Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2135
Sliter med å få bilde fra min WIN7 laptop til tv via HDMI.
Trodde man skulle få noe bilde automatisk med noen innstillinger i etterkant for å få optimalt bilde?
Prøvd 2 forskjellige kabler og sjekket at riktig inngang på tv er valgt men kun svart skjerm.
Noen tips til en nybegynner?
Hvilket merke er det på pc'en og tv'en?
Hvis du kobler HDMI fra PC i 'HDMI-1' på TV, må du velge kanal 'HDMI-1' på TV. Om bildet fortsatt er svart, kan du prøve å høyreklikke på skrivebordet, klikke på skjermoppløsning å se om du får opp mer enn en skjerm der, om ikke, prøv å klikk på gjengkjenn. Om det kommer opp 'annen skjerm ikke funnet', er det koblingen eller valg av kanal på TV som er problemet.
Her er noen løsninger:

Gå på innstillinger, i kontrollpanel på pcen/macen og velg skjerm
sjekk om det er riktig hdmi som vises, styres via fjernkontrollen.

start alt på nytt og ha ledningene i- så finner de se kanskje automatisk.

Husk å ha klar farge bak tv, slik det ikke blir slitsomt for øynene å se på. Det finnes mange hvite tapeter du kan bruke.

Lykke til!
Det kan være vanskelig iblandt, sjekk at du har siste skjermkortdriver til din PC, høyreklikk på Screen Resolution eller Display Properties...

I verste fall kan det være de ikke snakker sammen, lån en PC du vet fungerer med HDMI ut.

Når du får bilde på TV'en, er det en fordel å kanskje justere skarpheten ned, gamma, farger etc. Tar litt tid å justere, men dette gjør du bare en gang.

Når jeg koblet TV til HDMI fikk jeg dårligere bilde enn VGA, men etter å ha stilt skarpheten ned var det likt med VGA.

På min TV gikk dette KUN når jeg hadde en bestemt oppløsning, ellers var disse innstillingene låst, men jeg kunne velge annen oppløsning etterpå.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar og forslag.
Bilde på pc blinker av og på hvis jeg skrur på/av tv så det er noen form for kontakt.
Pc er en Acer Aspire Athos mens tv er en 7 år gammel Sony X3500 LCD.
Testa alle forslag men sliter med å finne frem via forslagene her i menyene på WIN7 og fant kun kloning av skjerm via NIVIDIA kontrollpanel.
Lastet opp bilde her:
http://i58.servimg.com/u/f58/11/29/37/11/skjerm10.jpg

Om jeg gjør noe feil eller om det er noe hardware feil noe sted vet jeg ikke
Kan være køddent, hadde en gang en tv og dekoder som ikke jobba sammen på hdmi. Når det er to forskjellige fabrikater vil begge skylde påhverandre...

Kan du teste pcen på en annen tv hos en kompis som har pc tilkoblet? Så ser du om det er pc eller tv som er kranglete...
For å gjøre det aller enkleste først, hva skjer om du trykker WIN+P?

Edit: Hold inne windowstasten og trykk på P

Edit2: Sjekk også oppløsning (1920x1280)
Sist endret av suppesos; 27. mai 2014 kl. 16:28.
Eller fn +ymse f5 ellerno tast.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Testa pc på annen tv men ikke noe bilde der heller.


Skjer ingenting om jeg trykker WIN+P og prøver de valgene som dukker opp.

Min pc har vært litt ustabil en liten stund......og begynner å bli treg så en re-innstallasjon hadde nok vært på sin plass,mulig det ville fiksa dette også.
Ikke vært re-innstallert siden jeg kjøpte den for 2-3 år siden......
Prøvd med VGA? (den blå) Har hatt samme problem selv der jeg ikke får bilde uansett f med dvi-hdmi mens vga funket på første forsøk. Sjekk også oppløsning, at den matcher TV. Feks 1920*1280 eller 1280*720.

Om du får det til og alt blir litt smått kan du prøve høyreklikk på skrivebord->personalize->display: velg 125% eller 150%
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Sitat av suppesos Vis innlegg
Prøvd med VGA? (den blå) Har hatt samme problem selv der jeg ikke får bilde uansett f med dvi-hdmi mens vga funket på første forsøk. Sjekk også oppløsning, at den matcher TV. Feks 1920*1280 eller 1280*720.

Om du får det til og alt blir litt smått kan du prøve høyreklikk på skrivebord->personalize->display: velg 125% eller 150%
Vis hele sitatet...
Ikke prøvd VGA,tror ikke jeg har kabel heller.
Skal sjekke om jeg kan få lånt en