Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4094
Hei!

Relevant info om min kompis:
- Han er myndig
- Han bor hos foreldrene (Har adresse hos foreldrene)
- Har tidligere vært i kontakt med politiet pga. narkotika
- Ingen av hans venner har hatt kontakt med han på 2 dager

Kort og rett på sak:
En kompis av meg tok amfetamin og piller, og var våken i flere døgn, før han kubbet på sofaen sin. På grunn av lang tid uten søvn sier det seg selv at det er vanskelig å vekke han. Pillene (klonazepam) hjelper også til at han sover så tungt som han gjør.

Broren til min kompis prøver å vekke han uten hell, og tilkaller resten av familien som "forsterkning". Moren er tydelig paranoid fra tidligere episoder (I likhet med søsteren), samtidig som en streng far og en altfor overengasjert og paranoid stefar mener de fortsatt kan sette regler for denne myndige unge mannen.

Et lite hopp; Reaksjon fra familien:
De velger å snoke på pc-en, mobilen og de private facebooksamtalene til kompisen min- noe de også har gjort tidligere. I tillegg fratar de han bilnøklene, og hindrer all sosial kontakt mellom han og hans venner. Verken på mobilen (Som jeg forsåvidt ikke vet om eksisterer lenger) eller via samtale med et familiemedlem som igjen kanskje har kontakt med kompisen min.

De har også tenkt å bortføre han (om de ikke allerede har) , ta han med frivillig eller ei (ganske sikkert ufrivillig), uten pc, mobil eller hva det måtte være på ubestemt tid. Dette er vel ment som "straff" for det han har gjort.

Dette kan jo umulig være lovlig på noe som helst vis? Hvis de vil straffe sønnen, så får de gjøre det på lovlig vis og kontakte politiet- som sikkert har et mye bedre opplegg for personer som har havnet i lignende situasjoner.

Kan noen hjelpe meg her? Hvem bryter hvilke lover? Hvem kan risikere straff, og hvilke type straff?

Saken er meldt til politiet.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Han er myndig, hvis han ikke liker husreglene kan han flytte ut.

Enkelt & greit.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Han er myndig, hvis han ikke liker husreglene kan han flytte ut.

Enkelt & greit.
Vis hele sitatet...
Pft, så det du sier at husregler overstrider norsk lov o.l?

- Og om du ikke la merke til det bemerket jeg at han hadde ADRESSE hos foreldrene, han bor der nødvendigvis ikke hele tiden.
Altså, når han er myndig, er han ansvarlig for sine handlinger. Da er ikke lenger foreldrene ansvarlig for hans handlinger, og de samme lover og regler gjelder -antageligvis- ikke, om foreldrene skulle ta fra ungen noe.

Det betyr altså for min sunne fornuft, at det er ulovlig for hvem som helst, inkludert hans foreldre og stefaren, å stjele fra han bilnøklene, uansett om han er narkoman eller ikke. Det blir opp til politiet å bestemme det, om han blir tatt en gang i rus bak rattet.

Så trist som det er, så er det faktisk hans valg å ruse seg. Om foreldrene ikke når frem med dialog eller konfliktløsning, så er det bare utrolig trist. Jeg har ingen erfaring med å hjelpe folk ut av rus, men jeg vil vel tro at det å samarbeide om alt må være en bedre løsning enn tvang, da vil vel personen bare flykte lenger unna. Man -må- spille på lag, og være med den personen på veien ut av rusen, dele hans eller huns verden helt til de kan stå på egne bein.

Akkurat hvordan det blir med bosituasjonen er veldig uklart for meg. Foreldrene kan vel kaste han ut, siden han nå er myndig. Men jeg leste jo rett i stad her på FF at hvis foreldre sparker ut et barn fra deres hjem, så er de pliktige til å forsørge. Kanskje dette er lovfestet? Kanskje andre regler gjelder hvis det er rus i bildet? Ikke vet jeg. Men det kan være noe i det.

Jeg ville absolutt søkt eksperthjelp. Å bare sende ungen til psykolog vil ikke hjelpe, foreldrene må også være med, for det er de som skal hjelpe han videre og de vil alltid være hans nærmeste.

My two cents.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Altså, når han er myndig, er han ansvarlig for sine handlinger. Da er ikke lenger foreldrene ansvarlig for hans handlinger, og de samme lover og regler gjelder -antageligvis- ikke, om foreldrene skulle ta fra ungen noe.

Det betyr altså for min sunne fornuft, at det er ulovlig for hvem som helst, inkludert hans foreldre og stefaren, å stjele fra han bilnøklene, uansett om han er narkoman eller ikke. Det blir opp til politiet å bestemme det, om han blir tatt en gang i rus bak rattet.

Så trist som det er, så er det faktisk hans valg å ruse seg. Om foreldrene ikke når frem med dialog eller konfliktløsning, så er det bare utrolig trist. Jeg har ingen erfaring med å hjelpe folk ut av rus, men jeg vil vel tro at det å samarbeide om alt må være en bedre løsning enn tvang, da vil vel personen bare flykte lenger unna. Man -må- spille på lag, og være med den personen på veien ut av rusen, dele hans eller huns verden helt til de kan stå på egne bein.

Akkurat hvordan det blir med bosituasjonen er veldig uklart for meg. Foreldrene kan vel kaste han ut, siden han nå er myndig. Men jeg leste jo rett i stad her på FF at hvis foreldre sparker ut et barn fra deres hjem, så er de pliktige til å forsørge. Kanskje dette er lovfestet? Kanskje andre regler gjelder hvis det er rus i bildet? Ikke vet jeg. Men det kan være noe i det.

Jeg ville absolutt søkt eksperthjelp. Å bare sende ungen til psykolog vil ikke hjelpe, foreldrene må også være med, for det er de som skal hjelpe han videre og de vil alltid være hans nærmeste.

My two cents.
Vis hele sitatet...
Veldig bra bidrag! Mye det samme som jeg tenker, spesielt da den delen hvor en myndig person fratar (med andre ord stjeler) en annen myndig persons eiendel.

Angående bosituasjonen er det egentlig irrelevant, da foreldrene ikke ønsker å kaste han ut. Foreldrene er skilt, og har adresse det ene stedet. Problemet ligger i det jeg kaller den ufrivillige bortføringen.

- I tillegg vil jeg legge til at å krenke privatlivet (Lese SMS/facebookmeldinger) osv. også er ganske alvorlig.



PS: Rusproblemet er ikke det jeg ønsker å ta tak i med denne tråden, men heller de andre ulovlige handlingene knytt opp i mot rusproblemet.

Kanskje viktig ting å presisere: Vedkommende HAR JOBB.
Sist endret av HappySmoothie; 24. oktober 2013 kl. 01:56.
Det er normalt at foreldre setter grenser også etter fylte 18 år. Hvis du/kompisen din er fullstendig i mot dette, så er det som sagt ikke verre enn å flytte ut. Kanskje man finner ut at mammas ømme fang ikke var så forferdelig likevel. Hvis foreldrene stjeler nøkler og eiendeler som er juridisk hans, så er det selvsagt ikke i henhold til loven, og du/kompisen din kan politianmelde dette. Så må du/han vurdere om dette faktisk er noe du/dere ønsker å gå gjennom med eller ikke.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er normalt at foreldre setter grenser også etter fylte 18 år. Hvis du/kompisen din er fullstendig i mot dette, så er det som sagt ikke verre enn å flytte ut. Kanskje man finner ut at mammas ømme fang ikke var så forferdelig likevel. Hvis foreldrene stjeler nøkler og eiendeler som er juridisk hans, så er det selvsagt ikke i henhold til loven, og du/kompisen din kan politianmelde dette. Så må du/han vurdere om dette faktisk er noe du/dere ønsker å gå gjennom med eller ikke.
Vis hele sitatet...
Du kaller deg realisten, men klarer ikke å oppfatte noe av den i det jeg beskriver. Les gjennom femten ganger til, så prøv å besvar det jeg faktisk lurer på. Det du svarte med er både irrelevant og ikke noe nytt.

- Du viser til høflighet på NFF i signaturen din, men det er tydeligvis lov å skjule det bak sarkasme.
Sist endret av HappySmoothie; 24. oktober 2013 kl. 03:15.
Jeg ville vært mer bekymra om mor og far ikke gjorde noe, noe det virker til at dere vil.
Om han ikke liker reglene eller hvordan ting gjøres, kan han dra, det er han gammel nok til å ta ansvar for selv.
Så la meg forstå dette riktig: han sysler med narkotika, selv om han bopr hjemme hos familien og de er sterkt imot. Han ikke bare sysler med dop, han drar på en skikkelig heisatur og er våken i føere døgn før han havner bevisstløs på sofaen. Men, det ender ikke der! Siden foreldrene hans har snoket på PC, mobil og FB tidligere, så har han altså ikke tatt seg bryet med å endre passord, kryptere sensitiv informasjon og slette alt annet. Neida, han lar dem snoke videre

Denne fyren høres ikke akkurat oppegående ut. Du gjentar flere ganger at han er myndig. Mulig, men han er pokker ikke voksen! Jeg vet om folk som sikkert kunne ha vært myndige når de var 16, men det er på grunn av typer som han her at enkelte mener 18 år er altfor lavt.

Så,, til det rent konkrete: nei, det er ikke lov å sjekke andres datautsyr eller korrespondanse bare fordi du bor under samme tak. Man kan selvsagt involvere snuten, men det eneste som kommer til å skje er at kompisen får bråk med onkel også. Og at forholdet til familien blir enda verre, da.

Hvis han vil være sin egen myndige herre, så burde han ha flytta ut for lenge siden.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Angående bosituasjonen er det egentlig irrelevant, da foreldrene ikke ønsker å kaste han ut. Foreldrene er skilt, og har adresse det ene stedet. Problemet ligger i det jeg kaller den ufrivillige bortføringen.
Vis hele sitatet...
De ønsker ikke kaste han ut, antageligvis fordi de vil prøve å hjelpe han, men tar han ikke i mot den hjelpen han får så er det antagelig begrenset hvor lenge de orker å prøve. Det er uansett han som faktisk er bortført som må anmelde dem, hvis ikke har du ingen sak. Det hjelper ikke hva du tror om situasjonen, han må vitne mot sine foreldre i såfall og det skal vel noe til at han gjør hvis han ikke engang gidder anmelde dem selv. Hvis du blander inn politiet i dette så får han kanskje smekk på lanken for rusbruk og jeg vil tippe at tilliten mellom han og familien får seg en alvorlig knekk. Uten denne tilliten er det vanskelig å si om de vil ha han hjemme uten å kunne gjøre noe med rusbruken.

Så ja, det er strengt tatt ulovlig det som er gjort, men vedkomne må vitne mot sin egen familie.

Pft, så det du sier at husregler overstrider norsk lov o.l?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan de, så lenge alle er enige om det.
Sist endret av Mith; 24. oktober 2013 kl. 08:21.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det kan de, så lenge alle er enige om det.
Vis hele sitatet...
Så du mener at hvis jeg og dama lager en husregel om at det er ok med fest kl 3 på natta så overstyrer den Norsk lovgiving?

Eller er det bare utvalgte lovhjemler du tar med i betrakting?
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Så du mener at hvis jeg og dama lager en husregel om at det er ok med fest kl 3 på natta så overstyrer den Norsk lovgiving?

Eller er det bare utvalgte lovhjemler du tar med i betrakting?
Vis hele sitatet...
Da er det ikke familien det går utover, det er naboene.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Så du mener at hvis jeg og dama lager en husregel om at det er ok med fest kl 3 på natta så overstyrer den Norsk lovgiving?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge alle som er berørt er enig i at dere fester hele natta så er et ikke et lovbrudd. Om det holder at du og dama er enige om å feste hele natta kommer helt an på hvor du bor.

I den situasjonen trådstarter skisserer så er det ikke kidnapping før noen går til politiet og det er ingenting ulovlig i en avtale hvor man får bo hos noen mot at man mister telefon, omgangskrets, pc og må flytte bort en periode først. Veldig ofte er husreglene strengere enn lovene.
Sist endret av Mith; 24. oktober 2013 kl. 09:35.
Veldig få forstår det rent juridiske poenget her.

La oss begynne med det enkleste:
hvem er den fornærmede part?

Alle kan i utgangspunktet anmelde en straffbar handling, men det er klart politiet aldri vil bruke ressurser på en sak hvor den fornærmede ikke ønsker tiltale eller ønsker å samarbeide med politiet.

Derfor er det egentlig helt uvesentlig om loven er brutt (om det er skjedd noe "kriminelt"), fordi ingen vil anmelde dette. Selv hvis du hadde gjort det ville politiet bare ha henlagt saken umiddelbart etter å ha snakket med den fornærmede part.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, så lenge alle som er berørt er enig i at dere fester hele natta så er et ikke et lovbrudd. Om det holder at du og dama er enige om å feste hele natta kommer helt an på hvor du bor.

I den situasjonen trådstarter skisserer så er det ikke kidnapping før noen går til politiet og det er ingenting ulovlig i en avtale hvor man får bo hos noen mot at man mister telefon, omgangskrets, pc og må flytte bort en periode først. Veldig ofte er husreglene strengere enn lovene.
Vis hele sitatet...
Tar den på min kappe, leste oppe igjen nå og ser at jeg har hoppa over et svar eller to, var jo faktisk ikke du som hadde original påstand en gang. Backer ut jeg.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Hei!

Relevant info om min kompis:
- Han er myndig
- Han bor hos foreldrene (Har adresse hos foreldrene)
- Har tidligere vært i kontakt med politiet pga. narkotika
- Ingen av hans venner har hatt kontakt med han på 2 dager

Kort og rett på sak:
En kompis av meg tok amfetamin og piller, og var våken i flere døgn, før han kubbet på sofaen sin. På grunn av lang tid uten søvn sier det seg selv at det er vanskelig å vekke han. Pillene (klonazepam) hjelper også til at han sover så tungt som han gjør.

Broren til min kompis prøver å vekke han uten hell, og tilkaller resten av familien som "forsterkning". Moren er tydelig paranoid fra tidligere episoder (I likhet med søsteren), samtidig som en streng far og en altfor overengasjert og paranoid stefar mener de fortsatt kan sette regler for denne myndige unge mannen.

Et lite hopp; Reaksjon fra familien:
De velger å snoke på pc-en, mobilen og de private facebooksamtalene til kompisen min- noe de også har gjort tidligere. I tillegg fratar de han bilnøklene, og hindrer all sosial kontakt mellom han og hans venner. Verken på mobilen (Som jeg forsåvidt ikke vet om eksisterer lenger) eller via samtale med et familiemedlem som igjen kanskje har kontakt med kompisen min.

De har også tenkt å bortføre han (om de ikke allerede har) , ta han med frivillig eller ei (ganske sikkert ufrivillig), uten pc, mobil eller hva det måtte være på ubestemt tid. Dette er vel ment som "straff" for det han har gjort.

Dette kan jo umulig være lovlig på noe som helst vis? Hvis de vil straffe sønnen, så får de gjøre det på lovlig vis og kontakte politiet- som sikkert har et mye bedre opplegg for personer som har havnet i lignende situasjoner.

Kan noen hjelpe meg her? Hvem bryter hvilke lover? Hvem kan risikere straff, og hvilke type straff?

Saken er meldt til politiet.
Vis hele sitatet...
Foreldrene vil jo bare hjelpe kompisen din bort fra rusproblemene sine og da hjelper det ikke med dårlige kamerater som deg !
Sitat av Hygge Vis innlegg
Broren til min kompis prøver å vekke han uten hell, og tilkaller resten av familien som "forsterkning". Moren er tydelig paranoid fra tidligere episoder (I likhet med søsteren), samtidig som en streng far og en altfor overengasjert og paranoid stefar mener de fortsatt kan sette regler for denne myndige unge mannen.
Vis hele sitatet...
Så han bruker narkotika så han sover i flere dager, det er utrolig vanskelig å vekke han, og du er overrasket over at dette gjør mor engstelig og ikke vil at dette skal skje igjen? Vi må leve i parallelle univers. Jeg er ikke mor, men bare det hadde vært en kamerat hadde jeg da ønsket å hjelpe personen på en eller annen måte. Man trenger ikke være anti hasjnarkotika for å se at dette er et problem når det har skjedd flere ganger.

Når det er sagt. Mannen jobber og bor under foreldrenes tak, da får han følge deres regler. Hvis han virkelig vil leve det gode liv med rus og sove på sofaen livløst i flere dager, så får han skaffe seg sitt eget sted å bo. Det kalles å vokse opp, verdt å prøve, det gjør underverker for mange.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Foreldrene vil jo bare hjelpe kompisen din bort fra rusproblemene sine og da hjelper det ikke med dårlige kamerater som deg !
Vis hele sitatet...
Selv velmenende foreldre kan gjøre problemet verre, har du noen gang tenkt på det?

Èn eneste god venn kan være løsningen, hvis han eller hun støtter personen på en riktig måte. Hvis man ikke klarer å hjelpe en person, så er det ihvertfall dumt å skyve han eller hun bort fra seg, bare fordi man ikke vet hvordan. Da mister man muligheten til å hjelpe. Den eneste grunnen til å gjøre noe sånt må bli for å opprettholde sitt eget liv, hvis det blir for mye trøbbel med å ha en rusmisbruker (sier ikke at han er det her) i livet.

Det å spille på lag med, er et mye bedre virkemiddel enn tvang. Alle ønsker seg før eller senere bort fra tvang. Men det er mye mer vanskelig, det skal jeg innrømme. Derfor må også foreldrene søke hjelp og ikke tro at de skal klare dette på egen hånd, rus fordobler stahet og egenrådighet. Og hvem kan være flinkere til å fremprovosere de to adferdene enn foreldrene?
Foreldrene prøver på ingen måter å straffe sønnen sin.
For meg virker det som de gjør hva de kan for å få gutten sin på rett kjør.
Jeg tror foreldre har en tendens til å klandre seg selv for alt som går galt med sine barn, og hver bidige feil de gjør. Når barne blir rusmisbrukere har de virkelig fucka opp. Så nå tar de "ansvar", og prøver å gjøre det rette.

Selv om kompisen din er myndig, bor han fortsatt hjemme hos sine foreldre. Da er det en selvfølge at han skal følge lover og regler i hjemmet, om ikke vil det få konsekvenser/straff etc. Dersom han ville ha sitt eget hi med egne lover og regler, burde han finne seg et eget sted å bo.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Du kaller deg realisten, men klarer ikke å oppfatte noe av den i det jeg beskriver. Les gjennom femten ganger til, så prøv å besvar det jeg faktisk lurer på. Det du svarte med er både irrelevant og ikke noe nytt.

- Du viser til høflighet på NFF i signaturen din, men det er tydeligvis lov å skjule det bak sarkasme.
Vis hele sitatet...
Hvert ord jeg skrev ble ment oppriktig. Ingen sarkasme. Og jo, jeg har lest alt du skrev, med unntak av den nederste linjen at det tydeligvis allerede er meldt til politiet. Du selv, derimot, har et innlegg fylt med hersketeknikker og sarkasme. Ikke særlig fint å se på.

Javel. Så. La oss se på spørsmålene dine her, da. Først og fremst en ny titt på innlegget ditt:


Sitat av Hygge Vis innlegg
Hei!

Relevant info om min kompis:
- Han er myndig
- Han bor hos foreldrene (Har adresse hos foreldrene)
- Har tidligere vært i kontakt med politiet pga. narkotika
- Ingen av hans venner har hatt kontakt med han på 2 dager

Kort og rett på sak:
En kompis av meg tok amfetamin og piller, og var våken i flere døgn, før han kubbet på sofaen sin. På grunn av lang tid uten søvn sier det seg selv at det er vanskelig å vekke han. Pillene (klonazepam) hjelper også til at han sover så tungt som han gjør.

Broren til min kompis prøver å vekke han uten hell, og tilkaller resten av familien som "forsterkning". Moren er tydelig paranoid fra tidligere episoder (I likhet med søsteren), samtidig som en streng far og en altfor overengasjert og paranoid stefar mener de fortsatt kan sette regler for denne myndige unge mannen.

Et lite hopp; Reaksjon fra familien:
De velger å snoke på pc-en, mobilen og de private facebooksamtalene til kompisen min- noe de også har gjort tidligere. I tillegg fratar de han bilnøklene, og hindrer all sosial kontakt mellom han og hans venner. Verken på mobilen (Som jeg forsåvidt ikke vet om eksisterer lenger) eller via samtale med et familiemedlem som igjen kanskje har kontakt med kompisen min.

De har også tenkt å bortføre han (om de ikke allerede har) , ta han med frivillig eller ei (ganske sikkert ufrivillig), uten pc, mobil eller hva det måtte være på ubestemt tid. Dette er vel ment som "straff" for det han har gjort.

Dette kan jo umulig være lovlig på noe som helst vis? Hvis de vil straffe sønnen, så får de gjøre det på lovlig vis og kontakte politiet- som sikkert har et mye bedre opplegg for personer som har havnet i lignende situasjoner.

Kan noen hjelpe meg her? Hvem bryter hvilke lover? Hvem kan risikere straff, og hvilke type straff?

Saken er meldt til politiet.
Vis hele sitatet...
Så til spørsmålene dine:

Sitat av Hygge Vis innlegg
Kan noen hjelpe meg her?
Vis hele sitatet...
Ok, la oss gi det et forsøk.

Sitat av Hygge Vis innlegg
Hvem bryter hvilke lover?
Vis hele sitatet...
- Kompisen din bryter Legemiddelloven § 24 og Straffelovens § 162b.

Sitat av http://www.dinside.no/903946/aa-overvaake-kjaerestens-mobil-eller-pc-kan-vaere-ulovlig
Personlig overvåkning, altså overvåkning utført av en privatperson overfor en annen privatperson, har i dag ingen egne lovbestemmelser.
Vis hele sitatet...
Datasnokingen kan imidlertid rammes av Straffelovens § 145. I praksis ikke.

- Jeg antar at bilen er juridisk og rettmessig din kompis sin, siden det nevnes i det hele tatt? Straffeloven har paragrafer som dekker tyveri med hensikt å oppnå egen vinning, og den dekker også brukstyveri av motorvogn. Hvis jeg forstår deg rett, tar foreldrene nøklene verken for å tjene på det selv, eller for å bruke bilen selv, og dette dekkes derfor ikke av straffeloven.

- Du nevner at de bortfører ham ufrivillig. Du mener altså at de faktisk fysisk kidnapper en myndig, selvstendig mann? I så fall dekkes det av Straffelovens § 223. Jeg understreker at dette må være bortførelse med ulovlige midler. Å true med innskrenkelse av goder dersom han ikke blir med, dekkes ikke av Straffeloven, for eksempel.


Sitat av Hygge Vis innlegg
Hvem kan risikere straff,
Vis hele sitatet...
Din kompis og hans foreldre.

Sitat av Hygge Vis innlegg
hvilke type straff?
Vis hele sitatet...
Strafferammen for paragrafen kompisen din bryter, er inntil 2 års fengsel.

Å snoke på PC, Facebook og mobil til en privatperson er som sagt ikke lovregulert enda, og vil i verste fall føre til en smekk på lanken. Dersom det benyttes til uberettiget egen vinning, er strafferammen inntil 2 år, men det er det vel ikke snakk om her. Med tanke på sakens natur vil nok dette oversees.

Å ta fra sønnen sin bilnøklene for å hindre kjøring i påvirket tilstand (noe de vil få støtte fra rettsapparatet om, med tanke på tidligere edruelighet), går som sagt ikke under straffeloven, og vil nok også mer eller mindre oversees. I verste fall smekk på lanken.

Frihetsberøvelse har en strafferamme på fem år. Hvis frihetsberøvelsen har vart over en måned, eller har påført offeret ualminnelige lidelser eller påført kroppen betydelig skade, skal det idømmes minst ett år fengsel. Hadde vært fint om du kunne utdype mer om hvordan denne bortførelsen har funnet sted. Da blir det lettere å si noe om straffeutmåling og lignende. Hvor holdes han fanget, og hvor lenge har det pågått? Hvordan klarte de å tvinge ham med seg, og har de påført ham noen skader under frihetsberøvelsen?


Sitat av Hygge Vis innlegg
Saken er meldt til politiet.
Vis hele sitatet...
Hvem har meldt politiet? Du/kompisen din? Eller foreldrene? Hva nøyaktig er det som har blitt anmeldt?


Sånn da. Fornøyd?

PS: Ok, jeg ser at du ikke har så mye info om bortføringen enda. Da er det ikke så lett å svare heller. Du får stille spørsmålet på nytt når du vet mer om det, så får du et mer presist svar.
Joda, hvis alt dette stemmer så vil JEG påstå at foreldrene har tråkket over en grense, men jeg tror ikke de gjør det som "straff" - Det ligger ingen glede i det. MEN om de kan få han bort fra miljøet som gjør dette tilgjengelig for han så kan han kanskje få hjelp til å komme seg på beina!

Siste tanker: For en heldig gutt med så resurssterke foreldre som tar tak!
Sitat av Stormen Vis innlegg
Veldig få forstår det rent juridiske poenget her.

La oss begynne med det enkleste:
hvem er den fornærmede part?

Alle kan i utgangspunktet anmelde en straffbar handling, men det er klart politiet aldri vil bruke ressurser på en sak hvor den fornærmede ikke ønsker tiltale eller ønsker å samarbeide med politiet.

Derfor er det egentlig helt uvesentlig om loven er brutt (om det er skjedd noe "kriminelt"), fordi ingen vil anmelde dette. Selv hvis du hadde gjort det ville politiet bare ha henlagt saken umiddelbart etter å ha snakket med den fornærmede part.
Vis hele sitatet...
Det ingen av dere enda har fortstått er at "den fornærmede" absolutt vitner i mot sine foreldre i en eventuell rettsak. Beklager innlegget, det var ingen poeng i å dele dette med freak da dere ikke sitter på nok informasjon om verken familien eller fornærmede- og heller ikke bossituasjonen som ikke nødvendigvis er svart på hvitt ditt og datt slik dere antar og ikke antar.

- Slett/steng tråden, den er ubrukelig -
Sitat av Hygge Vis innlegg
Beklager innlegget, det var ingen poeng i å dele dette med freak da dere ikke sitter på nok informasjon om verken familien eller fornærmede- og heller ikke bossituasjonen som ikke nødvendigvis er svart på hvitt ditt og datt slik dere antar og ikke antar.

- Slett/steng tråden, den er ubrukelig -
Vis hele sitatet...
Vi bruker den informasjonen du har gitt oss.
Du kan ikke blame den på oss.
Samme hvor han bor hen vel, bør ta vare på foreldre som tar vare på deg. Ikke anmelde de.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Det ingen av dere enda har fortstått er at "den fornærmede" absolutt vitner i mot sine foreldre i en eventuell rettsak. Beklager innlegget, det var ingen poeng i å dele dette med freak da dere ikke sitter på nok informasjon om verken familien eller fornærmede- og heller ikke bossituasjonen som ikke nødvendigvis er svart på hvitt ditt og datt slik dere antar og ikke antar.

- Slett/steng tråden, den er ubrukelig -
Vis hele sitatet...
Du kan faen ikke legge skylda på oss og bare forvente at vi leser tankene dine og intuitivt VET at "amfetamin benzoesen" ville vitne mot sine foreldre. Selvinnsikt.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Vi bruker den informasjonen du har gitt oss.
Du kan ikke blame den på oss.
Samme hvor han bor hen vel, bør ta vare på foreldre som tar vare på deg. Ikke anmelde de.
Vis hele sitatet...
Om dere skulle få et fullt bilde av dette måtte jeg skrevet både bibelen og koranen til sammen.


Tar vare på og tar vare på, du vet ingenting, og det er ikke vits å skrive mer her nå. Men å være borte fra livet hans i noen år for å så bruke fysisk makt for å få han der de vil er vel ikke helt "innafor"..

Jeg blamer ikke dere, men de fleste av dere som kommenterer ønsker så gjerne å være uenig å skape debatt, å ytre dere annerledes og komme med poeng. Saken er enkelt og greit den at det er bare dere som ikke helt klarer å skape det bilde jeg trodde var mulig med den informasjonen som ble gitt. Punktum.
Kan du fortelle litt mer om dette med fysisk makt?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kan du fortelle litt mer om dette med fysisk makt?
Vis hele sitatet...
Nei, så dum er du ikke... eller?
Sitat av Hygge Vis innlegg
Nei, så dum er du ikke... eller?
Vis hele sitatet...
Du mener jeg allerede burde forstått at du har lite å fare med?

Dette med bortføring er det eneste punktet kompisen din kan komme noe særlig vei med å anmelde. Til gjengjeld kan dette være ganske alvorlig, om du ikke har blåst det opp og overdrevet. Derfor er det interessant.

Når du allerede har fortalt at kompisen din ligger bevisstløs, ruset på amfetamin og benzopiller, og begynt å fortelle om en bortføring med fysisk makt, så skulle en ikke tro at det er noe stort problem å fortelle hvordan de klarte å få ham med seg? Jeg fortjener i alle fall ikke å bli kalt dum på grunn av at jeg spør etter nettopp dette.

Dette med at foreldrene var borte fra livet hans i noen år, samtidig som han har adresse hos dem, høres også ut som det trenger utdypning. Men det tør jeg ikke spørre om engang, da kommer du vel til å spørre om jeg er helt idiot.
Saken er enkelt og greit den at det er bare dere som ikke helt klarer å skape det bilde jeg trodde var mulig med den informasjonen som ble gitt.
Vis hele sitatet...
Å forvente å få gode råd når du holder tilbake informajson er jo helt meningsløst. Hvordan skal noen som ikke har all info kunne gi noe bedre råd enn en som alt sitter på denne infoen?
Sitat av Hygge Vis innlegg
Nei, så dum er du ikke... eller?
Open minded
Vis hele sitatet...
Passelig signatur?

Nei du, at foreldrene gjør galt er det vel ikke stor tvil om (for min del riktignok). Men at jeg ikke hadde gjort det samme selv, som forelder, det skal jeg ikke si. Du må nok bare godta at kompisen din blir tatt hånd om, og at neste gang du ser han så er han rusfri - om foreldrene mener alvor.
Narkiskid som er redd for å miste en å ruse seg sammen med?
Blir som de to krabbene i bøtta... Hvis den ene prøver å klatre ut av bøtta vil aldri den andre gi den et hjelpende dytt over kanten og til frihet, men den vil klype tak i beina, knuse dem og dra den tilbake til bøtta...
Just let it go... Når du en gang blir voksen vil du nok se at alt foreldrene gjorde var godt ment.
Sist endret av ormebol; 25. oktober 2013 kl. 01:06.