Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1256
Jeg har kjøpt vannkjøling --- denne

jeg kjøpte ny vifte til den, som ikke skal bråke, men problemet er at den kjører for full halls uansett hva jeg gjør.
og den har bare 3 pin. ( den jeg tok vekk hadde 4)

google forklarer at asus har noe på HK som heter qfan controll som skal være på. å den er på. og cool n quiet skal også stå på. denne finner jeg ikke i bios.
finner ingen cool n quiet driver på asus sin driver side heller.

har lastet ned noen fan controlls softwares og ingen finner cpu vifta : (

det står også N/A under cpu fan speed i bios.

help ? : s
For å fikse dette problemet tror jeg du må sette på den gamle vifta...

Mener å huske at 3-pins vifter ikke hastighetstyres med PWM slik som 4 pins.

Tror den svarte ledningen er jord, den rød 12V og den gule er en form for "turtallsteller". Denne mener jeg å huske gir X antall pulser per omdreining.

Det du eventuellt kunne prøvet, er å lodde inn en motstand i serie med viften. Har ikke testet dette selv.
Trådstarter
den 4 pins vifta gikk også for fullt. får ikke regulert voltage på 3 pins, å 4 pinns vifta får rmp i bios, men jeg kan ikke stille ned.
Hvilket hovedkort har du?

Jeg regner med du har koblet den riktig.
Sist endret av Prehol; 2. juni 2014 kl. 21:30.
Noen HK har en vifteplugg som gir konstant full spenning, et av hovedkortene i en av de eldre maskinene mine har dette. Den pluggen bruker jeg til vannblokken så pumpa alltid yter maks.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Noen hovedkort støtter kun pwm styring av vifter, mens andre støtter volt og pwm, dette kan man endre i biosen som oftest.

Dersom du ikke finner en løsning på dette, så ville jeg kjøpt en fysisk viftekontroller, noen syntes dette er greiere enn software-styrt.
Hvis du har ett Asus HK kan du laste ned Al Suite 3. Har du en firepinsvifte kan du styre den fra Fan Xpert 2 som er inkludert i Al Suite 3