Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 2669
Leste noen gamle post om at dere støtter de som banker tagger!
Vil gjerne høre deres grunnlag til å si noe sånt?
Har noen av dere selv vært i graffiti miljøet kan dere noe om det?
Leste om en som sa tagging er styggt men graffiti er noe annet.
Kan bare si en ting n00b, tagging er nemlig graffiti eller man kan si graffiti er tagging i oppblåst form. Jeg tagger selv og synes det er noe piss at folk snakker sånn om oss. For vi er trossalt mennesker vi også selvom vi driver med en litt annerledes kunst enn alle andre. Takk for at jeg fikk sleppe ut litt raseri
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
humm, sorry for at jeg er litt kritisk her? Men blander jeg ord eller er ikke tagging det samme som å "name" vegger osv. Skrive "LOST" osv rundtomkring. Altså bombe steder. Og selve "hoved delen" av grafitti er jo piecer, de STORE litt fargerike klattene som man ofte ser i nærheten av t-baner osv feks Sean piecene som er ved Avab og Blå i oslo... Så, tagging er jo en del av grafitti, men ikke den "positive" delen. For spør du meg, så er det å slenge navnet sitt opp på vegger og tak totalt idioti. Men de som lager piecer. De støtter jeg Har du noen bilder av noe du har laget? Vil se!
Trådstarter
20 0
kan sikkert ta noen bilder ganske snart så lenge du ikke anmelder?
For det første brukes ikke ord som "n00b" "lol2k" osv. her, det hører til på irc hvis du vil det. :>

Jeg hadde faktisk en oppgave i eksamen der jeg skulle drøfte et utsagn om grafitti og tagging. (husker ikke hvordan det var)

Tagging og grafitti er 2 forskjellige ting, og at du som er i dette miljøet ikke fatter det skjønner jeg ikke. Jeg synes at tagging er stygt, hva er meningen med det ? Du kan ikke kalle tagging for noen kunst, når det ikke er annen mening med det enn å ødelegge det som blir skrevet på, eller å markere sitt revir..

Grafitti derimot ser jeg på som kunst, synes det er sinnsykt fint å se på, mye finere enn noen annen form for kunst.
Vi har et forresten aktivitetshus her i byn der taggere har kommet og tegnet masse flotte grafittitegninger.
Sist endret av intenzo; 20. juni 2003 kl. 11:10.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
SoriuS, gjør det a. Skal ikke anmelde deg nei, driver med hip-hop selv, så jeg angir jo ikke en av de "fire elementer" Anyway, driver og jobber med en EP sammen med noen kamerater, og vi trenger ett cover på den, så jeg tenkte kanskje jeg skulle høre om du var interessert, men jeg vil gjerne se noe av det du har gjort først..
Trådstarter
20 0
nå har jeg bare noe en i crewett har mekka da!
Trådstarter
20 0
http://www.geocities.com/fristiler2003/ der har du noen er ikke meg men veit hvem han er
Sist endret av SoriuS; 20. juni 2003 kl. 11:22.
Opprinnelig postet av SoriuS
[IMG]Fpics\kim\nsr.jpeg[/IMG]
Vis hele sitatet...
Du må enten legge ved et vedlegg, eller legge bildet ut på nett hvis det er for stort (over 1024 kB)

Du kan også legge ut bildet på galleriet, så linke til det.
Trådstarter
20 0
hehe la ut link jeg! Men tar gjerne jobber for folk !
Tagging og grafitti er 2 forskjellige ting, og at du som er i dette miljøet ikke fatter det skjønner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Tagging og graffiti er ikke det samme, men tagging er en form for graffiti... Men denne diskusjonen gidder jeg ikke å ta igjen. Finn en ordbok.
Trådstarter
20 0
mr eff stfu tagging er graffitiens mor din amøbe.

tror nok jeg kan litt mere om graffiti enn det du kan i alle fall din montana standard dyse!

Bruk redigerknappen. -Crew
Better than thou.
Kid, roen a, at du er hypp på å flexe de nylærte grafskillsa dine på et board, og dermed prøve å fremstå som en ekspert kan jeg forstå, men ikke drit deg ut. Fett nok at du har vært ute og skaffet deg noen cans, kjøpt et par caps og et grafblad eller to, du har sikkert funnet en blokk hjemme til skissene dine også, men viss heller hva du er god for enn å sitte å skryte på deg på nettet.

Din NY fat...
Men faen da... Siden enkelte tydligvis er for late til å slå opp i en ordbok, og heller begynner å slenge dritt, blir jeg vel nødt til å ta diskusjonen alikevel.

mr eff stfu tagging er graffitiens mor din amøbe.

tror nok jeg kan litt mere om graffiti enn det du kan i alle fall din montana standard dyse!
Vis hele sitatet...
Du har tydligvis ikke engang forstått hva ordet graffiti betyr...

graffit´i m1 (it., fl av graffito) ord, tegning som er skrevet el. risset inn på en hard overflate, særlig på en vegg, veggskribleri, veggskrift.
Vis hele sitatet...
Ordet graffiti omfatter med andre ord alt fra tagging til runer risset inn i en fjellvegg. Tagging er IKKE graffitiens mor.

Som jeg skrev i en annen post på dette forumet:
Begrepet graffiti omfatter både tagging og piecing.

TAG
The most basic form of graffiti, a writer's signature with marker or spray paint. It is the writer's logo, his/her stylized personal signature. If a tag is long it is sometimes abbreviated to the first two letters or the first and last letter of the tag. Also may be ended with the suffixes "one", "ski", "rock", "em" and "er".

PIECE
A graffiti painting, short for masterpiece. It's generally agreed that a painting must have at least three colors to be considered a piece.

Tatt fra The Official Graffiti Glossary.
Vis hele sitatet...
Folk forveksler ofte ordet graffiti med "piece."
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
WTF? Ingen som har prøvd å skryte på seg noe som helst her da Carlo. I all rettferdighet.. Han sa han synes det var kjipt at folk støtter de som banker taggere.. alle har rett til å ha en egen mening.. Trodde dere visste sånt jeg....
Endelig noen som har tatt opp et topic om graffiti.

Jeg synes graffiti er digg å se på når jeg tar bussen.
Har malt litt selv også (cirka 50 stk), men slutta for et år siden.

Jeg vil anbefale NSR crew å lage mere skisser. Selv tegner jeg skisser hver dag (selv om jeg ikke maler) fordi jeg digger graff.

Det er en annen form for "graffiti" som heter Street art. Det er ganske stilig.

Her er noen eksempler på street art:
Trådstarter
20 0
Ja street art er morro! Rettelse for 2 gang JEG ER I NSR MEN HAKKE MALT DEM!!!
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jeg har aldrig hatt noen sans for ulovlig grafitti på offtentlig/privat eiendom, men den der med kua var rett og slett rå!
Hehe.. Jeg vet.

Her er hjemmesiden til banksy: www.banksy.co.uk/

Artikkel i dagbladet: http://fredag.dagbladet.no/fredag/20...06/363300.html

Digger den mannen..
Jeg syns tagging\graffiti er hærverk og hører til i den litt yngre garde. Jeg har også vært innom miljøet, men mener at jeg har vokst ifra det.


Hmm, må innrømme at jeg ble mektig imponert av Banksy mannen.
Sist endret av arisnaub; 20. juni 2003 kl. 14:17.
De bildene på geocities linken så enten ut som ræva grafitti eller heller gigantisk fjortistagging. Syntes piecer som går ut på no annet enn kun bokstaver med skygge kan være fete hvis de sitter på et bra sted, men sånn tagging i ymse størrelser er bare støgt og herpa. Som noen sier ovenfor her, hører til yngre garde. Ja her i strøket er det også kun den yngre generasjonen som henger på kiosken som maler vegg...
Graffiti er ikke kunst.
Det har aldri vært det, og kommer aldri til å bli det.
Kulturen ble stiftet som en slags reaksjon på det etablerte, og et opprør mot systemet, og måten folk ble behandlet på osv...
Kunst er en del av det etablerte systemet, og dermed blir det feil å definere graffiti som kunst.
(om det er vakkert osv, er en annen ting )

Det de har gjort i Oslo nå, eller snakker om å gjøre, er å forby graffiti helt. Null-tolleranse.
Det er jo helt fjernt. Graffiti er jo allerede forbudt. Det går jo under hærverk. Man kan ikke "Super-forby" noe, eller forby det to ganger...
Og jeg mener, å forby lovlig tagging/graffiti, dvs. hvis jeg vil få en av mine kamerater som er jævlig flinke, til å male på garasjen min, så er ikke det lov...hva faen er det for en jævla idé da?

Og en annen ting...har en del kamerater som driver med graffiti, og hip-hop-greier generelt, og alle dem er mot lovlige vegger. Eller "mot" er kanskje feil ord, men de syns det er noe tull ihvertfall...
Graffiti skal ikke settes i system. Graffiti skal være et opprør mot systemet, og da nytter det ikke å holde seg innenfor et lovlig gitt område...
(that's what they think, anyway...)
*kose på nijna5000 og carlo på en maskulin måte*

SoriuS: er du klar over hvor "n00b" du høres ut som nå du ikke vet at det faktisk er 6(greit totto) elementer i hip hop relgionen?
den 6. er spille konsoler da lisssom! hjelp azz..
Sist endret av Eriken; 20. juni 2003 kl. 15:51.
ninja5000: Kameraten din må jo få lage en piece på garasjen din. Vist ikke er jo det synonymt med at du ikke får lov å male din egen garasje.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Eriken: du har jo rett du. Det er 5 elementer, det 5te uskrevne element er beatbox, men det 6te ukjente er flaming på forum....
Trådstarter
20 0
Zpiff de som henger på kiosken oj du er så tøff!! Vis du har noe imot det kan du godt steppe opp for vi bryr oss ikke om noen nerds som kanskje ignorer oss på et forum!? Men hva faen har skjedd noe som leste første posten? Hva NSR bedriver har ikke noe med det og gjøre i det hele tatt!

Ninja , selv ville jeg frydet meg over lovlige vegger for er egentlig litt imot bombing med mindre det er på/inne på tog

Og zpiff hva vet vel du om graffiti?? Det du sier om kiosken er vel omtrent like wackt some greverud soldiers!

oh shit siste post... Zpiff vis du kan noe bedre fint men vis ikke si ikke det er stygt for tro meg ekke lett og få riktig kannekontroll!
Ble mange små posts nu ja!

Nå HAR du å begynne å bruke redigerknappen. -crew
Begynn og betal skatt før du sløser vekk andre sin.
"Graffiti er ikke kunst"

Hmm.. Litt rart at noen folk lager graffiti på lerret og selger det.

Jeg vil påstå at graffiti er samtidskunst selv om det er mange som ikke vet hva de driver med.
Trådstarter
20 0
vel graffiti er vel egentlig det man lager selv! kan jo lage graffiti med stein for den saks skyld
Opprinnelig postet av SoriuS
Zpiff de som henger på kiosken oj du er så tøff!! Vis du har noe imot det kan du godt steppe opp for vi bryr oss ikke om noen nerds som kanskje ignorer oss på et forum!? Men hva faen har skjedd noe som leste første posten? Hva NSR bedriver har ikke noe med det og gjøre i det hele tatt!

Ninja , selv ville jeg frydet meg over lovlige vegger for er egentlig litt imot bombing med mindre det er på/inne på tog

Og zpiff hva vet vel du om graffiti?? Det du sier om kiosken er vel omtrent like wackt some greverud soldiers!

oh shit siste post... Zpiff vis du kan noe bedre fint men vis ikke si ikke det er stygt for tro meg ekke lett og få riktig kannekontroll!
Ble mange små posts nu ja!

Nå HAR du å begynne å bruke redigerknappen. -crew
Vis hele sitatet...
Fikk ikke helt tak i poenget i posten din, men åssen visste du at jeg sikta til greverudslampene?

Sier ikke at NSR er ute å tagger her i området men mener bare at de bildene jeg så der var mer tagging enn grafitti..
Opprinnelig postet av SoriuS
Vis du har noe imot det kan du godt steppe opp for vi bryr oss ikke om noen nerds som kanskje ignorer oss på et forum!?
Vis hele sitatet...
steppe opp?!??! vær så snill a hette genser arne... hva skulle du gjort av skade? tagga på den nye gensern hans? hvis du når opp da...

Opprinnelig postet av ted
Begynn og betal skatt før du sløser vekk andre sin.
Vis hele sitatet...
kunne ikke sagt et bedre selv!
Trådstarter
20 0
vel fordi jeg veit hvem du er zpiff!
Opprinnelig postet av ninja5000
Graffiti er ikke kunst.

Det har aldri vært det, og kommer aldri til å bli det.
Kulturen ble stiftet som en slags reaksjon på det etablerte, og et opprør mot systemet, og måten folk ble behandlet på osv...
Kunst er en del av det etablerte systemet, og dermed blir det feil å definere graffiti som kunst.
(om det er vakkert osv, er en annen ting )

Vis hele sitatet...
err, når i helvete ble kunst kun en del av det etablerte systemet?

TILSLAGSORD
ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA
kunst
kunst m1 (lty, eg 'det å kunne')
1 oppøvd evne, dyktighet lære k-en å gå på ski / ingeniørk-, kokek-, legek- / gå fram etter alle k-ens regler nøyaktig etter forskriftene, svært grundig / det er ingen k- å lære dette lett
2 akrobatisk prestasjon, knep som krever øvelse trene opp dyr til å gjøre k-er / magiske k-er / kortk- / list, knep bruke alle slags k-er og knep for å slippe
3 mest i sms: kunstig, syntetisk produkt, t forskj fra *naturprodukt, jf *kunstfiber, *kunstgjødsel
4 fantasifull, nyskapende virksomhet som er estetisk uttrykk for indre el. ytre opplevelser vitenskap og k- / bruksk-, diktek-, malerk-, tonek- / vie sitt liv til k-en / leve av sin k-
5 kunstverk samle på, investere i k- .

Jeg ser ikke en dritt om noe "etablert system only", du kan gjerne støtte opp det du sier med en slags form for bevis når du først skal poste sånt crappy "fakta".
Sist endret av Thyph; 21. juni 2003 kl. 14:17.
Jeg bare skriver hva kameratene mine sier jeg.
Jeg tar laaang fart og driter i hele begrepet kunst, jeg.
Kunne ikke brydd meg mindre om folk betegner det som kunst.
De kan kalle det hva faen de vil for meg...

Dessuten er kunst akseptert. Selv om folk ikke liker all kunst, så er "kunst og kultur" et begrep. Provoserende eller ei.
Hip-hop kulturen er en sub-kultur (var ihvertfall), og går ikke inn under begrepet "kunst og kultur".

Men men. Jeg driter som sagt hardt i det, og gidder ikke skrive mer innlegg om det.
Spør Yearz, Harm, Sear, Snel, Cois, Huzl...det er dem jeg har hørt det fra...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
grafitti kan være pent..
jeg liker forseggjorte bilder, gjerne de som er politiske kommentarer.
det jeg derimot ikke liker er snørrunger, som SoriuS og gjengen hans, som syntes det er artig å klaske opp ett navn eller to.
det er ikke pent å se på, og det er quote unquote lame
Ok, du bare liker å snakke bullshit liksom, også få det til å virke som fakta istedet for DINE meninger. Men da er det jo greit.
Trådstarter
20 0
jeg skriver jo gjerne det jeg skriver! man skriver liksom ikke hva som helst!
Thyph:

Er alt som er pent kunst?
niks? tror ikke jeg noen gang har sagt det?

Fantasifull, nyskapende virksomhet som er estetisk uttrykk for indre eller ytre opplevelser

Nå får du lese da gutt.
Må bare beklage, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor graffiti er kunst.

Ikke er det nyskapende heller.

Hvis jeg pisser på vinduet til VG, er det kunst?
Jeg liker ikke VG. Det er en indre opplevelse jeg har.

Og til dere som forstatt driver med grafiiti (ja...jeg har holdt på noen år selv...tidligere):
Tenker dere ofte over deres indre opplevelser når dere maler?
Har aldri jeg gjort ihvertfall...
ninja5000

Alle horer er kvinnfolk, men alle kvinnfolk er ikke horer.

Langt ifra all grafitti er kunst, men det er helt feil å si at grafitti ikke kan være kunst. DET er det eneste jeg har sagt
Trådstarter
20 0
voktern: har vært medlemm der en gansge lang stund nu!
Veit du hvem jeg er? Jaja da burde jeg vel vite hvem du er også... Bor du tlfeldigvis i Nordåsveien et sted?
er ikke først&fremst tagging/graffiti jeg har så mye imot... det er holdningen til de som driver med det..

den egoistiske "ta seg til rette og gjøre hva faen jeg vil uansett hva andre måtte mene om det, hva så at alle andre syns det er helt jævli JEG syns det er kult og derfor gjør jeg det å" holdningen

tenk om alle skulle ha samme holdningen som dere... urk på tide vokse opp snart og skjønne at verden ikke kun dreier seg om deg?
Trådstarter
20 0
zpiff: jeg er kåte kim kanskje?
Better than thou.
Opprinnelig postet av andjoha
er ikke først&fremst tagging/graffiti jeg har så mye imot... det er holdningen til de som driver med det..

den egoistiske "ta seg til rette og gjøre hva faen jeg vil uansett hva andre måtte mene om det, hva så at alle andre syns det er helt jævli JEG syns det er kult og derfor gjør jeg det å" holdningen

tenk om alle skulle ha samme holdningen som dere... urk på tide vokse opp snart og skjønne at verden ikke kun dreier seg om deg?
Vis hele sitatet...
Men så var det nå slik at langt ifra alle har den holdningen. Jeg sier ikke at endel kids sikkert har det, men langt fra alle, og de aller færreste seriøse har en slik holdning.