsynet gjerne kommer de på en "tilfeldig" kontroll hvis du tar kontakt med de. Skjedde på en plass der en venn jobbet. De som kom sa det var tilfeldig og nektet plent for at de hadde mottatt noen tips når de ble konfrontert på det, selv om det var fagforeningen som hadde tatt kontakt med arbeidstilsynet selvsagt.
Sist endret av Kongen; 7. mars 2018 kl. 23:06.
Har du foretatt deg noe mere i forhold til saken? Sjekka opp om dere har hms ansvarlig? Er nysjerrig på hvordan det går veit du
Er desverre så mange idiotiske saker angående arbeidsforhold for tiden.