Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2823
Hei!

Fikk en ny HD-tuner i posten i dag hvor det fulgte med et nytt parabolhode."SatCR LNB" heter det visst. Her er jo brukerveiledningen som jeg ikke helt klarer å tolke: "Innstallasjon ELLER bytte til Sat-CR LNB"...Jeg vet ikke en gang hva Sat-CR LNB er.


Fant i alle fall stigen frem for å skjekke parabolen på taket..Der var det fullt, og ikke plass til et hode til. Så mine spørsmål er.

Skal jeg erstatte det nye hode med det som allerede er montert i parabolen, eller skal jeg montere hode i tillegg til det gamle som allerede er der?

Er det NØDVENDIG å bytte hode for å få et eventuelt "ekstra utbytte" av de?



Det er et slit å begynne å dra enda et par med kabler gjennom taket og veggen for å montere en ny tuner

Takker for all hjelp!
Still grounded
32 8
Hei

Hvis d sitter flere hoder så er d som regel at hvert hode er stilt inn på sin satalitt, så du må nok bytte hode(LNB) med den satalitten du ønsker å motta signaler ifra thor\Astra som sitter på hver sine grader.

Grunnen til at du skal bytte er vel for at du skal kunne motta HD signaler , om d gamle hode ditt er kompatibelt vet jeg ikke, så du kan vel bare bytte tuner å se om du får HD hvis ikke så må du skifte hode også.

Canal Digital on Thor 5/6 at 0.8°W
Viasat on Astra 4A & SES 5 at 4.9°E
▼ ... over en måned senere ... ▼
sendes ikke viasat på Astra 4A at 4.8°E lengre??
SatCR har ingenting med HD å gjøre. SatCR er for at du skal slippe å trekke kabel til hver tuner. Som du ser på eksempelet så måtte du vanligvis trukket 2 kabler til tuneren din i stua f.eks hvis du skulle hatt mulighet til å ta opp på en annen kanal enn den du ser på (annen transponder/frekvens)

Så meningen er sikkert at du skal bytte ut lnbèn du har idag, og koble ledningen ute til satcr utgangen, så kobler du kabelen som kommer igjen i stua di til "IN" på 4 veis splitteren. Og kobler 2 ledninger fra 2 av portene til tuneren din.

Noen kaller 4.8 for 4.9, sikkert for at det er gjennomsnittet på Astra4 4,86E og SES5 5,02E