Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4303
Det var det, enda en fredsplan for midtøsten i vasken. Vil det noen gang bli fred mellom Palestinerne og Israelerne?
Det hele startet med grunleggelsen av Israel (om vi ikke skal gå alt for langt tilbake i tid), noe jeg synes var riktig, tatt i betraktning at dette egentlig var deres land. Men i etterkant begynnte Israel å utvide grensene sine, og det er noe jeg synes Israel burde holde seg unna.

Hvem er det egentlig som sitter med nøkkelen? Palestinerne kan stoppe terroraksjonene, og Israelerne kan trekke seg tilbake til gamle grenser. Jeg mener det er Israelerne som har ansvaret for å gjøre det første steget. Israel er en moderne stat, mens de ytterligående organisasjonene som driver med terror vil man nok aldri fullt ut kontrollere. Det er urimelig av israelerne å kreve at den skakk-kjørte staten Palestina skal ordne opp. Noe Israel, en av verdens største militære makter ikke har klart på 30 år.

Amerikanerne har begynnt å stille krav til Israelerne, men de driver et dobbeltspill, for det er jo nettop USA som finansierer okkupasjonen. Samtidig som de krever at den må slutte...

Jeg blir mektig provosert når jeg hører om kristne grupper som sier de støtter israelerne i alt de gjør, siden de er Guds utvalgte folk. Jeg er selv kristen, og jeg har hørt om et bud som sier: "Du skal ikke drepe". Er israelerne hevet over Guds lover??

Hvis man skal støtte seg til kristendommen kan man verken støtte hele Israel eller hele det palestinske folk, men man kan støtte de uskyldige israelere og palestinere. Av disse støtter jeg palestinerne som blir fratatt sitt land av israelske nybyggere.

Meninger?
Jeg er drit lei argumenter som "Israelerne må få ha landet sitt i fred. Det er dem som har rett på det, de har fått det av Gud".
Tror ikke det finnes et fjernere argument. Greit nok hvis du tror på Gud...

Nei, jeg gidder ikke uttale meg for mye om saken. Gidder ikke debattere det.

Gi palestinerne et land! (Gjerne sitt eget, om det er mulighet for det...)
Veikartet for fred er ikke dødt. Men det så ille ut i forrige uke etter en selvmordsbombing, seks helikopterangrep pluss mindre angrep på jødiske bosetninger.
Ingen av partene har gitt opp fredsplanene. USA er kanskje den av partene som er ivrigst til å få fredsplanen til å virke. Og hvis vi ser tilbake på den standhaftigheten som Bush har vist i utenrikspolitikk tidligere så er sjansen stor for at han heller ikke kommer til å gi opp "Roadmap to peace".
Sharon gjorde ikke noe sjakktrekk når han erklærte en slags krig mot Hamas i forrige uke.

Jeg tror at de to farligste brikkene i dette spillet er Sharon og Hamas. Sharon feiltolker veikartet etter min mening og Hamas har selv sagt at de ikke kommer til å støtte noen våpenhvile mellom dem og Israel som stat.

Hvis Israel må deles opp for at det skal bli fred så får det skje. Men her klusser Hamas det til når deres standpunkt er at den israelske staten skal jevnes med jorden.

Fredshåpet er fortsatt langt unna, men nærmere enn noensinne.
Ministry of Love
sptz's Avatar
noid syns du burde ha nevnt at Israel utvidet grensene sine etter å først ha blitt angrepet av alle de arabiske statene rundt..

Jeg tror en av grunnene til at det er vanskelig å få fred er at det millitære i Israel står så sterkt. Milletære har alt for stor innvirkning på politikken i landet. De er også de eneste som kan tjene på at landet er under en konstant unntakstilstand. Bruk av millitære virkemilder ovenfor palistinerene har aldri ført noe godt med seg. Det er nok et utstrakt problem at sentrale israelske ledere føler seg svake vis de ikke svarer på palistinske angrep.
Det at Sharon var general i sin tid gjør ikke ting bedre
Jeg blir mektig provosert når jeg hører om kristne grupper som sier de støtter israelerne i alt de gjør, siden de er Guds utvalgte folk. Jeg er selv kristen, og jeg har hørt om et bud som sier: "Du skal ikke drepe". Er israelerne hevet over Guds lover??
Vis hele sitatet...
Siden Gud er et "fenomen" som kun befinner seg i hodene på de kristne (med mindre noen kan bevise det motsatte, så er dette riktig), så kan jo Guds ord og vilje tilrettelegges sånn som det passer israelerne best. Og siden det unektelig (for de kristne) høres flott ut å være Guds utvalgte folk, så kan israelerne gjøre det som passer dem best. Og gjør de noe mot Guds vilje, så vil jo Gud straffe dem, slik han straffet Adam og Eva ved å kaste dem ut av Eden, og slik han straffer alle dem som ikke kommer til himmelen når de dør.
Så hvorfor har ikke Gud straffet dem hvis de bryter hans lover?

Skal det bli fred i midtøsten, så må nok folk først forstå at det ikke fins noen gud.
Trådstarter
Fordi Gud lar oss leve i fred (for det meste) intil vi dør. Det er da vi straffes.

Jeg tror ikke Israelerne vil kunne fortsette i det sporet de nå er i for alltid. Det bygges opp mer og mer hat, og til slutt vil verden presse Israel til å slutte. Slik blir det nok med USA og... Noen som har hørt om Johan Galtung. Han er det absolutt verdt å låne et øre til i noen minutter/timer...
Sist endret av noid; 17. juni 2003 kl. 20:20.
Fordi Gud lar oss leve i fred (for det meste) intil vi dør. Det er der vi straffes.
Vis hele sitatet...
Jamen, de som er selvmordsbombere de kommer jo til himmelen, og det å komme til himmelen er vel ikke en straff?
Tror du det er så mange som hadde blitt selvmordsbombere hvis de hadde sluttet å tro på Gud, og dermed også sluttet å tro at de kommer til himmelen ved å sprenge seg selv og en titalls andre i lufta?
Hadde det ikke vært bedre hvis alle innså at når man dør så dør man, hjernen slutter å fungere (og dermed kan man heller ikke komme til noen bedre plass ettersom man simpelthen slutter å eksistere).

Veien til fred er riktignok en lang vei, men den veien bør ende når;
1)Alle innser at det ikke fins noe gud eller høyere makt
2)Alle ser på hverandre som mennesker istedenfor kristne, palestinere, muslimer osv.

Når punkt 1 er gjennomført, så er det jo ingen grunn til å dele mennesker inn i grupper, og så lenge det ikke fins grupper, så er det ingen grupper som noen kan betrakte som mindreverdige eller som en trussel mot sin egen gruppes eksistens.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Xtrax


Veien til fred er riktignok en lang vei, men den veien bør ende når;
1)Alle innser at det ikke fins noe gud eller høyere makt
2)Alle ser på hverandre som mennesker istedenfor kristne, palestinere, muslimer osv.
Vis hele sitatet...
Må desverre si meg uenig der. Siden jeg er kristen tror jeg på ingen måte at selvmordsbomberne kommer til himmelen. Jeg kan ikke forstå hvordan de kan innbille seg at de blir belønnet for å drepe uskyldige!
1) Dette må du bare innse at aldri kommer til å skje
2)Uansett tro skal man se på hverandre som mennesker. Grunnen til at folk rangerer folk etter religion (eller hudfarge) er frykt. Når frykten forsvinner er det ingen grunn til å tro at man ikke kan leve sammen i harmoni.
Opprinnelig postet av Xtrax
Siden Gud er et "fenomen" som kun befinner seg i hodene på de kristne (med mindre noen kan bevise det motsatte, så er dette riktig)
Vis hele sitatet...
Hvis ingen kan bevise det motsatte, så vet du bare at det KAN være riktig. Det kan også være galt, selv om ingen klarer å bevise det.
Jeg er forøvrig ganske enig med de andre i denne debatten...
Jeg kan ikke forstå hvordan de kan innbille seg at de blir belønnet for å drepe uskyldige!
Vis hele sitatet...
Men du tror på det som står i Bibelen går jeg utifra siden du er kristen.
Jeg vet at følgende ting ikke går;
Jesus mettet flere 1000 mennesker med 5 fisk, at han skapte vann om til vin, at han gikk på vannet, at han healet folk ved at dem berørte han (i tilfellet er det snakk om placeboeffekten), at Gud skapte universet på 6 dager, at Moses delte et hav, osv i det uendelige.
Men dette er noe du tror på, så hvorfor er det da så vanskelig å forstå at noen mennesker tror de kommer til himmelen ved å sprenge seg selv (til himmels)?

Har du forresten tenkt på at du tror på Gud i dag fordi kristendommen ble innført med tvang i Norge, og ved bruk av metoder som var langt værre enn det som finner sted i midtøsten? Så hvis du går rundt å tror at kristendommen er en fin og hyggelig religion, så må du tro om igjen.
Trådstarter
Riktig! Det er ingen som har bevist at gud ikke finnes. Tror du vi vet alt Xtrax??
Trådstarter
I dag er kristendommen en fin og hyggelig religion i Norge... Jeg har på ingen måte forsvart hva som har blitt gjort tidligere.

Det går igjen i alle religioner "du skal ikke drepe", og alle mennesker uten alvorlige psykiske problemer er enige (nå snakker vi om drap av mennesker). Hvorfor tror da denne gruppen at de blir belønnet. Jo, de er undertrykte og desperate, de blir drevet av folk med makt som inbiller dem ting. Dette er folk som tenker på egen vinning. Etter en hjernevask er det godt mulig å utvikle psykiske problemer...
Dette glir over til en debatt om GUD... De fleste kristne grupper er greie: helt til de føler seg bedre enn andre å begynner å se ned på dem! Bud/Hindu-Ismen er basert på at folk skal være snille og som jeg har (mis)forstått tillater de andre guder! (for de gudene er hevbet over våre guder, men greit nok

Islam derimot ser jeg på som "djevelen" (ikke at han finnes!) sin religion...omskjæring misshandling, tvang undertrykkelse!!!

PS...DARWIN HAR RETT
Trådstarter
Tilbake til emet, Israel-Palestina, noen?
tror aldri det blir fred der om du ikke fjærner de 2 folkeslagene. det har jo siden tidendes mårning vært krig der...
Opprinnelig postet av eriksb
Dette glir over til en debatt om GUD... De fleste kristne grupper er greie: helt til de føler seg bedre enn andre å begynner å se ned på dem! Bud/Hindu-Ismen er basert på at folk skal være snille og som jeg har (mis)forstått tillater de andre guder! (for de gudene er hevbet over våre guder, men greit nok

Islam derimot ser jeg på som "djevelen" (ikke at han finnes!) sin religion...omskjæring misshandling, tvang undertrykkelse!!!
Vis hele sitatet...
På samme tiden som katolske fanatikere i Spania drepte over 100 000 Jøder og Muslimer, så levde folk av alle kjente relgioner fredelig sammen i Midtøsten under Islamsk styre. Uten nevneverdige problemer. Vel, det var jo kristne korsfarerene som kom å plyndret og voldtok i Guds navn, men kan liksom ikke skylde det på Islam...

Islam har riktignok blitt misbrukt i senere tider, og altfor mange dømmer Islam etter handlingene til disse få fanatikere. Dumt kristne så fort glemmer om sine egne.(Hitler, Timothy McVeigh, "pro-life" gjengen, osv.)

Det hele startet med grunleggelsen av Israel (om vi ikke skal gå alt for langt tilbake i tid), noe jeg synes var riktig, tatt i betraktning at dette egentlig var deres land. Men i etterkant begynnte Israel å utvide grensene sine, og det er noe jeg synes Israel burde holde seg unna.
Vis hele sitatet...
"egentlig var deres land"? Der tror jeg falt litt av. Hva må til for at et landstykke tilhører noen som ikke eier det? Det at FN gav Jødene Israel er helt uforsvarlig, men det at Israel greide å holde på landområdene når det ble invadert er mer enn god nok grunn for at Israel skal eksistere. Israel begynte heller ikke å utvide landegrensene sånn helt uten videre heller, de måtte jo drive ut de innvanderende styrkene. For det meste så har de jo faktisk trukket seg tilbake fra de områdene de har okkupert tideligere, noe som alle araber landene rundt burde være litt mer takknemlig for enn de gir uttrykk for..

Den beste løsningen for konflikten tror jeg ville vært om Fn hadde gått inn med litt fredsbevarende styrker, satt en stoppe for IDF sine aktiviteter og gitt opp et hvert håp om en selvstendig Palestinsk stat. Heller delt landområdene som i dag regnes for Palestina mellom Syria, Jordan og Egypt, eller at Israel bare tok over de par flekkene med land og fått befolkningen under kontroll. Hadde sikkert blitt litt selvmordsbomber i begynnelsen, men Palestinerene ville fort skjønne at de var blitt erobret.

Litt ustrukturert, litt trykkleif, men det er sent...
Opprinnelig postet av Argus


Den beste løsningen for konflikten tror jeg ville vært om Fn hadde gått inn med litt fredsbevarende styrker, satt en stoppe for IDF sine aktiviteter og gitt opp et hvert håp om en selvstendig Palestinsk stat. Heller delt landområdene som i dag regnes for Palestina mellom Syria, Jordan og Egypt, eller at Israel bare tok over de par flekkene med land og fått befolkningen under kontroll. Hadde sikkert blitt litt selvmordsbomber i begynnelsen, men Palestinerene ville fort skjønne at de var blitt erobret.

Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig tror det ville fungert, tar du veldig feil
Historien er desverre litt mer komplisert enn som så, palestinerne kommer aldri til å "skjønne"at de er blitt erobret, eller godta å gi opp Palestina.
Trådstarter
Argus:
Viser i hvertfall at du ikke har mye peil på midtøsten... Dette kommer aldri til å fungere. Og hvorfor skal Israel ha krav på enda mer land. De burde være fornøyd med å ha et land der i det hele tatt. Om noen skulle overtatt noe, burde det være palestinerne som tok over Israels landområder...
Den beste løsningen for konflikten tror jeg ville vært om Fn hadde gått inn med litt fredsbevarende styrker, satt en stoppe for IDF sine aktiviteter og gitt opp et hvert håp om en selvstendig Palestinsk stat.
Vis hele sitatet...
FN skal stoppe den israelske hæren ja.. USA hadde nok lagt inn veto mot det nesten før saken hadde kommet opp i Sikkerhetsrådet.

eller at Israel bare tok over de par flekkene med land og fått befolkningen under kontroll. Hadde sikkert blitt litt selvmordsbomber i begynnelsen, men Palestinerene ville fort skjønne at de var blitt erobret.
Vis hele sitatet...
Etter så mange anti-israelske kommentarer og så kommer du med dette? Det vil definitivt ikke gå. Konflikten mellom israelerne og palestinere er så inngrodd og en total innvadering hadde ikke løst noen problemer i det hele tatt. Snarere tvert imot.
Opprinnelig postet av noid
Argus:
Viser i hvertfall at du ikke har mye peil på midtøsten... Dette kommer aldri til å fungere. Og hvorfor skal Israel ha krav på enda mer land. De burde være fornøyd med å ha et land der i det hele tatt. Om noen skulle overtatt noe, burde det være palestinerne som tok over Israels landområder...
Vis hele sitatet...
Israel har retten på alt det landet de greier å ta.

FN skal stoppe den israelske hæren ja.. USA hadde nok lagt inn veto mot det nesten før saken hadde kommet opp i Sikkerhetsrådet.
Vis hele sitatet...
Så du mener at hvis FN sendte inn nok soldater til å holde palestinerene under kontroll, så ville IDF fortsette å drepe palestinere fordi....palestinerene ikke kunne drepe israelere mer?

Etter så mange anti-israelske kommentarer og så kommer du med dette? Det vil definitivt ikke gå. Konflikten mellom israelerne og palestinere er så inngrodd og en total innvadering hadde ikke løst noen problemer i det hele tatt. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Tja, hvis jeg satt i en flyktning leir takket være min inkompetente regjering så ville jeg tatt imot hvem som helst som kunne gjøre situasjonen min bedre.

Palestinere som har flyttet inn til Israel har jo også bevist hvor dypt hatet ligger(!!!)..
Sist endret av Argus; 18. juni 2003 kl. 15:10.
Argus: Israel har USA bak seg, de har altså rett til å ta hele verden? gjerne Norge og? bare de greier å ta det? jævla skrott, ikke kom å si at Israel har rett til landet fordi de bodde der for et par tusen år siden, den gang DA de bodde der hadde de okkupert det fra palestinerne. Palestinerne var der først uansett.

Les litt ordentlig historie, før du åpner kjeften.(gjerne noe som ikke kommer fra usa/israel)
Opprinnelig postet av Thyph
Argus: Israel har USA bak seg, de har altså rett til å ta hele verden? gjerne Norge og? bare de greier å ta det? jævla skrott, ikke kom å si at Israel har rett til landet fordi de bodde der for et par tusen år siden, den gang DA de bodde der hadde de okkupert det fra palestinerne. Palestinerne var der først uansett.

Les litt ordentlig historie, før du åpner kjeften.(gjerne noe som ikke kommer fra usa/israel)
Vis hele sitatet...
Herregud, selfølgelig ikke. USA kunne aldri tatt over hele verden, det ville jo ha startet atomkrig(=MAD). De kunne heller ikke tatt over NATO land, men land som Iran, Irak og Afghanistan greier de helt fint. Det er jo ingen som kan stoppe dem der.

Hvis du leser min første post om igjen så sa jeg at FN hadde egentlig ingen rett til å gi Israel til Jødene.
Argus, de hadde ikke klart det nei, men fikk inntrykk av at du mener at Israel har rett til all land dem greier å ta, uansett.
Trådstarter
Argus:
Jeg må si du skuffer meg. Fra alt jeg har hørt fra deg i det siste har jeg trodd du var en fornuftig kar, men den gang ei...

Det er ikke lenger slik at man har rett på alt land man kan klare å ta ved militær makt, hva verden mener om saken spiller også en stor rolle.
Grunnen til at palestinerne sitter i flyktningeleir er den israelske invasjonen, og nybyggerne som river husene deres og jager dem på flukt.
Hvis FN skulle satt inn styrker ville det også være for å hindre overgrep fra Israelerne. Du må huske at det var FN som satte de opprinnelige grensene, som israel har gått over...
Så du mener at hvis FN sendte inn nok soldater til å holde palestinerene under kontroll, så ville IDF fortsette å drepe palestinere fordi....palestinerene ikke kunne drepe israelere mer?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror bare at FNs fredsbevarende styrker ikke får lov av USA å sette beina sine på israelsk/palestinsk jord.
Opprinnelig postet av Thyph
Argus, de hadde ikke klart det nei, men fikk inntrykk av at du mener at Israel har rett til all land dem greier å ta, uansett.
Vis hele sitatet...
Tja, vil du si de ikke har en viss rett til å ta det de kan ta? F.eks, hørt om "makt er rett"?

Det er ikke lenger slik at man har rett på alt land man kan klare å ta ved militær makt, hva verden mener om saken spiller også en stor rolle.
Grunnen til at palestinerne sitter i flyktningeleir er den israelske invasjonen, og nybyggerne som river husene deres og jager dem på flukt.
Hvis FN skulle satt inn styrker ville det også være for å hindre overgrep fra Israelerne. Du må huske at det var FN som satte de opprinnelige grensene, som israel har gått over...
Vis hele sitatet...
Nei, du har et poeng der. Nå til dags(dvs. fra ca. år 500 og utover..) så må man også ha politiske forbindelser og allianser som støtter deg. Eventuelt bare være den største og sterkeste(Les: USA). Og siden Israel har USA sin fulle støtte(utenom noen av PR stuntene til Bush'en) så tviler jeg på at det hadde vært et problem om Israel hadde tatt over det som i dag regnes for Palestina, bygget det opp og integrert palestinerene inn i det Israelske samfunnet. Det siste kan kanskje tenkes å være et problem, hvis man velger å ignorere at 20% av Israels befolkning allerede er arabisk..

Det blir sikkert vansklig å få gjennom et vedtak for å få satt inn en FN styrke i Palestina, men hvis det skjedde f.eks som et bi-produkt av USA sitt "veikart" for midtøsten, så burde FN fokusert på å holde Hamas og den gjengen under kontroll. Israel har jo faktisk kontroll over styrkene sine..

Men bare kom med andre forslag, se om de er så mye mer realistiske..
Argus: En Palestinsk stat? Du har ikke gitt noen god forklaring på hvorfor det er så umulig. At dem fortsatt angriper hverandre er iallefall IKKE verdens største problem.
Opprinnelig postet av Thyph
Argus: En Palestinsk stat? Du har ikke gitt noen god forklaring på hvorfor det er så umulig. At dem fortsatt angriper hverandre er iallefall IKKE verdens største problem.
Vis hele sitatet...
Palestinerene vil ikke bare ha en Palestinsk stat, de vil også fjerne Israel. Husk at palestinerene aldri godtok FN sin inndeling av landet. Hvis en Palestinsk stat blir opprettet, så tviler jeg på at det er nok for de fleste palestinere.(med god grunn for såvidt)
hmm, du er klar over at en palestisk stat vil være nærmere enn et område hvor dem bare for bo?
Synes ikke det er så rart at noen ikke vil gi fra seg landet sitt fordi noen andre bare har bestemt det.... Men uansett er en Palestinsk stat nærmere fornøyelse for alle, enn dine forslag
Trådstarter
Jeg tror ikke USA vil godta at Israel tar over alle de palestinske områdene. De støtter Israel, men ikke så mye. Hvis de godtok noe slikt, og slik gikk imot FN kravene som ganske garantert ville komme, skaper de bare mer hat mot seg. Det tror jeg ikke de trenger. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Johan Galtung, en genial mann (professor i konflikt- og fredsforskning), har sett på fall til alle de store imperier. Han sier at hva som skjer med USA nå er det samme som har skjedd med alle de tidligere store imperier. Han mener USA vil falle, som verdens største makt, iløpet av 20 år.
"alle imperier faller"
Hvis Israel skal "gjenerobre" de palestinske områdene, må de også fjerne organisasjoner som Hamas og eksperter mener at det kan utløse en borgerkrig..

Jeg tror ikke USA kommer til å falle, det er mange som er avhengige av landet.
Trådstarter
Falle er kanskje ikke det rette uttrykket, sterkt svekkes er kanskje bedre.?
Opprinnelig postet av Thyph
hmm, du er klar over at en palestisk stat vil være nærmere enn et område hvor dem bare for bo?
Synes ikke det er så rart at noen ikke vil gi fra seg landet sitt fordi noen andre bare har bestemt det.... Men uansett er en Palestinsk stat nærmere fornøyelse for alle, enn dine forslag
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig Palestinerene vil være fornøyd med et par sanddyner og noen utbombete byer, mens Israelerene sitter der med stort sett alle de gode jorbruksområdene som er i Midtøsten? Tror nok ikke det nei...Hamas og andre grupper kommer nok til å bli mer aktiv enn noensinne hvis/når en Palestinsk stat blir opprettet.

USA vil nok ikke "falle" med det første. Når EU blir litt mer sammensveiset og sentralisert så mister USA en god del av makten sin, men de kommer nok ikke til å forsvinne så lett. Du kan studere så mange fall av Imperier du vil, men siden USA sin posisjon i dag er unik i verdenshistorien så tror jeg nok ikke du ville funnet noen nyttige paraleller..

(ok, jeg vet at jeg brukte "nok" litt for mange ganger, så dere trenger ikke nevne det..)
Trådstarter
Uansett er USA på vei nedover, og jeg tror Israel vil gå samme vei etterhvert. De henter ikke akkurat mer støtte mens tiden går...
Det sier seg selv at Hamas krav er umulige. Og dessuten kan ikke et land utslettes av terrororganisasjon. Skal mer til.
Hamas & co kan heller være fornøyde med at de får et land uavhengig av Israel. Men de begynner bare å grine fordi de ikke får tilbake hele det gamle Palestina. Litt uavhengig land er bedre enn ikke noe land i det hele tatt.
Palestinerne har kanskje et poeng, men nå synes jeg det er på tide å glemme og tilgi istedet for oppføre seg så barnslig.
Trådstarter
glemme og tilgi hva??
Trådstarter
Lettere sagt enn gjort kanskje. Om du dreper familien min, og jeg treffer deg noen år senere tror jeg nok ikke jeg bare vil glemme fortiden..
faen, de burde først av alt ta en liten pause i slaktingen. Det har holdt på i snart 60 år, og jeg vil ha en pause. Palestina burde gjennoprettes, og det skulle vært litt større enn det er i dag. selvstyre i begge land. Det går verken ann å fjerne israil eller palestina selv om begge parter prøver på det samme. Uansett, isralitene er skutt i huet (ordspill ikke tilsiktet) siden de dreper sivile og rett og slett driver terror. Palestinerne er skutt i huet siden de driver med selvmordsbomber og at de i det hele tatt tar igjen. Kanskje gandhi metoden hadde funka? who knows? Resten av verden er tullete pga. at har reagert alt, alt for sent.
Speaking of pause.. De tre store terrororganisasjonene/frigjøringsbevegelsene (stryk det som ikke passer) har blitt enige om en tre måneders våpenhvile mot Israel. Sist jeg leste om saken var de tre organisasjonene enige om en våpenhvile men Yassir Arafat ikke så ut til å være så altfor keen på godta denne avtalen.
Kanskje den virkelige fienden mot fred er Arafat?
Trådstarter
De to største terrorist organisasjonene (Hamas og ?) sa jo at de ville diskutere våpenhvile, og at dette var aktuelt i går eller forigårs. Det første Israel gjorde var å gjennomføre nye militære aksjoner. Dette førte til at terroristorg. snudde og ikke vilole ha våpenhvile allikevel...