Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4397
Jeg og katta har flytta, og mangelen på katteluke holder på å gjøre oss begge gale. Han begynner å bli veldig gammel, så han nekter å innse at jeg ikke kan slippe han inn og ut 20 ggr daglig, og jeg er stygt redd for at verandadøra tar skade av skrapinga hans.
Jeg leier leilighet nederst i huset, og har skyvedører av glass ut til platting/hage. Huseier er lite gira på kattedør gjennom disse, både fordi trekken går rett i stua og fordi det er sabla dyrt å få installert det.
Jeg så litt rundt etter alternativer som funker for norske forhold, fant jeg paneler av denne typen som kan settes i døra og tilsynelatende trekker mindre:

Problemet er at jeg ikke har penger til ei dør til tusenvis av kroner pluss frakt, så hadde det vært mulig å lage noe sånt selv? Kjøpe vanlig kattedør og sette den i et tjukt panel av noe slag? Fikk grei sløydkarakter men det begynner å bli noen år siden...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du bør ha en form for autentisering, vanligvis chip, ellers får du fort fremmede katter inn i stua. Dette gjør det vanskelig å lage noe selv. Kanskje du kan få tak i en brukt luke?
Hvis du får lov av huser og sette opp en så er det ikke store jobben.
men det vil komme noe trekk fra de billige.

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-...veis--50311165

Jeg bor ikke i byen men vi har ikke noe problem med at nabokatter kommer inn her, de har gjort det 1 gang og da er det bare og jage de ut.
Problemet er at jeg ikke kan montere noe permanent, kun sette opp noe som 1) passer i glasskyvedører 2) kan fjernes etterpå. Spørsmålet er dermed mer typ, funker det å kjøpe vanlig låsbar luke med alle fancy funksjoner og bare sette det på et panel av noe slag - isåfall hva jeg kan bruke og om det er mulig å få tak i en låsedel så skyvedøra kan være låst mens panelet sitter i? Andre løsninger? Det er kun skyvedørene som er aktuelle da gangen er delt med huseier og han som sagt ikke vil installere noe i døra.
Dette ordner du fint selv for under 1000kr. Lag en 25-30cm bred kattedør med samme lengde som skyvedøra. Fest isolasjon på utsiden, ei trekklist feks. Sett skyvedøra i press imot.