Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3443
Jeg er faen meg lei av folk som går rundt og stusser på meningen med livet, hva vi er, hvorfor vi blir født osv. kaller seg filosofer. Ikke at jeg er en selv, men allikevel. Detta metafysiske søppelet må også bort. ting som vi ikke kan erkjenne på noe vis, trenger vi ikke å bry oss om. Folk som eks. hegel gjør ikke annet enn å rote filosofien til en mølje av problemer han selv lager. Pga. dette så har jeg satt opp en liste av konklusjoner som er ubestridelige, og som er ment å stoppe all pjatt-filosofi:

*det finnes ingen mening med livet (men jeg vet hvordan man skal leve det)
*vi er ikke noe annet enn dyr, våre kropper er kun kjøtt, nerver og blod. Våre tanker er kun elektriske impulser.
*når man dør, så slukner man bare, enkelt og greit.
*hva man ikke på noen som helst måte kan erkjenne, er uviktig.
*vi alle lever i vårt eget subjektive univers som heldigvis sammstiller med restens egne univers og virkeligheten
* filosofi som funderer på saker som ikke påvirker handling på noen måte er understilt all annen filosofi.

Jeg kan ikke komme på noen flere sånn i slengen.

Merk: Dette er IKKE filosofi av noen type. Så ikke kom her og men at det ikke er avansert nok for deg. Dessuten, det enkle er ofte det beste
kreativ nerd
devotio's Avatar
Du har sett for mange Rema reklamer...
Som ivrig filosof og tenker kommer jeg neppe til å la denne sjansen gå fra meg; dessverre må jeg innrømme at du faktisk har et poeng - du bare drar den alt for langt.

Tatt fra bunnen av, er metafysisk tankegang noe meget naturlig som dukker opp hos alle mennesker, dog som oftest kun i barndommen. Ja, dette skjer med de alle fleste. Du har sikkert en eller annen gang grublet på om foreldrene dine bare var noen snodige skikkelse som skulle fete deg opp for å så spise deg eller at verden som du kjente den kun var en illusjon? Hvis ikke anser jeg deg enten som et menneske med dårlig memorisjon, eller svært fattig på livsinnsikt.

Ja, du har fullstendig rett, grubling over univers og tilværelse gir ingen svar, kun flere spørsmål, men hva så?

"*det finnes ingen mening med livet (men jeg vet hvordan man skal leve det)"

Det finnes ingen mening med noenting i så fall. Dessuten er ord som "bør" og "skal" alltid ment sunjektivt, så din måte å skulle leve livet på kan være annerledes fra den neste.

*vi er ikke noe annet enn dyr, våre kropper er kun kjøtt, nerver og blod. Våre tanker er kun elektriske impulser.

Tja, hvis vi skal høre på de snodige naturvitenskapsforskerne så ja, men vi er allikevel i stand til å kjenne følelser. Er de òg elektriske impulser? Er kjærlighet, misunnelse og hat kun elektriske impulser? Dette synes jeg virker mer livsfiendtlig enn selv kristendommen.

*når man dør, så slukner man bare, enkelt og greit.

Lykke til med å bevise den påstanden.

*hva man ikke på noen som helst måte kan erkjenne, er uviktig.

Så du sier at spørsmål man ikke kan få svar på ikke er verdt å stille? Vel, sett at du tok feil; det var mulig å få et svar, men du var så oppsatt på det motsatte at du aldri torde stille spørsmålet. Det er da selve definisjonen på meningsløshet?

*vi alle lever i vårt eget subjektive univers som heldigvis sammstiller med restens egne univers og virkeligheten.

Jeg er enig. Jeg ville dog utelatt "heldigvis".

* filosofi som funderer på saker som ikke påvirker handling på noen måte er understilt all annen filosofi...

...Er din mening.

T akk for meg!
All honør til chnes for sitt geniale svar
Trådstarter
44 0
Dargor, du har noen poenger, men du misforstår. Jeg mener ikke at man ikke skal stille spørsmål man tror man ikke kan få svar på, men man trenger ikke spørre spørsmål i all evighet som det ikke finnes noe svar på. eks. hvilken farge har hatten til uglidie fredak som bor i somalia? Eller "finnes det en gud?" "hva hender når man dør?" sløsing med verdifull tid spør du meg.
vi lever for og formere oss!!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Herregud da mann, hva er det du skal bruke filosofien til da: sitte i et par timer å tenke ut hva som er meningen med å gå bort til narvesen, eller hvilket dasspapir som gir deg mest åndelig inspirasjon?

En av grunnene til at de første filosofene i det hele tatt startet er jo de metafysiske spørsmålene. Folk ville rett og slett prøve å finne ut litt mer av for eksempel det slitte spørsmålet: hva er meningen med livet. Samtidig fastlår du kjapt og greit at du er en slags kjøttklump med elektriske impulser. Hvordan vet du at du i det hele tatt "er"? Det er metafysikk for deg det.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Genialt svart. Hadde vært jævlig kjedlig og meningsløst å gå rundt og tror at det er ingen mening at man lever. Je er bare en vandrende kjøttklump. For det er feil. Det finnes så mange mysterier om livet som forskere ikke kan forklare.. Og hvis man stopper og filosofere om disse sakene, da kommer man aldri til å skjønne seg på de også. Kjøttklump.
Opprinnelig postet av new*gandhi


*vi er ikke noe annet enn dyr, våre kropper er kun kjøtt, nerver og blod. Våre tanker er kun elektriske impulser.
*hva man ikke på noen som helst måte kan erkjenne, er uviktig.
Vis hele sitatet...
tull!
I like turtles
Skyfex's Avatar
*vi er ikke noe annet enn dyr, våre kropper er kun kjøtt, nerver og blod. Våre tanker er kun elektriske impulser.

Jeg trodde også dette en stund. Men så begynte jeg å programmere, og jeg begynte å fundere på hvordan man skulle programmere kunstig intelligens. Etter å ha tenkt leeeenge på det.. så kom jeg fram til at det er nesten totalt umulig. Selv med en maskin 100x mer avansert enn det vi har. Og hvordan i helvete skal man programmere følelser?

Et dyr derimot er til en hvis grad lettere å programmere... men jeg tror også det blir uhyre vanskelig. For de har vel følelser de og?

Jeg er enig med deg om det med meningen med livet. Det er ikke vits i å fundere på. Bare prøv å lev livet slik at du ikke gjør andres liv værre.

Jeg tror faktisk at det er mer rundt mennesket enn bare det fysiske. Jeg tror menneskene kanskje har en sjel. Les Night's Dawn trilogien (sci-fi bøker), så får du se at det faktisk er mulig å lage en teori som beskriver hvordan en sjel fungerer. Derfor tror jeg også det er noe mer med døden. Men samtidig er jeg ikke redd for at det ikke er det. For det har ingen betydning.

De fleste punktene er jeg enig i.. men jeg synes fortsatt man bør filosofere om hva mennesket er.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Dette er ikke avansert nok for meg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg mener ikke at man ikke skal stille spørsmål man tror man ikke kan få svar på, men man trenger ikke spørre spørsmål i all evighet som det ikke finnes noe svar på. eks. hvilken farge har hatten til uglidie fredak som bor i somalia? Eller "finnes det en gud?" "hva hender når man dør?" sløsing med verdifull tid spør du meg.
Vis hele sitatet...
Sløsing med verdifull tid? vel, når det ikke er noen indre "mening" med livet slik du sier det; hvorfor må du da prioritere hva du skal bruke tiden til da? Hva som er viktig er vel opp til hver enkelt å bedømme og ikke en allmen mening om hva som er viktig? Jeg f.eks mener det er uvikig å be til en gud, mens andre ikke. Noen mener det det er viktig å lure på ting, tenke og stille spørsmål, mens andre ikke. som sagt opp til hver enkelt hva han vil bruke tiden på?
Det er DU som alltid prøver å starte disse filosofithreadene new*ghandi. Sist gang ble du flama og hata fordi du kom med billig filosofi, og du lovet oss mer avansert filosofi neste gang.

Dette er nok et ræva forsøk på å få folk til å se på deg som en smart tenker.


"Tja, hvis vi skal høre på de snodige naturvitenskapsforskerne så ja, men vi er allikevel i stand til å kjenne følelser. Er de òg elektriske impulser? Er kjærlighet, misunnelse og hat kun elektriske impulser? Dette synes jeg virker mer livsfiendtlig enn selv kristendommen."

Følelser er vel et eller annet som flyter igjennom kroppen, disse "stoffene" blir sendt ut igjennom kroppen når du tenker på en du elsker/en du hater/en du misunner, osv osv.
Trådstarter
44 0
Jeg er IKKE en smart tenker!!!!!
Har dere fått det klart nå??!! Jeg skriver IKKE dette pga. av at dere skal tenke bedre om meg!! Nå er det sagt, og jeg vil ikke høre mer pjatt om det. Det jeg mener med at metafysikk suger er at tanker som ikke fører til noe i det hele tatt er nyttesløse. Men husk at tanker som eks. får tiden til å gå eller får deg til å føle deg bra er bra tanker. de fører til noe. Jeg sier heller ikke at man ikke skal pludre med tulletanker og bare latt gresset gro. Begge punkter bedriver jeg veldig ofte selv. Jeg mener at å filosofere for å filosofere er et forsøk på å bli tatt som ånds-snobb.

Og yes, kjærlighet, hat, osv. er kun elektriske impulser. Ikke at vi skal neglisjere det på noen måte av den grunn. Følelsene er ikke noe verre eller tåpeligere pga. det.

Ordet mening tror jeg er litt feiltolket. Mening mener jeg betyr "grunn til at noe ble skapt eller gjort". Mange tenker på meningen med livet som hvordan man burde leve. Det som har hendt her er nok bare en misforståelse.
Vel, tanker om hvordan vi ble til, hvorfor vi er her og hvem som skapte oss er drivkraften bak religionenes oppstart

VELDIG mange kriger skylder på religioner, men det er også ofte en jævla god unskylding å krige for land/styre/hva faen man kriger for. Likevel er det religionene vi kan takke for at vi har kommet så langt som vi har kommet nå.

new*gandhi: håper du ikke mener at sånne tanker aldri burde ha eksistert
Opprinnelig postet av new*gandhi
*vi er ikke noe annet enn dyr, våre kropper er kun kjøtt, nerver og blod. Våre tanker er kun elektriske impulser.
Vis hele sitatet...
Dette er ingen konklusjon, men en teori vitenskapen har kommet frem til for å forenkle menneskenes phsyke. Hva prøver du å bevise ved å si det? At vi ikke har sjel? Veit du i det hele tatt hva som foresaker disse impulsene? Det du sier der, er en forenkling så kortsiktig, at du på ingen måte overbeviser noen om "å slutte med all slags pjatt-filosofi". Det gir meg heller mer lyst til å stille flere spørsmål.
new*ghandi : du har åpenlyst ikke skjønt noenting. Hadde det ikke vært for at mennesket begynte å "filosofere" (mer presist; stille seg selv eksistensielle spørsmål) hadde ikke vi vært forskjellige fra dyrene rundt oss idag. En utbredt tanke er at det faktisk er evnen til å stille seg selv eksistensielle spørsmål som skiller mennesket fra dyret.

Noe annet jeg også tenkte på ; om alle skapninger huser en sjel. Jeg er kommet fram til et noenlunde "ja"(selvom jeg på ingen måte er overbevist(jeg er ikke religiøs heller). For : jeg så en pinne ligge på bakken. Jeg var ganske fjern og tenkte dermed : hmm..der ligger det en pinne(eller noe lignende ). MEN, plutselig så jeg at det var en meitemark, og da gikk liksom hele den greia opp for meg. For uten et "liv" i seg er ikke en meitemark eller et menneske noe annet enn en "ting" på lik linje med en pinne. Greit nok at alt av fysiske ting som skjer med/i kroppen kan forklares på en eller annen måte, men det er fortsatt noe som ikke kan forklares med muskler, organer etc. Dette er nemlig f.eks. personlighet. Personlighet er ikke lagret i noe tilsvarende et hjerte eller en lever. Og bak alle musklene, organene etc. er det et eller annet. Noe som styrer alt sammen, da også tanker følelser osv. Og dette MÅ være sjelen, det kan ikke forklares på noen annen måte. For i vår verden er jo dette noe ikke-materielt som ikke kan måles, taes på osv. Det jeg fant ut av da, er at det er nødt til å være en dimensjon til ; nemlig liv. Men mer om det rekker jeg ikke skrive nuh.
Men, tilbake til sjelgreiene. I naturen er det, såvidt jeg har skjønt, ingenting som blir noe fra ingenting. Det er heller ingenting som kan forsvinne til ingenting. Altså, alt er en reaksjon av noe annet, og ingenting kan bli ingenting(men dette skal jeg ikke si sikkert, for det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om i.o.m. at jeg faktisk ikke vet dette sikkert. Noe andre som vet?) Uans. selvom denne sjelen er abstrakt er den jo faktisk noe, og da kan den ikke bare forsvinne til ingenting. Det jeg vil fram til er at når man da dør, og kroppen slutter å fungere må det skje noe med sjelen. Den kan ikke bare "dø" og bli til ingenting, og den råtner jo heller ikke(og jeg tviler på at den blir til abstrakt jord ).. eller.no..
Dette ble kanskje litt rotete, men det er ihvertfall noen tanker jeg har tenkt. Vet ikke om noen skjønte det i det hele tatt.

edit: trykkleif's
Sist endret av w00p; 23. juni 2003 kl. 00:50.
Finner ikke tanken om at vi er impulser og all that så usansynlig.Men den er ganske hard å svelge,jeg velger å tro at det kommer noe "etterpå".
Det slo meg en dag,vi gjør ting ut ifra ting vi har erfart og lært.La oss si når du blir født,du er en kjempekraftig prossesor,men lite lagret på harddisken.
Du vet å skrike,spise,bæsje,ting alle dyr kan.Så observerer du andre folk,lærer å bruke stemmebandene på en mindre irriterende måte og frem kommer et ord som du har hørt mange ganger.
Du kan kommunisere,og du blir bare bedre og bedre til dette.
En personlighet blir utviklet,og den stopper ikke før du dør.
Men uansett,du gjør ting utifra det prosessoren din henter fra harddisken.Den tolker hva du har gjort,og gjør det som er fornuftig.
Glem føleleser og slikt,du tror du har det.Vi kunne ikke levd uten å kjenne en nål stikke seg i foten.

Men siden jeg er litt overtroisk,dog uten religion,så velger jeg å ikke tro på den teorien.
Hvor kjedelig hadde ikke det vært?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
hehehe, "hmmm, der ligger en pinne". fjern filosofi er bra.

vi burde kansje ikke tyne New Gandhi alt for mye, så han ikke blir skremt helt vekk?
Hehe, filosofere når man er panser er dritbra
Trådstarter
44 0
For å skremme meg må dere rive ut mine innvoller og bruke dem som munnbind på meg.

Javel, eksistenielle (feil stavet) spørsmål startet filosofien, men er vi ikke ferdig med det? trenger vi å kverne på samme gamle spørsmål igjen og igjen? Og dessuten så startet filosofien med en mann som bla. trodde at verden var en trestokk som fløt i et hav. tror han het aniemaxander eller noe sånt.

Jeg er enig med mantus i at hele vår verden og alle våre følelser kan være illusjoner. Hele verden er inne i hodet vårt, og verden er forskjellig for hver person i verden.

w00p, din tulling. Hva får deg til å tro at vi har en sjel? Vi har en hjerne som rommer mange tanker og bilder. Er det det du mener?
Men hjernen blir til noe. Den rotner og forsvinner. Vi slutter å tenke. som sagt. forskjellen mellom meitemarken og pinnen er:
1. meitemarken har hjerne (!!prototypen til bush!!) eller hva man kan kalle det
2. meitemarken er organisk
3. de er av forskjellige stoff.
4. meitemarken "tenker"

det er ikke blandet inn noen hellig "sjel" eller lig. i dette. I så fall, bevis det!!
new*ghandi : first of all kan du bare droppe å kalle andre "stygge" ting på dette forumet. Second, det var ikke hjernen vår og dens funkjsoner/oppgaver jeg siktet til. Du skjønte igrunn ikke hva jeg mente. Leste du ikke noe av det med abstrakt, ikke-materielt o.l?
Men forklar meg hva personlighet, følelser, etc er. I enhver kropp er det noe annet enn selve kroppen som vi kjenner den. Det er noe som er personlighet. Noe som har erfart og dratt til seg kunnskaper , og blitt formet til et unikt individ.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
New Gandhi, nå må du se å legge fra deg sofies verden før du blir smårar. Du har fortsatt ikke tatt poenget.

en ting først, filosofien startet ikke med en pinne i havet og anaximander. Det er i det hele tatt umulig å si hvem/hvor filosofien starter. Det man vet er at filosofien oppstod fordi menneskene ville ha såkalt fornuftsvar(logos) framfor ting som:gud har gjort det slik(mythos) herav ordene logikk og myte.
dette er jeg temmelig skråsikker på, da jeg har tilbrakt de tre siste månedene med å griselese til ex.phil(sensuren falt forøvrig den 20, og med et fett glis innkaserte man 1.4 i karakter, for de som lurte på det).

angående dette med ekstensielle spørsmål. Tør man spørre om du har vært borte i descartes i det hele tatt, eller videre i rekka nedover. Det det virker som er at du har lest litt av en filosof, og festa deg som superlim ved de tankene han presenterer. Feks. dette med elektriske impulser og hjerne. For å være ærlig, kan du ikke bevise i det hele tatt at du har en fysisk eksistens, så slutt nå å rote rundt med slikt, det er like sannsynlig at vi har sjel som materie, for hvem sier at disse fingra jeg sitter å taster med på pc'n er virkelige, eller at pc'n er det? herav trenger vi disse tankene du så lett forkaster som oppbrukte, for å finne svar på mye rart. man skal nemlig ikke så lett akseptere virkeligheten.

(hmmmm, jeg føler at denne posten rota seg litt ut i periferien)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
la meg skyte inn i en .. um.. relativt innskutt bisetning: "Forskjellen mellom meitemarken og pinnen *marken er organsik".. Vel, sier du nå at tre ikke er et organisk materiale?
Vår tid er begrenset. La folk bruke den som de lyster så lenge de har den.
Trådstarter
44 0
apraksin, jeg har lest decart (feil stava) og den gjengen der. Men "matrix" tanken der er verdt noe!! Det er ikke de tankene jeg sikter til. Descartes tanker fører til at vi gir opp sansene en liten bit. Vi forstår at denne verden kun er subjektiv og i hodene våre. Med andre ord, vi forstår at andre har andre oppfatning enn oss, selv om vi ser på samme sak. De folka jeg vil slakte er hegel og lig. som snakker i årevis om tese, anti-tese, syntese, tese opp i ræva mi. Han roter seg bort når det gjelder de greiene der.

De neste som skal få svi er de som kun konstaterer hvordan mennesket er og ikke prøver å finne ut av hvordan mennesket burde være. Selvfølgelig må man konstatere menneskets oppførsel før man tenker på hvordan det skal handle, men man burde tenke over begge deler.

Jeg vet selvfølgelig at man ikke kan vite at man eksisterer fysisk. Verden kan godt være en illusjon. Både descart, matrix og jeg kom fram til den sluttningen. Men jeg gidder faen ikke å tenke på det lenger. Man kan da for faen ikke slutte med å spise fordi "det kanskje bare er en illusjon". Den eneste måten man kan leve ordentlig på er å klamre oss til den verden vi har.
Og hva er poenget med det der "(feil stavet)"-greiene dine? Hvorfor ikke bare stave det ordentlig med en gang?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
smak og behag innen filosofer, jeg personlig syns ikke hegel er så dum bestandig. Tør man spørre om New Gandhi har en lederstjerne?
Trådstarter
44 0
hva er en "lederstjerne"?

Jeg skriver ikke riktig fordi jeg ikke gidder. jeg er en slappfisk.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
ummm...la meg omformulere, hve er "godfilosofen" din?
Trådstarter
44 0
Hvis du noen gang har et par timer til overs skal jeg fortelle deg hele regla. Men noen punkter er:
1. Ingenting er universelt
2. Alt er subjektivt
3. sanser kan ikke stoles på
4. Det finnes ingen gud eller skjebne.
5. Tanker er kun elektriske impulser, vi er kun kjøtt. Ingenting er hellig. Jeg er vel ganske kynisk. Men vi må ikke neglisjere våre følelser av den grunn.
6. Jeg er vel relativt kommunistisk når det gjelder politikk.
7. Mener at militære skal nedlegges
8. Stor fan av wittingstein
9. Religion er oppsprøyt
10. Fan av diealatikken ()feil stava()
11. Fan av francis bacon
12. Mot nitche

Det er mye mer og, men dette er alt jeg kan komme på.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Ka babler du om?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
fælt så mye du har tenkt gjennom og fastslått i en alder av 15 år da. gå heller ut å drikk/røyk/ha sex osv. du har hele livet på deg til å tenke gjennom dette. faktum er, at når du fyller 18 , kommer du til å bli sjokkert over hvor lite du viste når du var 15, og når du blir 21, vil du bli skremt over hvor lavpanna du var når du var 18 osv. så vent litt med å konkludere alt mulig enda.
Meningen med livet er ganske enkelt, Pule, Få barn og sørge for at menneskeheten dør ut. Meninngen med døden derimot, er å sørge for at jorden ikke blir overbefolket!
Master debater
Dekilaz's Avatar
new*gandhi: Ser temmelig latterlig ut når du referer til folk som du tydeligvis ikke engang kan/gidder å skrive navnet på (særlig når du skriver "veit det er feil" etterpå). Så for vår og din egen troverdighets del:
"Decart"=Descartes
"Niche"=Nietzsche
"Wittingstein"=Wittgenstein
osv...
Kepp up the good work, new*gandhi! Fantastisk og se at en 15 åring faktisk tenker selv. Ikke bare det, du har faktisk innsett hvordan ting henger sammen i stede for å sitte og si f.eks. "Gud er allmektig! Les Bibelen din hedning!"

Til alle dere som tror at vi har en sjel (hva enn deres definisjon på dette er) fordi hjernen vår, eller hvilken som helst annen datamaskin ikke kan forstå følelser, LES! Skaff dere i det minste sånn noenlunde newbie-info om neurale nettverk og evolusjon. Det hele er ikke så vanskelig.

Jeg må innrømme at "opposisjonen" har ett poeng. Følelser er ikke bare elektriske impulser, det er også kjemikalier, hormoner osv. Fra tidenes morgen har det vært slik at når du gjør noe som er fordelaktig for deg selv, stammen din eller hele arten blir du rett og slett dopet ned. Dopaminer, morfin-liknende stoffer, endorfiner, you name it! Dette er selvfølgelig for at vi skal gjennta det. Forelskelse? Kjærlighet? Sex og orgasme? Ikke noe annet enn avanserte, biokjemiske mekanismer for å forsikre artens overlevelse.

Ikke missfortst meg nå da. Disse følelsene er ikke noe mer eller mindre ekte selv om det er kjemikalier. Forelskelse er ikke noe mindre overveldende selv om kroppen frigjør de samme stoffene når du spiser sjokolade. Faktisk er jeg forelsket selv og jeg kan love dere at den mekanismen fungerer ytterst(!) bra (på godt og ondt).

Huff, denne ble lang. Jeg blir bare så *kremt* engasjert når jeg ser folk uttale seg om ting de ikke vet 1KB om.

Edit:
Jeg vil selvfølgelig tro det er noe mer, ellers er tilværelsen i grunn ganske tragisk. I motsettning til religiøse folk velger jeg å avskrive overnaturlige henselser til "The Matrix" teorien eller rett og slett til metafysikk (dimensjoner, paralelle univers og slikt)
Sist endret av Zen; 29. juni 2003 kl. 16:28.
/me begynner å bli litt lei av å høre en 15 år gammel guttunges filosofiske tanker
Zen, du har et alvorlig problem med den tingesten under hjernebarken. (Der de fleste har tankene sine, mens du og new*gandhi har elektriske impulser) Hvis du mener at de fleste 15 åringer (jeg er 14) ikke tenker selv!!
du vil vell ikke hevde at det er maaange 14-15 åringer som tenker slikt,i forhold til de som er eldre.
Da er det logiskt at Zen roser New*Ghandi for sine tanker,da det er et lite fenomen.

Jeg vil påstå at de fleste 14-15 åringene(mitt intrykk kommer fra byen jeg bor i) ikke er annet en sauer,som følger stiene til andre tullinger.
Dårlig gjort å plage new*gandhi kun fordi han ikke klarer å skrive navnene til disse store filosofene rett og slikt..

og som mantus sier, de fleste 15årige gutter (regner med new*gandhi er gutt vet ikke hvorfor er ganske tett i hodet når det gjelder egne tanker.

forresten...
mine tanker rundt det hele.
Er livet egentlig verdt å leve når det går ut på å jobbe og leve i et samfunn hvor alt er automatisert og stressende.
Vi har faktisk ødelagt samfunnet vårt mener jeg... Alt skal liksom gjøres på sekundet og slikt.
Jeg tror faktisk på at vi mennesker har følelser og er ikke BARE kjøtt&bein&elektroniske impulser.
Men samtidig slutter livet når vi dør...
Og jeg HAR en sjel. Kom ikke å si til meg at jeg ikke har det, selv om forskere ikke har funnet den.
Trådstarter
44 0
Du har en hjerne. Det holder. Men som ibsen sa så skal man ikke ta livsløgnen fra noen.

Jeg er enig i at følelser også er hormoner, kjemikalier osv. men det er bare detaljer. De som mener at menneskeheten skal dø ut, kan begynne med seg selv. Jeg gidder ikke skrive rett!!! Hilsen dysenletriker (pondus ripoff).

Jeg er enig i at alt for mange 15-åringer er skutt i hodet. Her om dagen skrek en klassekamerat til meg: ÆØÆØÅØLÅS. Senere klarte han å utdype disse poetiske ordene med en teiprull i neven: Ska æ tap igjen ræva di? (skal jeg teipe igjen ditt anus?)

Instruks til de som er lei av denne tråden: ikke gå inn på den.
og en gang til: Ikke gå inn på denne tråden
slik at du helt sikkert forstår det: ikke gå inn på denne tråden
For utenlandske: Do not enter this thread


Have fun!!

rest my case... for now. Cause you can't handle the truth
Nå må du inse at Mosjøen er genial da Martin!
Hva om jeg er utenlandsk, da leser jeg jo bare "Do not enter this thread". Det synes jeg er teit! Tenk om jeg er en utenlending som har lyst til å lese mer?

Greit at du har egene fine meninger og alt, men ser ikke noen grunn til å klage å rakke ned på metafysikken? Gjør som du selv sier andre skal gjøre; DRIT i å GIDD og bry deg , ingen tvinger deg til å lese andres metafysikk-diskusjoner.
Opprinnelig postet av new*gandhi

Jeg er enig i at følelser også er hormoner, kjemikalier osv. men det er bare detaljer. De som mener at menneskeheten skal dø ut, kan begynne med seg selv.
Vis hele sitatet...
men da er jo de som er de virkelige ille igjen.
det er jo de som fatter at mennesker bare gjør drit som "fortjener" å leve,siden de respektere resten av verden.
en fyr på et kontor i USA som tjener 100 millioner kroner på å ringe til en fyr i sør-amerika og si "begynn nedhoggingen av regnskogen nå,blir fine møbler" er tvilsomt en som fatter at mennesker er en pest.
jaja, nå gadd ikke jeg å lese for mye i kveld, så håper ingen har skrevet det jeg s\kommer til å skrive...

alle dere som sier at det ikke er et svar på hva som er meninga med livet.. det er det, der er nemmelig 42, dette hadde dere skjønt vist dere hadde lest the hitchhikers guide to the galaxy..

Men, jeg syntes det er sinnsykt morro å filosofere på ting som.. finns det andre planeter med liv på, er det vi som styrer oss selv... hvem/hva er gud, eller finnes han i det hele tatt?..

tenk deg at deg og en kammerat sitter hjemme i sofaen, strømmen har røke, dere tenner et par starinlys.. dere har ingen ting å gjøre fordi de andre kammeratene er på ferie. Dere begynenr å slippe opp for samtale emner.
Da ,skal jeg si deg, er det alltid greit å kunne filosofere litt..

Hva er egentlig meninga med livet?, vist det ikke er noe mening, er det da vitsen å leve det? eller kansje det er meninga at vi skal leve livet, kansje det er fordi gud trenger folk til et stort prosjekt i framtia, derfor begynte han å hamstreoss litt tidlig slik at det ville være flere milliardtall i året 4057... jeg synnes sånne ting er utrolig morroe og fundere på :P
Trådstarter
44 0
Selvfølgelig har jeg lest hitchhikers guide to the galaxy...
Jeg har da respekt for meg selv.

Siden det også er en del bra mennesker igjen, vil jeg si at vi skal fjerne de få som er skutt i hodet (el. dumme). Eks. bush, han med regnskogen, bondevik, osv. Men jeg mener å utslettte hele menneskeheten ikke er nødvendig.
Du har noen SYKE meninger new*gandi, jeg sier ikke at jeg forsvarer Bush, men å skyte han i hodet er vel litt over streken, jeg skulle likt å se deg faktisk GJØRE noen av de syke tingene du sier. Du sier at man ikke skal knerte menneskheten, men ville ikke Amerika angrepet et stakkers land i midtøsten, og anglaget dem for drapet, samme faen hva du hadde sagt?

Er ikke Wittingstein det stikk motsatte av Gandi?!
(bare lurer)
tja, de snakker om totalt forskjellige ting, men er ikke uenige.

Noen få må lide for felleskapet. I tillegg til at bush dessverre burde fjernes fra planeten, så mener jeg det samme om hitler, saddam og gjengen der.
Må bare stille et spørsmål til new*ghandi (et av de verste nickene jeg har sett hittil...):

Du som i dine tidligere tråder har vært så ivrig i hva du kaller dyp filosofi (Jeg mener alt du sier er selvsagt, og at det er liten vits i kaste bort tid ved å dvele ved det), hvorfor er du plutselig så negativ til filosofering.

Ble det for hardt med all kritikken, så du bestemte deg for å hate filosofering? stakkars liten... Det er ikke greit når man er 15 og prøver så godt man kan og være stor, men samtidig er forvirret og gjør hva man kan for at andre skal like deg (f.eks å skifte mening)....
Jeg er født på nytt. Jeg er ikke motstander av all filosofi, men som oftest motstander av det andre kaller "tung" filosofi. Filosofi som ikke gagner noe. Eks. filosofi som bare definerer men peker ikke på hva man bør gjøre eller tenke. Min mening har vært den samme hele tiden, navnet har bare endret seg. Det jeg kalte filosofi (eks. løgn som brukes dagligdags) var egentlig bruksfilosofi. Jeg har abselutt ikke skiftet mening, jeg mener det samme. Jeg er ikke negativ til filosofi, bare en del av den. Dessutten, jeg prøver ikke på noen ting. Bare å ha det gøy. Og når vi først er i gang med å messe med hverandre vil jeg mene at du bare er en som prøver å heve seg selv ved å rakke ned på alle andre, men har ingen meninger selv. Skeptiker.