Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3448
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
denne diskusjonen har begynnt å gå veldig i samme sporet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tangaalf : spørsmålet om det finnes liv på andre planeter tilsvarende vårt liv på denne planeten er ikke noe å diskutere. Det er 100% sikkert. Dette "regnestykket" kan sammenlignes med bruteforce'ing. Skal man finne et passord er som regel det mest effektive å prøve alle mulige kombinasjoner(mao. bruteforce), fordi man da er garantert til å finne det riktige. Hvis du finner alle faktorer som spiller/spilte inn for at denne planeten vi lever på eksisterer/ble skapt, vil man komme fram til en "kombinasjon". Man vil også ha et utall andre kombinasjoner av disse faktorene, men antallet mulige kombinasjoner vil fortsatt være et fast tall(selfølgelig et helt vannvittig stort tall). Når man da har i bakhodet at universet er uendelig stort, og det dermed eksisterer et ubegrenset antall planeter, solsystemer og galakser, vil det si at denne "kombinasjon" av de gitte faktorene som resulterer i en planet lik jorden vil ha blitt oppfylt andre steder også. Ikke bare ett eller to andre steder, men faktisk uendelig mange steder. Når man i tillegg regner med at det finnes andre typer liv en det vi kjenner(f.eks. skapninger som puster metan, drikker flytende bly og svømmer i bensin), så hersker det jo ikke tvil lenger

Men så er det jo bare det lille minuset at man ikke kan være sikker på at universet faktisk er uendelig da. For alt vi vet er det ikke sikkert det eksister noe univers i det hele tatt. Jeg vet ikke med dere andre, men jeg har ihvertfall aldri erfart det med mine egne sanser, så derfor kan jeg ikke være sikker på det.
Nå er det bare universet som er "uendelig" ikke antallet planeter. Alt ble jo skapt i "the Big Bang" og har siden da spredd seg utover. Alikevel er jeg enig med teorien din.

Jeg så dette berømte regnestykket som blir brukt på ett program på Discovery for en stund siden. Desverre husker jeg det ikke akkurat nå men det beviser i alle fall at det uten tvil er en eller annen form for intelligent liv der ute.