Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 828
Hei!

På jobben har vi en kaffemaskin, og det går fort 2-3 kopper før kl 14, og klokka 15 blir jeg så sinnsykt søvnig, lite energi på trening og, mistenker sterk at kaffen har en årsak.

Har flere opplevd lignende? Hjalp det og kutte ned på kaffen? Evt drikke mer vann?
Hvordan spiser du da?
Vent 60-90 minutter etter du har stått opp før første kopp skal hjelpe.
Sitat av klattus Vis innlegg
Hei!

På jobben har vi en kaffemaskin, og det går fort 2-3 kopper før kl 14, og klokka 15 blir jeg så sinnsykt søvnig, lite energi på trening og, mistenker sterk at kaffen har en årsak.

Har flere opplevd lignende? Hjalp det og kutte ned på kaffen? Evt drikke mer vann?
Vis hele sitatet...
Alt man inntar av stoffer for å kontrollere humør, tretthet, angst m.m. gir motsatt effekt etter at virkningen er over.
Eneste fornuftige løsning på en sunn fysisk og mental helse er sunn mat og fysisk aktivitet.
Sitat av junkhouse Vis innlegg
Vent 60-90 minutter etter du har stått opp før første kopp skal hjelpe.
Vis hele sitatet...
Jeg hørte dette på Huberman-podkasten. Teorien er følgende:

Caffeine doesn’t actually make you more awake. It prevents the brain chemical (adenosine) that tells you that you’re tired.

Dr. Huberman says that upon waking, your body has a lot of this chemical floating around. His light protocols try to jump start the clearing of this naturally which takes about 90 minutes.

His position is that if you have coffee before this, you will short cut this process and you won’t actually clear out the adenosine, which will require more dosing of caffeine throughout the day and lead to crashes.

Basically: let your body clear as much naturally, and then use caffeine to keep you alert throughout the day.
Vis hele sitatet...
Hentet fra subredditen hans.

Dette, kombinert med L-teanin tilskudd gjør at jeg kjenner veldig mye mindre bivirkninger fra kaffe enn før. Mye mildere "kræsj" og mye senere, jevner seg ut slik man blir naturlig trøtt til kvelden. Det er min erfaring. Har ikke lett eller funnet noen mer vitenskapelige kilder på dette, men hadde vært interessant å sett om teorien er legitim i det vitenskapelige miljøet.
Sist endret av RosaElefant; 10. september 2023 kl. 18:13.
Du drikker kaffe for kjapt etter du har våkna. vent en time eller to så er det andre boller