Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  130 6026
les dette innlegget: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/06/20/371684.html

hva forventer hun at gutta skal si?
"nei amil og gutta var hyggelige de, skøyt oss litti rompa og stjal diverse fra oss, men ellers må jeg side var rent hyggelige ja."

vær så snill.. er så UTROLIG lei av invandrer og rødstrømpe politikere som roper rasisme bare noen klager på kebab`n sin!

Dama har jo NULL peiling på militære og hva slags mentalitet som skapes når et par tusen krigskåte 20 åringer lasta med testosteron stikker en tur til grøndmo over skagerak..

til alle fremtidige fedre: ikke utsyr ungen din med *for* mye tro på seg selv og sine egne meninger..
*poff*
du har så rett du!!! Jeg har vært i armyen i et år, ble ferdig for 2 uker siden. Har hørt mye om Kosovo og sigøynere!

En annen ting jeg gjerne vil nevne er at blandt de 800 soldatene som var i leiren min (Maukstadmoen) var det kun 3-5 som var "nye landsmenn". Jeg spørr bare, hvor blir det av resten??? halve Oslo og andre storbyer huser jo dem, men førstegangstjeneste slipper de lett? Men likestilling på alt mulig annet skal følges! Jeg blir kvalm av folk som Khan som ikke klarer å se på helheten, men må pirke på alt som nærmer seg rasisme! Jeg skal fortelle hun rasisme jeg, og tro meg, det finnes MYE rasisme mot hvite i f.eks. Oslo, opplever det hver uke omtrent, men det snakker INGEN om. Jævl........

Blir irritert assa.
vel..siden jeg er sesjons.ass i oslo vet jeg godt hvor det blir av våre nye landsmenn (men jeg blir sikkert anklaget for rasisme når jeg forteller det)

oh well...fuck it:

Stort sett ender en del utlendinger i 390-skuffen vår. Altså blir de fordelt til "den sivile del av totalforsvaret" og fritas fra militærtjeneste pga. mindre skikkethet. I tillegg er det en del som fritas pga diverse skavanker de har (eller påstår de har), og pga. sikkerhet.

Og selvfølgelig har man ondskapen selv: ikke møtt-arkivet hvor det ligger store mengder personellmapper og milelange logger på personer man prøver å få inn, men som aldri møter opp. Og siden Snuten i Oslo stort sett har viktigere ting å gjøre på (som å stå og se "tøffe" ut foran den amerikanske ambassaden) hjelper det lite å anmelde dem
vi var litt usikre på om vi så på dem noe over hundene vi drev og skjøt
Vis hele sitatet...
er ikke dette rasisme, så vet ikke jeg....
Opprinnelig postet av moridin
Stort sett ender en del utlendinger i 390-skuffen vår. Altså blir de fordelt til "den sivile del av totalforsvaret" og fritas fra militærtjeneste pga. mindre skikkethet. I tillegg er det en del som fritas pga diverse skavanker de har (eller påstår de har), og pga. sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Nei for alle norske ungdom rundt 18-19 skal i militeret, jada de er så pliktoppfylende og skal i allefall tjene landet sitt hele bunten.b Finnes ikke en eneste som prøver å snike seg unna.
Opprinnelig postet av hrafnidr
er ikke dette rasisme, så vet ikke jeg....
Vis hele sitatet...
Mer sannsynlig en kameratslig spøk i en spent situasjon.Slutt å ta alt så alvorlig.
man tuller ikke når vi snakker til avisene.
Opprinnelig postet av Waffel
man tuller ikke når vi snakker til avisene.
Vis hele sitatet...
Du feilinformerer.Det ble ikke sagt til en avis.
Better than thou.
Nei, wong har helt rett, det er snakk om en offisiell rapport.

Norske offiserers fordommer avsløres i en ny rapport: «Sigøynerne bor og tråkker i sin egen dritt, omtrent». «Vi var litt usikre på om vi så på dem noe over hundene vi drev og skjøt», sier offiserene i rapporten.

Det er 15 unge løytnanter og kapteiner med tjeneste i den norske infanteribataljonen i Kosovo som er intervjuet i rapporten.
Vis hele sitatet...
Det gjør jo alt mye bedre.
Feks rettsmedisinere kan spøke med døde mennesker for å holde ut jobben sin,det er en måte å takle en vanskelig jobb på.Trenger ikke være vondt ment i det hele tatt.
Better than thou.
Helt enig der, men rettsmedisinere skriver ikke «liket ser ut som en feit klovn på speed» i rapportene sine, gjør de? Det er intervjuer til en offisiell rapport det er snakk om her, og jeg kan banne på at de ble informert om dette.
Saera Khan bør heller kritisere norske muslimer,der finnes det virkelig rasister.
Better than thou.
Selvfølgelig finnes det en haug rasister i det norske islamistiske miljøet, men tror du ikke det finnes flere «urnorske» (som jeg leste i et innlegg på VGnet og fant utrolig morsomt) rasister?
Eriken's Avatar
Trådstarter
dette er ingen rasisme diskusjon folkens, for dette er nemlig ikke rasisme(DA HATER MANN EN HEL RASE BARE P.G.A RASEN), det er snakk om noe spydige men ærlige observasjoner fra et par soldater. Prøv å sett dere inn i rollen som soldat, er mann ikke stort sett "rasistisk" mot "fienden"?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Umm fienden?
Opprinnelig postet av Carlo
Selvfølgelig finnes det en haug rasister i det norske islamistiske miljøet, men tror du ikke det finnes flere «urnorske» (som jeg leste i et innlegg på VGnet og fant utrolig morsomt) rasister?
Vis hele sitatet...
Hvis Du også er fan av reaksjonære halv-nazi forumer vil jeg anbefale det på aftenposten.no
men vg's eier mest da.
fienden? skal ikke soldatene plasert i kosovo liksom beskytte disse menneskene de har problemer med å skille fra hundene?
Eriken's Avatar
Trådstarter
1000 kroners spørmålet:
passe på med våpen? hmmm.....
ja da er det kanskje mulighet for litt opptøyer og lignende da kanskje? i værste fall møte på noen som ikke vil ha dem der i det hele tatt? kanskje soldatene kan komme i knipe der?

wee is teh smart...

Pinh34d: ja jeg er en hardbanka rasist, jeg polerer bombe jakken min hver kveld og skyr unna grønnsaks butikker med eksotisk ris!
Better than thou.
Opprinnelig postet av Eriken
dette er ingen rasisme diskusjon folkens, for dette er nemlig ikke rasisme(DA HATER MANN EN HEL RASE BARE P.G.A RASEN), det er snakk om noe spydige men ærlige observasjoner fra et par soldater. Prøv å sett dere inn i rollen som soldat, er mann ikke stort sett "rasistisk" mot "fienden"?
Vis hele sitatet...
Hvis disse «ærlige observasjonene» er av en slik karakter som de er kan du umulig mene at de burde brukes i en OFFISIELL rapport?

Opprinnelig postet av Pinh34d
Hvis Du også er fan av reaksjonære halv-nazi forumer vil jeg anbefale det på aftenposten.no
men vg's eier mest da.
Vis hele sitatet...
VGs er jo morsomt da, større samling inkompetente idioter skal du lete lenge etter :P


Jeg har forøvrig ikke kalt noen i denne tråden rasistiske eller noe slikt, men dere må innrømme at de kommentarene er rimelig drøye!
Opprinnelig postet av Eriken
1000 kroners spørmålet:
passe på med våpen? hmmm.....
ja da er det kanskje mulighet for litt opptøyer og lignende da kanskje? i værste fall møte på noen som ikke vil ha dem der i det hele tatt? kanskje soldatene kan komme i knipe der?

wee is teh smart...
Vis hele sitatet...
Hva var 1000 kronersspørsmålet?
Fredsstyrkene er der for å holde fred. Det kan være farlig. Om dette er lurt, kan en selvsagt diskutere, men at disse soldatene burde ha en anelse mer respekt for menneskeverdet er det ikke tvil om. Jeg er sjokkert over at folk kan godta slike komentarer.

Men dette er jo forsåvidt militærvesenet i et nøtteskall...
hm...hvor mange av dere som faktisk har tenkt på hvorfor de "bor i sin egen dritt" Kan det være fordi serberne ødela husene deres?

Etter krigen har det vært ekstremt vanskelig å skaffe seg jobb, ergo de har ikke hatt penger til å bygge hus, mange som faktisk bor i telt året rundt! Det sier da seg selv, at de ikke har slike bad/toaletter som vi har her i Norge dermed har de ikke all verdens med hygiene.

Etter krigen i Norge i 1945 vil jeg tro at det var mange som ikke hadde skikkelig "tak over hodet". Alle med litt vett i hodet skjønner at det tar tid å bygge opp et land.

Altså, hva var det de norske soldatene ventet seg når de dro til Kosovo? At alle skulle ha det like bra som vi har det her i Norge?

Men det at de skriver: «Jeg tror mange ser på albanere som noe annet enn mennesker. Rett og slett. De er ikke som oss. Vi er der oppe, og de er der nede» Det er jo stigmatisering. Selv om det er noen som er har det fælt og så elendige levevilkår, så er det ikke alle som "lever i sin egen dritt".

At slike uttalelser kommer fra militæret, de som er der for å hjelpe Albanerne med å bygge opp landet er jo uten tvil idiotisk!
Opprinnelig postet av Camv
du har så rett du!!! Jeg har vært i armyen i et år, ble ferdig for 2 uker siden. Har hørt mye om Kosovo og sigøynere!

En annen ting jeg gjerne vil nevne er at blandt de 800 soldatene som var i leiren min (Maukstadmoen) var det kun 3-5 som var "nye landsmenn". Jeg spørr bare, hvor blir det av resten??? halve Oslo og andre storbyer huser jo dem, men førstegangstjeneste slipper de lett? Men likestilling på alt mulig annet skal følges! Jeg blir kvalm av folk som Khan som ikke klarer å se på helheten, men må pirke på alt som nærmer seg rasisme! Jeg skal fortelle hun rasisme jeg, og tro meg, det finnes MYE rasisme mot hvite i f.eks. Oslo, opplever det hver uke omtrent, men det snakker INGEN om. Jævl........

Blir irritert assa.
Vis hele sitatet...
Jeg er født og oppvokst i Kosovo, og tro det eller ei så SKAL jeg i "armyen" etter videregående. Etter ett år (9mnd eller.no) i militæret så tror jeg at jeg skal nedover til Kosovo.

Så det er nok ikke alle utlendinger som dropper militæret!
Opprinnelig postet av Eriken
les dette innlegget: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/06/20/371684.html

hva forventer hun at gutta skal si?
"nei amil og gutta var hyggelige de, skøyt oss litti rompa og stjal diverse fra oss, men ellers må jeg side var rent hyggelige ja."

vær så snill.. er så UTROLIG lei av invandrer og rødstrømpe politikere som roper rasisme bare noen klager på kebab`n sin!

Dama har jo NULL peiling på militære og hva slags mentalitet som skapes når et par tusen krigskåte 20 åringer lasta med testosteron stikker en tur til grøndmo over skagerak..

til alle fremtidige fedre: ikke utsyr ungen din med *for* mye tro på seg selv og sine egne meninger..
*poff*
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor mange som har hatt samfunnskunnskap eller sosialkunnskap her, men det er et fag som gir en et lite tankekors.

Uansett, jeg skal verken forsvare eller refse innvandrere her eller de som vokser opp som barn av innvandrere (det er faktisk en gruppe det og skjønner dere, samt det faktum at alle som har flyttet til Norge fra et annet land - også en amerikaner eller svenske - vil være en innvandrer), men vil derimot bare nevne en ting i forhold til dette med at det kanskje er få folk fra disse i army'n. Dette landet består faktisk ikke av like mange innvandrere som det gjør av norskfødte. Man må hele tiden sammenlikne tall og observasjoner med de som er aktuelle for samfunnet vårt.

Til slutt vil jeg også nevne en ting angående innvandrere som er her med bakgrunn i livskvalitet og levekår, og deres barn som vokser opp som bindestreksbarn mellom norsk og utelandsk kultur; trass i hva en kan finne på å si om disse lever veldig mange av dem faktisk et liv med mindre problemfrihet enn vi andre gjør. Og det er ikke et forsøk på å fremstille dette på noen måte som ser bedre ut for dem, men bare et lite tankekors.

Vel, dette kan jo ha vært ganske så usaklig, men jeg bare tenkte jeg skulle skrive litt mens jeg først var her..
Sist endret av Jisatsususha; 20. juni 2003 kl. 23:20.
Opprinnelig postet av NTT
Jeg er født og oppvokst i Kosovo, og tro det eller ei så SKAL jeg i "armyen" etter videregående. Etter ett år (9mnd eller.no) i militæret så tror jeg at jeg skal nedover til Kosovo.
Vis hele sitatet...
"Tror"?Hadde du hatt litt stolthet så hadde du dratt ned for lenge siden.
Blir uansett litt komisk av deg å sitte her og kritisere norske soldater som gjør en frivillig og farlig jobb for folket ditt der nede.
han har all rett til å kritisere mennesker som kaller folket hans for dyr!
For det første er det ingen som kritiserer noen. Sier bare at de må skjønne at når de drar til et krigsherja land, så er ikke ting slik som de kanskje er "vant" til.

Grunnen til at jeg sa "tror" er fordi jeg ikke vet hva jeg skal etter videregående. Hvis jeg fortsatt ikke vet hva jeg skal ved slutten av neste skoleår, så kan det være godt med ett år uten skole...

"Blir uansett litt komisk av deg å sitte her og kritisere norske soldater som gjør en frivillig og farlig jobb for folket ditt der nede."

Jeg er veldig takknemlig, men når de kommer med slike uttalelser må jeg innrømme at jeg plutselig ikke blir like takknemlig, men men det har vel noe å gjøre med at jeg kommer i fra Kosovo, og dermed ikke liker at folk snakker stygt om Kosovoalbanere, akkurat som dere sannsynligvis ville reagert hvis noen sa at nordmenn bodde i egen dritt.

Btw, sigøynerne har vel aldri vært kjent for å leve i luksus?
Opprinnelig postet av hrafnidr
han har all rett til å kritisere mennesker som kaller folket hans for dyr!
Vis hele sitatet...
-nt
NTT:Krigen i Kosovo er vel over.Så hva med å hjelpe med å bygge opp landet ditt igjen?
Som sagt,å sitte her og kritisere folk som gjør den jobben du tydeligvis ikke gidder å gjøre selv er rimelig frekt.
det slår meg at NTT snakker (hvertfall skriver) flytende norsk. dette skulle tilsi at han sikkert har vært her en stund. skal han da bare bryte alle bånd han har skapt her og reise midt i utdanningen sin?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
wong: du bør faen meg skjerpe deg. NTT går på videregående. Skal du ta fra han og alle andre ungdommer som kommer fra krigsherjede land den muligheten de har til å få en utdanning, for så å sende de tilbake til et land hvor det fremdeles er ganske håpløst å klare seg? Snakk om stolthet.. Dette er ikke snakk om stolthet, dette er snakk om ren fornuft, noe du åpenbart ikke har i det hele tatt.
Opprinnelig postet av aybara
wong: du bør faen meg skjerpe deg. NTT går på videregående. Skal du ta fra han og alle andre ungdommer som kommer fra krigsherjede land den muligheten de har til å få en utdanning, for så å sende de tilbake til et land hvor det fremdeles er ganske håpløst å klare seg?
Vis hele sitatet...
Ja,ifølge UDI og politikerne så skal man vende tilbake når krigen er tatt slutt.
Det er en selvfølge.Når en krig er slutt og man ikke lenger har behov for beskyttelse,så skal man vende tilbake til landet sitt og bygge det opp.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Han går på videregående. Ville det ikke vært bedre om han ventet til han hadde en utdannelse som han kunne benyttet i oppbyggingen? For du skjønner vel at det er håpløst å begynne å studere der nede?
Opprinnelig postet av aybara
Han går på videregående. Ville det ikke vært bedre om han ventet til han hadde en utdannelse som han kunne benyttet i oppbyggingen? For du skjønner vel at det er håpløst å begynne å studere der nede?
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant.Men jeg vil ikke diskutere enkeltpersoner.
Generelt har kosovoalbanere har fått beskyttelse mens krigen varte.Det burde de være takknemlige for.Når krigen er over skal de selvsagt reise hjem igjen og bygge opp landet sitt.
Noe annet er misbruk av hele tanken bak å gi folk asyl.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hehehe. wong er tilbake, ser jeg.

Selv om krigen er offisielt over, vil ikke det nødvendigvis si at det er trygt å reise tilbake igjen.

Og det aybara sier er ikke irrelevant på noen måte. Folk med kompetanse vil kunne gjøre mer for utviklingen i krigsherjede områder enn det inkompetente folk kan.

forresten: I og med at NTT skal i militæret i Norge, må han være norsk statsborger. Han er altså ikke asylant.
Sist endret av Dekilaz; 21. juni 2003 kl. 01:05.
hm..selv om jeg ikke må forklare ovenfor noen hvorfor jeg ikke vender tilbake til Kosovo, så skal jeg det :P

1. Som noen sa tidligere, jeg går på skole og vil ikke bli nok en "drop-out"

2. Nok engang som noen sa tidligere, etter å ha bodd 12, snart 13 år i Norge har jeg blitt godt kjent med nordmenn og har skaffa meg nokså gode venner, og de vil jeg heller ikke forlate :P. I tillegg så må jeg innrømme at jeg liker meg her :] (etter postene dine her å dømme wong, så flyr du i taket når du leser dette :P)

3. Men kanskje den aller viktigste grunnen er vel at det ikke er noe "å flytte tilbake til" hvis dere skjønner hva jeg mener (regner med at du ikke skjønner det wong)
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nei, wong skjønner det nok ikke, men de fleste andre her gjør vel det.
aybara, Dekilaz og hrafnidr, godt å se at folk forstår hvordan jeg tenker :]

Nok et bevis på at albanere er nokså like nordmenn ;] (selv om noen ikke vil godta det)

og ikke: «En lillefingernegl på en av mine soldater er mer verdt enn alle livene til alle albanere»
Opprinnelig postet av Dekilaz
Nei, wong skjønner det nok ikke, men de fleste andre her gjør vel det.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg trodde
Jeg mener:

1) Når en flyktning kommer til Norge pga. krig i sitt eget land SKAL han/hun straks vende tilbake dersom krigen tar slutt (selvfølgelig er dette anderledes dersom krigen har vart i 1år enn 20år) og det er liten fare for forfølgelser ol. Hjelpe til med å bygge opp igjen og etablere seg på nytt.

2) Når en "ny landsmann" blir tatt for en alvorlig forbrytelse skal han/hun bli sendt STRAKS ut av landet (omtrent ingen unntak). Det er respektløst å ty til kriminalitet i et land som gir deg tak over hodet og god levestandard.

Det er sikkert noen som er uenig med meg, men dette er ihvertfall min klare mening!

Peace
Sist endret av Camv; 21. juni 2003 kl. 01:51.
Better than thou.
Men i herrens navn, hvordan kom vi inn på kriminelle utlendinger når saken dreide seg om hvor drøye noen norske offiserer egentlig er?
Opprinnelig postet av Carlo
Men i herrens navn, hvordan kom vi inn på kriminelle utlendinger når saken dreide seg om hvor drøye noen norske offiserer egentlig er?
Vis hele sitatet...
sant nok, kom litt utenfor tema der... beklager!
Eriken's Avatar
Trådstarter
tema var vel heller etter min mening hvor idiotiske hvisse politikere er...
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Visste dere at det kommer flere invandrere inn til norge, enn det blir født norske...
Og desse tala har du frå kor? Vigrid? Boot Boys? FMI?
Fakta (som Schizoma tydelegvis ikkje er så veldig opptatt av) er :

I perioden 1998-2002 kom det 96404 innvandrere til Noreg, over halvparten av desse var europearar. I snitt blir det 24000 innvandrarar i året. I fjor (2002) vart det født ca 60000 ungar i Noreg. Det blir altså født nesten tre gonger så mange ungar enn det kjem innvandrar til Noreg. Ferdig.

Kilde:Statistisk Sentralbyrå : http://www.ssb.no/emner/02/01/10/inn...-06-05-17.html

-DOnT
Opprinnelig postet av DonTomaso

I snitt blir det 24000 innvandrarar i året. I fjor (2002) vart det født ca 60000 ungar i Noreg. Det blir altså født nesten tre gonger så mange ungar enn det kjem innvandrar til Noreg. Ferdig.
-DOnT
Vis hele sitatet...
Du glemte at det dør 60 000 i Norge hvert år og.
60 000 minus 60 000 = 0.
Så da står vi igjen med de 24 000 nye innvandrerne hvert år som nok var det Schizoma mente.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Selv om det blir offtopic:

Ja, og negativ fødselsrate er en skummel tendens i større deler av Vest-Europa. Det er en grunn til at vi trenger arbeidsinnvandring til Norge.

edit: og når man snakker om fødsler, snakker man ikke nødvendigvis om fødsler kontra dødsfall. DonT sin respons er fullstendig berettiget. wong, wong, wong...
Sist endret av Dekilaz; 21. juni 2003 kl. 14:45.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Hørte det på tv2 nyhetene for en liten tid tilbake...
Snakker ikke om bare fødsler... snakker om pupulasjonsvekst...
Og når jeg snakker om invandrere, snakker jeg om alle... europerer og alt.. folk som kommer fra en annen kultur enn den norske.
Sist endret av Schizoma; 21. juni 2003 kl. 15:03.
Opprinnelig postet av Dekilaz
Selv om det blir offtopic:

Ja, og negativ fødselsrate er en skummel tendens i større deler av Vest-Europa. Det er en grunn til at vi trenger arbeidsinnvandring til Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du har hørt at vi har arbeidsledighet her i landet.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Øh, vi har da likevel stillinger som ikke fylles. Problemet er at det er for mange innen noen kompetanseområder og for få innen andre.
wong: Hvorfor har du som er så ubervigridhore et navn som virker så asiatisk? Burde ikke du kalle deg "Vidkun" eller noe?

Herregud så mye dritt som har blitt sagt på en gang. Skulle vært en regel at man sjekka opp at det man poster stemmer 100%

Det er f.eks. forskjell på innvandrere og flykninger/asylsøkere. Jeg vil tro at -NOEN-blant sistnevnte roter seg bort i mye kødd, og har skaffet alle utlendinger et pent dårlig rykte fordi dem ikke nødvendigvis er her frivillig, og fordi dem kan ha hatt en fæl fortid(krig).

Kan ikke hvert enkelt menneske bli dømt for hva DET gjør, istedet for hva det er?
Sist endret av Thyph; 21. juni 2003 kl. 17:18.