Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2615
Det har seg slik at jeg spiller i et band og vi får inn noen kroner her og der.
Hittil i år har vi fått ca 80.000,- vi er fire stk dvs ca 20k hver.

Det som bekymrer meg er at jeg skal få en kjip skattesmell neste år. da vi ikke skatter av dette.

Jeg vet at det finnes noe som heter hobbyinntekt, men veldig lite konkret info rundt dette.

Vi har ingen utgifter på utstyr da dette er kjøpt inn fra før av, vi får stort sett dekket reise, mat og overnatting.

Det skal sies at dette kun er en hobby og på ingen måte primærinntekt.

På forhånd takk for alle svar.
Tror vel Hobbyinntekt kan gå opptill 50.000kr før du må skatte av det .
Hvis du sjekker ut SØRF på facebook, så pleier de å ha kurs/arrangemang for akkurat dette. Har vært på kurs for dette før, men husker ikke 100% hvordan det var.
De har også kurs/arrangemang hvor manageren til Purified in blood(tidligere kvelertak) forteller hvordan å lykkes med bandet sitt.
Trådstarter
Takk, det gjorde googlingen litt lettere.
Stemmer det du sier, om noen andre skulle lure:

"Skattefri inntekt for hobbyvirksomhet
Inntekt under 50.000 kan regnes som hobbyinntekt, og du kan dermed tjene 50.000 helt skattefritt hvert år! Dette krever imidlertid at ligningskontoret ditt godkjenner inntekten som hobbyinntekt.

Hobbyinntekt kan være å tjene penger på nett, salg av håndarbeid, nettpoker, salg av private gjenstander på nettauksjoner, mm. Overstiger du 50.000 i inntekt blir det regnet som næringsinntekt uansett, og du er pliktig til å registrere deg i Brønnøysundregisteret. Spør ligningskontoret hvis du er usikker på om det du gjør kan regnes som hobbyinntekt.

Kapitalinntekt er ikke skattefritt, og beskattes med 28%. Det er likevel langt mindre enn hva de fleste betaler i inntektsskatt. Aksjehandel, handel med verdipapirer og valutahandel regnes som kapitalinntekt."

Kilde: http://www.hvordanblirik.com/bedrift.php
True phreak.
Sitat av Emeraldfox Vis innlegg
Tror vel Hobbyinntekt kan gå opptill 50.000kr før du må skatte av det .
Vis hele sitatet...
Heller 5 000 tror jeg. Man har frikort opp til ca. 40 000kr (husker ikke nøyaktig sum) i tillegg, så om man ikke har noen andre inntekter, så stemmer det nok.
Read above Orph ^^
Men, hvordan er det her mtp bandkonto?
Vi bruker å føre alle honorar rett på en bandkonto, som vi bruker på diverse felles utstyr/innspilling i studio. Er det hobbyinntekt som gjelder her også? Som vil si at vi i bandet mitt kan tjene 200.000kr innad i bandet på et år? Eller er det andre regler på akkurat dette?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Men, hvordan er det her mtp bandkonto?
Vi bruker å føre alle honorar rett på en bandkonto, som vi bruker på diverse felles utstyr/innspilling i studio. Er det hobbyinntekt som gjelder her også? Som vil si at vi i bandet mitt kan tjene 200.000kr innad i bandet på et år? Eller er det andre regler på akkurat dette?
Vis hele sitatet...
En annen løsning kan være å danne et foretak av bandet ditt (som da blir sitt eget skattesubjekt). Da vil du også lettere kunne føre utgifter mot disse inntektene (som f.eks. utstyr og tjenester som studiotid).

Kan være mer ryddig enn å blande personøkonomien til 4 personer på en konto for så å nøste opp i det når kemneren kommer tuslende...
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
En annen løsning kan være å danne et foretak av bandet ditt (som da blir sitt eget skattesubjekt). Da vil du også lettere kunne føre utgifter mot disse inntektene (som f.eks. utstyr og tjenester som studiotid).

Kan være mer ryddig enn å blande personøkonomien til 4 personer på en konto for så å nøste opp i det når kemneren kommer tuslende...
Vis hele sitatet...
Vet du noe mer om det er vanlig praksis å gjøre det på denne måten?
Vil vi også slippe å betale mva om vi kjøper ting gjennom bandet?
Hvor mye mer regnskap og papirarbeid blir det om man gjør det på denne måten?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Vet du noe mer om det er vanlig praksis å gjøre det på denne måten?
Vil vi også slippe å betale mva om vi kjøper ting gjennom bandet?
Hvor mye mer regnskap og papirarbeid blir det om man gjør det på denne måten?
Vis hele sitatet...
Slippe å betale MVA vil dere ikke, det gjør man aldri. Det man derimot kan oppnå er å få tilbake mva på innkjøp, dog det kompliserer regnskapet såpass at det neppe er verdt det (og dere må nok noe mer opp i omsetning før det er aktuelt).

Det trenger ikke å bli veldig mye mer regnskap og papirarbeid, men hvis dere er fire som ser mørkt på alt som lukter av regnskap så bør dere i såfall sette det ut til noe som kan. Det kan fort bli dyrt hvis en driter i det og gjør vondt verre.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Slippe å betale MVA vil dere ikke, det gjør man aldri. Det man derimot kan oppnå er å få tilbake mva på innkjøp, dog det kompliserer regnskapet såpass at det neppe er verdt det (og dere må nok noe mer opp i omsetning før det er aktuelt).

Det trenger ikke å bli veldig mye mer regnskap og papirarbeid, men hvis dere er fire som ser mørkt på alt som lukter av regnskap så bør dere i såfall sette det ut til noe som kan. Det kan fort bli dyrt hvis en driter i det og gjør vondt verre.
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde vært for jævlig kjedelig med en baksmell på bandkassa. Men, jeg tror vi utsetter det litt til vi begynner å nærme oss en slik omsetning at det kan være fare for å få futen på nakken!

Må man ha skattekort av noen sort å føre opp hobbyinntekter?