Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4032
Hei, tenker å prøve meg på litt maskinering på hobbynivå så lurer på å skaffe meg en mindre fresemaskin. Eventuelt så lurer jeg på å skaffe en grei søyleboremaskin og sette på koordinatbord og slikt for å bygge den om til fresemaskin.

Har kikket litt på Sieg og Bernardo maskiner i prisklassen under 10 000, ser de selger de blant annet på globaltools.no. Er det noen her som har erfaring med de? Søkte opp litt på Sieg X1 og X2 og virker som de får litt blandede omtaler?

Foretrekker å bestille dette innelands, men kan jo vurdere å bestille fra utlandet om det er en seriøs forhandler som har et kupp.
Sist endret av Mjarf; 16. januar 2020 kl. 03:30.
Kommer vel helt an på hva du skal lage og hva krav du har til toleranser.
Er jo og ganske begrensa bevegelse i xyz aksene på maskiner i denne størrelse.
Gå for noe tysk om du har mulighet.
Sieg er vel Kina produsert, og med dertil dårligere kvalitet?
Hvor god plass har du? Har en manuell fres til salgs. En kraftig og god kvalitet. Veier 3tonn
Trådstarter
2 0
Sitat av UAnonym Vis innlegg
Kommer vel helt an på hva du skal lage og hva krav du har til toleranser.
Er jo og ganske begrensa bevegelse i xyz aksene på maskiner i denne størrelse.
Gå for noe tysk om du har mulighet.
Sieg er vel Kina produsert, og med dertil dårligere kvalitet?
Vis hele sitatet...
Blir nok hovedsaklig mindre deler av aluminium og muligens mildstål, neppe noe over 100mm i hver akse. Tenker blant annet deler til airsoft, så ikke noe svære greier. Når det kommer til toleranser så kunne jeg likt 0.1mm eller mindre avvik i hver akse, det går kanskje med litt lirking på maskiner i den prisklassen?

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Hvor god plass har du? Har en manuell fres til salgs. En kraftig og god kvalitet. Veier 3tonn
Vis hele sitatet...
Takk for tilbudet, men en maskin på 3 tonn blir veldig overkill for meg, tenkte en maskin som får plass på en en arbeidsbenk i en gjennomsnittlig kjeller eller garasje.

Takk for kjappe svar, ikke så mange aktive norske forumer lengre.