Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 893
God kveld.

Jeg er i tanker om å mekke meg et lite hjemmestudio. ikke for band, men at jeg selv legger hvert spor for seg. blir typisk bare gitar og vokal, men plutselig et simpelt digitalt trommesett.
laster ned audacity som software.

har funnet følgende, som selges i butikk i byen her.
Studiopakke

Inneholder
Hodetelefoner -Sennheiser HD 203
Lydkort -Yamaha Audiogram 3
Mikrofon -Samson C 01
Pop Filter -StudioRats Pop Filter
Midi Keyboard -Miditech 49
Kabel -AXL XLR 5m
Mikrofon stativ -Rockstand
Studio Monitorer -Samson MediaOne 4A x2
4650,- Penger

er det noe å gå for?
burde jeg gå for et lite miksebord i tillegg?
Sist endret av knekken; 28. juni 2013 kl. 22:45.
Ja, det holder i massevis for et enkelt hjemmestudio. Ville anbefalt deg å prøvd Pro Tools hvis du ikke har prøvd fra før.
Da får du lydkort med på kjøpet.
knekken's Avatar
Trådstarter
Konge, takk for svar.
Setter igang med audacity da det er gratis, og lydkort følger jo med i den pakka.
Er prisen ok?

ser for meg at denne egentlig burde i musikkforumet. kan mod ordne?
ja, prisen er grei. det er jo billig for et hjemmestudio. men utstyret ser greit ut. Det viktigste er jo at du har gode monitorer så du hører hva du lager
Den største "trusselen" er monitorene og lydkortet. Det er stor variasjon i kvalitet på monitorer og DACen / preamps i lydkortet. Har ikke hørt om Yamaha Audiogram så ville ha søkt på nettet om folk som har erfaringer med dette. Det gjelder monitorene også.

Så må du tenke på rombehandling så lyden i rommet ikke blir fryktelig

Midi-keyboardet virker begrenset for å si det mildt. Bare modulation og pitch bend? Greit å ha pads og skruknotter på midi-keyboardet hvis det skal sitte i midten. Men siden du skal bare ta opp gitar og vokal så har vel ikke dette så mye å si

Er det elgitar eller akustisk?

Det er ikke vits i å bruke miksebord hvis lydkortet allerede har preamps for mikrofon, noe det ser ut til å ha. Miksebord er nyttig hvis du har fler lydkilder enn du har inputs på lydkortet, og hvis du vil mikse masse lydspor i det analoge domenet for å så da det opp tilbake igjen.

Det er forresten bare en preamp på dette lydkortet. Så hvis du har elgitar i tillegg til mikrofon så ville jeg kanskje sett på noe annet.